Toisen asteen opiskelijan tuet kesällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelijan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelijan äiti

Vieras
Heippa

Onko täällä ketään joka osaisi omien kokemusten tai kokemusten pohjalta sanoa,
että onko asia niin jottei omillaan asuva 18v opiskelija voi saada kesä ajalta soskusta mitään tai työkkäristä mitään, eli olla niin sanotusti 0e tuloilla jos ei
saa mistään kesätöitä?

Itse olen päätynyt näihin tietoihin kun olen asiaa kelalta ja soskusta kysynyt,
mutta voiko se tosiaan mennä näin?

Kiitos etukäteen jo asiallisista vastauksista.

Ja kyllä, lapsi etsii kesätöitä ja ilmoittautuu kauppoihin ja muihin mutta JOS käy niin ettei mihinkään vaan pääse.

Jos on nostanut opintolainat jo kokonaisuudessaan niin saa sossusta normaalin toimeentulotuen.

Pitää olla sossulle näyttöä, että on hakenut useita kesätyöpaikkoja niin ei tule vähennyksiä toimeentulotuesta.

Siksi täällä voi olla "parempaa" tieto, kun itse ainakin olen moneenkin asiaan saanut kelan omiltakin virkailijoilta eri vastauksia ja täälläkin erääseen etuuteen liityen aikoinaan sen oikean tiedon jota kela itsekkään ei tiennyt vasta kun kerroin mitenkä se asia on ratkaistu toisten kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelijan äiti;25468681:
Heippa

Onko täällä ketään joka osaisi omien kokemusten tai kokemusten pohjalta sanoa,
että onko asia niin jottei omillaan asuva 18v opiskelija voi saada kesä ajalta soskusta mitään tai työkkäristä mitään, eli olla niin sanotusti 0e tuloilla jos ei
saa mistään kesätöitä?

Itse olen päätynyt näihin tietoihin kun olen asiaa kelalta ja soskusta kysynyt,
mutta voiko se tosiaan mennä näin?

Kiitos etukäteen jo asiallisista vastauksista.

Ja kyllä, lapsi etsii kesätöitä ja ilmoittautuu kauppoihin ja muihin mutta JOS käy niin ettei mihinkään vaan pääse.

Itse muutin omaan asuntoon vuosi sitten. Hain sitten viime kesänä toimeentulotukea koska en saanut kesätöitä, mutta en saanut tukea koska olin hakenut vain viiteen paikkaan ja olisi pitänyt ottaa opintolaina aiemmin jolla olisi pärjännyt kesän. Asun suht. pienessä kaupungissa joten niitä töitä ei kovin helppo olekkaan löytää.

Ellei opiskele kesällä niin opintotukea ei saa. Opintolaina, kesätyöt ja toimeentulotuki on sitten vaihtoehdot.. Hirveesti en kyllä laskis sen varaan että sitä toimeentulotukea myönnetään. Jos vaikka löytyis töitä =)

Voi saada mutta käytännössä todella vaikeaa saada. Kannattaa mielummin nostaa opintolainaa varmuuden vuoksi tai hoitaa rahoitus jotenkin muuten. Kesäloma on vielä niin lyhyt aika, ettei siinä vaiheessa meinaa ehtiä saada edes päätöstä.

Yhteistyössä