Tissitakiaisten äideille!

Hei!

Minulla on pieni tytär 8 kk, varsinainen tissitakiainen, ei ole syönyt tuttia eikä tuttipulloa, yritettiin kyllä kovasti, nokkamuki menee nyt, mutta vain veden kanssa, tuntuu vihaavan korvikkeen makuakin. Kiinteitä menee vähän, mutta ei paljoa.

Minulla ja tytöllä on toimivat päivärutiinit, kaikki vain tapahtuu tällä hetkellä minusta riippuvaisesti, nukkuminen päikkäreille sekä yöunille tapahtuu sujuvasti mutta ainoastaan tissi suussa, ja yöllä tuota nukahtamisvälinettä kaivataan noin 4-10 kertaa, mikä ei taas ole äidistä niin mukavaa. Olen varsinainen lälly, enkä mielelläni huudattaisi lasta yhtään. Eikä minulla sinänsä ole kiire minnekään muualle, tässä on hyvä olla,tulevaisuus vain mietityttää. Isä on mielellään tytön kanssa, mutta yli parin tunnin aika tuntuu hankalalta juuri nukkumisen ja syömisen takia. Samaten mummot hoitaisivat välillä mielellään, mutta sekin tuntuu ylivoimaisen hankalalta tällä hetkellä. Ehkä olen tehnyt itse ongelmani, mutta tunnen itseni tällä hetkellä suoraan sanottuna korvaamattomaksi, ja toki kaikesta ihanuudesta huolimatta ennen pitkää kaipaisin joskus ihan omaa aikaa aikuisten seurassa, ja vaikkapa miehen kanssa ihan kaksin aikaa kauemminkin kuin pari tuntia .


Kysyisinkin teiltä samanlaisen takiaisten äideiltä, että onko asia korjaantunut itsestään, saako imetystä lopetettua ikinä, kun en kumminkaan tahtoisi taaperoa enää imettää. Nyt tuntuu että tämä on loputon tie, ja se vähän stressaa jo etukäteen..Haluaisin kuitenkin siinä yhden vuoden iässä suunnilleen imetyksen lopettaa. Unikoulua olen miettinyt jossain vaiheessa, tai siis yöimetysten lopettamista, mutta en ole vielä itse valmis siihen. En nyt kaipaa tässä mitään mustavalkoisia kommentteja tilanteesta, vaan lähinnä pohdiskelevaa keskustelua samassa tilanteessa olevilta. Onko muita, joilla vauva kieltäytyy korvikkeen juomisesta? Pitäisikö jossain vaiheessa jo ennen yhtä vuotta kokeilla tavallista maitoa?
 
No juu... kokemusta on kahden kohdalta. Esikoinen oli myös varsinainen tissivauva, ei pulloa aikä korviketta. Tuttiakin alkoi syödä vasta sitten kun aloin vierottaan (n. 1 v). Meillä ei ainakaan onnistunut mitenkään itsestään tuo vierotus. Yötissistä vierotin muistaakseni kun oli 10 kk. Nukuin kolme yötä sohvalla ja mies tytön kanssa joka rääkyi :( Kolmen yön päästä tilanne rauhoittui ja yövieroitus olikin sitten siinä. Varsinainen vierottaminen oli kyllä yhtä tuskaa. En usko, että se olis mitenkään vapaaehtoisesti loppunut. Mun oli vaan pakko lopettaa kun tulin uudestaan raskaaksi. Kaikkiaan imetin tyttöä 1 v3kk.
Tän kuopuksen kohdalla olen yrittänyt yövierottaa jo 2 kk (poika kohta vuoden). Tooodella sitkeä tapaus |O Selkä on jo kipeä sohvalla nukkumisesta. Varsinaisesti kuopus ei ole mikään tissiin takertuja vaan haluaa nimenomaa tuota yötissiä. Siitä kun pääsisi eroon niin luulen, että vieroittaminen yleensäkin olisi helpompaa. Molempien lasten kohdalla tuo samassa huoneessa nukkuminen on osoittautunut mahdottomaksi. Molempien kohdalla ollut hirveä huuto jos vain näkevät tai kuulevatkin minut.
Joku sanoi, että kyllä ne sitten itestään lopettaa kun haluaa... voipi olla mutta tiedän yhden tutun joka imettää (satunnaisesti tosin) vielä 3 v lastaan ja odottelee sitä vapaaehtoista luopumista. Ihan niin pitkään en ite ole valmis jatkamaan ;)
En nyt oikein osaa paremmin neuvoa. Ainakin meillä on ollut pakko vierottaa huudon kanssa. Jos joku keksii paremman konstin niin kokeilisin mielelläni. Haluisin takaisin minäkin omaan sänkyyn nukkumaan.
Tietysti voisit kokeilla sitä, että alat olemaan ihan säännöllisesti pois pidempia aikoja kuin sen pari tuntia ja tavallaan "siedätät" lastasi. Pidennät sitä aikaa aina pikku hiljaa. En tiedä toimiiko tuo teidän kohdalla mutta muuta ei oikein tule mieleen. Eikä tuokaan kyllä auta siihen yövieroitukseen.
 
Meidän poika (vajaa 9kk) on ollut tissitakiainen. Korvikkeelle oppi vasta, kun aikani sekoittelin ruoan sekaan sitä.. lisäsin pikkuhiljaa korvikkeen määrää ruoassa.
Nykyään siis suostuu juomaan korviketta nokkamukista, ennen huusi mielummin nälkäänsä. Imetän vielä kuitenkin pääsääntöisesti ja tuo yötissittely on meilläkin ongelma. Yritin poikaa vierottaa, mutta alko olemaan miehellä ja minulla jo voimat niin vähissä, että sorruin taas yöruokintaan. Ei varmaan päästä ikinä tästä tavasta eroon :ashamed:
 
Meillä esikoinen oli myös rinnalla asuja..imetin 1v 4kk asti. Meillä yösyönti loppui aika lailla itsestään noin puolen vuoden iässä, tassuttelemalla sain viimeisen aamuyön syötön loppumaan. Päivätissittelyä lopettelin pikkuhiljaa siirtämällä imetyksen aina ruokailun jälkeen ja ruoalla tarjosin vielä jälkiruoaksi esim. vauvajogurtteja joista sai maitotuotteita. Meillä ei myöskään huolittu koskaan tuttipulloa eikä tuttia, ja edelleenkin on aika huono tavallisen maidon juoja. Mutta noi jogurtit maistui alusta asti hyvin ja on kuitenkin ihan tervellisiä syöttää.

Vuoden ikää lähestyessä jätin pikkuhiljaa yhden päiväimetyksen/viikko pois ja ilman itkuja se sujui. Vielä 4kk imetin aamuisin sekä iltaisin, sitten laitoin laastarit rinnanpäihin ja selitin, että äidin tissit on pipit eikä maitoa voi ottaa. Sylittelin ja tarjosin vettä ( ei kelvannut kuin kerran ) ja ensin pötköteltiin vierekkäin ja nukahti siihen, kunnes vähän ajan päästä jäi sylittelykin ja nukahti suoraan omaan sänkyyn.

Korviketta meillä ei käytetty koskaan, kun ei huolinut. Siirryttiin suoraan lehmänmaitoon vuoden iässä, jogurtit ja piimä meni ensiksi, sitten pikkuhiljaa maito. Kaikki puurot teen edelleen maitoon jne. että sitä saisi paremmin menemään.

En tiedä onko tästä apua yhtään, toivottavasti! Kyllä vähän itkua varmaan väkisin tulee kun vieroittaa, meillä ei onneksi juuri yhtään. Kärsivällisyyttä se kyllä vaatii itseltä ja pitkää pinnaa. Tsemppiä! ;)
 

Yhteistyössä