Toipuva alkoholisti koukussa neulomiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja putki päällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

putki päällä

Vieras
Onko tämä normaalia? Olin katkaisuhoidossa 15 vuoden alkoholismin jälkeen, jonka aikana jäin koukkuun neulomiseen. Piti löytää korvaavaa toimintaa addiktion tilalle. Nyt koko elämäni pyörii neulomisen ympärillä enkä osaa lopettaa. Lasken vain tunteja milloin pääsen neulomaan. Millään muulla ei ole merkitystä. Koti on räjähtämispisteessä enkä osaa keskittyä perheeseen.

Onko muita katkaisuhoidossa olleita, jotka ovatkin jääneet koukkuun johonkin muuhun sinänsä harmittomaan asiaan niin, että se valtaa koko elämän?

Itse olen nyt 10v ollut kuivilla.
Tokan vuoden jälkeen minulle tuli pakkomielle päästä kokoajan pissalle.
Eturauhanen on siis kunnossa mutta haluan pissata jatkuvasti,siksi juon vettä noin 20l päivässä ja hypin ja pompin että aineenvaihdunta nopeutuisi.

Olin Täyskäännös- nimisessä ohjelmassa, jossa oli kielletty myös kahvin ja teen juonti (koska ovat addiktoivia päihteitä) ja suositeltiin kasvissyöntiä. Elämä muuttui terveellisempään suuntaan, mutta koukutuinkin ortoreksiaan! Terveellinen ruokavalio valtasi ajatusmaailman enkä uskaltanut enää elää. Mittasin kaiken syömäni ruuan ja luin hulluna pakkausselosteet. Milloin innostuin karppaamisesta, milloin raakaruuasta. Aina tuli jotain villityksiä. En osaa helposti vetää rajaa, joten asia kuin asia menee överiksi. Onko alkoholisteilla jokin erityinen taipumus rakentaa elämä yhden asian ympärille?

En ole ollut varsinaisesti koskaan koukussa päihteisiin, mutta käsitöihin kyllä! Ymmärrän neulomisen, virkkaamisen, ompelun tms. koukuttavuuden. Minä ryhdyin käsityöläiseksi, koska en osannut muuta tehdä kuin nyhrätä tekstiilien kanssa! En todellakaan tee mitään muuta juuri koskaan! Olen aika maaninen persoona. Jos jostain innostun, se vie koko elämän! Sosiaaliset riennot ovat olleet aina vähäisiä ja olen viihtynyt ennemmin "sorvin ääressä". En koe, että käsityöaddiktioni olisi pois mistään, vaikka joku muu voisi niin ajatella. En kaipaa mitään muuta. Täyttymyksen antaa se kun saa luoda ihmisille jotain ihanaa!

Olisikohan tässä paikallaan miettiä minkätyyppisillä ihmisillä on taipumusta sairastua alkoholismiin? Aloittajan kuvauksen perusteella hyvin äärimmäisyyteen menevillä ja "teen vain mikä kiinnostaa"- persoonilla.

Someriippuvuuteenkin ovat taipuvaisia hyvin äärimmäisellä tavalla jostain asiasta innostuvat ihmiset. Hetkellinen innostuminen kuuluu mielekkääseen elämään, mutta jos siihen jää kiinni, muuttaa se muotoaan maniaksi. Maaninen luonteenlaatu vie ihmistä hallitsemattomasti. Addikteilta puuttuu motivaatio suunnitella elämäänsä eteenpäin. Sitoutua myös epämiellyttäviin tehtäviin omien unelmien toteuttamiseksi. Addikteilla hetken hurmio vie voiton ja määrittää elämänlaadun.

http://yle.fi/uutiset/helposti_innostuvat_kayttivat_facebookia_jo_ennen_kuin_siella_olivat_kaikki/7952320

Sitä piti vaan sanomani, ettei tuokaan kuulosta kovin terveeltä, että ainoa mikä kiinnostaa on neulominen. Silloin entinen addiktio on vain korvattu toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja addiktien elämä;30811331:
Sitä piti vaan sanomani, ettei tuokaan kuulosta kovin terveeltä, että ainoa mikä kiinnostaa on neulominen. Silloin entinen addiktio on vain korvattu toisella.

Onko sekään tervettä, ettei innostu mistään ja raataa robottina elämänsä ja vanhana on sitten naama norsunveellä kun ei nappaa kunnolla mikään? Älykkäät ihmiset useammin jumiutuvat yhden asian ympärille. Kyllähän se on pois kaikesta muusta elämänhallinnasta, mutta ilman älyköitä, ei meillä olisi monia suuria merkkiteoksia. Liian laajojen kokonaisuuksien hallinta työ- ja vapaa-ajalla syö koko ajan kykyämme ajatella syvästi. Hajanainen elämäkään ei ole mikään tavoiteltava ihanne.

Älykkäillä ihmisillä (oli sitten kyseessä tekninen, luova tai muu älykkyys) on tutkimusten mukaan suurempi taipumus alkoholisoitua. Mitä se kertoo? Ehkä siihen ajaa osittain turhautuneisuus jos kokee, ettei ympäristö ymmärrä sisäistä potentiaalia ja arjen aherruksen yläpuolella kulkevaa ajatuksenjuoksua. Toisaalta älyköt ovat sosiaalisesti sulkeutuneempia ja alkoholi vapauttaa jonkun tarvittavan kanavan. Toisaalta jotkut suorastaan ovat luoneet merkkiteoksia hakiessaan inspiraatiota pullosta. Monta kirjaa on kirjoitettu mm. viininhuuruissa.

Yhteistyössä