Tila-auton turvallisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuski

Vieras
Katsoitteko äsken Fifth Gearin? Nätisti meni kasaan Opel Zafiran perä, kun kuorma-auto siihen törmäsi. Kuinka moni uskaltaa kuljettaa lapsia tila-auton takimmaisissa penkeissä? Meille ainakin tuli nyt selväksi, että jos/kun se neljäs lapsi tulee, niin taidetaan ostaa suoraan pikkubussi.

YouTube - Fifth Gear - Vauxhall Zafira - Back two seat crash test

YouTubeen haulla "Fifth Gear Vauxhall Zafira" ja ensimmäinen hakutulos...

[QUOTE="vieras";23076682]Näytä mulle auto, joka ei mene kasaaan ku kuorma-auto sen perään rysäyttää :D[/QUOTE]

Vähän eri asia, että onko siinä takaikkunassa lapsen pää kiinni suoraan?

[QUOTE="vieras";23076711]Vaan eipä taida olla. kyse on todellakin ihan vaan fysiikasta ja luonnonlaista.[/QUOTE]

Hm.. katsoitko sen videon?

Eli jos minulla on lapset vaikkapa farmariautossa takapenkillä (jossa niskatuet) ja perään törmää tuollainen kuorma-auto, käy lapsille ihan yhtä pahasti kuin tuon Zafiran takapenkillä? Jossa ei siis niskatukia ja pää kiinni takaikkunassa niin, että törmäyksessä se pää osuu suoraan kuorma-auton keulaan?

Hm.. katsoitko sen videon?

Eli jos minulla on lapset vaikkapa farmariautossa takapenkillä (jossa niskatuet) ja perään törmää tuollainen kuorma-auto, käy lapsille ihan yhtä pahasti kuin tuon Zafiran takapenkillä? Jossa ei siis niskatukia ja pää kiinni takaikkunassa niin, että törmäyksessä se pää osuu suoraan kuorma-auton keulaan?

Kyllä ihan yhtä pahasti tai jopa pahemmin (elvytetään vaikka vihannekseksi loppu elämäksi). Jos siis kyseessä on normiauto ja peräänajaja kuorma-auto. Huonosti käy miten vaan.

...ei ne niskatuet mitään suojaa, nehän on vaan sitä varten et "koppaa" pään retkahdusliikeen taaksepäin.

Ehkä vähäisemmässä peräänajossa voi lapsille olla eduksi ettei ole ihan siellä takalosterissa istumassa, mutta jos kuorma-auto kunnolla mällää niin kyllä se takapenkkikin kasaan menee.

[QUOTE="vieras";23076757]Kyllä ihan yhtä pahasti tai jopa pahemmin (elvytetään vaikka vihannekseksi loppu elämäksi). Jos siis kyseessä on normiauto ja peräänajaja kuorma-auto. Huonosti käy miten vaan.[/QUOTE]

URPO!!

Yhteistyössä