Toimeentulotukea näin suureen asuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Asumme avopuolisoni kanssa kahdestaan 4h+keittiö, 103m2 kokoisessa paritalon puolikkaassa. Asumistukea emme saa kuin vain 194€/kk, koska asunto on noin suuri. Muutimme näin suureen asuntoon kun elämäntilanne oli ihanteellinen, olimme molemmat töissä ja säännölliset tulot. Nyit mieheni lomautettiin väliaikaisesti, n. 3kk ajaksi. Minun tuloni ovat työpaikan vaihdoksen vuoksi tässä ja seuraavassa kuussa todella pienet.

Lapsia ei siis vielä ole, koska toistaiseksi niitä ei ole meille vielä suotu. Yritys on silti kovaa, ja asuntoa emme muutaman kuukauden takia tahdo vaihtaa, viihdymme ja pidämme nykyisestä kodistamme. Onko meillä mitään mahdollisuutta saada sossusta yhtään toimeentulotukea, kun asumme noin suuressa asunnossa kaksin? Nytkin näyttää siltä että joudun lainaamaan ystävältäni, jotta saamme marraskuun vuokran maksettua. Menee n. 6vk ennenkuin kelalta tulee edes miehen tyttömyysetuus päätös, sitä kun ei voi hakea kuin aikaisintaan 2vk kuluttua lomautuksesta.

Ja lisäykseksi vielä sen verran, että tuon asumistuen olen laskenut laskurin mukaan. Siitäkin on hakemus vasta laitettu vetämään, eikä päätös varmastikkaan tule vielä marraskuun aikana.

[QUOTE="vieras";27382664]Riippunee vuokrasta ja asuinpaikkakunnastanne.[/QUOTE]

Vuokra on 775e + sähkö 45e/kk, ja asuinpaikkakunta tuskin vaikuttaa? Täytyyhän sosiaaliturvan olla tasa-arvoista joka paikkakunnalla!

Yleensä tuommosissa lyhytaikaisissa tilanteissa tuetaan, jos odottaa etuuspäätöstä niin ainakin sen aikaa että päätöksen saal en sit tiedä periikö ne päällekkäisiä tukia takas kun miehes saa takautuvasti sen työkkärirahansa. Sossu tietty edelyttää (ainakin pitempiaikaisessa tuessa) että liikenevä omaisuus on kaupattu ja rahat käytetty, esim autot yms jos niille ei oo todellista tarvetta. Kannattaa rohkeesti soittaa. Tai sit laitat vaan hakemuksen sisään.
Sun kannattaa lasketuttaa uus verokortti loppuvuodelle ettet tuu maksaneeks liikaa veroja. Samoin miehen kannattaa uus verokortti tooimittaa työttömyysetuuden maksajalle

Jaa, kyllä ne luultavasti kehottavat teitä vaihtamaan pienempään. Teillä ei siis ole lainkaan lapsia? Kyllä toi yli 100neliötä on melko suuri kolmelle hengellekin....meillä 87neliötä viidelle. En sano, että teidän tulisi asua yhtä ahtaasti kuin meidän, mutta jos te joudutte tukea hakemaan ylisuureen asuntoonne niin eihän se mitenkään kohtuulliselta kuulosta. Noin suuren kämpän pitäis kyetä itse kustantamaan, muutoin pienempään.

[QUOTE="vieras";27382674]Vuokra on 775e + sähkö 45e/kk, ja asuinpaikkakunta tuskin vaikuttaa? Täytyyhän sosiaaliturvan olla tasa-arvoista joka paikkakunnalla![/QUOTE]

Hyvällä tuurilla saatte, vaikuttaa se koska joka paikassa ei ole sama vuokrataso.

[QUOTE="vieras";27382674]Vuokra on 775e + sähkö 45e/kk, ja asuinpaikkakunta tuskin vaikuttaa? Täytyyhän sosiaaliturvan olla tasa-arvoista joka paikkakunnalla![/QUOTE]

Asuinpaikka vaikuttaa sillä tavalla että esim helsingissä huomioidaan suuremmat asumiskulut kuin jossain missä asuminen on halpaa. Esim just helsingissä tuolla 775 eurolla saisi vain kaksion ja se teille toki maksettaisiin.

...tosin sain mä n. 5 vuotta sitten toimeentulotukea asuntoon kuukauden parin ajan kun asumistukihakemusta käsiteltiin. Tilanne oli se, että mies oli muuttanut pois ja mä jäin lasten kanssa yksin, olin opiskelija. Meillä olikyllä ihan kohtuullisen kokoinen kämppä kolmelle, mutta vuokra oli todella suuri. Ja itse asiassa sossu kehoitti meitä vaihtamaan halvempaan asuntoon ja tottakai mulla oli hakemukset vetämässä, mutta eihän sitä halvempaa asuntoa koskaan tarjottu. Asumuistuki oli kyllä hillittömän suuri, 2/3 vuokrasta.

Viimeksi muokattu:
Asuinpaikkakunta vaikuttaa, niiden kuntaryhmien välillä oli muistaakseni ihan satasien eroja, paljonko saa tienata että saa vielä asumistukea.

Joku ylempänä kirjoitti, että lyhytakaisissa tilanteissa yleensä tuetaan; mulla taas on päinvastainen käsitys. Saattavat esimerkiksi laskea, että teidän olisi pitänyt pystyä säästämään edellisistä tuloista, joten tukea ei heru, tai sit vaaditaan esim. auton myymistä... Mutta kannattaa toki ottaa yhteyttä sinne sossuun ja selittää tilanne, ei siinä nyt mitään häviäkään! Toivottavasti asiat järjestyy, kun kyse kuitenkin on vain muutamasta kuukaudesta niin jos ette saa tukia tai ne ei riitä, kysykää rahaa lainaan (ystäviltä, sukulaisilta, pankista), pyytäkää diakoniasta apua (voi saada esim. ruokaa, niin rahaa säästyy vuokraan) tai kysykää voisiko vuokraan saada maksuaikaa tmv. Ja kun tilanne on ohi, niin alkakaa ihmeessä säästää niin että jatkossa olisi jotain "pahan päivän" varalle! Tsemppiä kovasti! :)

Mä en kyllä usko, että saatte, koska asutte vuokralla ja vuokra-asunnosta luopuminen ei ole omistuasunnosta luopumiseen rinnastettava tilanne. Jos asunto olisi omanne, olisi ymmärrettävämpää, että haluatte pitää siitä kiinni kynsin hampain. Mutta kahden ylimääräisen huoneen maksaminen vain "varalla" ei ole viisasta. Anteeksi mutta mielestäni on hyväkin, että sitä ei kustanneta yhteiskunnan varoista, vaan te muutatte asuntoon, johon teillä on varaa. Jos joskus saatte lapsia, voittehan sitten miettiä isompaa tai omaa myöhemmin.

Toimeentulotuessa ei vaikuta asunnon koko tai huonemäärä vaan vuokran/asumismenojen suuruus. Joka kunnassa on ns. maksimivuokra, jonka huomioivat. Kalliimmassakin saa tietysti asua, mutta ylijäävä osuus pitää maksaa itse toimeentulotuen perusosasta.

Ja toimeentulotukilaissa taisi olla sellainen pykälä, jonka mukaan asumismenoja kohtuullistetaan (asiakas) mutta siihen on muutama kuukausi aikaa. Eli uskoisin teidän saavan asumiseenne tukea, kun kuitenkin tilapäisesti haette.

[QUOTE="et oo tosissas";27383280]Millähän vitul sä tän perustelet ?[/QUOTE]

Laskurilla aiemmin. Hmm. laskin että jos minä ja mies jäätäisiin työttömiks ja meil olis hemmetisti paljon enemmän rahaa käytössä kuin on nyt. Aika tempting, milläköhän järjellä saatais yli 500 e asumistukea tähän :D Eipä näytä olevan hätäpäivää, mehän uitais rahassa.

Millä järjellä saatte asumistukea tuohon, kun me emme saisi mitään vaikka olisimme molemmat työttömiä ja olisi kolme lasta ja asumme 95,5 neliön asunnossa o.O

Riippunee tuloista. Leikin laskurilla ja laskin 5 hengen perheelle tuloiksi 2x 680e ja neliömääräksi tuon 95,5,vesimaksuksi 10e per kuula. Vuokrana käytin 950e summaa, ja laskurin mukaan tukea tulis 576e jos paikkakunta oli Ruovesi, 668e jos paikkakunnaksi vaihtaa Lappeenranta...

Tollaseen väliaikaseen tilanteeseen on vähän vaikea saada kelalta asumistukea, kun ne tekevät päätöksen yleensä 12 kk kerrallaan. Tulevan 12 kk:n tulot on teillä varmaan kuukautta kohden liian suuret asumistukeen.

[QUOTE="vieras";27382650]Asumme avopuolisoni kanssa kahdestaan 4h+keittiö, 103m2 kokoisessa paritalon puolikkaassa. Asumistukea emme saa kuin vain 194€/kk, koska asunto on noin suuri. Muutimme näin suureen asuntoon kun elämäntilanne oli ihanteellinen, olimme molemmat töissä ja säännölliset tulot. Nyit mieheni lomautettiin väliaikaisesti, n. 3kk ajaksi. Minun tuloni ovat työpaikan vaihdoksen vuoksi tässä ja seuraavassa kuussa todella pienet.
[/QUOTE]
Koitappa mitä toi sanoo :
Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega

[QUOTE="vieras";27383306]Ja toimeentulotukilaissa taisi olla sellainen pykälä, jonka mukaan asumismenoja kohtuullistetaan (asiakas) mutta siihen on muutama kuukausi aikaa. Eli uskoisin teidän saavan asumiseenne tukea, kun kuitenkin tilapäisesti haette.[/QUOTE]
Kela sivulla:
Asumistukea ei myönnetä muutaman kuukauden ajaksi esimerkiksi lyhytkestoisen ja väliaikaisen työttömyyden ajaksi.

[QUOTE="vieras";27383306]Ja toimeentulotukilaissa taisi olla sellainen pykälä, jonka mukaan asumismenoja kohtuullistetaan (asiakas) mutta siihen on muutama kuukausi aikaa. Eli uskoisin teidän saavan asumiseenne tukea, kun kuitenkin tilapäisesti haette.
Kela sivulla:
Asumistukea ei myönnetä muutaman kuukauden ajaksi esimerkiksi lyhytkestoisen ja väliaikaisen työttömyyden ajaksi.[/QUOTE]
Mistä ihminen etukäteen tietää kuinka väliaikaista tulojen lasku on? Tuki myönnetään ensin ja jos tilanne muuttuu, sitten sitä muutetaan.

Yhteistyössä