tissilakkoilu

Heips kaikki imettävät ja muutkin äidit!

Kirjotan nyt ekaa kertaa kun tää on uus juttu.Elikkä mun lapseni 8kk on päättänyt ettei syö enää tissiä.Oon imettänyt koko ajan ja nyt huutaa kun laitan sen tissille.Oisko jollain neuvoja ja mistä tää johtuu?Ei oo aikaisempien lasten kohdalla ollu tämmöstä.Tää ahistaa mua koska olin aatellu et imettäisin vuoteen asti.Yötissin oon jättäny pois puoltoist viikkoo sitten.
Vastatkaa ihmeessä!!!Oon pulassa
 
Amaryllis
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta lakkoilevista vauvoista, mutta täältä löytynee apua ja vinkkejä:

www.imetystukilista.net ja sieltä kohta FAQ (usein kysytyt kysymykset)

Toivottavasti pääsette lakkovaiheen yli!
 
Heissan, mulla on neljä lasta josta vanhimmat nyt 11v ja 13v molemmat lopetti tissittelyn noin 8kk iässä. Olin myös ajatellut imettää pitkään mutta mutta sepä ei vauvan suunnitelmiin sopinut =) :/ Tissi ei enää kelvannut millään, eikä sitä väkisinkään voinut tajoilla joten imettäminen loppu heillä molemmilla siihen 8kk ikään. Enpä tiedä mistä juttu johtuu, mutta näin meillä. No onneksi nämä tuoreemmat tulokkaat ovat pidempää tissittelevää sorttia, tai no tuoreimmasta ei vielä tiedä kun on vasta 9vkk aika näyttää :D
 
Kokemusta on
Yleensä noin pienet ei vielä ihan huvikseen halua tissistä luopua vaan lakkoilulle on joku syy. Vauva on säihähtänyt jotain rinnalla ollessaan, on loukkaantunut sille jostain syystä, maito maistuu erilaiselle yms. Tiedätkö mistä lakkoilu voisi johtua? Enempää nyt syihin puuttumatta tuli mieleen että koska normaali imemislakko kestää n. 4 vrk:tta niin kannattaa varmaan pumppailla muutama päivä ja katsoa josko vauvalle maistuisi tissi pienen lakkoilun jälkeen. Jos ja kun siis haluat jatkaa vielä imetystä. Ja on erittäin tärkeää että rintaa ei tyrkytä lapselle missään vaiheessa koska se luultavasti vain pahentaa tilannetta. Rintaa kannattaa tarjoilla vauvalle säännöllisesti ja ehkä jossain uusissa paikoissa ja tilanteissa ja jos ei kelpaa niin sitten ei ja yrität seuraavan kerran uudestaan. Yleensä nuo tosiaan ovat lakkoja ja vauvat haluavat jatkaa tissittelyä ennemmin tai myöhemmin uudestaa. Onnea matkaan! :)
 
Mulla on kokemusta vastaavasta, mut mun tytär oli jotain 3kk, kun ekan kerran rupes "hylkimään" tissistä juomista. Alkuun, sit huijasin, sen juomaan sillei, et laitoin tutin suuhun ja vaihdoinkin sit äkkiä tissin suuhun ja jonkin aikaa meni näin, välillä kelpuutti normaalisti. Mut 4kk iässä teki taas lakon, ei ottanut tissiä suuhun ei sit millään, itki vain. Yöllä kuitenkin unenpöpperössä taas huoli sen. Mun oli pakko lopettaa imettäminen ku ei neidille kelvannut, enkä tiedä syytä miksi näin teki. Päivällä annoimme tuttipullosta ja siitä joi hyvin. 6kk ikäiseksi asti kelpasi yöimetykset, sit ei enää huolinut niitäkään. Oisin halunnut imettää paljon pitempään, mut minkäs sille voi, kun näin kävi.
Mun siskollakin oli vastaavan pojan kanssa, mutta tämäpä menikin niin hankalaksi, että poika ei 3kk ikäisestä huolinut tissiä, ei tuttipulloa, ei nokkamukia ja lusikallakin välillä yrittivät, mitään ei huolinut. Maitoa ja vettä tarjosivat. Joi ehkä puol desiä tai korkeintaan desin päivässä. Onneksi söi kuitenkin hedelmiä ja muitakin pilttejä, eli ruoka maistui ihan normaalisti. aika outoa!! Mitään allergiaa ei hänellä todettu. Äidillehän toi oli raskasta, mut nyt poika 5v terve vesseli.
 
tämä on heitto ja arvaus, mutta kun yöimetys jää pois, niin maidon määrä vähenee, joten voisi lapsukainen huutaa, koska rinta ei heru niin hyvin??

Mä lopetin kuopuksen yöimetyksen viime viikolla, ja ihan selvästi rinnat ovat tyhjemmät kuin aikaisemmin
 
Heips taas!
Ja kiitoksia vastauksista!
Nyt meni kolme päivää ja tänä aamuna otin vauvan peiton alle,niin söi puol tuntíi tissii.Nautittiin molemmat tosi paljon,mutta sen jälkeen ei taas maistunut myöhemmin.
Olen toki lypsänyt ja juottanut mukista ne maidot.
Syy voi tietenkin olla sekin,kun tuli korvatulehdus ja hampaita tulee tai sitten ikävämpi juttu:kiljaisin kovasti kun puras niin kovaa et meinas taju lähtee.
Toivotaan et se tästä viel paremmaks muuttuis!! :hug:
 

Yhteistyössä