Töiden jälkeen vapaa-aika

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haluaisin kysyä arvon muut vanhemmat.
Kivittäkää jos olen teidän mielestänne väärässä.

Mutta kun olet päässyt töistä ja alkaa se perheen yhteinen aika ja vapaa töistä. Miten te sen vietätte?

Lapsen kanssa koko illan touhutessa? Lukiessa kirjoja? Tv:tä katsellessa? Pelaamiseen? Kotitöiden parissa?

Tänä päivänä tuntuu olevan trendi että vanhemmalla ei saa olla omaa aikaa kun lapsi on kotona, ei saisi tehdä niitä omia mieleisiä asioitaan kun pitäisi olla fokus lapsessa. Ja nyt ei puhuta pienestä lapsesta. Pienen lapsen kanssa ymmärrän sen läsnäolon koko ajan koska ne tarvitsee sen. Mutta sen ikäinen joka osaa jo pyyhkiä pyllynsä itse.

Niin pitääkö sen vieressä istua ja touhuta koko ilta, jotta et itse kerkeä kotitöiden ohessa kun viihdyttämään lasta.

Vai onko vanhemmalla oikeus myös lukea kirjaa, katsoa tv:tä tai vaikka pelata. Vai onko se vain niin että lapsettomat saa tehdä mitä haluaa lapsen vanhempien tehtävä on vaan viihdyttää jälkikasvuaan. Tuntuu olevan trendi ettei lapsen pidä olla tylsistyny tai leikkiä yksin jos siinä ei ole leikkikaveria.

Tälleen saadaan uupuneita vanhempia vaan kun raskaan työpäivän jälkeen vaan viihdyttää lasta kotitöiden ohessa, eikä kerkee nollaamaan omia ajatuksiaan lainkaan, kun käy aivojen kanssa täysillä aamusta iltaan.

Ongelmana myös on se että tekee vuorotyötä, ei mitään säännöllisyyttä. Toinen vanhempi reissutyössä. Lapsella on kavereita, mutta nämäkin asuvat sen verran kaukana että pitäisi olla sitten kuskaamassa leikkimään. Eikä halua kuormittaa omia sisaruksia sillä heilläkin omat haasteet omassa arjessa. Eikä ole apua saatu arjentuenpalveluista, eli nyky trendinä pitäisi siis olla helvetinmoinen duracell että jaksaa aamusta iltaan ollenkaan ajattelematta itteään.

Miten se oma jaksaminen.
 
vierailija
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos mitä jossain somen kiiltokuvapostauksissa tms sanotaan. Ei noin oikeassa elämässä toimita eikä mitään syytä toimia niin.
 
vierailija
No, kyllä se vähän niin on, että jos haluaa lukea ja tehdä omia juttuja, niin kannattaa jättää lapset hommaamatta. Mä olen jokaisen lapsistani halunnut, niin totta kai haluan olla ja touhuta heidän kanssaan.
 

Yhteistyössä