Töihin heti synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevätäiti

Vieras
Osaako joku auttaa? Minulla tulee valitettavasti olemaan keväällä sellainen tilanne, että tiedän jo nyt joutuvani 2 viikkoa synnytyksen jälkeen takaisin töihin pariksi päiväksi. Joudun työskentelemään kaksi pitkää päivää (n. klo 7-18) vauvan ollessa kahden viikon ikäinen ja kaksi samanlaista pitkää päivää vauvan ollessa kolmen viikon ikäinen. Nämä ovat ennalta päätettyjä koulutustilaisuuksia, joita olen vetämässä ja joista en voi jäädä pois menettämättä työtäni.

Jos jollain on ollu vastaava tilanne, voisitteko kertoa miten aikainen töihinpaluu on käytännössä onnistunut? Hirvittää jo etukäteen jättää niin pientä vauvaa yksin miehen tai ystävän hoitoon. Mietin sellaistakin, että mies voisi odottaa vauvan kanssa autossa (ja mennä välillä kävelylle) ja imettäisin tauoilla. Rinnat ei varmaan kestä olla koko päivää imettämättä?

Ekasta vauvasta on kyse ja tosiaan, en kaipaa moraalisaarnoja vaan ihan käytännön neuvoja miten tämä tulisi parhaiten onnistumaan.

Olen muuten ajatellut olla äitiyslomalla siihen asti kun lapsi on parivuotias, joten omasta valinnasta aikaisessa töihinpaluussa ei ole kyse, vaan lähinnä olosuhteiden sanelemasta pakosta.

Kyllä vauvan ehdottomasti tulee olla lähettyvillä, jotta pystyt imettämään päivän aikana. Et voi olla imettämättä koko päivää, eikä vauvasi ilman rintaa koko päivää.

Vauvasi ei välttämättä osaa syödä (vielä) tuttipullosta. Alkuun imeminen on vauvallekin opettelua, ja jos heti alkuun antaa sekä rintaa että pulloa, se voi sekottaa. Niitähän imetään eri tekniikalla. Toki voi olla niinkin, että vauvasi osaa imeä ilman ongelmia ja jopa sekä rintaa että pulloa. Mutta sitä ei voi etukäteen tietää. Itselle oli ainakin yllätys, miten vauvakin joutuu opettelemaan sen imemistekniikan, vaikka sillä imemisrefleksi onkin.

Siihenkin on syytä varautua, että vointisi ei ole parhain mahdollinen kahden viikon päästä synnytyksestä. Jälkivuotoa on, mahdollinen eppari/repeämä + tikit voivat olla kipeitä, valvominen väsyttää, synnytys on vienyt voimia jne. Itselleni tuli reilun kahden viikon kuluttua synnytyksestä rintatulehdus, joka oli tosi kipeä ja kuume yli 40 astetta.

Tulipa mieleen sekin, että mistä tiedät koulutustilaisuuden olevan juuri 2 vk synnytyksesi jälkeen? Onko sovittuna sektiopäivä? Muutoin synnytyksen ajankohta voi heittää (muistaakseni) 10 päivää yli lasketun ajan ja sitten käynnistys.

Jos olisin tilanteessasi, en lupautuisi pitämään mitään koulutusta. Sinulle kuuluu äitiysloma, älä anna työnantajan kiristää itsesäsi.

Tässä ajatuksia mitä heräsi mieleen. Hyvää loppuraskautta!

Anteeksi, etten nyt ota kantaa itse kysymykseen. Sanon vaan sen verran, että mikäli et itse HALUA toimia näin, sinun ei tarvitse! Sinä olet äityslomalla. Sinun ei ole mikään PAKKO mennä töihin. Et voi menettää työtäsi.

Jospa yksinkertaisesti olisit sairauslomalla nuo päivät. Uskon, että lääkäri sellaisen myöntää, kun kysymyksessä on 2viikkoinen vauva. Ethän muutenkaan voi etukäteen vielä tietää, missä kunnossa itse olet tuolloin. Imetys on yleensä käynnissä ja se on ympärivuorokautista hommaa. Nyt täytyisi asiat kyllä laittaa arvojärjestykseen...

suomen laki määrää oikeuden olla äitiyslomalla, ei voi olla oikeasti totta että sinulle annettaisiin potkut jos et töihin menisi.

Mutta asiaan, uskon kyllä että miehesi pärjää vauvan kanssa. Pariviikkoinen nukkuu n. 70-90% päivästä, eli en usko että ongelmia tulee muun kuin ruoan kanssa. Rintasi kyllä vuotavat yli äyräiden, eli kiva pitää koulutusta kauheat läntit tissien kohdalla. Että pakosti joudut imettämään tai lypsämään välillä. Ehkä fiksuinta olisi että miehesi hengailisi vauvan kanssa lähistöllä. Mieshän on vielä silloin isyyslomallakin :)

Itselläni ei ole kokemusta, mutta yksi tuttu äiti joutui tekemään pari viikkoa työharjoittelua vauvan ollessa 2-3viikkoinen. Silloinkin oli kyseessä pakolliset viimeiset viikot jotta valmistuisi, muuten olisi mennyt koko koulu hukkaan. (Kuten muuten kävi yhdelle toiselle kaverille! Eri alalla tosin.)
Muistaakseni heillä isi hoiti vauvaa ja äiti lypsi maitoa päivisin. Iltaisin ja öisin sitten imetti. Maidontulo lähti ihan hyvin käyntiin. Ja muutenkin kaikki meni aivan hyvin.
Kyllä ne isät osaavat hoitaa vauvaa siinä missä me äiditkin. Välillä sitä on vain vaikea uskoa. Eiköhän kaikki hyvin mene!

Hei!

Itsellä sama tilanne ollut jokaisen kolmen lapsen kohdalla ja nyt neljännen kanssa tulen tekemään saman kun syntyy, eli töihin olen mennyt heti kun olen laitokselta kotiin päässyt. Työni on ruumiillista työtä jota teen 2-3 päivää viikkossa. Esikoisen synnytettyäni oli hirveää jättää isälle tai omalle äidilleni hoitoon,koko ajan oli tunne että äkkiä kotiin ym. Välissä kävin imettämässä koska pieni ei oppinut ikinä pullolle ja rintani olivat räjähtää!

Jälkimmäiset kaksi kun tein oli töihin meneminen kuin lomaa. Sitä ei itse huolehtinut lapsesta niin hysteerisesti kuin esikoisen kohdalla, sitä luotti isään ja muihin että kyllä pärjäävät ja nämä kaksi jälkimmäistä lastani imivät rintaa vain satunnaisesti 2kk niin pullon kanssa oli helppo pelata. Itsellä rento olo senkin suhteene ettei lapsi ainakaan rintaa itke.

Ihmetyttää mikä työnantaja velvoittaa äitiyslomalla töihin?! Työn menettämisen uhka tilanteessasi on laiton. Muutenkin pelottaa ajatus suunnitella elämää liian tarkasti etukäteen. Asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen elämässä ja yleensä asioiden ajatteleminen liian pitkälle asioissa joihin itse et voi vaikuttaa, on huono lähtökohta. Terva lapsi kyllä pärjää kahden viikon iässä isänsä tai hoitajan kanssa. Maito, uni, syli ja puhdas vaippa hoituu muiltakin kuin äidiltä. Hommaa hyvä rintapumppu niin voit tyhjentää rinnat syöttövälein niin ei paita mene märäksi kesken koulutuksen. Tai ota iskä/hoitaja lähimaastoon majailemaan vaavin kanssa niin voit käydä imettämässä tauolla lapsesi. Lyhyt välimatka myös rauhoittaa sinua itseäsi. Imettävä äiti ei ole skarpeimmillaan 2 vkoa lapsen syntymisen jälkeen. Luonto on hoitanut tämän niin että äidin keskittyminen kohdistuu lapseen ja hänen tarpeisiinsa ja ajattelukapasiteetti ei ole terävimmillään. Toivon onnea ja menestystä ennenkaikkea odotuksen loppumatkalle, synnytykseen ja uuden perheen yhteiselle elontielle. Työtä ehdit tehdä elämässäsi tarpeeksi, nauti tästä ajasta se on ainutkertaista.

Hei!

Meillä nuorimmaisella oli jo kahden viikon ikäisenä melko säännöllinen syömisrytmi (söi n. 3 tunnin välein eli 8 krt/vrk). Itse koin, että kun vauva alkoi syödä tuttia, myös syöminen rytmittyi paremmin, koska tutti tyydytti imutarvetta silloinkin kun ei ollut varsinaisesti nälkä. Jos rytmit on jo muodostunut, osaat ennakoida milloin vauva todennäköisesti on seuraavan kerran nälkäinen.

Varmasti tuo sun tilanne jotenkin järjestyy, etenkin jos mies voi olla vauvan kanssa kurssipaikan lähellä ja pystyt varaamaan koulutustilaisuuteen sopivasti taukoja imetystä varten. Jos vedät koulutusta jonkun toisen henkilön kanssa, yritä sumplia niin että pystyt livahtamaan paikalta, jos näet puhelimesta miehesi sinulle soittavan (jos vauva itkeskelee nälkäänsä). Ehkä voit organisoida kurssitettaville myös jotain ryhmätehtäviä yms., jolloin voit olla poissa, ja palata sitten imettämästä purkamaan ryhmätehtävät porukan kanssa. Jos se sopii kyseisen työpaikan kulttuuriin, voit varmaan myös avoimesti sanoa, että sinun pitää välillä käydä pientä vauvaasi syöttämässä.

Mies pärjää vauvan kanssa varmasti hyvin, tuon ikäinen vauva nukkuu suurimman osan päivästä. Ja miehellä voi olla korvikkeet mukana hätätilannetta varten. Jos vauva on rauhaton niin mies voi vaan huristella autolla ees taas, vauvathan yleensä nukahtavat auton kyydissä, heh heh :) Ei kannata (etkä ehkä pysty) olla imettämättä koko päivää, ettei maidon tuotanto häiriinny, kun rinnat "luulee" ettei maitoa enää tarvita niin paljon.

Toinen vaihtoehto on ihan suosiosta antaa vauvalle korviketta pullosta noina päivinä ja itse voit pumpata maitoa rintapumpulla tauoilla. Itse olin koko päivän töissä vauva ollessa 2kk ja pumppasin maitoa ruokatunnilla sähköpumpulla vessassa, hyvin onnistui niin.

Kiitos paljon vastauksista!

Hyvä tietää että imemistekniikka on eri rinnasta ja pullosta, en tajunnutkaan tuota etukäteen. Aion siis pyytää että mies pysyy lähistöllä ja imetän vauvaa kolmen tunnin välein, tai tarvittaessa pumppaan ja vauva on korvikkeella päivän. Kauan pumppaamiseen kannattaa varata aikaa? Riittääkö että pumppaisin kerran päivässä lounastauolla? Miten voin parhaiten ehkäistä rintatulehduksen näinä koulutuspäivinä? Entä mitä kannattaa tehdä jotta tulehdus paranee mahdollisimman nopeasti jos sen kuitenkin saan?

Mitä olette tehneet jotta länttejä ei näkyisi jos rinnat kerran vuotavat koko ajan?

En osaa sanoa 100% varmasti että koulutus on juuri 2 viikkoa synnytyksestä, mutta asun Suomen ulkopuolella (Euroopassa kuitenkin) ja täällä käynnistetään synnytys pari päivää lasketun ajan jälkeen jos vauva ei ole siihen mennessä syntynyt. Eli varaudun "pahimpaan" ja siksi kyselen etukäteen viisaammilta...

KIITOS kovasti kannustuksesta. On todella mukava tietää että on muitakin, jotka ovat syystä tai toisestä menneet pian töihin tai olleet erossa vauvasta pitkän päivän ja silti kaikki on mennyt hyvin. Jos jollain on vielä hyviä neuvoja, kuulen mielelläni. Kiitos vielä kerran. Kyllä ilahdutti että autoitte minua. Enää ei huolestuta ihan niin paljon.

Ottaisin aika varauksella sen, pystytkö lainkaan vetämään koulutusta kokonaista päivää kahtena päivänä 2 viikkoa synnytyksestä. Siis ihan fyysisesti. Itse en olisi voinut, varsinkaan esikoisen kohdalla. Kävelin edelleen seiniä myöten, kun huippasi ja heikotti, janotti ja nälätti joka välissä. Parhaiten voin, kun makasin sängyssä tai sohvalla vauva rinnalla ja vesipullo + syömistä ja luettavaa sekä kaukosäädin käden ulottuvilla.

Suosittelen kyllä töissä varautumaan siihen, että joku muu vetää nuo koulutukset. Työtäsi et voi menettää, vaikka työnantaja voi ikävästi siihen suhtautua.

Synnytyksessä voi tapahtua monenlaista, joka pitkittää toipumista. Voit ihan vaan sanoa, että et kykene noita töitä hoitamaan, ei tarvitse eritellä miksi. Sairaslomaa saat takuulla, jos työnantaja vaatii todistusta.

Jos itse HALUAT hoitaa nuo työt ja vointisi sen sallii, se menee varmasti ok aiempien antamin neuvoin. Muutama imetystauko (helpompaa kuin lypsy) ja tarvittaessa lisäksi etukäteen lypsämiäsi äidinmaitoja tai korviketta. Varmaan ainakin 3-4 h välein on hyvä suunnitella imettävänsä. Isän puhdas, lyhytkyntinen pikkusormikin käy imuuttamiseen hyvin, kynsi kieltä vasten. Kantoliinaa suosittelen myös, isä sen kanssa kävelylle.

Ei riitä, että pumppaisit vain kerran päivässä, pumpattava on tosiaan varmaan sen kolmen tunnin välein ainakin. Sillä nimenomaan vältät sen rintatulehduksen. Paras varmaan olisi, että miehesi tosiaan olisi lähettyvillä vauvan kanssa ja kävisit imettämässä aina välillä. Kannattaa varata vaihtopuseroita mukaan sekä imukykyisiä suojia, sekä jälkivuotoon, että maidon mahdolliseen tihkumiseen.

Meillä tuollainen ei olisi koskaan onnistunut...
Meidän vauva söi pari viikkoisena rintaa parin tunnin välein, puoli tuntia kerrallaan. Tuttipullo ei kelvannut ollenkaan ja minulla heruminen oli niin mahdotonta että ei tarvinnut muuta kuin ajatella vauvaa niin rinnat täyttyivät kivikoviksi ja maito alkoi suihkuta.
Oma vointini oli ihan ok, mutta eppari kipuili vielä sen verran paljon että kovin pitkiä aikoja en jaksanut seistä ja yöllä tapahtuvat imetyssessiot veivät kyllä kovasti voimia.
Esikoinen meillä syntyi sektiolla ja maidontuotannon suhteen homma oli sama kuin kakkosella. Sektiohaava oli kipeä pari kuukautta leikkauksen jälkeen ja vauvaa raskaamien tavaroiden nosteluhan tietysti kiellettyä useamman viikon ajan. Sitä ihmettelen että mistä ap tietää niin tarkkaan tulevan synnytyksen ajan kohdan?

Tarkoitan siis sitä että jos ap tietää että koulutustilaisuus on parin viikon päästä lasketusta ajasta, niin yhtä hyvinhän raskauskin voi mennä pari viikkoa yli ajan ja itse synnytyskin voi olla vasta koulutuspäivänä... Tällaiset asiat onkohan käynyt ap:llä mielessä?

Ap kirjoitti juuri, että hän asuu eri maassa ja siellä yleensä synnytys käynnistetään parin päivän päästä lasketun ajan jälkeen =D

Kyllä pienikin vauva pärjää oikein hyvin isän kanssa kahdestaankin. Omasta kokemuksesta voin suositella pullon ottamista kehiin mahd pian ;) Meillä esikoinen sai heti alkuun pullosta ja sujui hyvin sekä pullo- että rintaruokinta. Nuoremmalle kokeiltiin pulloa joskus viikkojen päästä ekan kerran eikä oppinut koskaan.. Tosin alkuun (kolmen viikon ikäisenä) oli isänsä kanssa vuorokauden ja silloin pulloruokinta onnistui ihan hyvin. Nälissään kai sitten ottaa mistä vaan =D rintamaitoa tosin eikä korviketta. Korviketta ei huolinut koskaan.. =D

Varmasti onnistuu jos kaikki menee suunnitelman mukaan. Lapsi kyllä pärää, mutta oma vointisi voi olla eri asia. Kerroit, että synnytys asuinmaassasi käynnistetään viimeistään pari päivää yli lasketun ajan. Otitko huomioon, että pahimmillaan saatetaan melkein viikkokin käynnistellä ennen kun mitään tapahtuu? Jos suunnittelet imettämistä välillä, niin varaa kunnolla aikaa. meillä imetyssessiot kestivät ensimmäiset 3kk aina tunnin kerralla. Ja sitä maidon suihkuamista ei estänyt mikään. Liivisuojat olivat kuin paperia, kun maito alkoi virrata. Kannattaa myös huomioida jälkivuoto. Voit joutua käymään tunnin välein vessassa vaihtamassa sidettä. En ala moralisoimaan tilannetta, varaudu pahimpaan ja toivo parasta:)

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta jos aiot pumpata, niin harjoittele sitä ihmeessä etukäteen! Minä en saanut käsipumpulla kuin parhaimmillaan 2 dl päivässä, kun jouduin kesken kaiken lääkekuurille, joka esti imettämisen muutamaksi päiväksi. Ne päivät menivät enimmäkseen pumpaten ja lypsäen aamusta iltaan, että sain edes sen yhden desin kummastakin rinnasta.

Meidän poika muuten itki vastasyntyneenä nälkäänsä (tai tissiä) pahimmillaan alle puolen tunnin välein, joten muutaman tunnin syöttöväli ei välttämättä vauvaa tyydytä. Minusta tässä tapauksessa kannattaa opettaa alusta asti pulloon varmuuden vuoksi ja yrittää imettää töistä käsin jos vaan mahdollista. Varaa myös rintapumppu mukaan, jos vauva ei jaksakaan imeä rintojasi tarpeeksi tyhjiksi tauolla (jos vaikka onkin tankannut korviketta nälkäänsä ja nukkuu sikeästi). Muuten ne tulevat kipeiksi ja maito valuu. Imettävänä käytät tietysti ilman muuta liivinsuojia. Meidän poika sai pulloa ja tuttia jo sairaalassa ja imuote tissiin oli alusta asti hyvä ja sellaisena pysyi. Pullo on ollut pelastus, jotta olen saanut hoidettua lääkäri- ym. pakolliset käynnit rauhassa. Kaikille vauvoille tuttipullo ja tutti eivät aiheuta imuongelmia.

Hei taas!

Pumppasin maitoa esikoiselleni 3kk:n ajan ja olen satunnaisesti pumpannut nyt pienemmälle, esim. sinä päivänä jolloin olin töissä. Minulla pumppaamiseen riitti about 7 minuuttia per rinta, sähköpumpulla. Tässä ajassa maitoa saattoi tulla jotain 100-150ml yhdestä rinnasta. Tunnet kyllä milloin rinnat ovat tyhjät tai ainakin suurin osa maidosta on rinnoista poistunut (tukala olo helpottaa ja rinnat ovat tunnusteltaessa löysemmät ja myös ihan katsoessa pienemmät). Se, kuinka usein pitää pumpata riippuu aika paljon sun maidontuotannosta, joka voi tuossa alussa olla aika voimakasta. Mulla maitoa tulee paljon. Itse varaisin noille päiville vähintään 2 pumppauskertaa, esim. 12.30 ja 16.30 (ehkä mieluiten 3 kertaa, esim. 9.30, 12.30, 15.30). Vähän riippuu myös siitä, millaisiin taukoihin rintasi ovat tottuneet. Jos vaikka vauvasi pitää joskus 4 tunnin syömisvälejä (esim. öisin), voit ehkä helpommin pumpata myös päivällä 4 tunnin välein.

Olen sairastanut 3 rintatulehdusta suihkutissieni takia, joten en suosittele niitä :) Rintatulehduksen voit välttää sillä, että poistat maitoa rinnoista riittävän usein, vaikkakin sitten pieniä määriä (imettämällä, pumppaamalla tai vaikka käsin lypsämällä) niin ettei maito tukkeudu tiehyeisiin. Kannattaa myös suojata rinnat kylmyydeltä. Rintoihin kohdistuvat "kolhaisutkin" voivat edesauttaa rintatulehduksen syntyä jos rinnat ovat täysiä. Tulehduksen merkkejä voivat olla rinnan kosketusherkkyys, punoitus ja raju, korkean kuumeen nouseminen. Jos tulehdus sattuisi tulemaan, hakeudu lääkäriin antibioottikuurin saamiseksi. Sen aikana voit normaalisti imettää ja erityisesti tulehtunutta rintaa pitäisi imettää tai pumpata mahdollisimman paljon, jotta maito lähtisi taas virtaamaan normaalisti. Huolehdi myös, että rinnat pysyvät lämpimänä, esim. kotioloissa voit sitoa vaikka kaulaliinan rintojen kohdalle. Jotkut myös hautovat tulehtunutta rintaa kaalinlehdillä... näin olen jostain lukenut. Juo paljon ja lepää, yritä myös syödä hyvin. Itse olin ainakin vuoteenomana lähes viikon, kun oli yli 39 asteen kuume monta päivää. Maitokin meinasi sen jälkeen loppua väliaikaisesti, kun en pystynyt syömään muutamaan päivään.

Jos sinulta tulee paljon maitoa ja maito herahtaa rintoihin usein, vanulappumaiset liivinsuojukset eivät ehkä riitä suojaamaan paitaasi. Minulla on joskus sellaiset muoviset maidonkerääjät rintaliiveissä (muovikupit, joita imettäessä käytetään), jos haluan julkisella paikalla suojata paitaani. Jos niihin tulee paljon maitoa, ei kannata vaan nojata kovasti eteenpäin, muuten maito valuu pois maidonkerääjän "nokasta". Jos laitat mustan paidan, mahdolliset maitoläiskät ei näy niin hyvin kuin jossain muun värisissä paidoissa. Voit myös harrastaa kerrospukeutumista, jolloin läiskät eivät helposti näy (esim. paitapusero+jakku/neule).

Hankala tilanneon kyllä. Itse en saanut istuakkaan 2 viikkoon, söin 3 buranaa päivässä. Maha ei toiminut, pää oli aivan pihalla. Sitten imetys lisänä. Itse en olisi pystynyt mitään koulutuksia vetämään. Jotkut toki ovat lähes normaali kunnossa jo seuraavana päivänä.

Vauva varmasti pärjää. Lähinnä ongelma on oma vointisi, jos osaat asiasi vaikka unissasi ja mahdollisesti särkylääkkeillä pysyt tolpillasi, niin ehkäpä mahdollista. Ja kerropukeutuminen ja hyvä liivinsuojat, sekä imetys tauoilla varmasti onnistuu.

Itse pidän suurimpana ongelmana omaa toipumistasi ja sitä kuinka hyvin "pääkoppasi" toimii, jos tarkoitus on, että olet kouluttajana. Itseltäni ei olisi onnistunut mitenkään. Mutta jos vointisi on hyvä, ja pukeudut oikein ja imetät tauoilla, niin ehkäpä voi onnistua. Vauva pärjää varmasti, etenkin jos imetät välillä.

Tuohon vielä ""Mietin sellaistakin, että mies voisi odottaa vauvan kanssa autossa (ja mennä välillä kävelylle)"" Karsea tilanne. Jos olisi todella äärimmäinen pakko tehdä tuo. Niin varaisin hotellihuoneen kouluspäiviksi. Kukaan ei odota sylivauvan kanssa autossa koko päivää, ei vaikka kuinka kävisi kävelyllä ja tuo kävelylle meno sylivauvan kanssa ;) Lisäksi on syöminen, vaipan vaihto, pyllypesu, paijaaminen, nukuttaminen, puklaukset, vaatteiden vaihdot vauvalle.

Esikkona et pysty kaikkea ennalta miettimään. Mutta ehdottomasti hotellihuone tms. miehelle ja vauvalle koulutuspäiviksi. Riippuu toki kuinka kaukana koulutuspaikasta asutte. Mutta tuo on tuhoon tuomittu ajatus, että mies odottaisi autossa. Lisäksi se että onko vauvalla nälkä juuri lounastauolla?

Joko niin, että vain pumppaat maitoa pois ja mies+vauva on kotona tai vähintään hotelli ja yrität imettää tauolla, jos vauva on silloin nälkäinen.

Tai jos ehdoton pakotilanne olisi, vuokraisin sitten vaikka asuntoauton, missä on vessat, mikrot jne. Mies pystyisi vaihtamaan vaipat ja vauvan vaatteet ja jopa pesemään pyllynkin autossa ja vauvan nukkuessa vaikka lukemaan tai touhuamaan läppärillä jotain! Ja laittaisin sen parkkiin kouluspaikan pihamaalle. Jos työpaikan säilyttäminen olisi sen arvoista.

ja ne hormoonit... mun yksi kaveri joka on yrittäjä miehensä kanssa ja hänen oli tarkoitus mennä myös töihin "käväisemään" melkein heti kun laitokselta pääsi mutta kuinkas kävi... hormoonit oli niin sekaisin ettei työnteosta tullut mitään. itketti ja nauratti ja itketti ja nauratti... eikä niistä yöunistakaan tullut mitään.
kannattaa katsastaa tilanne sitten kun on synnyttänyt, voi olla että olet täydessä terässä heti mutta tilanne voi olla kyllä kanssa ihan jotain muuta =)

Itse en 2vkoa synnytyksen jälkeen pystynyt keskittymään edes Hesarin lukemiseen, vaikka kuinka yritin! Vauva oli nukkumassa ja olisi ollut aikaa mutta en kertakaikkiaan pystynyt keskittymään lukemaani saatika ymmärtämään sitä. :) Joten Ap; varaudu siihen että työnteosta ei tule mitään.
Ja meilläkin imetyssessiot 2viikkoisena kestivät pitkälti yli puoli tuntia kerrallaan, joten voi olla, ettet ehdi lyhyillä 10-15min tauoilla imettämään.

Kaikkea hyvää sinulla ap raskauteesi ja synnytykseen! Toivottavasti tämä työasiakin lutviutuu.

suunnitellahan saa...
meidän vauvalla todettiin heti laitoksella lonkkaluksaatio (pahin mahdollinen aste), leikata ei tarvinut, mutta vauva oli vetohoidossa klinikalla 1 viikkoisesta 2viikkoa eteenpäin. minä tietysti mukana. kotiin tultiin siis kun vauva 3 viikkoa. sitten oli kipsihoito ja lastahoito. kaikki meni hyvin, mutta kuitenkin.
voihan elämää suunnitella, mutta...

Jos vain imetät alkuun,saattaapi olla että vauvasi EI OSAA imeä tuttipullosta yhtään. Sekin pitää opettaa heti alkuun. Ja sitten vauva voi ruveta vieroksumaan rintaa kun saa pullosta helpommin..

Yhteistyössä