Toimiikohan tälläinen juttu. Lapsen kasvatuksessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Eskarilainen on alkanut vähän liiankin vahvasti uhmaamaan kieltoja ja käskyjä, sekä tuntuu kadottaneen korvansa. Toisinsanoen tuntuu ettei tottele paljon mitään.

Mietin toimisko sellainen, että tehdään lista, johon tulee + ja - tarrat. + tarran saa kun tottelee, tai muuten käyttäytyy eritysen hyvin, miinuksen taas tottelemattomuudesta.
Kerran viikossa katsotaan kumpia on enemmän, ja jos plussia on enemmän, on tiedossa jotain kivaa.

Mitä luulette, miten tulee toimimaan?

Meillä ollut lista, johon tuli joko hymynaama :) , neutraali nassu :-| tai surunaama :(

Kymmenellä hymynaamalla pääs leffaan. Homman alkuun pistin lapsen itse piirtämään ne säännöt, joita meidän kotona tulis noudattaa, jotta tietäisin, onko hän jyvällä siitä, miten tulisi käyttäytyä.

Yleensä paras hoito tuhmuuksiin on ollut lisää aikaa lapselle ja paljon syliä meidän perheessä. Välillä puolisostakin voi erkaantua ja tulee riitoja, kun ollaan paljon erossa. Samalla tavoin joskus joutuu kursimaan umpeen menetettyjä hetkiä oman lapsen kanssa, vähän kuin tulemaan tutuiksi jälleen, vaikka olenkin paljon kotona. Se tuntuu kuitenkin merkkaavan mukuloille paljon. Samalla sitä sitten alkaa itsekin ajatella lapsesta myönteisemmin, eikä pidä kaikkea ilkitekona, vaan löytää syyn muistamattomuudesta tai huonosti annetuista ohjeista tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Meillä toimi toi tarrajuttu, kun lapset rupes joka yö käveleen mun viereen.

Nyt en ymmärrä, saa tarran eli palkinnon jos ei halua äidin läheisyyttä? Oletko oikeasti noin julma?

Mä ymmärrän hyvin, ettei halua lasta viereen yöksi. meillä sellanen potkija ja huitoja, etten saa yhtaan nukuttua, jos tulee viereen.

mä en jaksa ja muista palkita ja kritisoida joka toimea.

joskus kun on paska-kausi lapsella, paneudun siihen että muistan jokaisesta pienestäkin hyvin hoidetusta hommasta kehua ja kannustaa. vatipää-käytöksestä saa--ei mitään, ei edes huutia. tehoaa yleensä tosi nopeaan. (paitsi jos jotain tosi tuhmaa, toisen satuttaminen tjmv. tulee rangaistus, vähin elkein.. )

No, behaviorismihan oli pitkään vallalla kasvatuksessa ja saa kai sillä lapset tottelemaan sääntöjä. Toinen asia on se miten syvällisesti se vaikuttaa ja onko se lapselle hyväksi? Palkintoja ja rangaistuksia... niin, jokainen voi miettiä miten haluaa kasvattaa. Voisi myös miettiä mistä se johtuu että lapsi uhmaa sääntöjä? Puuttua sitten niihin syihin? vaikeitahan nää on...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No, behaviorismihan oli pitkään vallalla kasvatuksessa ja saa kai sillä lapset tottelemaan sääntöjä. Toinen asia on se miten syvällisesti se vaikuttaa ja onko se lapselle hyväksi? Palkintoja ja rangaistuksia... niin, jokainen voi miettiä miten haluaa kasvattaa. Voisi myös miettiä mistä se johtuu että lapsi uhmaa sääntöjä? Puuttua sitten niihin syihin? vaikeitahan nää on...

Niin, joskus se ei ole laisinkaan uhmaa, vaan sitä, ettei ymmärrä sääntöjä. Muistan itse pienenä tuhonneeni jonkin jälkiruoan sillä, että kaadoin sen lavuaariin. Äiti ohjeisti minua laittamaan xxxxxjälkiruoan tiskialtaaseen. Tiskiallas oli täynnä vettä, joten kaadoin sen sinne sekaan. Hän ei sanonut, että laita se astia sinne, vaan se jälkiruoka. Joten... Ei tuhmuutta, vaan väärinymmärrys.

Benefit of doubt suotakoon lapsillekin.

Palkkio hyvästä käytöksestä toimii paremmin kuin rangaistus huonosta. Lapsen kanssa kannattaa myös keskustella ihan asiallisesti miksi tekee kuin tekee ja tehdä yhteisiä sopimuksia suositeltavasta käytöksestä. Ja tuota Non compos mentisin mainitsemaa läheisyyttä ja yhteistä aikaa enemmän. Tietysti huonosta käytöksestä täytyy tulla seuraamus, esim. meillä vaikkapa tietokonekieltoa muutama päivä, mutta jos tätä seuraamusta on noudatettu hienosti, niin palkinto siitä saattaa olla se, että kielto loppuukin aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja arj:
mä en jaksa ja muista palkita ja kritisoida joka toimea.

joskus kun on paska-kausi lapsella, paneudun siihen että muistan jokaisesta pienestäkin hyvin hoidetusta hommasta kehua ja kannustaa. vatipää-käytöksestä saa--ei mitään, ei edes huutia. tehoaa yleensä tosi nopeaan. (paitsi jos jotain tosi tuhmaa, toisen satuttaminen tjmv. tulee rangaistus, vähin elkein.. )

toi on hyvää koirakoulutusta. huomiotta jättäminen tuhmuuksista ei ainakaan lisää tuhmuutta. jos vastaavasti kehuu hyvistä töistä.
mä lisäks eristän laumasta

Mä en tiedä, koska oon aina pitänyt tuota tarrajuttua vähän harhaanjohtavana henk.kohtaisesti :whistle:
Ennemmin niin, että kieltää jonkin lapselle tärkeän asian jonka ansaitsee takaisin kun on ollut tietyn ajan (vaikka viikon) hyvällä käytöksellä. Meillä tää toiminut esikoiseen ainakin.

Yhteistyössä