Toisaalta ärsyttää toisaalta säälittää (naapurin poika)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ompus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo meidän lapset on saanut kuulla lestadiolais lapsen suusta mm. seruaavaa
- sä joudut helvettii, koska sä et käy lestadiolaisten pyhäkoulussa
- sun vanhemmat ja sä joudut helvettiin, koska te olette syntisiä
- sä ja sun vanhemmat palatte helvetin kiirastulessa, koska ette usko ja olette syntisiä

Ap varmaan kertoi lestadiolaisuudesta koska jotain helvetillä uhkailua tuossa kerjäämisessä tais olla? Ei ihan normi ev.lut.uskovaisen perheen lapset sellaisia juttele, ainakin meillä opetetaan et kaikki on Jumalan luomia ihmisiä ja kenenkään uskoa ei päällepäin voi ihminen arvioida.
Sekä lestadiolaisuudessa et vapaissa suunnissa oon törmänny aikuisilla ajatteluun missä "muut" on menossa helvettiin ja asiasta aika pientenkin lasten kuullen keskustellaan(ei lapsille puhuta mut näiden kuullen).

Toisalta, oman lapsen luokkakaveri on lestadiolaisperheestä ja antoi esim. viime jouluna mun lapselle joululahjan, oli kai antanut kaikille kavereille, vaikka ei siellä suurin osa lapsista kavereille mitään antanut. Eli perhe ja lapsikohtaisia tuollaiset asiat.

Tuollaista kerjäämistä ja pelottelua ei pidä suvaita, jos lapsen vanhemmat ei asiaan puutu, niin minäkin suosittelisin jonkunlaista "jäähyaikaa" vaikka muutaman päivän leikkitaukkoa jos pelkkä sanominen ei auta.

Mielestäni kylässä olevien vieraiden pitää käyttäytyä samoin, kuin omienkin eli jos et omalta lapselta suvaitse kerjäämistä, ei sitä tarvitse suvaita lapsen kaveriltakaan. Jos kiellosta huolimatta kerjää, menkööt kotiinsa ja toivottavasti seuraavalla kerralla muistaa sääntönne. Jos homma kuitenkin toistuu, pitää ehkä pistää esim. viikon leikkimiskielto. Meillä ainakin aikoinaan tepsi tämä pojan kaveriin.

Nimenomaan juurikin näin!!! Omille lapsilleni olen tätä korostanut ja kaikki muut meidän lasten kaverit on kyllä ihan mukisematta omaksuneet meidän perheen säännöt.

No nyt kuitenkin mainitsin tästä naapurin pojan käytöksestä hänen äidilleen kun hänet satuin pihalla näkemään. Reaktio oli aika oletetunlainen... Tiuskaisi, että täytyy keskustella x kanssa ja heti perään sanoi, että teidänkin poika tulee aina tuulikaapin matolle asti seisomaan märillä kengillään kun hakee x ulos... Sanoin ystävällisesti, että kerro meidän pojalle että odottaa oven ulkopuolella ja jatkoin vielä, että siinä tuulikaapin matolla se teidänkin poika seisoo kun tulee meidän lasta ulos hakemaan, ja minun mielestäni se on normaalia...

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25259024:
joo meidän lapset on saanut kuulla lestadiolais lapsen suusta mm. seruaavaa
- sä joudut helvettii, koska sä et käy lestadiolaisten pyhäkoulussa
- sun vanhemmat ja sä joudut helvettiin, koska te olette syntisiä
- sä ja sun vanhemmat palatte helvetin kiirastulessa, koska ette usko ja olette syntisiä

Mä olen kanssa kuullut joskus tällaisesta käytöksestä, mutta eivät nämä meidän naapurin lapset ole koskaan sanaa helvetti suoraan maininneet eivätkä varsinaisesti sillä uhanneet. Mutta tiettyihin asioihin he suhtautuvat aika metkasti. Tätä yhtä asiaa lukuunottamatta nuo naapurin lapset on ihan kivoja. Jos jokin asia minua ärsyttää, niin se on yleensä pikemminkin vanhemmista johtuvaa (esim kesällä päästi 2-vuotiaansa meidän pihaan ja luikahti itse sisälle tekemään kotitöitä, mutta ei ikinä kysynyt että voitko vähän katsoa perään tai ylipäätään sanonut mitään, jos meidän piti lähteä johonkin tai mennä sisälle, jouduin tuon pienimmän viemään aina kotiinsa...)

Yhteistyössä