toipuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sectiosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sectiosta

Vieras
Laitetaan sektioäidit tietoa tuleville sektiolla synnyttäjille siitä, miten ollaan leikkauksesta toivuttu. Itse olisin kaivannut kyseistä ajatustenvaihtoa ennen synnytystä, mutta ei löytynyt mistään. Siis rehellisiä omakohtaisia kokemuksia niin hyvästä kuin pahastakin..

Eli siis täällä äiti, joka leikattiin kolme viikkoa sitten, kyseessä elektiivinen sectio. Leikkausta seuraava päivä oli hirveä, sängystä ei oikeasti meinannut ylös päästä haavakivun takia ja yöllä ei kyljenkäännöstä (tai asennonvaihdosta) tarvinnut haaveillakaan. Ja helpompi oli jäädä tallustelemaan ja istumaan kerran ylösnoustuaan kuin laskeutua takaisin sänkyyn makaamaan.

Haavakipu oli vielä ok, mutta jotain monumentaalisen hirveää oli suolilama ja ilmavaivat, joista kukaan ei ollut osannut varoittaa. Tuntui että koko pötsi räjähtää, ja silti mitään ei tullut ulos. Ja kun kohtua tultiin painelemaan päivittäin, olo oli ajoittain melko herkkua. Tämän lisäksi olin vielä keuhkoistani jotenkin omituisen kipeä, hengittäminen ei sattunut, mutta muuten jokin veti mehut totaalisen pois koko muikkiksesta, hyvä kun jaksoi väsymyksen tullessa edes puhua.

MUTTA: toipuminen alkoi jo kolmantena päivänä, joten älkää huoliko samassa veneessä olijat tai siihen joutujat, jokainen kuluva päivä todellakin tuo parannuksen olotilaan! Särkylääkkeitä sairaalassa tarjotaan ja niitä kannattaa ottaa, tosin parasetamolista ei ollut juurikaan apua itselleni. Kotiuduin sairaalasta viidentenä päivänä, ompeleet poistettiin viikon jälkeen ja mitään takapakkia ei onneksi ole tullut. Toipilaanahan tässä edelleen ollaan, mutta hyvin on paraneminen sujunut ja kaiken tietysti kruunaa tämä oma pieni tuhiseva kääröni : ).

Näin siis oma kokemukseni menneiltä viikoilta. Ei ole tarkoitukseni pelotella ketään, halusin vain tuoda yhden sektiokokemuksen muillekin jaettavaksi. Olisi mukava tietää miten muilla on mennyt! Ja toki saa kertoa toipumisesta alatiesynnytyksestäkin!

Iloista joulunodotusta itse kullekin!

Mun kohdalla päädyttiin kiireiseen sektioon, koska vauva oli kietoutunut napanuoraansa eikä synnytys enää edennyt.

Olin sairaalassa viisi päivää. Pari kolme ekaa päivää vatsaa sattui kovasti. Sängystä ei päässyt ylös ja kyljen kääntäminen oli tuskaa. Sängyn ""moottorinojan"" avulla sain nostettua itseäni pystyyn ja laskemaan makaamaan, mutta silti vatsaa sattui ihan pirusti. Särkylääkkeet eivät hirveästi auttaneet. Söin niitä maksimiannoksen, mutta silti. Menetin synnytyksessä 900ml verta, joten sekin teki olon heikoksi.

Haava oli kipeä muutaman viikon vielä kotona ja se oli kosketusarka. Esim. vauvan potkut siihen imetettäessä teki ""kutaa"". Söin särkylääkkeitä vielä kymmenisen päivää kotona. Jälkivuoto kesti kuusi viikkoa ja siihen mennessä kivutkin loppuivat. Haava-alue oli tosin monta kuukautta tunnoton, mutta pikku hiljaa sekin palasi. Arpi tietty jäi, mutta se on onneksi ihan alhaalla ""karvarajassa"" vaaka-tasossa.

Mä olisin paljon mieluummin hyvissä epiduraleissa ponnistanut vauvan maailmaan, mutta tällä kertaa meni näin.

Itselleni tehtiin suunniteltu sektio vaavin perätilan vuoksi.
Kaiken kaikkiaan ajatellen en juurikaan näe mitään negatiivista siinä jälki käteen ajateltuna. Ehkä myös sen takia että kuvittelin leikkauksesta toipumisen olevan pidempi aikaista ja kivuliaampaa. Koska sektio tehtiin iltapäivällä, olin loppu päivän sängyssä ihan vaan huippauksen ja puudutuksen takia. Omalla kohdallani särkylääkkeet tehosivat tosi hyvin jos ne vain otti ennen kuin kova kipu alkoi. Päivittäin kävelin käytävillä vaikka kyllähän se jonkin verran kipeää teki. Eikä se vauhti vaan määrä =).
Haava parani hyvin, hakaset poistettiin viikon päästä.
Tässä lyhykäisyydessään oma stoorini. Eli ei jäänyt mitään pelko tms. tiloja toimenpiteestä.
Ottakaahan kaikki avoimin mielin vastaan mitä annetaan ja koittakaa nauttia joka hetkestä, ne on niin ainutlaatuisia.
Mukavaa joulun odotusta!

Sori vaan, en viisastellut, luulin vaan että olit missannut sen kohdan, koska niin usein täällä kysytään asioita, jotka löytyvät kysymyksestä, kun sen huolella lukee.

Niin se elektiivinen sectio on siis sama kuin suunniteltu sectio, eli etukäteen on tiedossa että leikataan (vrt. kiireellinen- tai hätäsectio).

Omalla kohdallani leikkaukseen päädyttiin synnytyspelon takia. Varsinaista synnytyspelkoa en kyllä voi sanoa poteneeni, koska jos lapsi olisi ajallaan tullut, niin olisin kyllä alakautta sen synnyttänyt. Kyseessä oli kuitenkin yliaikaisuus ja potemani raskausmyrkytys, ja sen myötä käynnistys olisi tullut kyseeseen. Sitä en kuitenkaan halunnut missään nimessä, pelkäsin sitä enemmän kuin itse synnytystä (seurattuani 2 viikkoa toisten äitien käynnistyksiä sairaalassa), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sitten leikata lapsi ulos oman ja lapseni terveyden vuoksi.

Lääketieteellisesti on oltava joku diagnoosi, jotta leikkaamaan ylipäänsä lähdetään, joten jos olet vakaasti päättänyt että et alateitse halua (siis uskalla) synnyttää, niin ota asia mitä pikimmiten puheeksi neuvolalääkärisi kanssa, hän ohjaa sinut lähetteellä etenpäin.

Tsemppiä sulle loppuodotukseen!

Aattelin omalla kohdal ottaa asiax sitten kun raskaus etenee yli puolen välin.Nyt vasta rv 13+4. Joutuuko sitä sitten megarumbaan hoitohenkilökunnan osalta kun ilmoittaa haluavansa sektion?Tottakai ne varmasti koittavat käännyttää alatiesynnytykseen... Olen aina halunnu synnyttää esikoiseni suunnitellulla sektiolla eli päätäni on vaikea kääntää.Vähän mietityttää kyllä että miten tässä käytännössä edetään ja käy... Entäs kustannukset? Kannattaisiko kunnalliselta puolelta siirtyä yksityiselle,onnistuisiko/etenisikö asia paremmin tahi helpommin? Kiva kun joku tietää asiasta,eikä heti tyrmää sektion haluajaa. =)

Kuulehan täh, olen aina ollut varsin hyvä sivistyssanoissa sekä myös vieraissa kielissä ja pystynyt johtamaan sanoja kielistä toiseen. Election - ja siitä johtopäätösten tekeminen ei ole liian vaikeaa, jos sattuisi, ettei ko. sivistyssanaa tuntisi.

Voin ihan kiusallanikin kertoa, että 6 laudaturin ylioppilastodistuksella ja ylemmällä korkeakoulututkinnolla omaan ihan kohtuullisen yleissivistyksen, joten kommenttisi oli varsin turha ja asiasta sivussa; niinkuin on valitettavasti siitä johtuva tämä kommenttinikin.

Luuletko tosiaan, että kuudella laudaturilla on jotain merkitystä? Sepä ei juuri ihmisen sivistyksestä kerro. kirjasivistyksestä korkeintaan.

t. viiden Laudaturin yo vm -97

Väitinkö sillä laudaturien määrällä olevan mitään varsinaista merkitystä, sehän liittyi tässä viestissäni vaan nimenomaan kielitaitoon, sanavarastoon ja sivistyssanoihin, jolloin kyse on juuri kirjasivistyksestä.
Omasta mielestäni taas täh'in kommentti, jossa hän epäili ymmärrystäni oli kaikkea muuta kuin asiallinen.
Ja kuten aiemmin sanoin, nämä sivuraiteet eivät nyt tätä keskustelun varsinaista asiaa mitenkään aja.
Tuntuu vaan huvittavalta, että tähänkin piti hahhah'inkin puuttua, joku siinä kai sitten niiiiiiiiin ärsytti.

On aika hurjaa huomata, kuinka moni tälläkin palstalla kärsii niin suurista synnytyspeloista, että valitsee synnytystavaksi sektion. Kyllä minuakin synnytys pelotti aivan älyttömästi, mutta minulle ei koskaan tullut mieleenkään sektio. Naisena halusin kokea synnytyksen ja onneksi kaikki sujui niin, ettei sektiota tarvittu.

Synnytyksestä ja parista pienestä repeämästä toivuin todella nopasti. Noin tunti synnytyksen jälkeen kävelin suihkuun ja illalla hiippailin pitkin osastoa vaavin kanssa. Kipein kohta oli selkä epiduraalipistoksen kohdalta ja siihenkin auttoi särkylääke. Neljän päivän päästä synnytyksestä olin pitkällä vaunulenkillä. Tikit sulivat n. kahdessa viikossa ja alapää on ihan samalainen kuin ennekin. Lantiopohjan lihakset ovat tosin hieman löystyneet. Ukkokaan ei ole huomannut mitään eroa =)

Tiedän, tiedän, kaikilla synnytys ei suju ongelmitta ja palautuminen on hitaampaa. Mutta sama pätee varmasti sektioon.

Kyllä se synnytys sattuu, mutta entäs sektio? Ei sekään aivan kivuton taida olla. Itseasiassa olen monesti kuullut, että joskus sektion jälkeiset kivut ovat kamalempia kuin synnytyskivut. Sektion riskitkin ovat paljon suuremmat. Minusta synnytyksessä lapsen turvallisuus tulisi asettaa etusijalle ja tämän perusteella tulisi valita oikea synnytystapa. En haluaisi kuulostaa moralistilta... Eikö teitä pelkosektion valinneet pelota nämä seikat vai tapahtuuko valinta ns. ""mukavuussyistä""?? Kommentteja...

Itseäni puistatti sektiossa ajatus, että puukolla mennään sörkkimään mahaa ja itse makaan passiivisena leikkauspöydällä mahtamatta tilanteelle mitään.

...Niin ja sektion jälkeen vauvaa ei saa yöpaidan alle ihasteltavaksi ja suukoteltavaksi. SE on se juttu, miksi synnytetään... =)

Hyvää joulua kaikille!!!

Etkä muuten vastannu vieläkään kysymykseen että mitä se sana tarkoitti noin niinku suomeksi, mahdatko sittenkään edes tietää?? Taitaa ""sivullinen"" vaan pullikoida...

Yhteistyössä