Toimitus kysyy: Oletko sairastanut rintatulehduksen?

Teemme Kaksplussaan juttua rintatulehduksesta ja kaipaisimme kokemuksiasi.

1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?

Kommentoi tähän ketjuun. Kiitos kokemuksistasi!


Jaana Kivipelto-Tulkki
toimittaja, Kaksplus
 
bb
Minulla oli paha rintatulehdus lapsen ollessa parin viikon ikäinen. Rinnat olivat todella kipeät ja pinkeät ja lisäksi 39 asteen kuume. Maito lähti nousemaan kohinalla, eikä pieni vauva vielä tarvinut niin paljoa, enkä tajunnut pumpata riittävän usein. Soitin neuvolaan ja ihana terveydenhoitajani osasi antaa hyvät vinkit. Kuumaan suihkuun jossa käsin lypsämistä jotta pahin pinkeys katoaa ja sen jälkeen pummapusta rintapumpulla. Imettää hän käski ihan normaalisti. Lisäksi lepoa ja särkylääkettä, jotta kuume laskee. Miehelläni on onneksi niin ihana pomo, että mies sai jäädä kotiin hoitamaan minua ja vauvaa pahimman yli. Rintatulehdus siis selätettiin ihan kotihoidolla ilman antibiotteja. Jatkossa osasin tunnistaa alkuoireet, niin että osasin ajoissa tehostaa pumppaamista. Talvivauvan äitinä rintatulehdus uhkasi moneen kertaan, mutta onneksi noilla terveydenhoitajan vinkeillä pärjäsin.
 
"Hevitär"
1) Kolmannen lapseni kohdalla sain ensimmäisen rintatulehduksen. Oli erittäin lämmin kevätpäivä ja ajattelin että nopsaan imetän kotipihalla, etten vaivaudu sisälle kauniista säästä johtuen menemään. No illalla jo kivisti toista rintaa ja maito alkoi pakkaantua, eikä meinannut kuumista kylvyistä, lypsämisestä ja imetyksestä huolimatta tyhjetä. Myös osa rinnan ihosta muuttui punertavaksi. Seuraavana aamuna sitten nousikin 39 asteen kuume, olo oli erittäin heikko ja rintaan sattui hirmuisen paljon, joten ei auttanut kuin mennä lääkäriin. Sain antibioottikuurin ja määräyksen imettää erittäin ahkerasti, jotta tulehdus lähtisi. Muutamassa päivässä sitten helpotti jo.

2) Lääkäriltä sain jonkin verran neuvoja, lähinnä imettää/lypsää ahkerasti.

3) en ole ollut kierteessä

4) muutamia kertoja on ollut pakkautumista havaittavissa, mutta tuota ainutta kertaa lukuunottamatta ne on helpottaneet lypsämällä/imettämällä ahkeralla tahdilla.
 
"Eriika"
Itse en ole rintatulehduksesta kärsinyt, mutta pari kertaa sain siihen viittaavat oireet( rintaa rupesi kuumottamaan ja pakottamaan) ja hetimmiten otin käyttööni synnytyssairaalassa kätilöltä saadun neuvon: laita kaalinlehti rinnalle, niin johan helpottaa! Eli keräkaalin lehti, josta paksu ruoti poistettu ja pintaa hiukan rikottu esim. haarukan piikeillä vetäen, ja lehti rinnan päälle liivin sisään. Ja auttoi hetkessä! Tätä kikkaa olen suositellut todella monelle odottavalle ja jo synnyttäneelle naiselle. Hyvä on myös muistaa suojata rintansa vedolta ja kylmältä, myös kesällä!
 
"tina"
Kolmannen lapseni synnyttyä ja vauvan ollessa pariviikkoinen, sain rintatulehduksen. Aamulla jo tuntui, että toista rintaani kuumottaa ja se on arka imettäessä. Imetin päivän mittaan ihan normaalisti vaikka rintaani sattui vietävästi. Välillä hieroin ja käsin lypsin rintaani. Sitten minulle nopeasti nousi kuume yli 39 asteen ja silloin soitin neuvolaan. Kätilö lupasi hommata minulle antibioottireseptin, jonka mies hakisi töistä tullessaan. Neuvoi minua imettämään ja lypsämään sekä hieromaan rintaa. Näin tein ja miehen tultua kotiin menin oikein lämpöiseen suihkuun, jossa suihkuttelin ja hieroin kivikovaa kohtaa rinnassani. Suihku auttoi. Antibioottikuuri selätti sitten tulehduksen.

En ole ollut tulehduskierteessä. Yhden kerran olen sen sairastanut.

En selättänyt tautia ensimetreillä, koska en osannut yhdistää oireitani rintatulehdukseen. Toki olin rintatulehduksesta kuullut. Maalaisjärjellä kyllä yritin vaiston varassa toimia ehkäistäkseni taudin näin jälkikäteen ajateltuna.
 
"vieras"
Sairastin rintatulehduksen toisen lapsen ollessa parin viikon ikäinen. Yhtenä aamuna huomasin toisen rinnan olevan aristava ja itselläni oli hieman "hassu" olo. Olen ollut muuten sairaana viimeksi lapsena, joten olosta huomasin heti että kaikki ei ole normaalisti. Etsin netistä ohjeet rintatulehduksen hoitoon ja aloin heti suihkutella rintoja lämpimällä vedellä, sekä otin Buranaa. Imetin enimmäkseen kipeästä rinnasta ja tyhjensin toisen pumppaamalla. Näin meni muutama tunti, kunnes kuume äkkiä nousi yli 39 asteeseen ja sitten menikin pari päivää sängynpohjalla maaten. Antibiootteja en kuitenkaan tarvinnut, vaan Buranan, lämpimien suihkujen, imetyksen ja kaalinlehtien voimalla tulehdus sitten meni ohi.
 
"Tea"
Sairastin rintatulehduksen, kun esikoiseni oli jo 9 kk ikäinen. Imetin vielä silloin paljon, mutta sinä päivänä matkustimme liki 7 t autolla, enkä imettänyt siihen tahtiin kuin tavallisesti. Perillä vauva ei malttanut syödä, ja tissit alkoivat olla todella täynnä. Tulehdus kehittyi hetkessä: tuli huimaava olo, ja parissa tunnissa hourailinkin jo hirvittävässä kuumeessa sängyn pohjalla. Join, laitoin kaalinlehtiä liiveihin, otin särkylääkettä, haudoin rintoja lämpimällä kaurapussilla ja imetin aina kun vauva suostui syömään. Imettäminen sattui aivan hirvittävästi, mutta tissien tyhjeneminen helpotti selvästi oloa. Muutaman tunnin päästä olin taas jalkeillani, ihme kyllä!

Sain sairaalasta synnytyksen jälkeen rintatulehdusta käsittelevän vihkosen, jonka tunnollisesti luin, ja ilmeisesti kotihoitokonstit olivat iskostuneet mieleen kun ne noin pitkän ajan päästäkin muistin. Omassa tapauksessani taisi auttaa se, että kaikki konstit otettiin heti käyttöön. Lämpö ja imetys tuntuivat tehokkaimmilta.
 
"kuuden äiti"
Minulla 6 lasta. Rintatulehdus on ollut vain 2 kertaa.

Neljännen lapsen kohdalla rintatulehdus iski heti ensimmäisenä kotonaolopäivänä.
Alkoi kuumeella ja rinnan jomotuksella. Söin päivän panadolia ja imetin kipeästä rinnasta useasti samalla hieroen varovasti kipeää kohtaa. Tulehdus lopahti tuohon. Seuraavana päivänä ei enää kuumetta, joskin rinta hieman arka.
Viimeisin tulehdus oli kuudennen lapsen kohdalla vauvan ollessa 1kk. Illalla alkoi päänsärky, joka paheni yöhön mennessä. Yöllä nousi kova kuume ja kuume jatkui vielä seuraavana aamuna. Rinta oli tosi kipeä ja rinnassa kuumottava punainen kohta.
Soitin neuvolaan ja terveydenhoitaja hommasi heti antibioottikuurin. Kuume laski seuraavana päivänä, mutta rinnan jomotus jatkui pari päivää.
Sain ohjeeksi imettää usein kipeästä rinnasta.

Muita tulehduksia ei ole ollut.

Alkavia ehkä muutama, mutta olen saannut ne perääntymään huolehtimalla siitä, että rinta tyhjenee maidosta kunnolla.
 
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?

Toisen lapsen vauva-aikana sairastin toistuvasti rintatulehduksia. Rinta oli todella kipeä, siinä näkyi tummempi alue joka oli tulikuuma, ja lisäksi minulle nousi joka kerta 40 asteen kuume. Kaalikääreiden & rinnan tyhjennyksen (pumppaaminen ja imetys) lisäksi tarvitsin lähes joka kerta antibioottikuurin, joskus kaksikin.

Kun sairastin ehkä viidettä rajua rintatulehdusta muutaman kuukauden sisään, niin ajattelin jo antaa periksi. Mietin imetyksen lopettamista ja maidontulon lopettavan lääkkeen hakemista. Päätin kuitenkin jatkaa imetystä, ja onneksi tulehdukset eivät jatkuneet koko imetysaikaa.

Tulehdus tuli aina samaan rintaan, suunnilleen samaan kohtaan. Myöhemmin, "vauvan" ollessa 4 v, lääkäri totesi ultraäänellä rinnan rakenteen olevan siinä kohtaa hieman poikkeavan. Sitä, oliko se rintatulehdusten syy vaiko seuraus, ei osattu sanoa.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?

Neuvolasta en saanut, mutten kysynytkään. Lääkäriltä sain hieman neuvoja, mutta parhaat neuvot tulivat imetystukilistalta ja sairaalan lapsivuodeosastolta (olin sinne yhteydessä myös puhelimitse).

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?

Tulehduskierre loppui, kun lapsi täytti 6½ kk ja alkoi saamaan muutakin ravintoa rintamaidon lisäksi. Imetyskerrat vähenivät, samoin maidontuotanto. Jatkoin imetystä kunnes lapsi oli 1 v 9 kk, eikä tulehduksia tullut enää soseruuan aloittamisen jälkeen.

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?

Kerran tai kaksi onnistuin siinä. Tyhjensin rintaa, otin tulehduskipulääkettä ja laitoin rinnalle kaalinlehdestä hauteen. Mutta useimpina kertoina tulehdukset olivat niin rajuja, että vaadittiin lääkärin hoitoa ja antibiootteja.
 
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?

Kyllä, pari kertaa rajuna eli nousi tosi kova kuume ja meni ohi vasta antibiooteilla, pari kertaa sain menemään ohi muilla keinoin. Mulla rintojen aristus oli oireista ehkä mitättömin, pelkästä siitä en olisi tautia hoksannut, sen verran lievää se oli kun kuitenkin imetyksen alussa rinnat muutenkin aristaa. Ensimmäinen oire mulla oli aina punainen läntti tississä, siitä tiesi (kun oppi tietämään) että tulehdus on alkamassa.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?

Sanottiin, että voin imettää normaalisti ja ei saa antaa rintojen mennä tupaten täyteen, voi lypsellä enimmät pinkeydet pois, niin ei tulehdus niin herkästi.

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?

Tavallaan. Kyllä on imetysten alussa tullut/meinannut tulla ihan jatkuvasti tulehduksia. Opin kantapään kautta tunnistamaan ensioireet (se punainen läikkä, "viiltävä kipu" jne) ja sitten äkkiä lämmintä suihkua, kaalinlehteä rintaliiviin, lämpöä jne. Mulla ei rinnat saaneet imetysaikana yhtään saada vetoa, muuten iski heti rintatuledus. Lämmin rintojen kohdalta fleecevuorattu imetyspaita oli hyvä apu ja rinnanlämmitin. Jos kuume alkoi nousta 40 asteen paremmalla puolelle, niin antibioottikuuri oli enää ainoa tehoava apu siinä vaiheessa...

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?

Ylimääräisten maitojen pois lypsäminen, lämpö, kaalinlehdet.
 
vierasteleva
Ensimmäisen lapsen kohdalla oli lapsesta johtuvia imemisongelmia, joiden vuoksi oli imetyskumi käytössä. Rinta ei tyhjentynyt kunnolla joten rintatulehdus meinasi uusia usein. Alkoi rinnan jomotuksena, kuumotuksena ja aristuksena. Kuuma suihkuttelu auttoi ja paras niksi oli heti ensioireiden aletua laittaa mahdollisimman kuumalla vedellä täytetty jääpalapussi rintaliivin sisään -ehkä saman asian ajaisi mikrotettu kauratyynykin. Tyhjentelin arkaa rintaa myös rintapumpulla. En joutunut turvautumaan lääkärin/terkkarin apuun tai saanut antibiootteja vaivaan. Totesin myös kylmän viiman/tuulen pahentavan/lisäävän oiretta, vaikka vastaan vanhoille ämmille väitinkin ...

seuraavien kohdalla ongelmaa ei sitten ollutkaan
 
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?
Olen, kahdesti. Toisen lapsen syntymän jälkeen kun hän oli muistaakseni kuukauden ikäinen. Kuume nousi nopeasti 40 pintaan ja tissejä kivisti ja punoitti. Asiassa noviisina en osannut heti ottaa yhteyttä neuvolaan vaan vasta neljän päivän kuluttua kävin neuvolassa ja sain antibioottikuurin. Toisen kerran tulehdus iski kaksosten syntymän jälkeen, mutta silloin tiesin heti mistä oli kyse ja sain antibiootin tarpeeksi aikaisin että sain tulehduksen taltutettua ennekuin tilanne äityi tosi pahaksi.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?
Sain neuvon kummallakin kerralla että vaikka tulehdus on niin pitää imettää, vauva tyhjentää rinnan kaikista tehokkaimmin. No, kummallakin kerralla se oli aika haaste saada lapsi imemään pinkeätä tulikuumaa rintaa. Välissä tyhjensin rintoja myös rintapumpulla. Toinen lapsi jatkoi rinnan imemistä myös tulehduksen jälkeen, mutta kaksoset tekivät stopin rintaruokintaan tulehduksen jälkeen.

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?
Kummallakaan kerralla tulehdus ei onneksi uusiutunut!


4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?
En ole onnistunut, vaikka heti oireiden ilmettyä olen koittanut kuumia suihkuja ja kaalin lehtiä sekä yli-aktiivista rintojen pumppaamista.

Äiti 34, lapset 8, 7 ja 2x 2 vuotta
 
Kun maitotuotanto alkoi kasvaa
2 viikkoa synnytyksestä, kun olimme olleet viikon kotona, alkoi rinnat kovettua ja jomottaa ja lämpö nousta. Oltiin saatu ohje, että jos tulee ongelmia imetykseen liittyen, niin takaisin synnytysosastolle.
Siellä sitten rintoja lämmitettiin, roikotettiin alaspäin, lypsettiin. Päivä siinä vierähti.
Kotiin ostettiin pumppu, ettei tullut liian pitkiä aikoja tyhjennysväleille ja että saatiin joka puolelta rintaa maitoa pois. Loppujen lopuksi parhaimmaksi tavaksi osoittautui kuitenkin käsinlypsy niin, että myös rinnan reunat sai tyhjäksi.
 
"äitix3"
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?
Olen sairastanut, keskimmäisestä kerran ja kuopuksesta 5 kertaa (kolmen kuukauden sisällä). Se oli ihan kamalaa, mulle tuli punainen kipeä läntti rintaan, ja pari tuntia sen tulemisesta nousi 39 kuume. Mikään kotikonsti (kaalinlehti, lämmin suihku, käsin tyhjentäminen yms) ei auttanut, vaan kuume nousi kaikesta huolimatta. Kuumetta kesti joka kerta pari kolme päivää, vaikka hain heti kuumeen noustua antibiootit. Ihmeen nihkeästi noita antibiootteja kyllä annettiin, joka kerta käskettiin kokeilla buranaa, lypsämistä ja lämmintä, ja olis pitänyt odotella muutama päivä ennen lääkäriin menoa. Se olis ollut aikamoinen suoritus tuossa kuumeessa, kun hoidettavana oli vauvan lisäksi ne isommatkin lapset. Lisäksi kuume vei ainakin itseltäni kaikki voimat, ja koko huone tuntui pyörivän.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?
Ainoastaan sen, että pitää imettää tiheästi kipeästäkin rinnasta.

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?
En tiedä, oliko tuo kuopuksen kanssa tulehduskierre vai ei, kun sain noita tulehduksia pari kolmen viikon välein. Tarpeeksi monta antibioottikuuria ja lopulta tulehduskipulääkkeiden syönti teki tehtävänsä, ja imetys jatkui vielä reilut puoli vuotta tuon jälkeenkin.

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?
Viimeisen lääkekuurin jälkeen sillä, että aina kun tuntui pienintäkin kipotusta rinnasta, syötin aina aluksi siltä puolelta, pidin villapaitoja päällä (oli siis koko ajan kuuma) ja nappailin buranaa, joka tuntui taltuttavan kovan kivun. Mulla ei kaalinlehtihoito, kuumat suihkut, jyväpussit, rahkat ja kaikki muut synnäriltä saadut neuvot ei auttaneet lainkaan, vaikka kokeilinkin vuorollaan jokaista jokaisen tulehduksen yhteydessä. Ja hyvää tarkoittavat neuvot siitä, ettei saa saada kylmää jne. eivät ainakaan kohdallani pitäneet paikkaansa, koska mulla oli tuo kierre silloin talven kovimmilla pakkasilla, enkä näyttänyt nenääni ulkona ollenkaan.

Äiti 31, lapset 5, 3 ja 1
 
Timotei
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?
Ensimmäisen lapseni kanssa selvisin tulehduksilta, koska imetys ei onnistunut. Seuraavan lapseni kanssa en ollutkaan yhtä onnekas. Lapsen ollessa 6 vrk sain ensimmäisen tulehduksen ilmeisesti rikki menneistä rinnoistani. Kuume nousi nopeasti yli 40 ja olin todella sairas, antibioottikuureja meni tuolloin 2 putkeen, sillä ensimmäisen loputtua tulehdus jatkui yhä. Tämän jälkeen koitin kovasti suojata rintojani haavautumasta, mutta sain taas uuden haavan muutaman kuukauden kuluttua. Tällöin oireet tulivat noin tunnissa, mikään ei auttanut. Aloin oksentaa kivusta ja lähdin yöpäivystykseen, josta sain heti antibiootit. Kuume oli taas yli 40. Seuraavana päivänä rinta vuoti jo mätää, joten menin takaisin päivystykseen. Tulehdus oli niin kova, että vietin useita vuorokausia antiboottitiputuksessa sairaalassa ilman vauvaani. Tulehdus oli taas molemmissa rinnoissa ja kuin tuurilla selvisin siitä, ettei mätärintaa tarvinnut leikata. Itse toipumiseen meni n. 4vk.a, joten imetys loppui siihen. Kipu oli liian kovaa ja kipulääkkeetkin olivat vauvalle sopimattomia.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?
Toista rajumpaa tulehdusta edeltänyttä haavaani näytin neuvolassa, mutta eipä siihen osattu antaa mitään vinkkiä. Tiheä tyhjentely oli oikeastaan ainoa neuvo ja rintojen suojaaminen.

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?
Kierre ei pysähtynyt kuin imettämisen lopettamisella.

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?
En varsinaisesti, mutta seuraavan lapsen kanssa selvisin taas ilman tulehduksia, koska annoin heti pulloa, jos rintani olivat yhtään rikki. Ja huolellinen rinnanpäiden hoito ennen ja jälkeen imetyksen auttoi myös suuresti, kuten myös erittäin tarkka suojaaminen kylmältä.
 
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?

Toisen lapsen ollessa 1kk. Aamulla oli vähän höntti olo, päivän mittaan nousi kuume. Makasin koko päivän sängyssä ja imetin. Kuume nousi 39:än, mutta laski illaksi kun tissi parani ja nukkumaan mennessä olin jo ihan normaalissa kunnossa. Eihän se kivalta tunnu. Kuume nousee niin hiton nopeasti ja on hirmu voimaton olo, tuntuu että taju lähtee.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?

Suomessa normaali neuvolan soittoaika on tunnin vuorokaudessa. Ei rintatulehduksen kanssa kannata edes yrittää. Eipä sillä että itse olisin neuvoja tarvinnutkaan, google kyllä kertoo :)

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?

Esikoisen kanssa oli muutaman kerran niin, että tissi oli kipeä ja nousi vähän lämpöä, mutta kunnon tulehdusta ei sitten tullutkkaan. En tiedä mistä johtui.
 
äiti ja pojat
Minulla oli esikoisen syntymän jälkeen kolme rintatulehdusta peräkkäin. Kaksi ensimäistä taistelin kuntoon kotikonstein (kaalinlehtiä ja lämpöä) ja kolmannessa tilanne oli jo niin paha, että hain neuvolalääkäriltä antibiootit vaivaan ja sillä se sitten menikin täysin ohi, eikä ole sen jälkeen vaivannut. Tosin myöhemmin osasin olla enemmän varuillani ja ottaa oikeasti todesta neuvot, että: älä käytä kaarituellisia liivejä, äläkä missään nimessä anna kylmää rinnoille jne.

Kolmannen ja viimeisen rintatulehduksen kohdalla tilanne pääsi niin kurjaksi, että en pystynyt enää ruokkimaan vauvaani omalla maidollani. Imetys ei koskaan onnistunut, joten koko esikoisen vauva-ajan pumppasin maidon ja annoin sen hänelle pullosta. Rintatulehduksen ollessa oikein pahana tulehtuneesta rinnasta suihkusi pumpatessa täysin punaista maitoa, sillä siihen pääsi sekoittumaan runsaasti verta ja pumppauksen tulos pullossa oli todella hurjan näköinen. Pumppauksen tuotos oli niin rajun väristä, että en uskaltanut antaa sitä vauvalle.

Tulehdusten aikana tulehtunut rinta oli aivan sanoin kuvaamattoman kipeä ja pelkkä hipaisu teki todell akipeää. Pumatessani tihrustin samalla itkua, sillä se teki niin kipeää. Neuvolassa tietenkin kannustettiin yrittämään ja yrittämään ja yrittämään imetystä, vaikka se ei onnistunut. Yritinpä siis tulehdusten aikana taas sitäkin kun sanottiin, että vauva tyhjentää rinnan paremmin kuin pumppu, mutta eihän siitä mitään tullut. Vauvan ei mitenkään pystynyt saamaan otetta kivikovasta ja tulehtuneesta rinnasta ja tyhjennys tapahtui ensin "lypämällä" saunassa tai lämpöisessä suihkussa ja sen jälkeen loput pumpulla.
 
"karvatonkoira"
Teemme Kaksplussaan juttua rintatulehduksesta ja kaipaisimme kokemuksiasi.

1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista? Kolme lasta, eikä yhtään rintatulehdusta. Muutama läheltä piti kyllä.

2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana? En, neuvolassa ei ole sanallakaan mainittu rintatulehduksesta...ei lääkärissäkään.

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä? -

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?
Joskus on tuntunut rinta kipeältä ja saattanut olla kova pauka. Rintaa/paukaa olen suihkussa hieronut ja lypsänyt. Mahdollisimman paljon antanut vauvalle samasta rinnasta,koska vauva saa rinnan parhaiten tyhjäksi, vauvaa myös eriasentoihin siihen rinnalle joka ollut kipeänä.
 
hhhh
1) Sairastin rintatulehduksen lapsen ollessa noin 2 kk. Nousi yhtäkkiä korkea kuume ja rinnassa tuntui kova patti. Menin seuraavana päivänä lääkäriin ja sain antibioottikuurin, mikä paransi tulehduksen heti.

2) Sain ohjeen, että imettää saa ja kannattaa rintatulehduksen aikana, kunhan rinnasta ei tule märkäistä eritettä.

3) Tulehdus ei uusinut.

4) En.
 
nume
1) Sain rintatulehduksen, kuopuksen ollessa 2viikkoinen. Kipu alkoi yllättäen päivän aikana, tykyttävänä/vihlovana, kosketusarkana ja paheni nopeasti, kuume nousi myös nopeasti. Imettäessä kipu oli kammottavaa, tuntui kun vauva olisi purrut täydellä voimalla rintaa, vaikka imikin normaalisti, kipua voisi kuvailla myös siten kuin lasinsiruja tulisi maitotiehyistä. Arvasin mistä kyse, ja menin suoraan päivystykseen. Selvisin tulehduksesta nopeasti parissapäivässä antibiootein. Mutta ehdottomasti kivuliain tulehdus jonka olen kokenut.

2) Ensiapu-ohjeeksi sain käskyn aloittaa imetyksen aina tulehtuneesta rinnasta jotta se tyhjentyisi paremmin. Harmi vaan että rinta oli kosketusarka eikä tullut mieleenkään antaa vauvan imeä sitä, päädyinkin tyhjentämään rintaa sähköisellä rintapumpulla, pienimmällä teholla.

3) tulehdus ei uusinut.

4) en, mutta vastaisuuden varalle aijon käyttää samaa kikkaa eli HETI päivystykseen kun oireita ja VAADIN antibiootit. Särkylääkkeillä sai heittää vesilintua, niistä ei siihen kipuun ollut apua.
 
"elokuisen äiti"
1) Oletko sairastanut rintatulehduksen? Miltä se tuntui? Miten selvisit taudista?

Tulehduskierre alkoi melkein samantien kun maito oli noussut eli kun vauva oli reilun viikon ikäinen. Rinnat olivat verillä ja imetys teki niin kipeää etten pystynyt joka kerta imettämään. Tulehdus alkoi rinnan pakkautumisena, sen jälkeen tulivat punaiset läikät ja sen jälkeen korkea kuume. Yritin imettää eri asennoissa, lypsää, pumpata, pitää lämpimässä, mutta rinta ei tyhjentynyt. Muutamassa tunnissa toinen puoli kropasta ei enää liikkunut enkä pystynyt esimerkiksi nostamaan vauvaa koska käsi ei enää kiristyksen vuoksi liikkunut. AB-kuurin tarvitsin joka kerta kun tulehdus tuli.


2) Oletko saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäriltä ohjeita imettämiseen rintatulehduksen aikana?
Neuvottiin vaan imettämään eri asennoissa, mutta se ei auttanut. Rinnat olivat edelleen rikki ja verillä 5vkon päästä enkä pystynyt imettämään kun osalla syöttökerroista.

3) Jos olet ollut tulehduskierteessä, miten selvisit siitä?
Lopetin imetyksen.

4) Oletko joskus onnistunut torppaamaan taudin heti ensimetreillä? Jos, niin miten?
En onnistunut.
 
Olen imettänyt molempia lapsiani 10 kk ikäiseksi, ja puolen vuoden ikään täysimettänyt. Rintatulehduksen olen saanut 3 kertaa. Sairastin rintatulehduksen molemmista lapsista n. viikko lapsen synnyttyä sekä toisesta toisen kerran n. 2kk kohdalla. Rinnanpääni menivät jo sairaalassa rikki, joten siitä kait nuo ensimmäisen viikon tulehdukset ja sitten 2 kk kohdalla esikoinen tönäisi rintaa kovaa hypäten mun päälle sohvalla, ja pari tuntia siitä nousi tulehdus päälle.

Tulehduksissa rinta meni kovaksi, punaiseksi, kuumottavaksi ja oli todella kosketusarka. Jopa pusero sen päällä aiheutti kipua. Hain tietoa netistä, ja lämmitin rintaa suihkussa sekä kuumalla kauratyynyllä, ja heti sitten pumppasin ja sen jälkeen imetin usein siitä kipeästä rinnasta eka ne loput mitä pumpaten jäi. Ja pumppasin vielä imetyksenkin jälkeen. Imetyksen aikana ja pumpatesdsa hieroin nännin päätä kohti rintaa, jotta tyhjentyisi paremmin. Tehokkaalla lämmityksellä ja tyhjentämisellä sain hoidettua viimeisen noista tulehduksista ilman antibioottia. Rinnanpäitä rasvailin lansinohilla. Muihin siis hain antibioottikuurit heti. Kuume nousi horkalla joka kerta, ja oli todella korkea. Imettäminen kipeästä rinnasta oli kauheaa, mutta sen kesti, kun tiesi, että se on ainut apu...erityisesti se imetyksen aloittaminen teki kipeää, silloin tuli kiljahdus tai itku.
Lääkärillä oli todella huonot tiedot rintatulehduksesta. Hän antoi vain antibiootit, mutta ei puhunut mitään imettämisestä, muuta kuin jatka vaan imettämisestä kipeästäkin. Onneksi netistä ja neuvolasta sain tietää, että se on yksi hoitokeino nimenomaan, ja voisi sillä tehokkaalla tyhjentämisellä selvitä ilman antibioottiakin. Kolmannella kerralla siis selvisin ilman antibioottia, mutta rinta oli kauemmin kipeä..n, viikon.
 
Viimeksi muokattu:
1.Sain rintatulehduksen ensimmäisen lapseni ollessa viikon ikäinen. Ensin rinnat olivat arat, jonka luulin johtuvan siitä valtavasta maidon määrästä jota tuotin. Sitten nousi kuume 40 asteeseen ja rinnat olivat kauttaaltaan punaiset. Tai toisessa rinnassa oli pieni "viiru", joka ei punoittanut.
Kipu oli jotain aivan kamalaa. Muistan imettäneeni itkua vääntäen, koska se sattui niin kovasti. Rintatulehdus jatkui n 2,5 kk.

2.Lääkäristä sain ohjeita hakeuduttuani lääkäriin. Kaikki konstit kaalinlehdistä lämpöön koitettiin.

3. Olin tulehduskierteessä 2,5 kk. Ennen synnytystä minulla oli vaikea raskausmyrkytys. Ensimmäiseen tulehdukseen sain antibiootin, mutta n 4 päivän jälkeen kuume nousi uudestaan ja rinnat punoittivat taas. Vaihdettiin antibioottia ja taas muutaman päivän syönnin jälkeen oireet palasivat. Tätä jatkui n 1 kk. Sitten otettiin verikokeet ja uusi antibiootti. Tulehdus hävisi ja imettäminen jatkui, kunnes kuume nousi uudelleen ja taas verikokeisiin, jonka jälkeen lääkäri totesi, että nyt loppuu imettäminen ja määrättiin antibiootti kuuri. Tämän kuurin ja imettämisen lopettamisen myötä tulehduskierre loppui. Itse olin niin huonossa kunnossa, että muistan mieheni auttaneen minut vessaan, kun en sitä matkaa pystynyt kävelemään. Lapseni ristiäisistä muistan, että nimi annettiin. Niin huonoon kuntoon sai raskausmyrkytys+rintatulehdukset tämän äidin. Mainittakoon, että kaksi nuorempaa lastani olen imettänyt ihan ilman tulehduksia.

4. Muiden lasten osalta ei tulehduksia ole tullut.
 
yhden äiti
Minulle tuli rintatulehdus jo raskausaikana. Olin viikolla 30 raskaana ja sairaalassa supistusten vuoksi. Yhtenä aamuna heräsin ja oikea rintani oli punoittava ja tihkui kellertävää nestettä. Rinta oli kosketusarka ja minulle nousi kuume samana päivänä. Onneksi olin sairaalassa, sain tipan joka vei tulehduksen mennessään. Kehoni oli reagoinut vahvasti "väärään hälytykseen" joten maitoa oli alkanut tulla rintaan vauhdilla ja tukkeuttanut tiehyeet.
Rinnan tyhjäksi pumppausta tehtiin varoen ja harkiten, ettei supistukset yltyisi. Rinta saatiin kuntoon viikossa.
 

Yhteistyössä