toiminimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tmi

Vieras
Olen miettinyt yritystoiminnan aloittamista ja nyt pitäis aktivoida y-tunnus.
Tarkoitus ilmoittaa myös kaupparekisteriin.
Mites tuo menee jos laitan esim toiminimeksi mänty ja tuotemerkiksi männynkäpy?
Rekisteröinkö toiminimen tyyliin tmi mänty? Ja mihinkä sitten laitan sen tuotemerkin männynkäpy?

vakio-ohjeeni: osakeyhtiö. Ei kyllä mitenkään vastannut kysymykseen :laugh:

Tuotemerkki rekisteröidään erikseen, muistaakseni Patentti- ja Rekisterijohonkinviralliseenasiaan.

En halua oy:tä ainakaan vielä tässä vaiheessa. Enkä halua satsata muutamaa tonnia kun ei yhtään tiedä lähteekö yritys pyörimään. Ja muutenkin tmi tuntuis helpommalta. Ja kun y-tunnus on jo entuudestaan olemassa (toki lakkautettuna tällä hetkellä).
Yritystoimintani on aluksi hyvin pienimuotoista, alkupääomaksi riittää muutama satku ja riskiä ei ole (tai siis nuotten parin sadan menetys).
Onko pakko rekisteröidä tuo tuotemerkki erikseen?

Mutta voin siis alkaa käyttämään jotain tiettyä tuotemerkkiä tai logoa (jonka olen itse suunnitellut) rekisteröimättä sitä mihinkään?
Ja laitanko sitten kaupparekisterin ilmoitukseen esim tuon Männynkäpy? Vai laitanko toiminimeksi Mänty ja sitten vaan tuotteissa käytän käpylogoa tai tekstiä Männynkäpy?

Ja kiitos kun viitsit vastailla! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta voin siis alkaa käyttämään jotain tiettyä tuotemerkkiä tai logoa (jonka olen itse suunnitellut) rekisteröimättä sitä mihinkään?
Ja laitanko sitten kaupparekisterin ilmoitukseen esim tuon Männynkäpy? Vai laitanko toiminimeksi Mänty ja sitten vaan tuotteissa käytän käpylogoa tai tekstiä Männynkäpy?

Ja kiitos kun viitsit vastailla! :)

Joo voit alkaa käyttää, mutta siinä on se riski että se voi olla jo jollain muulla käytössä tai joku voi sen ottaa käyttöön. Eli vähintäänkin ensin sieltä PRH:n sivuilta selvität onko aikomasi merkki jo jollain rekisteröitynä.

Voit käyttää rekisteröimättäkin, kunhan varmistat, ettei ole muilla käytössä ja olet henkisesti valmis siihen, että "oma" tuotemerkkisi tai logosi voi tulla vastaan ihan missä tahansa... etkä voi saada siitä korvauksia ja pahimmillaan menetät oikeuden käyttää niitä, jos joku on jo ehtinyt rekisteröidä sen/ne.

Olen varmistanut kansainväliseltä tavaramerkkilistalta, ettei kyseinen merkki/logo ole vielä käytössä. Ja se ei siis ole tuo männynkäpy :D se oli vaan esimerkki.

Kiitos!

Yhteistyössä