TODELLA TÄRKEÄÄ ASIAA KAUPAN KASSOILLE!!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Täällä oli jokin aika sitten ketju, jossa kerrottiin että palkasta veloitetaan jos on yli jonkun tietyn summan kassavaje. Eli jos kassa näyttää miinusta yli vaikkapa 5?, niin se vaje otetaan palkasta pois.

En tätä mitenkään voinut uskoa että näin tapahtuu, mutta todella moni kertoi että ihan on käytäntö omalla työpaikallaan. Lupasin selvitellä asiaa, mutta sitten se jäi unholaan.

No, nyt soitin vihdoin liittoon ja sain vastauksen: NÄIN EI SAA TOIMIA!!! On kuulemma sangen yleinen käytäntö, mutta laiton. Eli jos olet itse joutunut maksamaan heittoja palkastasi, niin ota ehdottomasti yhteyttä oman paikkakuntasi pääluottamusmieheen ja tee ilmoitus!!

:o meillä ei oo tollasta mutta yks paikka missä olin tätä ennen ni sielä se akka uhkaili että jos on yli vitosen miinuksella eikä pysty selvittämään mistä johtuu ni ite joutuu maksamaan :kieh: no en mä sielä kuukautta kauempaa ees viihtyny :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi Pöppiäinen:
:o meillä ei oo tollasta mutta yks paikka missä olin tätä ennen ni sielä se akka uhkaili että jos on yli vitosen miinuksella eikä pysty selvittämään mistä johtuu ni ite joutuu maksamaan :kieh: no en mä sielä kuukautta kauempaa ees viihtyny :whistle:

Musta alkaa tuntumaan et tää on ihan aluepäälliköstä kiinni. Mulla ollut kaks eri pomoa, toinen käski tehdä just noin ja tämä nykyinen ei ole mitään tälläistä ohjeistusta antanut. Eli minäkin olen sitten laittomasti maksattanut kassavajeita... voihan PER...le!!!!

en yhtään ihemettele että on laitonta, mutta pihin se sitten perustuu? Onko jotain lisä juttua esim.pykälää asiaan niin on heittää faktojakin. Ja tota tuo että eihän niitä plussiakaan palkkaan lisätä!!

No onko tuo mikään ihme. Samalla tavalla se kauppias juotuu sen rahan "maksamaan"(verot ym.). Miksi hänen pitäisi ottaa takkiin, jos työntekijä mokasi tai varasti?

Olin harjoittelijana eräässä ravintolassa tarjoilijana. Suoritin siis opiskelujen työharjoittelua.

Vuoron loputtua minulta puuttui 2mk, siis kaksi markkaa, siitä pohjakassasta.

Sain hirveät läksytykset ja minua vaadittiin maksamaan se puuttuva summa. Nuorena opiskelijana olin aivan itku kurkussa siinä tilanteessa kun mua kohdeltiin niin kuin isoakin rikollista. Noh, mulle annettiin periksi että yhden kerran saan mokata mutta seuraavalla kerralla maksan sitten jos vajetta vielä tulee.

Jäi niiiiiiin hirveät traumat siitä tilanteesta etten sen jälkeen IKINÄ ole vapaaehtoisesti mihinkään työhön mennyt/hakenut missä täytyy käsitellä rahaa.

Opiskeluaikana tuli paljonkin tehtyä kassahommia ja kyllä näin ainakin ilmoitettiin käytännön oleven, että omasta pussista menee. Muistaakseni alle 10 euron heitoista ei tullut mitään, mutta yli 10 euron heitot piti selittää, mikä oli ihan älytöntä, eihän sitä koskaan tiennyt mistä vaje johtui, joten yleensä selitys oli, en osaa selittää. En koskaan kuullut että keneltäkään olisi puuttunut yli 20euroa, mutta näin ainakin "peloteltiin", että se menisi palkasta alle 20euron vajeita ei siis tarvinnut maksaa. Tämä siis käytäntö ainakin eräässä kovin suositussa market-ketjussa...

Neste huoltoasemilla on ainakin tämä käytäntö että vajeet pitää maksaa omasta pussista (ainakin kauppias pohjasissa). Ja jos olikin plussaa kassassa niin nehän tilitettiin tietenkin ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:

Musta alkaa tuntumaan et tää on ihan aluepäälliköstä kiinni. Mulla ollut kaks eri pomoa, toinen käski tehdä just noin ja tämä nykyinen ei ole mitään tälläistä ohjeistusta antanut. Eli minäkin olen sitten laittomasti maksattanut kassavajeita... voihan PER...le!!!!

Mulle tuli tämä sama mieleen ja harmitti totisesti puolestasi :| . No mutta. Parempi että tuli tieto myöhään kuin ei milloinkaan.

Joku kysyi pykälistä: En tiedä semmoisista. Tuolta Pamin henkilöltä tuli tieto kuitenkin kuin apteekin hyllyltä. Tuli tunne että samaa asiaa on kysytty aiemminkin.

Kertoi myös että jossain isoissa (esim. yli 500?) heitoissa voidaan oikeusteitse selvitellä joutuuko kassahenkilö jotain korvaamaan. Useimmiten kuulemma kuitenkaan ei edes tuossa tilanteessa, ainakaan koko summaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tauski82:
Neste huoltoasemilla on ainakin tämä käytäntö että vajeet pitää maksaa omasta pussista (ainakin kauppias pohjasissa). Ja jos olikin plussaa kassassa niin nehän tilitettiin tietenkin ihan normaalisti.

Oman paikkakunnan luottamusmieheen tai työsuojeluun yhteyttä...

Ei kai kukaan ole oikeesti maksanut? Huh, minä olisin ainakin nostanut sellaisen metelin että oksat pois. Tai vähintään olisin vaatinut että mitkä on ylimääräistä on sit mun rahoja. Tai pitänyt huolen että kassa pysyy plussa...

Alkuperäinen kirjoittaja törkeetä:
Ei kai kukaan ole oikeesti maksanut? Huh, minä olisin ainakin nostanut sellaisen metelin että oksat pois. Tai vähintään olisin vaatinut että mitkä on ylimääräistä on sit mun rahoja. Tai pitänyt huolen että kassa pysyy plussa...

Hitto kun joku osais etsiä sen ketjun. Siellä oli useampikin, joka ilmoitti että mm. Valtsuissa ja Prismassa ovat maksaneet. Kun on tosiaan ollut ihan virallinen käytäntö...

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja törkeetä:

Hitto kun joku osais etsiä sen ketjun. Siellä oli useampikin, joka ilmoitti että mm. Valtsuissa ja Prismassa ovat maksaneet. Kun on tosiaan ollut ihan virallinen käytäntö...

Mä voin kokeilla.

Kyllä minun järki sanoo, ettei tuollainen ole laillista. Onneksi minun edellisessä työpaikassa noin ei tehty. Virheitä sattuu kelle vaan - meillä oli sääntönä, että jos kassassa on yli 50 markan (en muista mitä se sitten euroissa oli) heitto, niin pitää kuitata, mutta ei sitä mistään palkasta koskaan otettu. Kerran oli mystinen 100 euroa, joka todennäköisesti oli annettu vahingossa takaisin asiakkaalle, ja sen suuruista summaa etsittiin koko henkilökunnan voimin... mutta aika naurettavaa tuollaiset 5 euron palkasta veloitukset.

itte olen ollut rahojen kans tekemisissä koko pienen työhistoriani ja missään ei ole peritty palkasta. Joskus on etsitty kissojen ja koirien kanssa puuttuvia rahoja (jos ollut iso summa) ja aina ne on löytynyt. Pienistä alle 10? summista ei ole tullut mitään.

Yhteistyössä