tiheä virtsaamisen tarve

  • Viestiketjun aloittaja äääk
  • Ensimmäinen viesti
äääk
Hei.

Olen joutunut nyt noin kuukauden ajan ravaamaan vessassa todella usein, jopa 2 kertaa öisin. Mikä ihme voisi olla syynä? Minulta otettiin terveydenhoitajan toimesta klamydia- ja virtsanäyte. Molemmat olivat puhtaat. En ole myöskään raskaana. Todella outoa..kiitos vastauksista!
 
Sammaleinen
Sinulla voi olla yliaktiivinen rakko. Silloin rakko alkaa supistaa voimakkaasti , vaikka virtsaa on vasta vähän kertynyt. Normaalisti rakon lihakset supistuvat,kun rakko täyttyy.Sitä voidaan hoitaa lääkkeillä. Voi myös olla jäykistynyt rakko, joka pitäisi hoitaa venyttämällä. Itse voit kokeilla siten, että viivytät pissalle menoa ensin 5 min , pikkuhiljaa aina enemmän, jos vaan pystyt.

Tietenkin pitäisi ensin katsoa ,ettei ole verensokereissa vikaa: juotko paljon ja tulee ko virtsaa vähän vai paljon? Sinun kannattaisi varata aika lääkärille asiassa. By the way-ethän ole raskaana? Jo alkuraskaudessa turpoava kohtu saa usein pissattamaan.
 
hättäne
Minulla on ollut yliaktiivinen rakko-ongelma puolen ikääni.
Ajoittain se helpottaa, jos pystyn hyvin säännöllisellä rytmillä kontroliomaan toimintaa. Tällöin voin selvitä "kunnialla" vessaan asti.

 
Siiri
Täältä lisää tietoa:

http://www.yliaktiivinenrakko.fi/

Minä hoidan omaani Neurotrac Continence laitteella, rakkoa rauhoittavalla sähköllä. Kannattaa varata aika fysioterapeutille, joka on erikoistunut näihin ongelmiin (Esim Anu Parantainen Mehiläisessä). Olen vasta 3-kymppinen ja kärsinyt viitisen vuotta. Muita ongelmia ei ole, lantionpohjan lihakset on kunnossa (fysioterapeutti tarkistaa ne).
 
Meikämaija
Marjushka, jos selkäsi ja vatsasi on kipeä samaan aikaan kun jatkuvasti pissattaa, ei kyse ole ylikatiivisuudesta vaan TULEHDUKSESTA. Se vaatii endottomasti lääkäri- ja labrakäynnin.

Älä ihmeessä jää enää odottamaan, ettei tulehdus nouse ylöspäin ja munuaisiin. Silloin onkin jo hätä kädessä ja loppuiän sairaus. Yksi nuori työkaverini pitkitti hoitoon hakeutumista, koskei ollut ihan hirveän kipeä ja lääkitsi itse itseään. Seurauksena munuaistulehdus, sairaalareissu, pitkän pitkä lääkehoito ja ongelmat loppuiäksi.

Joskus virtsatietulehdus ei anna itsestään rajuja oiteita, vaan piilee tuolla lailla kuin kysymyksessäsi kerrot. Selkä ja alavatsa jomottelee, pissattaa tuon tuosta, mutta sitä jotenkin pärjäilee, kunnes....
 
Marjushka
Ei ole tulehdusta se on tarkistettu monta kertaa. Samoin gynellä on tutkittu monesti ja mitään syytä ei oireisiin löydy. Nyt odotan aikaa urologille. Olisi kiinnostanut voiko rakkovaivoissa olla myös maha- ja selkäkipua.
 
Ninni
Äääk:lle
Onko tilanteesi ennallaan? Vieläkö ravaat pissalla jatkuvasti?
Kipusiko alavatsa millään lailla pissaamisen yhteydessä?
Itselläni syy oli jatkuvaan pissattamiseen niin päivällä kuin yöllä "endometrioosi",kun se hoidettiin niin loppui jatkuva pissalla ravaaminen ja moni muukin vaiva.
 
Siiri
Ninnille:
Millä sun endometrioosi hoidettiin?
Mulla on diagnosoitu vulvodynia ja siitä kärsijöistä kuulemma noin 25% kärsii myös yliaktiivisesta rakosta. Vulvodynian takia piti lopettaa e-pillerit mut sitten paljastui endometrioosi ja sain pillerit takas. Endon oireet oli vaan vuotohäiriöitä, ei kipuja. Pissattaa kuitenkin edelleen, mut mulle sanotaan, et se johtuu mun kohdalla vulvodyniasta (mikä muuten onneks on lievittyny piikityshoidoilla, mut aina välillä ärtyy paikat vieläkin).
 
Siiri
Ostin laitteen tuolta:

http://www.winhealth.co.uk/NeuroTrac.htm

Laitteen käyttö kannattaa käydä opettelemassa alapäähän erikoistuneella fysioterapeutilla, esim Anu Parantainen Mehiläisessä. En tiedä, hyötyykö kaikki siitä eli senkin takia kannattaa kokeilla ensin ja opetella oikea tapa käyttää sitä.
 
tea
genitaaliherpes aiheuttaa mulla ainakin tiheävirtsaisuutta kun sitä on..ja myös ripulia..ja kipuja alavatsassa..ei kivaa..nää oireet tulee aina kun herpes päällä..vaikuttaa jotenkin yleisesti voimiinkin-väsyneempi
 
Siiri
Ninni:
Oliko sulla endopesäkkeitä siis virtsarakon lähellä / rakossa vai miten? Mitenköhän sitä sais todettua, jos tää johtuukin siitä endosta... ilmeisesti ei muuten kun tähystämällä.
 
Ninni
Tähystyksellä saa tosiaankin lopullisen varmistuksen endosta.
Minulla oli munasarjan endometrioosi,lantion vatsakalvon endometrioosi ja peräsuolen pinnalla oli myös endometrioosia,elikkä aika laajalti.
 
Tiiu
Onko kahdesti yössä vessassa käyminen "jatkuvasti juoksemista" tai "todella usein)?

Minulla ainakin ajoittain esiintyy tuota, mutta olen katsonut sen johtuvan elämäntilanteesta - kun on stressiä, on herkempi ja kun havahtuu yöllä, tuntuu, että pitää käydä vessassa. Voi siis olla ihan viaton oire.

En vielä hirveästi huolestuisi tuosta määrästä. Ota rauhallisesti ja katso, paraneeko tilanne.
 
tyty-89
Mullakin ois tähän virtsaamis tarpeesee liittyviä ongelmia. Kun välillä mulla on semmosia päiviä, yleensä päivisin että kun käyn vessassa nii virtsaa saattaa tihkuttaa iha itestää ku oon viel vessas. Ja sitten kun oon noussu nii menee korkeintaa 15-30 minsaa ja taas vessaan. Mut toi ei oo sillee jatkuvaa, saattaa mennä montaki päivää ennen ku uusiutuu.

Ja on vähän raskautee liittyvii oireita, mut en tiä mitä neki on. Ja virtsatessa ei kirvele, välillä tuntuu menkkamaisii kipuja, mutta eivät ole häiritseviä.

Mikä avuksi?

Välillä toi jatkuva vessassa ramppaaminen pistää vihaksi...
Mutta yleensä oon joutunu sitte 1-2 tunnin välein käymää vessas.

 
virtsaamistarvetta useasti
voi aiheuttaa myös ms-tauti. Se jääkin usein toteamatta, jos on vain ainut oire. Minulla oli useita vuosia kausittain erittän tiheää virtsaamistarvetta. Jotain outoja muita tuntohäiriöitä oli, mutta ei mitään erityisempää. 15 v myöhemmin tuli sitten lisäoireita, joiden perusteella dg tehtiin. Nykyisin tuota tiheää virtsaamistarvetta saattaa esiintyä vain pari kertaa vuodessa.
 
rouhitar
Tämä viestiketju on ikivanha, mutta oli pakko kirjoittaa kun sain itselleni lievitystä D-vitamiinista:

otin aiemman 25 mikrogramman sijaan 50 mikrogrammaa ja vaivat helpotti.

Taustalla on vuosia sitten ollut selkäydintulehdus, jonka epäiltiin olevan MS-tautia. Sittemmin ko. tulehdus ei ole uusitunut, enkä ole saanut MS-diagnoosia. Toistuvat virtsatievaivat ovat olleet kiusallisia, kävin näistä aikoinani urologilla, jotka tähystivät rakon, mutta eivät löytäneet selitystä vt- oireille, eikä oireiden aikana ole koskaan löytynyt tulehdusta tai gyne "tauteja".

Kesät ovat lähes aina olleet "vaivattomia"; mutta toisaalta silloin saankin D-vitskua tarpeeksi auringosta, näin syksyn tullen oireet pamahtavat suht. pian päälle, eli MS tautiakin pidetään "peräpohjolan" tautina, eikä sitä päiväntasaajan tienoilla esiinny.

D-vitamiiniarvkon saa kyllä mittautettua lääkärissäkin, eli siinäkin havaittiin aikanaan itselläni vajetta, mutta aloin paikkaamaan sitä liian pienellä "satsilla", nyt tuo 50 mikrogrammaa tuntuu hyvältä, yöt tulee nukuttua jne. Jossain vaiheessa mittautan tuon arvon uudestaan.
 

Yhteistyössä