Toimeentulotukilaskurin mukaan saisimme 584€ toimeentulotukea.

  • Viestiketjun aloittaja vähällä pärjää
  • Ensimmäinen viesti
vähällä pärjää
Laskennallisesti perheemme perusosa olisi n.1960 €. Aika kalliisti saa elellä. Matkustaakin.
Ollaan vaan totuttu tulemaan toimeen vähemmällä.

Emme ole hakemassa tukea.
 
Hienoo sulle
Mitäs hienoa siinä on että kituutatte? Ls ilmohan teistä pitäis tehdä. Lapset ei takuulla syö monipuolisesti ja terveellisesti.

Ja muhun ei uppoa marjametsä, metsästys, kalastus ja kasvimaa potaska.

Tiedän koska elätän 9 hengen perhettä jonka toimeentulotuki laskuri on tässä kuussa 1898e plussalla. Viime kuussa tonni vähemmän. Mutta me ei edes saatais ttt vaikka haettais.
 
.,.
Luultavasti, ja jopa melko varmasti laskelma on väärin. Joko olet jättänyt joitain tulojanne pois, tai laittanut menoiksi sellaisia, joita ei hyväksytä.
Koska jos todella saisitte sossusta tuon summan (584), olette hyvin tiukilla. JOkainen,, joka noinkin plajon olisi tukea saamassa, hakee sitä varmasti, koska muuten ei pärjää. Ja siltikin pitää elää nuukasti, todella nuukasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vähällä pärjää;27171464:
Laskennallisesti perheemme perusosa olisi n.1960 €. Aika kalliisti saa elellä. Matkustaakin.
Ollaan vaan totuttu tulemaan toimeen vähemmällä.

Emme ole hakemassa tukea.
Minulla oli myös tuollainen vaihe....
Laskin , mitä saisimme, JOS...

Se oli hassua itseironiaa runsaalla ylpeydellä kuorrutettuna.
Toimi hyvin kannustimena jaloilleen pääsyyn... ENKÄ ikinä käyttäisi mittarina vähemmän hullujen avunsaannille. Toivottavasti terverjärkiset toimivat fiksummin ja ottavat avun vastaan "oikeassa vaiheessa". Se ei todellakaan ole mikään ihmisyyden mittari.

Melkeinpä päinvastoin. Avusta kieltäytyjät ovat enemmän luusereita kuin konsanaan avun satunnaisesti tarvitsevat...

:)
 
"mama"
Jos tuo laskelma pitää paikkansa, niin mun mielestä on silkkaa hölmöyttä jättää hakematta raha, mikä itselleen kuuluu! Laittakaa vaikka pahanpäivän varalle säästöön tai säästäkää matkustamisen yms. Turhaan jätät sitä rahaa hakematta, jos siihen oikeutettu olet. Se annetaan vain sitten jollekin vähemmän sitä tarvitsevalle tai pummille tms.
 
"vieras"
No paljonkos te nyt saatte rahaa ja paljonko sitä menee ja mihin?

Minä en esim. ole valmis tinkimään ruuasta loputtomiin. Jos näyttäisi siltä, että alkaa ruokavalio mennä liian yksipuoliseksi rahapulan takia, niin takuulla hipsisin jostakin taloudellista apua hakemaan.
 
Oletan, että tuon summan perusteella teitä on 2 lasta ja 2 aikuista.

Tosta summasta pois vuokra, harrastukset, koulukirjat, vaatteet, kengät, puhelinlaskut, netti, bussikortit/bensa, lehtitilaukset tai mitä nyt sitten onkaan juoksevia kuluja.
Ja loppu ruokaan, en mä sanois, että 4 henkeä erityisen leveästi elelee tollasella summalla.

Miksi väkisin kituutella kuin hakea apua, JOHON ON OIKEUTETTU.
 
"vieras"
[QUOTE="mama";27171862]Jos tuo laskelma pitää paikkansa, niin mun mielestä on silkkaa hölmöyttä jättää hakematta raha, mikä itselleen kuuluu! Laittakaa vaikka pahanpäivän varalle säästöön tai säästäkää matkustamisen yms. Turhaan jätät sitä rahaa hakematta, jos siihen oikeutettu olet. Se annetaan vain sitten jollekin vähemmän sitä tarvitsevalle tai pummille tms.[/QUOTE]

Maahanmuuttajille...
 
"vieras"
Minulla oli myös tuollainen vaihe....
Laskin , mitä saisimme, JOS...

Se oli hassua itseironiaa runsaalla ylpeydellä kuorrutettuna.
Toimi hyvin kannustimena jaloilleen pääsyyn... ENKÄ ikinä käyttäisi mittarina vähemmän hullujen avunsaannille. Toivottavasti terverjärkiset toimivat fiksummin ja ottavat avun vastaan "oikeassa vaiheessa". Se ei todellakaan ole mikään ihmisyyden mittari.

Melkeinpä päinvastoin. Avusta kieltäytyjät ovat enemmän luusereita kuin konsanaan avun satunnaisesti tarvitsevat...

:)
Mitähän se kertoo ihmisestä, että antaa mieluummin rahat Kreikkaan ja poliitikoille, kuin käyttää ne oman perheensä hyvinvointiin?
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Rollolainen
mekin saatais laskurin mukaan muutama kymppi, mut vimeksi saatiin 3e. laskuri on suuntaa antava.

TTT:ssä ei huomioida kuin sähkö, vesi ja vuokra. Lääkekulutkin vain jos on reseptilääkkeitä.
Väärin o myös se että ainkin täällä Rovaniemellä opiskelijoile lasketaan opintolaina tuloksi, viaka ei sitä nostaiikaan. Kaikki ku eivät halua lainaa ottaa. Tuloksi ei pitäisi laksea rahoja joita ei tule leinkaan. Myös esim työttömyyspäivärahat laksetaan niin etä kerroin on 21,5, joten siitäkin sadaan ismpi summa mitä oikeasti tulee käteen.
 
"vieras"
mekin saatais laskurin mukaan muutama kymppi, mut vimeksi saatiin 3e. laskuri on suuntaa antava.

TTT:ssä ei huomioida kuin sähkö, vesi ja vuokra. Lääkekulutkin vain jos on reseptilääkkeitä.
Väärin o myös se että ainkin täällä Rovaniemellä opiskelijoile lasketaan opintolaina tuloksi, viaka ei sitä nostaiikaan. Kaikki ku eivät halua lainaa ottaa. Tuloksi ei pitäisi laksea rahoja joita ei tule leinkaan. Myös esim työttömyyspäivärahat laksetaan niin etä kerroin on 21,5, joten siitäkin sadaan ismpi summa mitä oikeasti tulee käteen.
Huomioidaan myös yhtiövastike, julkisen terveydenhuollon menot sekä hammashoito terveysaseman hammashoitolassa.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";27175217]Huomioidaan myös yhtiövastike, julkisen terveydenhuollon menot sekä hammashoito terveysaseman hammashoitolassa.[/QUOTE]

joo, mutta esm lääkärimaksuja ei JOKA kuukausi tule.

vaikka mä olen opiskleija, (opiskelen työttämyysetuudella ) ja mies osa-aikatyössä niin silti pitää välillä käydä sosialitoimistossa. Lapsilisääkään ei meille tule enää kuin kahdesta lapsesta, kun vanhin KOTONA asuva on 17v. Hän saa opintotukea, joka lasketaan vahemmille tuloksi, mikä on mielestäni väärin, koska opiselija käyttää sen ihan itse omiin bussimatkoihin ja kirjoihin, eikä se ritäkään. Lukion kirjat on aika kalllit ja bussikortti, koulumatkatuen kanssa maksaa 43euroa. Tässäkän asiassa ammattiopistossa tai lukiossa opiskekevat eivät ole smanarvoisesa asemassa. siksi lukio-opiskelijan pitäisi sada iosmpi opintotki kuin amamtiopisotta olevan. on linjoja joissa ei trvitse YHTÄÄN kirjaa. ja jos lukiolaienne asuu omilan hänelle jää noin 60elämiseen vuokran, sähkön ja veden jälkeen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"noh"
joo, mutta esm lääkärimaksuja ei JOKA kuukausi tule.

vaikka mä olen opiskleija, (opiskelen työttämyysetuudella ) ja mies osa-aikatyössä niin silti pitää välillä käydä sosialitoimistossa. Lapsilisääkään ei meille tule enää kuin kahdesta lapsesta, kun vanhin KOTONA asuva on 17v. Hän saa opintotukea, joka lasketaan vahemmille tuloksi, mikä on mielestäni väärin, koska opiselija käyttää sen ihan itse omiin bussimatkoihin ja kirjoihin, eikä se ritäkään. Lukion kirjat on aika kalllit ja bussikortti, koulumatkatuen kanssa maksaa 43euroa. Tässäkän asiassa ammattiopistossa tai lukiossa opiskekevat eivät ole smanarvoisesa asemassa. siksi lukio-opiskelijan pitäisi sada iosmpi opintotki kuin amamtiopisotta olevan. on linjoja joissa ei trvitse YHTÄÄN kirjaa. ja jos lukiolaienne asuu omilan hänelle jää noin 60elämiseen vuokran, sähkön ja veden jälkeen.
No kyllä joissakin ammattikouluissakin on kalliita hankintoja. Tästä oli jossain vaiheessa radiossakin juttua, että eivät mene tasaisesti kun joissakin ammattikoulu linjoissa joutui hankkimaan opiskeluun tarvittavia tavaroita todella isoilla rahasummilla ja joissakin taas ei tarvitse ostaa mitään. Joten eipä tuota voisi jakaa suoraan niin, että lukiolaiset saavat enemmän.
 
"vieras"
joo, mutta esm lääkärimaksuja ei JOKA kuukausi tule.

vaikka mä olen opiskleija, (opiskelen työttämyysetuudella ) ja mies osa-aikatyössä niin silti pitää välillä käydä sosialitoimistossa. Lapsilisääkään ei meille tule enää kuin kahdesta lapsesta, kun vanhin KOTONA asuva on 17v. Hän saa opintotukea, joka lasketaan vahemmille tuloksi, mikä on mielestäni väärin, koska opiselija käyttää sen ihan itse omiin bussimatkoihin ja kirjoihin, eikä se ritäkään. Lukion kirjat on aika kalllit ja bussikortti, koulumatkatuen kanssa maksaa 43euroa. Tässäkän asiassa ammattiopistossa tai lukiossa opiskekevat eivät ole smanarvoisesa asemassa. siksi lukio-opiskelijan pitäisi sada iosmpi opintotki kuin amamtiopisotta olevan. on linjoja joissa ei trvitse YHTÄÄN kirjaa. ja jos lukiolaienne asuu omilan hänelle jää noin 60elämiseen vuokran, sähkön ja veden jälkeen.
Tietenkin opintotuki lasketaan tuloksi koska siitä kustannetaan ne kirjat, vihot ja penaalit niin ettei teidän tarvitse käyttää muita rahoja niihin. Ammattikoulussa joutuu ostamaan työvälineitä ja työasuja joita ei lukiossa tarvi. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki mikä tarkoittaa sitä, että kaikki muut mahdolliset etuudet on oltava haettuna. Opintolaina on tällainen etuus. Se, että sitä ei vaan halua hakea ei poista sitä tosiasiaa, että se on ensisijainen etuus joka otetaan huomioon. Kieltämättä se on mustakin hieman väärin, että opiskelijat on ainoa ryhmä jonka odotetaan velalla itsensä elättävä, mutta tällainen käytäntö tällä hetkellä on.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;27175274:
pitää olla täys luuseri jos elää toimeentulotuella tai muutenkaan tuilla.
Oletpas empaattinen. Opiskelijat jotka elää tuilla on siis luusereita? Tai jos sairastuu/joutuu onnettomuuteen ja on työkyvytön?
 

Yhteistyössä