Tissi ei enää maistu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masaliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masaliisa

Vieras
Poika 5 kk:tta ei suostu enää syömään päivisin tissiä, öisin ainakin toistaiseksi vielä maistuu. Mitenkäs muut vastaavassa tilanteessa olevat olette toimineet? Eli kuinka pian olette luovuttaneet, ennen kun olette suostuneet lopettamaan imetyksen. Nyt kun poika itkee nälkäänsä yritän ensin muutaman kerran tarjota tissiä ja vielä 2 vkoa sitten suostui joskus jopa edes vähän tissistä syömään, nyt ei enää ollenkaan. Joten teenköhän kovin väärin, kun sitten annan tappelun jälkeen maitoa pullosta? Tuntuu vaan pahalta olla antamatta maitoa, kun on tälläiset helteetkin. Lähinnä se vaan mietityttää, että luovutanko liiankin helpolla...Sillä nythän poika "oppii", että kyllä se äiti sitten luovuttaa kun aikani karjun. Nokkamukista ei suostu ainakaan vielä juomaan. Onko kellään vastaavia kokemuksia???

Sama juttu oli meillä, kun tyttö oli 3kk. Alkuun tissi maistui vain makuullaan ja sitten enää aamuisin unenpöpperössä ja pikkuhiljaa siitäkin tuli huuto ja en jaksanut taistella, saati raskinut lasta nälässä huudattaa. En kokenut pullon antamisesta huonoa omaatuntoa (meillä oli annettu alusta asti lisänä korviketta, kun sairaalassa jo siihen rohkaisivat), mutta kyllä se imettämisen lopettaminen tuntui minusta haikealta aluksi. Välillä koin huonoa omaatuntoa, että en kykene lastani ruokkimaan "omin avuin", mutta kyllä se siitä helpotti, kun sai lähipiiriltä rohkaisua.

Loppujen lopuksi ajattelen, että kivempi niin, että lapsi vieroittaa itse itsensä, kun että sitten myöhemmin pitäisi yrittää lasta väkisin vieroittaa.

Mielipiteitä on tietysti monia ja tästäkin viestistä saattaa joku ottaa nokkiinsa, mutta ei kannata. Kukin tyylillään. Pääasia, että lapsi saa ruokaa ja kasvaa! Eli sinuna Masaliisa en ottaisi stressiä. Olethan sentään jo 5kk imettänyt!:)

Kiitos Neppis vastauksesta. Sitäkin olen tässä miettinyt, että kuinka nopeasti tuo maidontuotanto vähenee? Meillä nyt taisteltu enemmän tai vähemmän 2vkoa tuon syömisen kanssa ja olen aina pumpannut, kun tissit ovat tosi täynnä. Vielä maitoa mielestäni ihan hyvin tulee, mutta kuinka kauan? Ajattelin vaan, että jos vaikka tämä kiukuttelu onkin vaan ohimenvä vaihe... tosin itse sitä vähän epäilen.

Saako jo miten paljon kiinteää ruokaa? Itse antaisin sinun sijassasi maitopullon sijaan kiinteää ruokaa ja tarjoaisin sen päälle tissiä, jos ei heti ruuan päälle ehkä n. puolen tunnin päästä ateriasta. Ja ruuan kanssa vettä nokkamukista...

Meillä oli sama juttu. Lopulta päätin etten enää kiusaa poikaa (nyt 5 kk) tyrkyttämällä rintaa. Imetän enää vain öisin. Pelkäsin, että loppuukohan maidontuotanto kokonaan, mutta kyllä sitä vielä tulee. Missään vaiheessa ei rinnat pingoittuneet, vaikka syöntivälit vähenivät. Ehkä minulta ei edes tullut enää kunnolla maitoa... Yöllä kestää vähän aikaa ennen kuin maitoa alkaa tulemaan. Jos pumppaat, niin silloin kai maidontuotanto pysyy entisellään...?

Minullakin käynyt ihan samoin tuon imetyksen kanssa (myöskin poika 5kk). Imettäminen onnistuu enää öisin. Päivisin jos yrittää rintaa tarjota siitä seuraa vain hirveä parku. Olen koittanyt ennen soseita, soseiden jälkeen, välipalana, mutta aina sama juttu. Lohdullista kuulla, että en ole ainoa. Mielenkiintoista että aika monella just 5 kk ikäinen poika...

pitääkö sitä tuttipulloa antaa vauvalle?Kyllähän ne ennemmin tai myöhemmin tottuvat siihen ja alkavat hylkimään rintaa.Váuva aika niin lyhyt, ttä jos imetys onnistuu niin miksi vaikeuttaa sitä ja opettaa vauva pullolle?

pitääkö sitä tuttipulloa antaa vauvalle?Kyllähän ne ennemmin tai myöhemmin tottuvat siihen ja alkavat hylkimään rintaa.Váuva aika niin lyhyt, ttä jos imetys onnistuu niin miksi vaikeuttaa sitä ja opettaa vauva pullolle?

Niin siis minulla ei todellakaan ole aikomus soimata ketään. Kukin tyylillään. Itsellä on 8kk tyttö ja tissi on maistunut koko ajan. Kun kiinteät alkoivat 4kk iässä..alkoi tissiä mennä vähemmän, mutta kyllä sitä aina meni ruokaa ennen ja jälkeen.
Ihmetyttää, miten imetys voi 5kk jälkeen epäonnistua, koska kaikki vauvat kaipaavat tissille. Joten silloin kieltäytymiseen on jokin kunnon syy, miksi vauva kieltäytyy. Ehkä maitoa ei tule tarpeeksi? Tai sitä tulee liikaa? Suihkutissi? Vauva ei koskaa kyllästy rintaan, eikä koskaan luonnostaan valitse pulloa tissin sijaan. Rinnan syöminen on ihmisen jälkeläiselle luonnollinen, turvallinen asia.

Minä epäilen jotain syytä taustalla, ehkä just maidon tuotannossa, voisko olla?

Itse epäilin aluksi, kun poika alkoi rintaa hylkimään, että jos ei sieltä saa enää tarpeeksi maitoa. Mutta kun pumppaan tai tissiä puristaa, niin maitoa kyllä tulee mielestäni ihan tarpeeksi. Ja nyt kun poika ei ole syönyt tissistä, niin on pakkokin pumpata koska maitoa pakkautuu tisseihin niin kovasti.Pojalle annettu pulloa kyllä 2kk:n ikäisestä asti, kun aloitin kuntoilu harrastukset, tosin ehkä n.1-2 krt viikossa. Meillä tämä pulloilu oli tietoinen valinta, koska olen halunnut käydä harrastamassakin, joten sinänsä saan itseäni tästä rintalakkoilusta varmaankin syyttää.

Meillä poika myöskin aloitti tissihuudot 5 kk:n iässä ja suostui enää ottamaan vain öisin. Kun lopetti yötissittelyn alle puolivuotiaana, loppui koko imetys, äidille se oli kova paikka. Meillä tein sen virheen, että aloin antamaan liian helposti pulloa, koska ensikertalaisena luulin ettei maito riittänyt. Uskon, että pullon syytä koko homma. Nyt on taas viisaampi, luin vasta kaikenmaailman ohjeita täältä netistä jälkeenpäin...

Yhteistyössä