Toimisi teillä tällainen tasajako kotitöissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Irene"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Irene"

Vieras
Mies kokkaa, pyykkää ja hoitaa pienet asiat (lampun vaihdot jne) sekä pihatyöt.

Vaimo (minä) siivoan ja sisustan kodin, hoidan tiskit.

Koiran lenkitys ja kauppareissut hoituvat yhdessä.

Olemme molemmat siistejä ja lapsia meillä ei ole.

Naisella on paljon vähemmän töitä.

"sisustaminen" ei ole kotityö, mutta pientä viilausta niin hyvältä kuulostaa. Esim. kokkailu toiselle ja siivous toiselle, ne on aika balanssissa.

Muuten toimisi mutta mies ei osaa pestä pyykkiä(älä kysy miksi, en minäkään ymmärrä lopputulos on aina ryypyinen kasa puhtaita vaatteita joista ei ykskään oo omalla paikallaan kaapissa). Enkä minä osaa sisustaa. Ja sitäpaitsi laitan mielelläni ruokaa ja vihaan siivoamista.

Teidän tilanteessa vissiin tuo kokkailu tarkottaa kerran päivässä ruoanlaittoa, molemmat ottaa ite aamu ja iltapalat ja syö töissä? Ei se sitte kovin epätasapainoinen oo. Mutta jos kokkailu käsittäis nälkäisen lapsilauman ruokkimisen viis kertaa päivässä niin sitten tuo ois vähän epäreilu.

Teidän tilanteessa vissiin tuo kokkailu tarkottaa kerran päivässä ruoanlaittoa, molemmat ottaa ite aamu ja iltapalat ja syö töissä? Ei se sitte kovin epätasapainoinen oo. Mutta jos kokkailu käsittäis nälkäisen lapsilauman ruokkimisen viis kertaa päivässä niin sitten tuo ois vähän epäreilu.

Mies laittaa ruuan kahdesti päivässä, viikonloppuna useammin. Aamupalan teemme yhdessä tai erikseen ja töissä syömme itse.

[QUOTE="Irene";29397197]Tietenkin. Miltä tuo suunnitelma muuten kuulostaa?[/QUOTE]

Korvamerkityt kotityöt kuulostaa lähinnä älyttömältä ja lapsille suunnatulta viikkolistalta, mut jos sellaista kokee tarvitsevansa niin mikäs siinä.

Ei toimisi. Minä kokkaan (ainakin kerran joka päivä), hoidan lemmikit, siivoan, pyykkään ja niin edelleen. Mies käy töissä ja vapaa-aikana tekee sen mitä ehtii ja jaksaa. Toimii loistavasti. No joskus on hieman sotkuista, mutta kuitenkin :D

Meillä on aika lailla noin paitsi, että mies ei osaa pyykätä (ainakaan minun mielestäni) . Kauppareissut ja koiran ulkoilutukset mies hoitaa enimmäkseen yksin, koska hänellä on enempi vapaata aikaa.

Ei toimisi suunnitellut kotityöt meilläkään. Kaikki tekee kaikkea tarpeen ja tilanteen mukaan. Ahdistuisin, ja meillä varmaan mieskin ahdistuisi jos olisi jotain tuollaisia järjestelyjä.

Samaa mieltä, sisustaminen ei todellakaan ole kotityö, vaan harrastus. Miehen osuus on siis suurempi.

Mutta mitäpä sen on väliä jos molemmat on tyytyväisiä. Meillä minä käyn kaupassa, kokkaan, pyykkään ja siivoan.

Mies kuskaa enemmän lapsia kun tekee lyhyempää päivää. Talvisin kantaa puut sisälle ja polttaa takkaa, tekee lumityöt (jos on lunta), välillä laittaa tiskit ja tarpeen tullen vaihtaa lamput jne.

Muina aikoina, siis lämmityskauden ulkopuolella tekee, jos viitsii, jotain remppahommia pihalla. Minä teen myös pihatyöt.

Meillä mies hoitaa tiskit ja mä pyykit, inhoan tiskien laittoa ja pyykkihuollon hoidan paremmin (esim pyykkien saaminen kaappiin asti).

Mä hoidan lasta enemmän (syötöt, vaipanvaihdot..) ja pidän perussiistinä/järjestelen levälleen jätettyjä tavaroita jne, vaihdan lakanat... Mies käy töissä, käyttää koiran ja hoitaa "isommat siivoukset" eli lattioiden pesun ja imuroinnin. Ruuanlaittaja riippuu usein siitä mitä ruokaa satutaan tekemään, eli aika 50-50. Sellaiset kausityyppiset kuten ikkunoiden pesut jne on taas enimmäkseen mun juttuja, remppa- ja lamppuhommat miehen juttuja.

Ei meilläkään mitään kiveenhakattuja nuo ole eli useinkin joustetaan suuntaan tai toiseen, mutta meillä tämä järjestys toimii. Mies kun ei ole mikään innokas kotitöiden tekijä päivittäisessä arjessa, niin usein saa miehenkin liikkeelle kun ehdottaa jotain esim "teetkö tuon jos mä teen tuon" tai sitten "haluatko tehdä tän vai tän, mä teen sit toisen?" vaikka yleensä tiedän valmiiksi kumman mielummin tekee :)

Niin ja ainoa mistä ollaan sanallisesti sovittu on tuo pyykit-tiskit-jako. Muuten hommat on jakautuneet puoli-itsekseen.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Irene";29397274]Eivät nämä ole kiveenhakatut, mutta toimii meillä. Itse vihaan kokkaamista ja mies on siinä hyvä, joten mieluummin siivoan. Mitä outoa siinä on?[/QUOTE]

Tuosta sun aloituksesta sain kuvan, että teillä on tarkat "reviirit" ja se olisi outoa. Teillä siis toimitaan kuten monessa muussakin taloudessa, kotitöitä tehdään tarpeen mukaan ja sillä painotuksella, että saa vähän vältellä omia inhokkejaan. Tämä on mun mielestäni normaalia, mut miksi ihmeessä näin perusasioista pitää kysyä mielipidettä?

Meillä tehdään puoliks kaikki, jos näkee että astianpesukone pitää tyhjentää niin sitten se tyhjennetään. Jokainen siivoaa omat jälkensä, siitä olen tarkka ja huomautan kyllä jos joku jättää keittiöön sotkua.

Toisaalta se lapsilauma kyllä varmaan sotkeekin aika paljon, joten kyllä sitä siivoustakin tulisi enemmän.

Yhteistyössä