Toi uusi opetussuunnitelma on jossain määrin hanurista!!

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Tuolla lukiossahan on pakolliset kaksi liikunnan kurssia, lyhyet kurssit, toi missä nyt olen kestää kaksi jaksoa, ekassa jaksossa 2h viikossa ja tokassa 1h/vko (tai se yksi tunti on nykyään kaikissa aineissa kestoltaan 75min).

No nykyisen OPS:n mukaan ekalla liikunnan kurssillakin tehdään TESTI, joku 1500m juoksu, mikä vaikuttaa sitten arvosanaan :o :o :o :o
Mulle se on ihan ok. Koska mulla on suht hyvä kunto.
Mutta tuli sääli joitain tyttöjä, noita nuoria. Kun sen arvosanan ei pitäisi tulla minkään kuntotestin tuloksena, vaan asenteen ja aktiivisuuden.
Mulla on itsellä ollut tossa iässä mitä nuo suurin osa tuolla koulussa nyt on, ihan rapakunto. Silloin sai onneksi pisteet siitä aktiivisuudesta ja mukana olosta.

Aika natsimeininkiä |O |O
Ja tuli jo etukäteen surku noiden omien sydänkäpysten puolesta.. He kun tuskin jaksavat terveiden lailla koskaan, niin sitten arvostelu on tota luokkaa :o :(

Järjestelmä kusee. Ja tämä on olevinaan joku uudistus sitten... No eipä ainakaan parempaan suuntaan.

Opetussuunnitelma on oikeasti aika erikoinen. Kun vilkuilee esimerkiksi mitä 6-luokkalaisen tulisi osata, hallita ja ymmärtää saadakseen äidinkielestä 8, niin moni aikuinen menee hiljaiseksi, sillä vaatimustaso on todella korkea.

Meidän perheelle tähän asti vaikein uudistuksen käytänne on se, että huolellisuutta ei arvostella enää erikseen, vaan se on sisällä aineissa. Kuopukselta laskee näin ollen joka jumalan aineen numero, sillä hän on tuulihattu ja hupakko. Ei voi mittään, jospa hän oppisi.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Opetussuunnitelma on oikeasti aika erikoinen. Kun vilkuilee esimerkiksi mitä 6-luokkalaisen tulisi osata, hallita ja ymmärtää saadakseen äidinkielestä 8, niin moni aikuinen menee hiljaiseksi, sillä vaatimustaso on todella korkea.

Meidän perheelle tähän asti vaikein uudistuksen käytänne on se, että huolellisuutta ei arvostella enää erikseen, vaan se on sisällä aineissa. Kuopukselta laskee näin ollen joka jumalan aineen numero, sillä hän on tuulihattu ja hupakko. Ei voi mittään, jospa hän oppisi.

Piika-äiti

Mä en ole perehtynyt noihin vielä, siis ala-asteen / yläasteen opintosuunnitelmiin, kun eivät ole millään muotoa olleet ajankohtaisia.

Onko toi käyttäytyminen & huolellisuus poistettu sitten kokonaan? Ihan alaluokiltakin vai?

Toi liikunta jurppii mua sen takia, että kaikki eivät ole niin superurheilullisia, mutta haluavat silti yrittää parhaansa ja ovat mukana liikkumassa, mun mielestäni se on paljon tärkeämpää, kuin se että kenellä siellä on kovin kunto. Ei kovasti rohkaise liikkumaan vapaa-ajallakaan jos tulee murskatuomio ja pjaskat arvosanat vaikka miten yrittäisi.

Toi testikin on vielä aika alkupäässä kurssia, eli ei se kunto edes ehdi kohenemaan tässä välissä.

Mietin tässä juuri yhtenä päivänä kun yläasteella mentiin pythagoraan lauseita, sini, kosini, tangetti juttuja. Jo silloin tuntui että mitä helvettiä niillä tekee. Enkä todellakaan enää muista noista mitään, tuskin moni muukaan.
Nyt AMK:ssa ollessani en todellakaan ole tarvinnut vastaavia ja meillä on paljon helpompaa ja käytännöllisempää matikkaa kuin yläasteella.
Mielestäni tuollaisia asioita voitaisiin opettaa vasta esim amk:ssa jos opiskelee matikkaa tms. alaa.

Käytös arvostellaan erikseen, mutta jokaisen oppiaineen sisällä, ainakin alakoulussa, on kohta jossa mietitään miten oppilas on huolehtinut kotitöistä, mukana pidettävistä kirjoista ja välineistä yms. ja tämä vaikuttaa sitten jokaiseen numeroon.

Eli huolellisuus ei ole erikseen vaan läpäisee yleisarvostelussa kaikki oppiaineet.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Perseestä:
Mietin tässä juuri yhtenä päivänä kun yläasteella mentiin pythagoraan lauseita, sini, kosini, tangetti juttuja. Jo silloin tuntui että mitä helvettiä niillä tekee. Enkä todellakaan enää muista noista mitään, tuskin moni muukaan.
Nyt AMK:ssa ollessani en todellakaan ole tarvinnut vastaavia ja meillä on paljon helpompaa ja käytännöllisempää matikkaa kuin yläasteella.
Mielestäni tuollaisia asioita voitaisiin opettaa vasta esim amk:ssa jos opiskelee matikkaa tms. alaa.

Niitä tarvitsee toisen asteen koulutuksissa varmaan vaan lukion pitkässä matikassa?
Tiedä sitten.
Mutta tosiaan, melko turhia ne siinä vaiheessa on. Mahtaako monenkaan niin nuoren aivotkaan ottaa vastaan mitään liikoja :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Hanskin mamma:
kyl meillä 15 vuotta sittenkin lukiossa nuo kaikenmaailman testit liikuntatunnilla vaikutti arvosanaan...

Jahas. No siinä on varmaan uudistettu taas jossain vaiheessa niin että se jäi pois. Meinaan kun aikanani (-00 ja -01) olin lukiossa niin ei tommosta menoa silloin ollut. Ja liikunnanopettaja justiinsa sanoi että se on nyt tätä uutta OPS:aa.

Käytös arvostellaan erikseen, mutta jokaisen oppiaineen sisällä, ainakin alakoulussa, on kohta jossa mietitään miten oppilas on huolehtinut kotitöistä, mukana pidettävistä kirjoista ja välineistä yms. ja tämä vaikuttaa sitten jokaiseen numeroon.

Eli huolellisuus ei ole erikseen vaan läpäisee yleisarvostelussa kaikki oppiaineet.

Piika-äiti

Ok. Ja että kotityötkin kuuluvat siihen vai? :o

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:

Niitä tarvitsee toisen asteen koulutuksissa varmaan vaan lukion pitkässä matikassa?
Tiedä sitten.
Mutta tosiaan, melko turhia ne siinä vaiheessa on. Mahtaako monenkaan niin nuoren aivotkaan ottaa vastaan mitään liikoja :whistle:

No korkeintaan niistä vois puhua ekankerran vasta lukion pitkässa matikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:

Piika-äiti

Ok. Ja että kotityötkin kuuluvat siihen vai? :o

Kotityöt = läksyt eli se, että on muistanut merkitä ne, tehdä ne ja tuoda vielä työkirjan tai vihkon kouluun. Ylivoimaista yhteistyövihon mukaan kovin usein ainakin meijän pienimmälle saada tuo koko suora onnistumaan.

Piika-äiti

Onhan se ihan loogista että matikassa opetetaan geometriaa jo peruskoulussa. Ja kyllä meillä amkssa oli ihan riittämiin matikkaa parhaissa jaksoissa ei muuta ollutkaan. Kuuluu yleissivistykseen osata edes muutama kolmion laskusääntö.
Mun mielestä koululiikunnassa vois arvostella oppilaan kehitystä, mutta on todellakin melko harmonikasta antaa numero lähtötason mukaan.

nykyäänhän kaikki on yhtä kilpailua. Koulussakin. Liikunta tunneilla viedään liikkumisen ilo sillä aikojen ja pisteiden laskemisella ja syynäämisellä. Mutta muissa aineissakin on kilpailua, on mm. matikkakilpailua, äidinkielen kilpailua, taloustiede kilpailua ym ym. Koko ajan pitää yrittää selvittää sitä että kuka onkaan se PARAS.

Niin ja noita sini kosini tangentteja tarvitaan ihan lukion lyhyessäkin matikassa... ja mun mielestä ne oli sielä yläasteellakin suht helppoja verrattuna vaikeisiin prosenttilaskuihin.

Pythagoralla voi laskea lähes kaiken esim. rakennusalalla, joten et ole kyllä ymmärtänyt ilmeisesti matikasta yhtään mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käsittänyt että opsit voi nykyään olla koulukohtaisiakin.

Totta kai voi olla koulukohtaisia, kuntakohtaisia ja ties mitä kohtaisia ops:eja, ja nitä onkin. Ne ovat silti kuitenkin aina alisteisia valtakunnalliselle ops:lle ja mukailevat keskeisten asioiden osalta sen linjoja.

Piika-äiti

Uusi ops nimenomaan on tiukempi kuin vanha, ikävä kyllä. Palattu niinsanotusti perusasioihin, mikä kyllä vielä kostautuu, varsinkin taito- ja taideaineiden jatkuva karsiminen.

Kyllä mun lukioaikaoinakin piti 1500m juosta, ja se vaikutti aikaan. En tykännyt siitä silloinkaan.

Liinkunta pitäisi olla kannustavaa koulussa, ei mittaavaa. Urheilulliset voivat mitata taitojaan sitten vaikka seuraurheilussa.

Toisaalta monelle saattaa se liikunta olla ianut "hyvä" aine koulussa, jonka kautta saa itsetuntoa ja osaamista. Ehkä vois olla niin, että arvostellaan niiltä numerolla, jotka haluaa. Muut liikkuis vaan itsensä vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Pythagoralla voi laskea lähes kaiken esim. rakennusalalla, joten et ole kyllä ymmärtänyt ilmeisesti matikasta yhtään mitään...

siis tähänkö on oikeasti menty? aikuiset ihmiset tulevat väittämään YLÄASTEELLA opiskeltua matematiikkaa ylivoimaisen vaikeaksi! opetussuunnitelmat helpottuvat entisestään ja mammat vain valittavat..

pythagoras on eräs tärkeimmistä jutuista, YHTÄLÖT mielestäni ehkä vieläkin tärkeämpi. täälläkin vähän väliä joku kysyy "mistä mä tiedän paljonko mun bruttopalkka on kun tilille tuli xx euroa ja veroprosentti on xx e".. ei tarvitsisi kysellä jos YLÄASTEELLA olisi oltu hereillä.

Yhteistyössä