Toimitus kysyy: Vanhemmat, väsyttääkö?

Hei!

Teemme Kaksplussaan juttua vanhempien väsymyksestä ja kaipaisimme kokemuksianne seuraavista aiheista:

1. Tunnetko itsesi usein väsyneeksi ja jos, mistä väsymys mielestäsi johtuu? Jos olosi on pääosin virkeä ja pirteä, minkä ansiota se mielestäsi on?
2. Jos tunnet itsesi väsyneeksi, millaisissa tilanteissa tai mihin vuorokaudenaikaan väsymys erityisesti ilmenee? Miksi?
3. Oletko yrittänyt tehdä jotain väsymyksen vähentämiseksi, mitä? Onnistuiko?
4. Jos sinulla on kokemusta sekä elämästä ihan pienten lasten kanssa että vähän isompien lasten kanssa, eroavatko nämä elämäntilanteet mielestäsi väsymyksen suhteen toisistaan. Miksi ja miten? Miksi eivät?

Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata, vain ajatuksia herättäviin. Kommentoi tähän ketjuun. Kiitokset!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus

Kurjenkello harmaana
1. Toisinaan, mulla se on vielä kaikua pitkästä univajeesta. Nuorempi kaksospojistani sairasti uniapneaa, leikattiin keväällä, sen jälkeen meillä on nukuttu keskimäärin hyvin. Mutta vieläkin huonosti nukutun yön jälkeen olen kuin zombie. Huonosti nukuttu yö=pojat tai toinen olleet levottomia. Parempaan suunttaan ollaan menossa koko ajan, ja kohtuullisen pirteitäkin päiviä on jo...

2. Aamusta iltaan, ihan kaikissa tilanteissa. Kaikenlainen aloittaminen on vaikeaa, mutta kun alkuun pääsee, niin ainakin ruoat ja pyykit olen saanut hoidettua. Yhteydenpito on jäänyt vähille, kun ei vaan jaksa tai muista....

3. No toki, nukkunut! ;) No joo, eipä siinä aikoinaan paljon ollut tehtävissä, kun pikkuveikka nukkui levottomasti. Heräsi pahimmillaan yli 10 kertaa yössä. Päivisinkään ei paljon lepoa saanut, kaksi vilkasta apinaa kun pyörii jaloissa. Lääkäriin mentiin, kun pikkuveikan yskä oli jatkunut jo pitkään, sitä myöten ajauduttiin erikoislääkärille, joka totesi pojalla lasten uniapnean. leikkausken jälkeen on elämä hieman muuttunut! :)

4. No, tämä on taas tietenkin mun kohdalla, mutta eipä nuo isommat (nyt 23 v omillaan asuva ja kohta 15 v tyttö) enää valvota, mutta noi pienemmät....tosin nykyisin aika harvoin, mutta selkeästi pikkulapsiaika on väsyttävämpää. Ja kun vielä olen enimmäkseen kotiäitinä ollut, niin onhan tämä hulina omalla tavallaan väsyttävämpää kuin esim töissä ollessa, kun ei ole hetkeäkään omaa rauhaa (paitsi nyt olen saanut olla tässä hetken, ainoastaan kolme kertaa on äitiä tätä kirjoittaessa tarvittu)

1. Tunnetko itsesi usein väsyneeksi ja jos, mistä väsymys mielestäsi johtuu? Jos olosi on pääosin virkeä ja pirteä, minkä ansiota se mielestäsi on?
- Lapset ovat huonoja nukkujia, kuopus (1v) varsinkin. Synnytyssairaalalta asti heräillyt öisin 30-90 min välein. Päiväunia ei tunneta, vain sellasia vartin pätkiä. Nykyään onneksi sentään nukkuu säännölliset päiväunet n, 1,5h. Yöt edelleen tunnin välein heräilyllä.

2. Jos tunnet itsesi väsyneeksi, millaisissa tilanteissa tai mihin vuorokaudenaikaan väsymys erityisesti ilmenee? Miksi?
- Aamuisin kaikista rankimmillaan. Yössä tullut nukuttua ehkä 6h tunnin pätkissä, eikä sitä aamua odota koskaan tulevaksi.

- Koitin nukkua päiväunia aina kun siihen oli mahdollisuus. Se kostautui päänsäryllä, tai iltalevottomuudella. Itsekkin olen huononukkuja ja nukahtaminen on oma prosessi joka ottaa oman aikansa. Päiväunet vaan pitkitti illan nukahtamista.

"Elayne"
Tunnen itseni väsyneeksi joka päivä, lähes koko ajan.
Lapsen syntymä oli valtavasti odotettu tapahtuma, olin luonut itselleni valtavat suorituspaineet. Kaikki ei tietenkään mennyt niinkuin olinn kuvitellut. Minusta tuli ihan sekopäinen. Kuuntelin lapsen hengitystä päivin öin, pelkäsin hänen kuolevan. Kun tästä ajatuksesta vihdoin pääsin, alkoi lapsen univaikeudet, tunnin välein heräilyä 1,5 vuotiaaksi asti. Päiväunilla huusi 10-20min välein. Siinä ei paljoa levätty. En kuitenkaan halunnut antaa lasta hoitoon, vaan halusin pärjätä yksin, miehenkään apua en usein huolinut.

Sitten yhtäkkiä lapsi alkoikin nukkua, syytä heräilyyn ei löytynyt. Yöisin vetää 12h ja päälle 1,5h päikkärit. Heräillä ollessa virtaa on kuin pienessä kylässä! Äidin väsymys vaan ei hävinnyt, vaikka nukkua on saanutkin. Aluksi hoin itselleni että: "on vain univelkaa, kyllä se tästä", mutta tilanne ei helpottanut ollenkaan, paheni vain.

Oltiin siinä tilanteessa että ihana muksuni yritti kaikin keinoin saada äitiä leikkimään, ulos , touhuamaan, mutta en vain jaksanut. Päivät kotona meni niin että yritin vain tehdä kotitöitä, kotitöitä, kotitöitä. Jos laskuduin lattialle lapseni kanssa, väsymys iski päälle niin valtavasti että pelkäsin nukahtavani pystyyn. Jatkuva touhuaminen yksinkertaisten asioiden ympärillä piti minut hereillä, lapselleni en pystynyt antamaan kuin perustarpeet. Tajusin viimein että jotain on vialla. Lääkärissä kävi ilmi että sairastan sidekudosreumaa. Löytyihän syy väsymykselle!!!

Ja se syy, tipautti syyllisyyden viitan harteilla. Luulin vain kokoajan olevani huono äiti, joka ei vain jaksa lastaan. Luulin olevani masentenut. Nyt tilanne on toinen, väsymys ei ole hävinnyt, lääkkeet itse asiassa näin alkuun ainakin ovat pahentaneet sitä. Mutta tieto. Tieto siitä etten oikeasti olisi tälläinen, vaan että minulla on sairaus joka aiheuttaa kaiken. Se piristää valtavasti. Äiti saa olla väsynyt.Näillä mennään :)

"minttu"
1. Tunnen itseni väsyneeksi silloin tällöin, mutta pääosin olen mielestäni pirteä ja energinen. Virkeys on runsaan liikunnan ja ulkoilun ansiota. Töiden jälkeen olo on joskus "nuupahtanut", mutta kun lähtee vain ulos lenkille tai pyöräilemään tai salille jumppailemaan, on sen jälkeen taas fiilis paljon pirteämpi.

2. Nykyään väsymystä esiintyy lähinnä silloin, kun lapsi on kipeä ja nukkuu huonosti useamman yön peräkkäin. Koska olen aamuihminen ja tykkään herätä aikaisin, en tunne väsymystä aamuisin, vaan se iskee aina illalla. Kun väsymys on päällä, menen yleensä nukkumaan lapsen kanssa samaan aikaan. Myös henkisesti raskas työni uuvuttaa välillä. Se ilmenee yleensä heti töistä kotiutumisen jälkeen, jolloin olisi ihana saada hetki olla ihan rauhassa ja palautua (se kuitenkin on vain harvoin mahdollista).
Todella väsynyt olin esikoisen syntymän jälkeen, en siksi, että vauva olisi valvottanut, vaan siksi, etten itse yksinkertaisesti vain saanut nukuttua. Heräilin monta kertaa yössä ja valvoin, vaikka vauva olisi antanut nukkua. Se kesti useamman kuukauden, ja silloin olin tosi väsynyt. Toinen "väsyjakso" oli esikoisen ollessa noin vuoden ikäinen. Lapsi heräili monta kertaa yössä ja saattoi valvoa kolmekin tuntia putkeen. En saanut lasta nukahtamaan millään, joten siinäpä sitten seurusteltiin keskellä yötä... Tuolloin en myöskään saanut korvattua lyhyitä yöunia päikkäreillä, koska lapsi ei valvomisesta huolimatta nukkunut päivisin kuin enintään tunnin.

3. Itselläni väsymykseen auttaa liikunta: kunnon hikijumppa tai vaikka rento rullaluistelulenkki! Tietysti jos olo on jo tosi väsynyt, ei siihen auta muu kuin uni. Silloin sovimme miehen kanssa, että hän hoitaa yöllä lapsen ja minä saan nukkua katkeamatta. Myös töissä olen rajannut työn määrää, mikä onneksi on omassa työssäni mahdollista.

1. - Tunnen, jos olen valvonut ja en ole päivän aikana tehnyt mitään. Jos koen olevani virkeä ja pirteä, se johtunee siitä, että olen touhunnut pitkin päivää ja olen nukkunut hyvin.

2. - Tunnen itseni väsyneeksi, yöllä, ja aamulla. Syy siihen on tällä hetkellä 1kk vanha tyttäreni. Ja hänen syöttäminen. Aamuisin ja päivisin en voi nukkua koska esikoiseni 3 vuotias on silloin hereillä

3. - Eipä sen eteen juuri voi tehdä mitään, jos esikko nukahtaa kuopuksen kanssa yhtäaikaa päiväunille sitten on itselläkin mahd. nukkua..ja sekin aika menee yleensä kotitöihin.

4. Esikoiseni on nyt 3 vuotta. Hän nukkuu päiväunet klo 13-15 ajalla. Kuopus on 1kk vanha. Esikon kanssa oli vauva-aikana helppo ottaa tirsat kun ei ollut muita. Mutta nyt kun on kaksi lasta se on vaikeampaa. Isä on päivätöissä. Olemme tehneet niin, että isä herää vklo:na öisin, kun minä hoidan arjenyöt. Joskus isovanhemmat ottavat esikon luokseen yökylään muutamaksi päiväksi, että saan kuopuksen kanssa olla kahden ja nukkua.

Itse asennoidun tai yritän asennoitua siihen, että tätä valvomista ei kauaa kestä. Onneksi meillä ei ole koliikkioireita ja 1kk vanha tyttöni nukkuu öisin jo 5-6h jaksoja.

Vanskuliini
Kyllä väsyttää kroonisesti ja ihan kokoajan. Kahvia tulee juotua, mutta senkin virkistävä teho taitaa ennemmin olla omassa päässä kun itse kahvissa. Pienin alkanut heräämään öisin, opittuaan kävelemään vastikään. Keskimmäinen yrittelee jo jättää päiväunia pois ja on myös päättänyt ettei kukaan muukaan meillä nuku päiväunia. Sitten voivat pienet kiukuta yhdessä lopun päivää väsymystään. Itse olen aiemmin voinut nukkua myös päiväunet lasten kanssa, nyt sekin oma pieni hetki unta on pois päivästä. Keskimmäinen on myös ylivilkas, joka vaatii jatkuvaa valvovaa silmää eikä siis päivässä ole omaa aikaa äidillä. Esikoinen, tokaluokkalainen väittää ja kinaa kaikesta kokoajan vastaan, joten kaitsemista päivässä riittää.

Aamuisin ja alkuillasta on väsymys pahimmillaan ja silloin olisi vain kiva ihan vaan olla ja levätä. Mutta pikkuhiljaa sitä piristyy päivään aamupalaa tehdessä.

Kaikkien lasteni vauva-ajat olivat vaikeita allergioiden takia ja uskonkin, että tämä väsymys juontaa juurensa jo esikoisen vauva-ajasta asti. Ja kaksi viimeistä raskautta ovat olleet peräkkäin, joten tämä jatkuva univelka on nyt kestänyt yhtäperään jo kolme vuotta.
Mutta viikonloppuisin saan nukkua pitkään, kun mieheni hoitaa lapsia. Tämä ratkaisu toimii meillä hyvin.

1. Tunnetko itsesi usein väsyneeksi ja jos, mistä väsymys mielestäsi johtuu? Jos olosi on pääosin virkeä ja pirteä, minkä ansiota se mielestäsi on? - Kyllä kahden alle 3v. kanssa tuntuu väsyneeltä , mutta onneksi yöt menee nukkuen. Väsymystä ei nyt lievennä ainakaan se että odotan kolmatta, eli tässä alkuraskauden väsymystä podetaan lisänä.
2. Jos tunnet itsesi väsyneeksi, millaisissa tilanteissa tai mihin vuorokaudenaikaan väsymys erityisesti ilmenee? Miksi? - Aamuisin, ja iltaisin...aamulla nukuttais vielä, mutta eihän sitä voi vaan nukkua ja illalla väsy painaa ku päivän touhunnu lasten kanssa.
3. Oletko yrittänyt tehdä jotain väsymyksen vähentämiseksi, mitä? Onnistuiko? En ole, ehkä kannattais yrittää mennä ajoissa nukkumaan :)
4. Jos sinulla on kokemusta sekä elämästä ihan pienten lasten kanssa että vähän isompien lasten kanssa, eroavatko nämä elämäntilanteet mielestäsi väsymyksen suhteen toisistaan. Miksi ja miten? Miksi eivät?

1. Sain vauvan vajaa 3 viikkoa sitten, ja tunnen itseni väsyneeksi. Olin myös väsynyt raskauden loppuajasta, lähinnä koska en saanut nukuttua. Nyt kun vauva on syntynyt, saan nukuttua ainakin öisin, mutta mut "herätetään" 2-3 tunnin välein, eli uni on pätkäistä, mistä sitten ilmeisesti tämä päiväsajan väsymys johtuu.
2. Olen väsynyt aamulla kun nousen ylös, ja koko päivän. Jos piristyn, piristyn vasta illalla lasten mentyä nukkumaan (noin klo 21 jälkeen). Vaikka viimeiset viikot olen kyllä ollut ihan valmis simahtamaan jo klo 22 paikkeilla... Onneksi ei tarvitse tehdä töitä, jaksan kyllä pakolliset kotihommat ja isompien lasten tarhaan viemisen ja hakemisen, sekä iltapäivän touhut ennenkuin mies tulee töistä, mutta aivot eivät oikein jaksa mitään Facebookkia tai jotain kirjaa raskaampaa.
3. Yritin saada vauvaa nukahtamaan omaan sänkyynsä illalla, toivoen, että hän silloin ehkä nukkuisi vähän pitempään, ja että itse pääsisin edes hetkeksi syvään uneen. Toisin kuin keskimmäinen isosiskonsa, tämä vauva kuitenkin tuntuu kieltäytyvän kunniasta ja haluaa nukkua vain vieressä tai isänsä rinnalla. Täytyy yrittää uudestaan viikon päästä, joskos kehitystä tapahtuisi.
4. Isommat lapset ovat noin 4.5 ja vajaa 3-vuotiaat. Varsinkin keskimmäinen oli jo vauvana hyvä nukkumaan, nukkui melkein alusta alkaen ainakin 6 tunnin yöunet. Eli uuden vauvan syntyessä ei lapsista johtuvaa univelkaa enää ollut ollut moneen aikaan. Esikoinen oli vauvana aika huono nukkumaan ja keskimmäisen syntyessä reagoi nukkumisvaikeuksilla. Näitä kesti melkein vuoden, ja se vuosi oli kyllä tosi rankka. Mutta nyt tosiaan ei ole ollut ongelmia pitkään aikaan, eikä hän myöskään ole reagoinut uuteen vauvaan univaikeuksilla. Keskimmäinenkään ei ole reagoinut valvottamalla, eli lasten kasvaessa kyllä ainakin univelasta johtuva väsymys vähenee. Olen kyllä muuten aika väsynyttä tyyppiä, aina väsynyt oli vauvoja tai ei, mutta yleensä sentään aivot toimivat niin että saa työnsä tehtyä.
Jos sinulla on kokemusta sekä elämästä ihan pienten lasten kanssa että vähän isompien lasten kanssa, eroavatko nämä elämäntilanteet mielestäsi väsymyksen suhteen toisistaan. Miksi ja miten? Miksi eivät?

"Touhukas"
Väsymys tällähetkellä johtuu siitä, että olen raskaana, ja siitä, että lapsilla joita on kolme iski heti kerhon alettua syysflunssa ja he yskivät kilpaa yöt... Ja lisäksi siitä, että mies tulee illalla töistä ja yleensä päivä saadaan puitua pakettiin vasta klo 23 jälkeen ja aamu meillä alkaa n klo 7... Joten yöunet jäävät lyhyiksi ja katkonaisiksi. Väsymys on usein monen asian summa...

Pahin aika päivästä on noin klo 13-15 välinen aika, jos silloin ei saa/ ehdi tovin levätä niin uusi väsymys aalto valtaa n klo 17... Joskus on päiviä, että saattaisi jopa nukahtaa seisaalleen vaikka soppakattilan ääreen, ja joskus taas pystyy siirtämään ajatukset väsymyksestä pois ja jaksaa touhuta iltaan asti.

Nythän se on elämää elettävä, kun on elämää elettävänä, kait sitä ehtii sitten haudassa levätä ja eipähän siellä sitten tarvi miettiä, että olisinpa touhunnut kun oli mahdollisuus...

Hei 2plussan toimitus...tiivistettynä kaikkeen näihin kolmeen kysymykseen joo...Olen 38-v.äiti ja oikeesti aika Helvetin väsynyt yhteiskuntaan...tekisin töitä tai jätän tekemettä niin lopputulos ON aina sama...=/
Onneksi nyt olen saanut "ns" vakipaikan ja tykkään työstäni...mutta harteillani on mies joka kuluttaa sekä rahani että voimavarani eroni jälkeen...silti pitäs pitää pää kasassa lasten takia....voi helvetti...Elämä on ihanaa kun sen oikeesti ymmärtää...Hyvä puoli se on et Mies ei lyö,ei.hakkaa(mitä on ollut 2 aikasempaa suhdetta)
Mutta Miehestä puuttuu jotain..Isetunto..??.Väsynyt olen silloin kun en Jaksa kuunnella Häntä.... Kuka auttaisi Minua?? Itsemurhankin yrittenään tiedän että jostain se Valo tulee...On aina tullut.Elämänlhalua kyllä riittää, mutta Rajallinen se on Pinnakin =/

Viimeksi muokattu:
kyllävain
1. Tunnen itseni usein väsyneeksi. lapset käyvät nukkumaan ajoissa, mutta valvomme sen jälkeen tuntikausia mieheni kanssa vain istuen tai maaten vierekkäin hiljaisuudessa tai tv:n vieressä.. päivät ovat hektisiä emmekä ehdi nähdä toisiamme joten se on ainut hetki kun tavallaan lataudumme vierekkäin.

2. Väsymys iskee yleensä alkuiltapäivästä. tilanteissa... tilanteet joissa lapset tulevat päiväkodista ja koulusta kotiin ja pitäisi oikeasti jaksaa kuunnella kaikki asiat ja kuulumiset.. lapset hälisevät, puhuvat toistensa päälle ja käyvät tappelemaan kumpi saa kertoa tai kumpi kertoo oikein... sitten alkaa loputon kysely ja kysymykset ovat oikeasti vaikeita.. tyyliin olen juuri laittanut pikkukakkosen pyörimään ja toinen kääntyy kysymään pääseekö kaikki taivaaseen tai miten vauva asennetaan äitin mahaan...
3. Joka päivä päätämme miehen kanssa että käydään ajoissa nukkumaan mutta ikinä ei sitä tehdä. jokainen sekunti oman miehen kanssa vaikka käsi kädessä tuntuu vaan niin kallisarvoiselta.
4. kyllä eroavat... pikkuvauva aikana väsymys oli aika rehellisesti fyysistä... miehen läheisyyttä ei ehkä niin kaivannut edes kun vauva vei kaiken huomion... nyt kun lapset ovat isoja niin väsymys on usein henkistä. kysymykset ja jatkuva tiedonjano on hetkittäin aika uuvuttavaa. millään ei rankan päivän jälkeen jaksaisi kertoa evoluutioteoriaa tai arvioida onko seurakuntakerhon täti oikeassa vai kehittyivätkö ihmiset apinasta jne jne... lapsilla on niin paljon asiaa ja puhuttavaa että tuntuu ettei omille ajatuksille ja keskusteluille miehen kanssa ole tilaa.

"nuori äiti"
1. Tunnetko itsesi usein väsyneeksi ja jos, mistä väsymys mielestäsi johtuu? Jos olosi on pääosin virkeä ja pirteä, minkä ansiota se mielestäsi on? En koe oloani kovin usein väsyneeksi enää aamun ylösnousuväsymyksen jälkeen. Aamulla nukuttaisi pidempäänkin, mutta kun ylös pääsee niin mieli virkistyy. Minulla on melko hyvä väsymyksensietokyky ja kestän valvomista hyvin, kunhan joskus saan nukkua vähän ekstraa. Mies käy noin kerran kuussa lapsen (1v) kanssa ulkoilemassa pari tuntia, jonka aikana nukun varastoon.
2. Jos tunnet itsesi väsyneeksi, millaisissa tilanteissa tai mihin vuorokaudenaikaan väsymys erityisesti ilmenee? Miksi? Aamuisin tosiaan väsyttää, jos lapsi herättää ennen kuin luontaisesti heräisin. Iltaisin olen myös valmis nukkumaan aika pian lapsen jälkeen.
3. Oletko yrittänyt tehdä jotain väsymyksen vähentämiseksi, mitä? Onnistuiko? Olen tietoisesti vähentänyt stressiä sekä karsinut iltamenot, jotta pääsen nukkumaan kun lapsikin. Olen keventänyt kotitöistä, eli meillä ei silitetä vaatteita eikä imuroida joka päivä.

Hei!

Teemme Kaksplussaan juttua vanhempien väsymyksestä ja kaipaisimme kokemuksianne seuraavista aiheista:

Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata, vain ajatuksia herättäviin. Kommentoi tähän ketjuun. Kiitokset!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus
Hei!

1. Tunnen itseni aina ja jatkuvasti kuolemanväsyneeksi, poika 7kk ei ole nukkunut kuin pari yötä syntymänsä jälkeen, pahimmillaan herätään monta kertaa tunnissa ja parhaimpina öinä "vain" viisi. On myös liikkuvainen ja vilkas luonteeltaan, harrastan itse liikuntaa ja vaunulenkkejä, teen ruokaa ja muitakin kotitöitä ja joskus iltaisin tuntuu, että jos en kuole, niin on sääli!

2. Olen yleensä aamuihmisiä, aamuisin väsymys vaivaa jonkin aikaa, kunnes vedän kolme kuppia kahvia. Erityisesti iltaisin ja ruoka-ajan päälle väsymys ja haukottelu on armotonta.

3. Nukumme miehen kanssa vuoroissa ja se saa nukkua vierashuoneessa, jolla on aamulla menoa tms väsymys painaa liikaa. Mulla on öisin korvatulpat ja silti reagoin ja kuuntelen pienintäkin ähinää, potkimista ja kääntyilyä. Olen yrittänyt levätä enemmän mutta se on käytännössä mahdotonta!

4. Isompien lasten viihdytys ja leikittäminen, keskustelut jne vie eri tavalla energiaa, kuin seisomaan nousevan 7kk pojan vahtiminen, ettei lapsen kallo halkea, kun kaatuu :)

mies-2lasta
Olen aina väsynyt, sillä lapset nukkuu huonosti ja sairastan kroonista poskiontelotulehdusta joka selvisi keväällä. Lääkärin mukaan sen pitäisi väsyttää tuntuvasti. Kun väsymyksen lisäksi ei juuri muita oireita ole, ei perhe oikein jaksa ymmärtää että minua väsyttää ja siksi minun pitää jaksaa kuin terveen. 2 ja 5 vuotiaat lapset perheessä, jonka sukulaiset on kaukana eikä pysty auttamaan on väsyttävä yhdistelmä. Vaimo ja minä ollaan vaativissa hommissa ja elämä on yhtä tasapainoilua.

vrs
1.
Olen aina väsynyt, mutta ajattelen sen olevan osa tätä elämäntilannetta. Meillä on pojat 3v2kk ja 1v8kk ja molemmat heräilevät öisin, varsinkin vielä imettämäni kuopus.

2.
Olen väsynyt 24/7, mutta varsinkin herääminen on aamuisin vaikeaa. Kuopus herää rinnalle jokusen kerran yössä, mikä ei sinällään häiritse, mutta itse en osaa mennä ajoissa nukkumaan. Ts. kärsin univaikeuksista ja valvon itsekseni aina yli puolen yön... Lapset heräävät yleensä n klo 7 ja esikoinen on juuri jättänyt päiväunet pois, mikä tarkoittaa, että saan nukkua korkeintaan 6h ties miten monella herätyksellä, eikä päivälläkään pääse enää lepäämään. Kuusikaan tuntia ei olisi paha, ellei se oli pisimmät unet siten vuoden 2007...

3.
Kahvia kittaan, mutta siihenkin tuurtuu. Ennen nukuin lasten kanssa päivikset, mutta nyt sekään ei tosiaan enää onnistu. Tämä on kuitenkin niin pieni vaihe elämässä (kun lapset on pieniä), että kyllähän tämän kestää vaikka keppi pershiissä.

PS.
kun on riittävän monta vuotta heräillyt vähintään tunnin välein, on kovin vaikea saada sanottua sympaattisia sanoja äidille, joka valittaa 2-3h välein heräilevästä (alle 1v) vauvastaan. Tai olla repeämättä täyteen nauruun, kun joku väittää lapsen nukkuvan "VAIN" kahden tunnin päiväunet.

"eepi"
Minulla on 2 lasta, 4 ja 1 vuotiaat. Väsyttää. Olen todella väsynyt, syytä en varmasti tiedä. Ehkä osittain johtuu siitä, että olen hyvin paljon lasten kanssa kotona, ei juuri muita virikkeitä. Isovanhemmat ovat kaukana ja jo niin iäkkäitä, ettei heistä ole meille hoitoapua. Muuta hoitoapua emme ole vielä käyttäneet. Yöt nukumme jo ihan hyvin, joten siitä väsymys ei johdu. Enemmän on kyse arjen jaksamisesta, kotitöiden tekemisestä ja siitä, että en juuri pääse irti kodista tai lapsista. Päivät tuntuvat niin samanlaisilta, ettei niitä oikein erotakaan toisistaan. Nukahtaa voisin koska vain, vaikka juon kahvia 4-5 kuppia aamulla. Usein huomaan myös ajattelevani, että "En jaksa", kun lapset huutaa, pitäisi tehdä ruokaa, siivota ym.

Haluaisin todella tietää, mitä pitäisi tehdä, jotta väsymys kaikkoaisi. Vitamiinejä syön, vettä yritän juoda... EN juo alkoholia juurikaan, enkä tupakoi. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

"Ansku"
1. Väsyttää, kun ei saa nukuttua tarpeeksi. Puolivuotias heräilee syömään pari kertaa yössä ja 2-v. kipsuttelee yleensä viereen jossain vaiheessa yötä. Tähän yöheräilyyn on kyllä jo todella tottunut ja eiköhän se taas reilun puolen vuoden päästä helpota edes vähän :)
2. Aamulla jaksaa herätä yleensä ihan hyvin, mutta ensimmäinen väsy iskee parin tunnin hereilläolon jälkeen. Joskus pääsen silloin nukkumaan kuopuksen kanssa, jos mies on kotona. Myös esikoisen päivä- ja yöunille laiton aikaan väsyttää. Joskus meinaan nukahtaa lukiessani satua tai laulaessa unilaulua (olenpa joskus tainnut nukahtaakin...) Joskus olisi ihanaa, kun ei tarvitsisi nukuttaa lasta niin kauaa. Tällä hetkellä molemmilla lapsilla on "vain äiti kelpaa"-vaihe. Varsinkin kaikki nukuttamiset ym. rutiinit saa tehdä vain äiti, joten vuorottelu odottaa jossain hamassa tulevaisuudessa. Onneksi nuo ihanat lapset jaksaa myös piristää :))
3. Nooh, jos joskus saa nukuttua esim. aamulla pari tuntia pidempään, niin on ihan uusi ihminen. Harvoin tämä on kuitenkaan mahdollista, mutta kyllä se siitä.

"Neppi"
1. Tunnetko itsesi usein väsyneeksi ja jos, mistä väsymys mielestäsi johtuu? Jos olosi on pääosin virkeä ja pirteä, minkä ansiota se mielestäsi on? Tunnen itseni väsyneeksi. Illat venyvät pitkiksi, yöllä herään 1 -4 kertaa lasten takia. Joskus on parempia öitä joskus tuntuu etten ole nukkunut ollenkaan. Omaa aikaa on mahdoton löytää joten yritän hoitaa liikuntaosan joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla, tämä lisää väsymystä.

2. Jos tunnet itsesi väsyneeksi, millaisissa tilanteissa tai mihin vuorokaudenaikaan väsymys erityisesti ilmenee? Miksi? Aamulla on vaikeinta. Kun pääsee ylös sängystä väsymys helpottaa. Uudestaan väsymys saattaa iskeä iltapäivä syötön aikana eli noin klo 17.00 aikaan.

1. Tunnen kyllä. Esikoisen odotuksen jälkeen en ole pystynyt nukkumaan kohta 3,5 vuoteen ja nyt toisen odotus on pistänyt jaksamisen lujille. Unettomuus ja uniongelmat ovat muuttuneet kroonisiksi ja työpäivät ovat aika tuskaisia.

2. Pitkin päivää. Varsinkin työpäivän jälkeen 16-20 olen tosi väsynyt, kunnes 21 eteenpäin ei uni enää tule.
3. Ulkoilua, unilääkkeitä, rentoutumisharjoituksia jotta saisin unen päästä kiinni. Valitettavasti yöheräämisiin (2-4 tunnin välein) nämä eivät auta.

4. Pieni vauva valvotti. Isompi ei valvota, mutta krooniseksi mennyt unettomuus aiheuttaa nyt väsymyksen.

Yhteistyössä