Toi ykkösen dokumentti on hirvee :'(

• Viestiketjun aloittaja Loka
  • Ensimmäinen viesti
Loka
Mie täällä itken. Ihan kamalaa katsottavaa ku lapsi huutaa äiti ja kamalalla voimalla painetaan neulaa selkäytimeen näytteen ottoa varten.
:'(
Nyt täällä sitte itken.
Voi kun tuota ei ikinä tarvitsisi kokea :'( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
mistä se kertoo.. mikä näyt ja mistä otetaan? haluaa tietää ku ei voi kattoakkaa
Dokkarin alussa ottivat lapselta luuydinnäytteen leukemiaepäilystä varten. Hoitaja runnoi todella kovaa ja lapsi itki niiiiin lohduttomasti :'(

maiden
Olen nähnyt tuon dokun aikasemminkin ja mieleen on juuri jäänyt tuo itku. Hyvä, että se silloin näytettiin eikä sensuroitu.
Luin juttua tuosta ohjelmasta (Hesarista?) ja muistaakseni kyse oli siitä, ettei muka ollut "varaa" kunnon puudutusaineisiin. Käsittämätöntä!
Mutta sama juttuhan tuo on edelleen, ettei sairaanhoitoon "löydy" tarpeeksi rahaa...

vieras
no onneksi nykyään kaikki on paremmin!
isommat toimenpiteet tehään nukutuksessa, ja on pakit ja katit ni ei tarvi aina neuloilla pistellä.
itse tuon kokenut mut onneksi 15 vuotta myöhemmin.

vieras
Mä olen myös kai nähnyt (en varma kun nyt en halunnut katsoa) ton aiemmin, joskus vuuoosia sitten. Olin nuori eikä omia lapsia mut silti teki tosi pahaa ja itkin vaikka muuten en ollut niin "herkkä". Nyt en todella edes ruvennut katsomaan just ton kauhean huudon takia... :( :(

maiden
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa-75:
Ihan sydäntäraastavaa se itku :'(
Onneksi nykyisin asiat toisin.

Kuinkahan moni noista lapsista selvisi?
Tämän päivän Hesarista: "Jo tuolloin lääketiede oli kehittynyt niin, että 500:stä leukemiaan sairastuneesta lapsesta olisi voitu parantaa 400. Karu todellisuus oli, että suomalaisista leukemialapsista vain 150 parani. Lapsipotilaat oli jätetty oman onnensa nojaan. Tarvittiin julkisuutta herättämään päättäjät."

Miten tuolloin hoitajien psyyke kesti? Kyllä oli varmaan hoitajillekin erittäin raskasta huudattaa lapsia tuollalailla ja muutenkin kestää se, että niin monet pienet potilaat menehtyivät. Musta ei ainakaa olisi ollut kanttia ottaa sitä näytettä lapselta. Luulisi, että nykyiset hoitotavat ovat hoitajillekin helpompia.

Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Mie täällä itken. Ihan kamalaa katsottavaa ku lapsi huutaa äiti ja kamalalla voimalla painetaan neulaa selkäytimeen näytteen ottoa varten.
:'(
Nyt täällä sitte itken.
Voi kun tuota ei ikinä tarvitsisi kokea :'( :'(
Juu näin on. Minä yritin katsoa, mutta itku tuli ja mietin et miks piti katsoa koko hiton ohjelmaa alkuunkaan. Voi pienet reppanat!

Yhteistyössä