Toiminimen perustaminen ja sillä työskentely ä-rahalla ollessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahkera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahkera

Vieras
Olen vakituisessa työssä, mutta mulla on yksi yhteys, joka tarjoaa silloin tällöin mahdollisuutta tehdä pienen ylimääräisen työkeikan omaan piikkiin. Tai siis mun ei ole mitään järkeä tehdä tuota ylimääräistä työkeikkaa työajalla, koska silloin se koko potti menisi työnantajalle ja mulle tulisi vain kulukorvaukset ja normaali palkka. Sen sijaan pystyn tekemään tuon homman vaikka viikonloppuna ylimääräisenä keikkana, ja laskuttamaan hyvät rahat omiin nimiini.

Pari aikaisempaa kertaa olen tehnyt tuon keikan niin, että olen laskuttanut mieheni firman kautta, mutta nyt firmaa ei enää ole, joten mun pitäisi perustaa toiminimi, jos haluan tätä ylimääräisenä keikkana tehdä. Ensinnäkin, onko toiminimen perustamisesta kuinka iso vaiva? Nyt näyttäisi siltä, että mulle olisi tulossa tuollainen ylimääräinen keikka ehkä kerran vuodessa kolmen seuraavan vuoden ajan, joten mietin, että kannattaako tominimeä edes perustaa tuollaista hyvin satunnaista hommaa varten. Kuinka paljon kuluja toiminimestä tulee?

Sitten sellainen lisäkiemura, että olen jäämässä äitiysvapaalle, joten meneekö se nyt niin, että jos teen toiminimellä tuollaisen pikkukeikan äitiysvapaan aikana, niin silloin saan niiltä päiviltä, jolloin teen hommaa, vain minimi-ä-rahan? Siis tiedän, että keikkatöiden tekeminen ä-vapaan aikana menee noin, ja kysymys on, että eihän tässä ole mitään eroa, jos teen sen keikan omaan piikkiin toiminimelläni?

Kiitos, jos joku osaa neuvoa!