Toimeentulon tuki+ lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tt tuen perusosa on (siis se mikä pitää jäädä käteen vuokran, veden, sähkön jälkeen) n 300e per aikuinen ja n 200 per lapsi. Opintolaina pitää olla otettuna jos on opiskelija.

Kaivat kyl verta nenästä postaamalla kaksplussalle tästä :D

Jos miehelläsi on opintolainaoikeus niin toimeentulotukea ei juurikaan tule.

Itse saimme opiskeluaikanani, kun lapsen isä oli työttömänä, opintotuen lisäksi n. 600-700 euroa toimeentulotukea. Lisäksi asumistukea asumiskustannusten mukaan. Meille jäi vuokraa maksettavaksi n. 100 euroa ja tuon osuuden sai sossusta. Minulla ei ollut lainaoikeutta.

Pärjäsimme kyllä. Lapsi on saanut kaiken mitä on tarvinnut. Nyt tilanteemme on muuttunut.

[QUOTE="hmm";24519384]Olenpa aivan omassa kädessä pitänyt toimeentulotukipäätöstä, jossa oli maksettu kaukalo.[/QUOTE]

No minä en saanut kaukaloon. Muistaakseni pinnasänkyyn muutama kymppi, vaunuihin se 150 euroa (josta olin aika hämmästynyt että tuli niin paljon!), vaatteisiin ja muihin vauvan tarvikkeisiin ei mitään.

Mies ei saa opintotukea kun saa työttömyys päivärahan koska kyseessä on iltalukio.
Eli ei myös voi nostaa opintolainaa.. Mutta hänen on pakko käydä iltalukio jotta voi hakea myöhemmin amikseen jotta saa sitten paremman koulutuksen ja ammatin..

Jotkut voi pitä provona mutta tätä tämä ei ole.

Joskus elämä vain on tällaista mitä kaikki eivät välttämättä tajua.. kun eivät osaa omaa nenävarttaan pidemmälle katsoa.. :)

[QUOTE="Mietiskelijä";24519506]Mies ei saa opintotukea kun saa työttömyys päivärahan koska kyseessä on iltalukio.
Eli ei myös voi nostaa opintolainaa.. Mutta hänen on pakko käydä iltalukio jotta voi hakea myöhemmin amikseen jotta saa sitten paremman koulutuksen ja ammatin..

Jotkut voi pitä provona mutta tätä tämä ei ole.

Joskus elämä vain on tällaista mitä kaikki eivät välttämättä tajua.. kun eivät osaa omaa nenävarttaan pidemmälle katsoa.. :)[/QUOTE]

Amikseen mennäkseen ei tarvitse käydä lukiota. Jollet sitten tarkoita ammattikorkeakoulua, joka ei ole sama asia kuin amis eli ammattiopisto.

Millä alalla itse olet? Onko sinulla koulutusta? Mahdollisuutta työllistyä? Miksi olet työtön? Entä miksi miehesi ei tee päivisin töitä?

[QUOTE="eee";24519596]Amikseen mennäkseen ei tarvitse käydä lukiota. Jollet sitten tarkoita ammattikorkeakoulua, joka ei ole sama asia kuin amis eli ammattiopisto.

Millä alalla itse olet? Onko sinulla koulutusta? Mahdollisuutta työllistyä? Miksi olet työtön? Entä miksi miehesi ei tee päivisin töitä?[/QUOTE]

Mies ei ole käynny peruskoulua loppuun joten sen takia hän käy iltalukiota. hän kävi erään amiksen haastiksen missä siellä oltiin sitä mieltä että voi tulla opiskelemaan mutta työkkärissä ämmät sanoi että eipäs voi kun ei ole käynny peruskoulua loppuun.. (hänen oma vikahan se on) Mistä kärsii nyt jälkikäteen.

Itse kävin ammatikoulua mutta terveys petti jonka takia jouduin sairaalaan, Sen jälkeen en jatkanut opiskeluja koska oisin joutunut käymään uudestaan saman vuoden uudestaan läpi..
Nyt hain koulutukseen mutta ei ole viellä ainakaan tullu vastausta että olenko päässy vaiko en.

[QUOTE="Mietiskelijä";24519658]Mies ei ole käynny peruskoulua loppuun joten sen takia hän käy iltalukiota. hän kävi erään amiksen haastiksen missä siellä oltiin sitä mieltä että voi tulla opiskelemaan mutta työkkärissä ämmät sanoi että eipäs voi kun ei ole käynny peruskoulua loppuun.. (hänen oma vikahan se on) Mistä kärsii nyt jälkikäteen.

Itse kävin ammatikoulua mutta terveys petti jonka takia jouduin sairaalaan, Sen jälkeen en jatkanut opiskeluja koska oisin joutunut käymään uudestaan saman vuoden uudestaan läpi..
Nyt hain koulutukseen mutta ei ole viellä ainakaan tullu vastausta että olenko päässy vaiko en.[/QUOTE]

Eikö mies voisi ihan hyvin käydä päivisin töissä? Ja sinäkin voisit kyllä saada jotain töitä odotellessasi vastausta koulupaikastasi?

[QUOTE="Mietiskelijä";24519658]Mies ei ole käynny peruskoulua loppuun joten sen takia hän käy iltalukiota. hän kävi erään amiksen haastiksen missä siellä oltiin sitä mieltä että voi tulla opiskelemaan mutta työkkärissä ämmät sanoi että eipäs voi kun ei ole käynny peruskoulua loppuun.. (hänen oma vikahan se on) Mistä kärsii nyt jälkikäteen.

Nyt hain koulutukseen mutta ei ole viellä ainakaan tullu vastausta että olenko päässy vaiko en.[/QUOTE]

Musta tuo teidän kokonaiskuvio alkaa vähä kuulostamaan siltä, ettei aivan hetkeen ehkä kannattaisi lasta hankkia. Ensin olis syytä teidän kummankin hoitaa perusasiat kuntoon :)

[QUOTE="vieras";24519462]Eikö tt-tukea saa reilu 400 euroa per aikuinen??[/QUOTE]

se nyt riippuu todellakin muista tuloista, lasketaan ne,siitä vähennetään vuokra ja niillä on säädökset kuinka paljon aikuiselle ja minkäkin ikäistä lasta kohden pitää olla käyttövaraa. Meidän perhe on aikanaan tt-tukea saanut, se ei todellakaan ollut 400-500 eur per nuppi ja lapsista päälle. saimme sitä yhteensä n.480e ja lapsia oli neljä. mutta se on tapauskohtaista. sähköt, kotivakuutukset, lääkkeet yms. korvataan.

Mitä tuloja teillä tällä hetkellä on?
Miehen työttömyyspäiväraha? Mitä muuta? Saatteko nyt jo toimeentulotukea? Mitä tuloja sinulla on? Onko asumistukea myönnetty Kelasta? Onko isot asumiskulut?
Miten pärjäätte kahdestanne? Oletteko tulleet ajatelleeksi koko ketjun loppuun asti siihen asti, kun lapsi oikeasti alkaa kuluttamaan kaikkea enemmän, kunhan hieman kasvaa. Haalarit, talvikengät, polkupyörä, vaatteet, lääkkeet, mahdolliset allergiat, päivähoito, harrastukset? Miten kustannetaan?

Yhteistyössä