Tiheän imun kauden loppuminen (7vk) ja kauanko teillä vauva syö tissiä kerralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammeli"

Vieras
Niin elikkäs meillä ollut ainakin 3vk tiheää, varsinkin tiheää iltaimemistä. Nyt on alkanut tulemaan raivareita tissillä etenkin illalla ja mietin että koitanko jotenkin ylisyöttää, ja että jos kyseessä onkin tiheän imemisen loppuminen ja en vaan tajua sitä??

Vauva kuitenkin tekee sylissä sitä että hieroo päätä tisseihin ja nyrkki menee suuhun, ja kitisee. Eilen itki tosi paljon ja tissi ei vaan kelpaa. Mutta kun tarjoan tissiä, alkaa raivoaan enemmän. Joskus saan hänet tissille kun laitan tissit paljaaksi ja otan hänet mahan päälle. Silloinkin pitää nopeasti tuikata tissi suuhun että alkaa imemään. Nyt on illalla imenyt alle 10min pätkiä mielestäni tosi vähän.

En tiedä mikä on. Toki ollaan aloitettu pulloreenit tässä parin vkn sisään, ja vauva juo pullosta mun maitoa 30ml kerralla välillä venkoillen ja sitten alkaa kitinä. Eli pullo ei ole syrjäyttänyt tissiä, mutta olisko vauva jotenkin suuttunut siitä... Pulloa harjoitellaan maks kerran päivässä alkuillasta.

---Mutta siis haluaisin kokemuksia miten olette huomanneet että tiheän imun kausi loppuu? Pelkään että vauva saa liian vähän maitoa nyt.

---Onko kellään muulla kokemusta ylläolevasta kertomastani. Mikähän tässä nyt mättää?

En osaa vastata, mulla on 6 viikkoinen vauva joka myös alkanut raivoamaan tissillä, yleensä kun otan sit pois tissiltä niin röyhtäisee, mutta ei se välttämättä auta raivoamiseen. Ootko käyny maitolaituri sivuilla, siellä on paljon apua imetysasioihin

Voisiko johtua väsymyksestä? Meidän vauvalla pään pyörittäminen sylissä ja joskus myös nyrkkien syöminen on väsymysoireita... Nyt vauva on isompi jo, mutta muistan että joskus tuossa 2-3 kk:n iässä tajusin että tuo kitiseekin iltaisin väsymystään, ei siis enää osannut nukahtaa itse yhtä helposti kuin vastasyntyneenä.

Oisko ihan vaan rintaraivaria. Kato siihen ohjeta vaikka imetystukilistan sivuilta.
Mitä sä annat siitä pullosta? Mietin vaan jos annat korviketta ja se tekee vatsavaivaa niin vatsavaivat kyllä lisää kovasti imutarvetta.

Annan vauvalle pullosta pumpattua maitoa, joten ei ole vatsavaivoja. Ja ne on erilaista kitinää muutenkin.

Oon koittanut käydä maitolaiturin sivuilla ym. Mutta en tunnu saavan oikein apua sieltäkään. Toki voisin laittaa sinne oman kirjoituksen ja pyytää apua. Koin tämän vaan niin helpoksi väyläksi kysellä :)

Ja joo, mullakin joskus röyhtäys on auttanut että syö lisää, mutta useimmiten ei auta.

Mutta voiko olla että tiheän imun kauden jälkeen syönnin pituus on sama mutta kerrat vaan vähenee rajusti?
Tänään oon yrittäny olla tarjoomatta tissiä koko ajan kun näyttää siltä, mutta en tiedä.. Vaikee homma.

Ja toi väsymys homma voi toki pitää paikkansa, jos ei osaakaan nukahtaa enää yhtä helposti kun ihan alkuun. Täytyy seurata. Olen ajatellut että valveilla olo aika vaan pidentynyt. Mutta sekään ei välttämättä ole niin, vaan jos nukahtaminen onkin vaikeutunut.
Kiitos!

Se syönnin kesto on ihan lapsikohtaista. Meidän esikoinen söi usein viidessä minuutissa, tekee muuten yhä samoin murkkuikäisenä. Kakkonen taas on aina mussuttanut kauan ja yhä hidas syöjä.

Ja noita kausia tulee ja menee.

Meillä tiheän imun kaudella 3kk ikäisenä mulla selkeästi tyrehtyi maito iltaa kohden. Tissit oli ihan tyhjät pussit minunkin mielestä. Vauva vaan repi ja vinkui tissillä. Annettiin sit lisämaitoa pullosta, josta joikin hanakasti ennen nukkumaan menoa. Sittemmin maito on riittänyt, tosin kiinteät aloitettiin 3,5kk iässä neuvolan suosituksesta (paino ei mennyt käyrällä).

Meillä vauva 4kk syö tosi nopsaa, max 5min, on alusta asti ollu nopee. Tiheän imun kausia meillä on ollu n. 3viikon ja 3kk iässä. Sillon 3kk iässä söi päivällä varmaan tunnin välein ja yöllä kahden tunnin välein, huh huh! :D

Meillä vauva alkaa monesti rinnalla pyöritellä päätä ja kiemurrella jos on puklu tai röyhtäisy tulossa, sillon nostan olkapäälle.

Uskon että näitä kausia tulee ja menee, mutta noi rintaraivarit on aika hermoja raastavia ja aiheuttaa huolta. Ja kun en tiedä että onko nälkä vai ei ja onko raivarit oikeita raivareita, vai johtuuko siitä että esim. tiheän imun kausi on loppunut ja tarjoan liikaa. Jne jne.

Ehkä sulla tulee liian nopeaa vauhtia maitoa? Tai jopa suihkuamalla? Silloin vauva ei kerkeä niellä kunnolla kun maitoa tulee suihkuamalla tai vuolaasti paljon kerralla. Vauva saattaa siks hylkiä rintaa.

Voi olla myös toikin! Toinen tissi on tekee välillä sitä että jää suihkuamaan vielä kun vauva irrottaa otteen. Mutta kyseinen tissi on kuitenkin mielestäni enemmän vauvan mieleen.. Ehkä se heruu enemmän.
Yösyötöt menee kuiteskin hyvin, eli ei raivoa ja nukahtaa tissille. (Luojan kiitos). :)
Mut pitää kyllä nyt kokeilla päivällä pumpata ennen kuin antaa.
Mut tässäkin on se et iltaa kohden en välttis ehdi laittaa tissiä suuhun asti kun raivarit alkaa.

Ota nyt tästäkin selvää.. Kiitos neuvoista. Ja lisää vaan jos joku vaivautus vielä vastaileen.

Kyllä pullo voi aiheuttaa vatsavaivoja jos vauva saa mahansa liian täyteen liian nopeasti ja ilmavaivaakin voi pullo aiheuttaa. Meillä oli raivaria illalla, musta kanssa tuntui että tyhjä tissi, mutta kyllä sieltä puristamalla tuli. vaihdoin vaipan ja vauva nukahti tuttii suussa omaan sänkyyn, eli väsynyt kai oli. En anna korviketta koska tähän asti paino noussut huimasti.

Yhteistyössä