TODELLA nolo kysymys ravintolassa syömisestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinkkuäiti-88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinkkuäiti-88

Vieras
Ensinnäkin, ei please pään aukomista tästä. Tiedän että tämä on tosi nolo kysymys mutta esitänpä sen silti..
Eli siis pohjustan nyt vähän, että mä olen tosiaan 20- vuotias nuori äiti, enkä ole ksokaan (paitsi vanhempien kanssa ihan lapsena) käynyt oikeassa ravintolassa syömässsä. Voisiko joku kertoa mulle vastaukset seuraaviin kysymyksiin: -Miten sinne pitäisi pukeutua? Eli että ei ole "liian hienona" mutta silti tarpeeksi hienona sinne? -Miten se koko homma toimii, siis ihan alusta asti kun astut ravintolaan sisään. En halua nolata itseäni mitenkään ja siksi kyselen.. Voisiko joku ystävällisesti kertoa kaikki tärkeät asiat? Miten siis pukeutua, miten ja missä tilataan ymym?
Tosi noloa etten tiedä *nolona*

Alkuperäinen kirjoittaja Sinkkuäiti-88:
Ensinnäkin, ei please pään aukomista tästä. Tiedän että tämä on tosi nolo kysymys mutta esitänpä sen silti..
Eli siis pohjustan nyt vähän, että mä olen tosiaan 20- vuotias nuori äiti, enkä ole ksokaan (paitsi vanhempien kanssa ihan lapsena) käynyt oikeassa ravintolassa syömässsä. Voisiko joku kertoa mulle vastaukset seuraaviin kysymyksiin: -Miten sinne pitäisi pukeutua? Eli että ei ole "liian hienona" mutta silti tarpeeksi hienona sinne? -Miten se koko homma toimii, siis ihan alusta asti kun astut ravintolaan sisään. En halua nolata itseäni mitenkään ja siksi kyselen.. Voisiko joku ystävällisesti kertoa kaikki tärkeät asiat? Miten siis pukeutua, miten ja missä tilataan ymym?
Tosi noloa etten tiedä *nolona*

Siistit vaatteet voi laittaa.

Riippuen ravintolasta miten toimitaan, mutta jos on pöytiinohjausta niin odotat että sut tullaan hakemaan ja ohjataan pöytään. Sitten kysytään juotavat ja saat rauhassa tutustua ruokalistaan.

Etsi mieleinen ruoka ja tarjoilijoilta voi kysyä ruuista jos on kysyttävää. Perunoita voi vaihdella. Yleensä kuuluu alkusalaatti tmv mutta ei jokapaikassa ole.

Ruuat tuodaan pöytään. Laskun voi maksaa ruokailun jälkeen ja sen voi pyytää vaikka samalla kun tarjoilija noutaa astiat pöydästä.

riippuu varmaan ravintolasta mihin olette menossa, samoin tilaisuuden laadusta.
Jos ihan vaan lounaalle tjs. niin normaalit, siistit vaatteet käy. Illallisille mahdollisesti jotain hienompaa :)

Itse menen riippuen siitä missä seurassa ja millä mielellä syömään mennään. Kaveriporukalla mennään jopa farkuissa ja siisteissä paidoissa, mutta ei pynttäydytä. Iltaa juhlistamaan onkin sitten toinen juttu. Ravintoloissa voit mennä pöytään (ainakin täälläpäin pöytään opastajia ei ole) ja kyllä se tarjoilija tuo ruokalistat ja kyselee mitä saisi olla. Laskun saa tilata pöytään kun on syönyt. Joskus on marssittu tiskille maksamaan jos ei sitä laskun tuojaa muuten kuulu.
Näin täällä itä-suomessa, en eteläsuomen käytöstavoista tiedä..

Pukeutuminen nyt on ravintolasta kiinni, koskaan ei voi varmaan LIIAN hienosti pukeutua =) Älä ainakaan verkkareissa ja tuulipuvussa lähde.

Sisään kun mennään niin useissa paikoissa tulee tarjoilija kysymään että monenko hengen seurue, ja sitten opastaa sopivaan vapaaseen pöytään. Siis kun odottelet ovella niin kyllä tlevat opastamaan.

Sitten se antaa ruokalistat ja kysyy mitä juotavaa. Juomat se tuo heti ja sillä aikaa on hyvä valita ruokia. Menusta voi valita ekaks vaikkapa alkuruokaa ja pääruoan tai pelkän pääruoan. Sitten syödään ja nautitaan. Kun on syöty, laitat ruokailuvälineet klo 5 kohti niin tietää sun lopettaneen. Sitten tarjoilija kysyy haluaisko jotain muuta, esim jälkkäriä ja antaa taas listan josta valita. Sit tilaten herkkuja jos huvittaa tai pyydät suoraan laskun, tai sit kun on jälkkäri syöty niin pyydät laskun. =) Pöydstä sun ei tattte nousta laskua maksamaan,vessassa voit kyllä käydä ;) :D

Oikeita ravintoloitakin on niin monen tyyppisiä!
Jos ei ole paikan tyylistä tarkempa tietoa, sellainen siisti asu, jossa voisit mennä vaikka naapurinmmon 80v synttärikahveille käy hyvin.
Menet pöytään, tarjoilija tuo ruokalistan, tilaat ensin juoman ja sitten valitset rauhassa ruuan. Kannuvettä kannattaa tilata aina ensin ja sitten rauhassa miettiä mitä syö ja juo. Toki jos tietää heti esim. lempiviininsä, jos viiniä juo, niin sen voi tilata myös heti ja sitten valita siihen sopivan ruuan ja viiniähän ei ole pakko juoda, se vesikannu riittää vallan mainiosti.

Ota ihan rennosti vain. Pukeudut siisteihin vaatteisiin joissa kehtaisit lähteä kyläänkin. tarjoilija tulee melkein heti tuomaan ruokalistan ja kysymään juoma tilausta. siitä se lähtee. joissakin paikoissa ruokalista löytyy pöydästä valmiina. Kyllä se onnistuu :)

Kiitos paljon asiallisista neuvoista! Mua vaan jännittää ihan kauheasti kun en ole koskaan ennen ollut.. Apua :D No nyt onneksi jo tiedän pääperiaatteet niin ei jännitä niin paljoa. Kiitos paljon teille!

Mihin ravintolaan olet menossa?
Monien ravintoloiden ruokalistat löytyy netistä. Voit tutustua etukäteen, niin eipä sitten tarvitse jännittää, mitä voisi tilata.
Pukeutuminen riipuu ravintolan tasosta. Rossoihin + muihin perus mestoihin voi mennä vaika farkuissa, mutta tasokkaampiin ravintoloihin pukeutuisin itse ainakin hieman paremmin. Verkkareissa en menis mihinkään ruokapaikkaan, paitsi pikaruokapaikkoihin.

Pukeutumiseen vaikuttaa eniten, se että mihin ravintolaan menee. Mitä hienompi ravintola, sen hienommat vaatteet. Siistit vaatteet on pääasia. Esim suorat housut paita pusero/neule. tms Jos menee tälläisiin esim. Fransmanni jne.

Ravintolaan mennessä mikäli on tilaa, voi pöydän valita vapaasti. Jossain paikoissa jos on tarjoilija heti näkyvillä hän saattaa tulla kysymään onko monta henkeä ja ohjata pöytään. Tässä on hieman vaihtelua riippuen ravintolasta.

Joissakin ravintoloissa on ruokalistat pöydässä valmiiksi ja niitä voi sitten rueta lukemaan ja miettimään, että mitä haluaa syödä. Toisissa paikossa tarjoilija tuo ruokalistat. Ensimmäisenä tarjoilija kysyy, että mitä haluat juoda. vettä, limsaa, viiniä jne.
Ja toki jos jo olet valinnut ruokasi saat tilauksenkin tehdä jo heti. Mutta reilusti voi sanoa, jos tarvit vielä aikaa ruuan valitsemiseen. Tarjoilija siis tulee ottaamaan tilauksen vastaan siitä teidän pöydästä.

Ravintoloissa on ruokalistoilla ensin alkupalat sitten pääruuat ja jälkiruuat.
Jos haluaa syödä pidemmällä kaavalla niin sitten eka alkuruuat sitten pääruoka ja vielä jälkkäri (jos jaksaa). Toki pakko ei ole, voi tilata heti (alkuruuan ja) pääruuan ja kun on ne syönyt voi harkita jaksaako jälkkäriä. Jälkkärinä voi juoda myös pelkän kahvin.

Oisko tässä jotain apua?

Ei sinun kysymyksessä ole mitään noloa. Olen itse tarjoilia ammatiltani ja voin kertoa sinulle että et ole ainut joka pelkää tulla esim. pöytiin tarjoiluravintolaan syömään. On totta että käyttäytyminen riippuu siitä minkälaiseen ravintolaan olet menossa syömään, kuitenkin hienon ravintolan perus järjestys on se: istut pöytään sinut toivotetaan tervetulleeksi tuodaan lista ja juomat ja aina kun olet syönyt/juonut sinulle tuodaan lisää jos tahdot. Tämä jatkuu niin kauan kun olet päässyt alkuruoasta jälkiruokaan. Jos et tiedä mikä ruoka on hyvää voit kysyä mitä tarjoilia suosittelisi.

Ei ole väärin pukeutua siististi ihan vaikka pelkästään kahville.

Yhteistyössä