Tofu/soija ja raskaaksi tuleminen?

Olen ollut kasvissyöjä n. 10 vuotta, ja olemme parin kierron ajan yrittäneet mieheni kanssa lasta. (Nyt on 3. kerta, ja odottelen testin tekoa vielä n. viikon.) Tofu- ja soijatuotteiden käytöstä on olemassa hirveästi ristiriitaista tietoa, ja kysyisinkin teiltä, millaista tietoa tai millaisia henkilökohtaisia kokemuksia ko. asiasta on?

Ovatko soijatuotteiden suurkuluttajat raskautuneet helposti?

Itse käytän melko maltillisesti soijaa (joka aamu kolmannes 500g:n purkista tofujogurttia ja satunnaisesti puolikas tofupaketti - saan proteiinin pääasiallisesti siemenistä ja pähkinöistä.) Mieheni ei käytännössä lainkaan syö soijatuotteita. Hämmentävää, kun ns. tieteelliset tutkimukset antavat päinvastaisia tuloksia. Olo tuntuu hyvältä ja terveeltä, mutta olen alkanut pohtia, voiko tämä ruoka-aine vaikeuttaa raskaaksi tulemista.

Yks pelkää yhtä ja toinen toista niin sanoakseni. Soijasta ja estrogeenista on toki paljon puhuttu ja asiaa tutkittu, mutta liittääkö mikään tutkimus oikeasti soijan ja raskaaksitulemisvaikeudet?
Itse en usko että minkään tuotteet maltillinen käyttö muuten terveeseen ihmiseen vaikuttaisi niin paljon.
Vegaanisen ruokavalion kanssa suurempi ongelma voi olla esim anemia jos keho ei saa hyödynnettyä rautaa kasviksista tarpeeksi hyvin.

Liriel (ruokavaliona pääsääntöisesti kasvispohjainen, paljon soijaa&tofua, menossa rv 30+3 ja tärppäsi heti..)

Minä olen ollut kasvissyöjä 19 ja puoli vuotta, ja syönyt kaikki nämä vuodet soijarouhetta ja tofua yleensä monena päivänä viikossa. Ja olen tullut kolme kertaa raskaaksi ekasta yrityskierrosta.

Kiitos vastauksista! Hyvin rohkaisevaa :wave:

Niin, ja voin käydä täällä infoilemassa, jos/kun tärppää. N. 4-5 päivän päästä pitäisi alkaa menkat, mutta en kyllä voi sanoa tuntevani minkäänlaisia raskausoireita (mitä sitten ovatkaan), paitsi että vasen nänni on omituisesti kipeä ja turvonnut. Öh, no ehkä tota ei lasketa, vaikka ei ko. ilmiötä aiemmin olekaan ollut.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä