toinen jalka enemmän turvonnu

Moi :) Haluaisin tietää, että onko muilla odottajilla samanlaista vaivaa. Turvotusta reippaasti molemmissa jaloissa, mutta vasemmassa jalkapöydässä ja nilkassa enemmän ku oikeassa. Myös jalkapohja on turvonnu ja käveleminen tuntuu vähä vaikeelta. Kesälomareissulla oltiin ja kävin siellä paikallisessa terveyskeskuksessa missä lääkäri tutki ja otettiin labrakokeita. Tukokseen viittaava Fidd arvo 1,1 eli vähä koholla. Se TK lääkäri konsultoi naistentautilääkäriä ja kuulemma normaalia, että tuo arvo on koholla loppuraskaudessa. Pelottaa silti, että on joku veritulppa. Tietääkö kukaan vaikuttaako se turvotukseen, että missä puolella vauva on?
 
Mulla ainakin on toinen jalka enemmän turvonnut kuin toinen. Mun turvotus tuli nelisen viikkoa sitten eikä ole sen koomin mihinkään lähtenyt, ei auta jalkojen nostelut, ei kävelylenkit, edes yön aikana ei enää laske! Näillä keleillä ei ole mikäään ihme jos turvottaa. Ja jostain luin myös että se on merkki siitä että istukka toimii hyvin.
Enkä olisi niin hirmu huolissani tuosta Fidd arvostakaan, se on kuitenkin melko matala. Olen kuullut arvoista jotka ovat yli 10 eikä siltikään ole veritulppaa ollut! Kyllä veritulpan selkein oire on kuitenkin kunnon paikallinen kipu pohkeessa ja jos sellaista ei ole niin en olisi hirmu huolissani (vaikka itse tunnustaudunkin todelliseksi hysteerikoksi). Ja muistat turvotuksesta huolimatta liikkua tai jos et pysty liikkumaan niin pyörittelet ainakin nilkkoja 50kertaa/tunti niin ei pitäisi veritulppien ilmaantua....
 
Me tehtiin myös kesälomareissu ja oli paljon kävelyä+autossa istumista ja sen jälkeen kotona maalausurakka, niin silloin jalat oli jatkuvasti ihan mahottoman turvoksissa. Minulla oikea jalka turpoaa aina enempi kuin toinen. Mutta nyt, kun ei ole tarvinnu olla jalkojen päällä paljon, niin on turvotuskin kadonnut.
 
Hei! Mulla ollut samanlaista rv 28 lähtien, jolloin oli neuvola-lääkäri! Näytin tuolloin jalkaa lääkärille ja se sanoikin että ihan normaalia että toinen jalka turpoaa enemmän! Mulla myös niin et vasen jalkapöytä ja nilkka enemmän turvoksissa kun oikea! Sit jos ei levossakaa turvotus laske niin sit pitäs ultrata jalka! Nyt on rv 35+1 menossa...
Mulla yhessä raskaudessa oli toinen jalan pohje tosi kipeä ja sillon oli fidd arvo jotai 1.6 jolloin sit ultrasivat kun olin niin hermona ja kävin useampaan otteesee lääkärissä jo eikä ollut tukoksia!
Mulle terkka sanoi sillon että jos on tulppa niin se on kyllä sit tosi kipeä!
 
Piti vielä kommentoida tuota, että jos ei levossakaan laske niin jalka pitäisi ultrata... Meinaan mulla on ystäväpiirissä moniakin joilla ei turvotus laskenut enää loppuraskaudessa lainkaan, ei edes levossa, eikä ketään ole kyllä ultrattu. Eikä toi meidän synnärin lääkärikään mitään meinannut, kun sanoin ettei turvotus laske öisinkään. Sanoi vain, että vasta kun juuri tuota kovaa kipua ilmaantuu niin sit vasta on aihetta epäillä tulppaa. Mutta näin meillä, voi tosiaan olla että ohjeet on erit eri paikkakunnilla!

Mutta onhan tää turvotus raskasta ilman tulppaakin niin, että jaksamisia kaikille sen kanssa kärvisteleville!
 

Yhteistyössä