Tilin avaaminen, yhteishuoltajuus, lupa toiselta?

• Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
Äiti
Eli kun avaan lapselle tilin, tarvitseeko olla toiselta lupa, jos on yhteishuoltajuus, MUTTA oikeuden papereissa lukee täsmennyksenä, että "huoltajien tehtävät jaetaan vanhempien kesken siten, että he päättävät yhdessä lapsen muuttamisesta ulkomaille yli yhden kuukauden ajaksi ja että isällä on oikeus saada lasta koskevia tietoja eri viranomaisilta. Muilta osin lapsen huollosta päättää yksin äiti. "

Käsittäisin tästä, että mulla on oikeus tehdä yksin tällaisia päätöksiä kuten tilin avaaminen.
Tuskin isä kieltäytyis nimmarin vetämisestä, mut en luota häneen raha-asioissa ja jotenkin en haluais että hän on "missään tekemisissä" tämän tilin kanssa, jonne toivon mukaan säästyy ajan kanssa mukava summa rahaa.

vieras
Jos tuota erityisehtoa ei olisi, niin tarvitsisi luvan, mutta itse ainakin käsittäisin tuon ehdon juuri niin että äiti yksin avaa tilit, päättää päivähoidon, koulut, yms.

Kävin eilen avaa tilin meidän tytölle. Sain lapun minkä kumpikin vanhempi piti laittaa nimmarin ja siinä määriteltiin kuka saa tiliä käyttää. VAihtoehtoja oli tilinomistaja (meijän tyttö), vain isä/vain äiti
Sitten oli kohta, että nostaminen saa tapahtua esim. vain tilinomistaja+äiti/isä tai ain tilinomistaja jne..
Luulisin, että tuolla erityisehdolla kyllä saat kyllä avattua tilin ilman isää.

Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Kyllähän ny tilin saa avata.Ja vaikka on yhteis huoltajuus niin ei se tarkota automaattisesti lupaa lapsen tilille.
Kyllä yhteishuollossa pitää olla yleensä molempien suostumus, ainakin meidän pankissa niin sanottiin. Mut sitten katselin noita papereita ja ajattelin, että eikös toi sopimus rajaa sen pois?
Eikä isälle tietysti laitettaisi käyttöoikeutta, mut jotenkin en vaan luota. Kun hänen nimensä ja tietonsa tulis kuitenkin "tilin edunvalvoja"-kohtaan niin hän vois saada tilin tietoja ym. Ja juuri raha-asioissa olen tullut pahasti petetyksi hänen taholtaan...

Tein juuri aloituksen samanlaisesta asiasta. Tarvitsen valtakirjan aviomieheltäni että saan avattua kuopukselle tilin kun mies on töissä. Kun asuimme vielä avoliitossa ja meillä oli yhteishuoltajuus niin esikoisen tiliä avatessa piti molempien olla paikalla (tai sitten tuo valtakirja).

Yhteistyössä