Toimitus kysyy: Mitä mieltä olet Tammisaaren synnytysosaston lakkauttamisesta?

Hankolainen Äitix2
Olen todella harmissani näistä lakkautus-keskusteluista taas!

Eikä tämä ole mikään kilpailu hankolaisten ja utsjokelaisten välillä, siitä kenellä on pisin matka synnyttämään. 5 tuntia on liian pitkä aika matkustaa sairaalaan (olen pahoillani siitä teidän puolestanne), mutta myös 2 tuntia on liikaa, kun puhutaan nopeista synnyttäjistä, kuten minä olen.
Nyt on kyse lasten/vauvojen parhaasta, siitä että saadaan synnyttää osaavassa sairaalassa osaavien ja ihanien kätilöiden kanssa. Lakkautuksen myötä tienvarsi-synnytykset lisääntyvät, synnyttäjän ja vauvan komplikaatiot lisääntyvät, kuolemat lisääntyvät, ikävä kyllä. Eikö osata ajatella, että näiden komplikaatioiden hoitaminen erikoissairaanhoidossa jatkossa maksaa varmasti enemmän kuin synnytys itsessään?

Kummatkin lapseni olen synnyttänyt Tammisaaressa ja siellä haluaisin kolmannenkin synnyttää. Kätilöt ja lääkärit ovat osaavia ja ihania. Kukkia heille siitä!
 
mami
pitäisi oikeasti alkaa ajaa pohjoiseen Suomeen synnäriä takaisin!
Vierestä linjojen kautta kuunnelleena kauhistelen, mitä kaikkea siellä joudutaan "etänä" tekemään. Poliisilla ties kuinka monta sataa peninkulmaa reviiri (ja yleensä sitten ovat vain laskettelukeskuksen kupeessa) ;-)... synnyttämään pitää lähteä pari viikkoa ennen ja asua hotellissa ilman että valtio tukee... Etelän tyttönä voin sanoa, että siellä revitään kyllä lappilaisten niskasta kaikki irti! :-(

NÄPIT IRTI TAMMISAARISTA, VAMMALOISTA ja muista synnäreistä. Antakaa nyt ihan pohjoiseen oikeus edes synnyttää rauhassa. Kyllähän sitä siellä on totuttu liikkumaan, mutta satoja kilometrejä...!!!! POTUTTAA...
 
mimmuli
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Nyt ollaankin porukalla miettimässä vaihtoehtoja, miten luonnonmukaisen ja pehmeän synnytyksen ammattitaidon voisi suomessa säilyttää. Näyttää siltä, että perustamme yhdistyksen jonka päätoiminta olisi ns birth center toiminta. Eli pk-seudulle avattaisiin synnytyspaikka, joka ei ole sairaala.
Synnytin tyttäremme Tammisaaressa heinäkuussa -08. Asumme Helsingissä, mutta mahdolliset sulut ja ajatus kiireisessä, isossa sairaalassa synnyttämisestä karmaisi. Onneksi pääsimme Tammisaareen synnyttämään rauhassa, avautuminen kesti kauan ja sitä vauhditettiin oksitosiinilla, mutta pärjäsin hyvin ilman epiduraalia ja sain ponnistaa jakkaralla tyttäremme maailmaan. Ei tullut repeämiä yms. Uskon, että synnytystä edesautti kodinomainen tunnelma ja ammattitaitoiset, kokeneet kätilöt. Pystyin rentoutumaan ja antamaan kropan työskennellä.

Birth-center toiminnalle olisi varmasti kysyntää! Toivon todella, että tämä toteutuu, jotta lääkkeelliselle sairaalasynnytykselle olisi oikea vaihtoehto. Mikäli Tammisaari suljetaan, tulisin mielelläni sellaiseen synnyttämään.
 
auringonkukka
Molemmat poikani olen siellä synnyttänyt, 05 ja 08 enkä paikkaa vaihtaisi jos mahdollista ja kolmas tulisi. Sain jopa saman kätilön molemmille joka oli aivan ihanaa.
 
Olen kaikki kolme lasta siellä synnyttänyt ja todella pettynyt jos se osasto lakkautetaan. Silloin kun päättäjät alkaa leikkiä tällaisilla lakkautusasioilla niin täytyy olla päässä iso vika. Ei ole mitään mikä puoltaa osaston lakkauttamista. se paikka tarvitaan jatkossakin toimimaan Tammisaaressa. Päättäjien täytyisi ottaa huomioon kuitenkin se paikan maine joka on todella hyvä. Näin hyvää toista paikkaa ei taida suomessa olla.
 
Kun odotin meidän pojua 2007, suositeltiin valitsemaan Lohja tai pääkaupunkiseutu. Tammisaareen ei kuulema kannattanut mennä, kun ei siellä ollut kunnollisia palveluja (lastenlääkäriä yms saatavilla komplikaatioiden sattuessa)... No neuvolan "hyvistä" neuvoista huolimatta tappelin siitä, että sain mennä Tammisaareen. Päivääkään en ole katunut. Kadun ainoastaan sitä, että olen koskaan joutunut tekemisiin Lohjan synnytysosaston väen kanssa. Jos olisin alun alkaen päässyt kaikissa toimissa päässyt Tammisaareen, ei välttämättä olisi ollut niin kauheaa synnytyspelkoa ja olisin ehkä uskaltanut kokeilemaan vaihtoehtoisiakin juttuja kipuihin...

Mikäli Tammisaari lopetettaisiin, niin olen sanonut jo muutamalla palstalla, minä synnytän silloin kotona. Lohjalle en lähde ja Helsinkiin on liian pitkä matka.
Kun sanotaan, että on turvallisempaa ja tehokkaampaa hoitaa kaikki jossain Naistenklinikalla tms, niin miten sitten turvataan nämä äidit, joilla ei ole enää järkevän matkan päässä sopivaa synnytyspaikkaa?

On erittäin ikävää, että Lapissa porukka on jo joutunut kärsimään pitkistä matkoista. Mutta nyt kannattaisi nousta barrikadeille ihan kaikkien synnytysosastojen puolesta, eikä vain Tammisaaren. Tuo on vain itselleni niin punainen vaate :LOL: :LOL:
 
Tammisaarenpuolella
Ei missään tapauksessa! Miksi sairaala jossa kunnioitetaan naista ja lasta pitää lopettaa!!! Eikö se ole tärkeetä! Pitääkö meidän synnytää kuin koneet, TUNTEETTOMASTI!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
ie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Jos synnyttäminen olisi miesten tehtävä, olisi varmasti täydet valmiudet joka terveyskeskuksessakin.
Tätä olen miettinyt minäkin... Päättäjinä taitaa olla näitä keski-iän ohit
..taneita, kaljamahaisia miehiä, joilla ei ole mitään käsitystä synnytyksestä. Tai sitten katkeria akkoja, jotka muistelevat vain "että kyllä minäkin silloin vuonna..." eikä heilläkään taida olla käsitystä nykysairaaloiden kiireestä.
 
Vastustan ehdottomasti Tammisaaren synnärin lakkauttamista. Olen itse siellä syntynyt samoin esikoisenikin. Tämän kakkosen haluan ehdottomasti myös synnyttää Tammisaaressa, vaikka vaihtoehtoina on kaksi muuta synnäriä. Tammisaaren synnärillä on ihana ja ammattitaitoinen henkilökunta, jotka luovat lämpimän ja rauhallisen ympäristön.
 
amatsoni
En ymmärrä, pitäisikö synnytysosaston pitäminen olla taloudellisesti kannattavaa? Eiköhän ne kaikki miinuksen puolelle mene. Tammisaaren synnäri on ihana, yksinketaisesti. (Minä saan sairaaloissa paniikkikohtauksia enkä pysty edes vierailemaan niissä, mutta kyseisellä osastolla pystyin rentoutumaan ja synnyttämäänkin. Synnytyksen alettua kävin siis kerran jo parkkipaikalla enkä suostunut menemään sisään kun pelkäsin sairaalailmapiiriä ja kaikkea siihen liittyvää, mutta pari tuntia myöhemmin oli pakko vaan mennä, ja henkilökunta osasi suhtautua oikein hyvin. )
Tammisaaressa synnyttäjä on asiakas, ei potilas. Synnytyshän on luonnollinen asia, miksi suhtautua siihen kuten sairauteen? Tammisaaren synnärillä on käytössä laaja arsenaali luonnonmukaisia, lääkkeettömiä kivunlievitysmenetelmiä, jotka ovat synnyttäjälle vain hyödyksi, ja joita ei muualla tarjota. Tämänhän pitäisi olla opetussairaala eikä lakkautuslistalla! Puhutaan paljon riskiraskauksista ja riskisynnytyksistä, joita ei pitäisi Tammisaaren kaltaisilla osastoilla hoitaa, mutta nehän ohjataan jo muualle, ja ymmärtääkseni näitähän on vain pieni osa kaikista synnytyksistä. Suurin osa ovat terveitä naisia tekemässä sitä mitä naiset ovat aina tehneet, synnyttäneet. Tuskin Tammisaaren synnärin kuolleisuusluvut ovat yhtään korkeammalla kuin minkään muun "matalan riskin synnytyksiä" hoitavan sairaalan? Nykyisen käytännön mukaan pitäisi varmaan kaikki tälläiset "matalan riskin" osastot sulkea, mutta miten sitten käy terveen synnyttäjän? Tuleeko meistä kaikista sitten potilaita, joita hoidetaan samoin kuten riskisynnyttäjiä?

Muistakaa myös, että täällä Tammisaaren alueella Länsi-Uudellamaalla on paljon paljon ruotsinkielisiä, joilla on oikeus ruotsinkieliseen terveydenhuollon palveluun. Vaikka olen täysin kaksinkielinen, kyllä siinä ponnistusvaiheessa oli vaikea yrittää suomenkielisen miehenikin kanssa kommunikoida, kyllä se ruotsinkielinen kätilö oli silloin ykkönen:) Kätilö sanoi heti alkuun, että puhutaan nyt isin mieliksi suomea, mutta siirrytään stten ponnistusvaiheessa ruotsiin. Nauroin ja totesin, että enköhän minä pärjää sen läpi suomen kielellä, mutta ei, ei tullut mieleenkään. Ja minä toisaan olen kaksikielinen- mitenköhän kävisi monen sellaisen synnyttäjän jonka suomenkieli on paljon heikompi? Toki hätätilanteessa hoito onnistuu ilman kätilön/lääkärin ja synnyttäjän sen syvempää keskustelua, mutta siinä on jo kuulkaas synnyttäjän yksilöllinen ja ystävällinen kohtelu kaukana. Miltäköhän tuntuisi suomenkielisen joutua vironkieliseen tai venäjänkieliseen synnytyssairaalaan?

Tammisaaressa sain synnyttää ison (4,4kg) esikoiseni rauhassa, hitaasti ja rennosti, ilman vauhditusta ja hoputtelua. Tuloksena terve kympin lapsi eikä ainuttakaan tikkiä. Olisikohan isommassa sairaalassa toiminut, vai olisiko saanut alistua kalvojen puhkaisuun, oksitosiinitippaan ja episiotomiaan?
ystäväni synnytti esikoisena Tammisaaressa ja toisensa Salossa, joka on toiseksi lähin synnäri, ja totesi että ei ikinä enää halua sinne takaisin, jos ei pääse Tammisaareen synnyttämään niin hänen lapsentekonsa loppuu siihen. Pakko sanoa, että olen samaa mieltä, en halua lisää lapsia jos en saa kyseisessä tai samankaltaisessa paikassa synnyttää(Seuraava onneksi kerkiää Tammisaaressa syntyä). Onko se sitten taloudellisesti kannattavaa?
 
aisiis
Alkuperäinen kirjoittaja Helmiina79:
Piti tulla vielä kommentoimaan, että Hangossa asuville synnyttäjille tuo Tammisaaren synnytysosaston lakkauttaminen aiheuttaa todella vakavia vaikeuksia, kun joutuvat lähtemään Helsinkiin yli 2 tunnin matkan päähän synnyttämään.

Varmasti aiheuttaa pelkotiloja etenkin ensisynnyttäjille puhumattakaan komplikaatioista, joita matkan varrella voi sattua.

Onhan lapissa pitempiäkin matkoja. Samoten Pohjois-savossa, kun ajetaan parhaillaan se pari sataa km.
 
vierailija
HUS valmistelee parhaillaan Tammisaaren synnytystoiminnan lakkauttamista. Johtajaylilääkäri Juha Tuominen haluaa tuoda asian päätettäväksi Husin hallitukseen viimeistään alkusyksystä (HS 9.5.2009). Tuomisen mukaan Tammisaaren synnytystoiminta ei ole "taloudellisesti kannattavaa". Mitä mieltä olet asiasta? Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia Tammisaaresta?
Nythän niitä korvataan lähihoitajilla- kiire, ennen kuin kaikki menee NORJAAN😮
 
Vastustan sen lakkauttamista, se on pidetty ja pehmeistä arvoistaan kuulu synnytyspaikka, sille on tarvetta!
Itsellänikin kävi mielessä, että olisin käynyt Tammisaaressa synnyttämässä koska naistenklinikka oli ihan kamala paikka.
Ultrasta lähtien kaikki meni päin prinkkalaa:

-Vihainen ultraaja oikeasti suuttui napakorustani vaikka sen sai helposti pois. Hänellä ei ollut aietta antaa kuvia maha-asukista! En kuulema pyytänyt ajoissa! Kaikki tallentui videolle, isä kuvasi. Anelin hetken ja sain meidän rakkaasta maha-asukista kuvat!❤
-Epiduraali ei onnistunut ollenkaan.
-Loppujen lopuksi olin niin stressaantunut kun olla voi ja yhtäkkiä vauvalle tuli sykkeeseen/happeen muutos ja sitten mentiin kiireellä sektioon (pikku viilto bikinirajaan) he alkoivat avata minua ennen kuin puudutusaine ehti vaikuttaa! Huusin kuin syötävä ja sitten iskivät minulta tajun pois nukuttamalla/humauttamalla.
-Perhehuonetta he eivät aikoneet antaa kunnes nostin sairaanmoisen mölinän. Perhehuone järjestyi 15 minuutissa.

Epparissa luki vaikea synnyttäjä! 😂

Kätilöopistolla kaikki oli toisin ja kaikki onnistui täydellisesti. Oli upea kokemus.❤
 
vierailija
Olen synnyttänyt Keski-Suomen keskussairaalassa ja Jorvissa. Ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Ei mitään puudutuksia kummallakaan kerralla ja poika 4200g syntyi sisulla omin voimin ilman ponnistuspolttoja. Hyviä kokemuksia mutta olisin kaivannut synnytyksen jälkeen pääsyä suihkuun kuten Jyväskylässä. Yksityishuoneessa molemmissa sairaaloissa ja mahdollisti myös isän läsnäolon kun silloin ei vielä ollut mitään perhehuoneita.
 
Ei missään tapauksessa! Miksi sairaala jossa kunnioitetaan naista ja lasta pitää lopettaa!!! Eikö se ole tärkeetä! Pitääkö meidän synnytää kuin koneet, TUNTEETTOMASTI!
Meistä tulee vääjäämättä liukuhihnakamaa.
Onneksi kätilöopistolla minulla oli kätilö jolle olin hänen ensimmäinen synnytys!❤
Hän käsitteli minua ihmisenä ja oli kaikin puolin taitava ja hyvä hommassaan.
 
vierailija
On todella väärin, jos ainoa vaihtoehtoiseen kivunlievitykseen erikoistunut sairaala halutaan lakkauttaa. Suomessa mennään todella taaksepäin, jos vain suurissa yksiköissä on mahdollista enää synnyttää. Kaikessa ajatellaan vain kustannustehokkuutta... En halua synnyttää suuressa laitoksessa kytkettynä laitteisiin. Jos näin tapahtuu, kotisynnytykset varmasti lisääntyvät Suomessakin.
Ja kuka tätä päätöstä ajaa, miespuolinen lääkäri!!!
Minkäs teet?
 

Yhteistyössä