Tiettyjen sosiaalisten tilanteiden pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Olen kärsinyt esiintymisjännityksestä siitä päivästä asti, kun menin yläasteelle. Rakastin ennen esiintymistä, oli ihanaa olla esillä ja esiintyä. Minulla oli lapsena aina paljon harrastuksia, olin näytelmäkerhossa, harrastin monen montaa eri juttua kuten esimerkiksi showtanssia ja balettia. Rakastin esiintymistä, tottakai se aina jännitti mutta se fiilis mikä siitä tuli oli hurmaava. Ja kaikki muuttui kun menin yläasteelle.

En tiedä miksi, kai se oli murrosikä, mutta aloin jännittää ihan kamalasti esiintymistä. Koin, etten hallitse kehoani ollenkaan, ääni tärisi, kädet vapisi, hikoilutti ihan älyttömästi ja naama oli punainen kun paloauto. Kerran pyörryin esitelmää pitäessäni ja se on tietysti vain pahentanut esiintymispelkoani.

Nyt olen 24-vuotias, eikä tuo esiintymispelko ole kadonnut mihinkään. Luin juuri artikkelin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja tajusin heti mistä on kyse kohdallani. Olen aina ollut suorittaja, pelkään epäonnistumista. Tällä hetkellä opiskelen ja kävipä niin hassusti että yksi päivä keskustelimme ryhmäni kanssa peloista, ja miltei puolet luokasta kertoi kärsivänsä paniikkikohtauksista, esiintymisjännityksestä, kahvikuppineuroosista, sosiaalisten tilanteiden pelosta jne. Oli helpottavaa tajuta, etten ole ainoa.¨

Olen ennenkin puhunut jännittämisestäni, minulle on aina sanottu että se kuuluu asiaan ja menee iän myötä ohi. Näin ei ole kuitenkaan käynyt ja olen aivan älyttömän helpottunut kun tajusin että mistä on kyse. En jännitä siis kaikkia sosiaalisia tilanteita, vaan yllättäviä ja uusia juttuja, kuten esim. esiintymistä. Joskus myös aamuruuhkassa täpötäysi juna saa minut hikoilemaan, tulee tunne että pitää seistä junan ovien lähellä, ettei jää ihmisten jalkoihin.

Varasin tänään itselleni lääkäriajan muissa asioissa ja nyt tajusin, että voin samalla jutella lääkärille noista peloista. Kysymykseni teille onkin, että minkälaista hoitoa olette saanet sosiaalisten tilanteiden pelkoon? Luokkalaiseni mainitsi propral-lääkkeen joka on auttanut häntä esiintymisjännityksen kanssa. Onko siitä tosiaan apua? En haluaisi syödä lääkettä mihin voi jäädä koukkuun, mutta käsittääkseni propral ei ole sellainen?

Onpa todella kevyt olo nyt, kun vihdoin ymmärsin mistä peloissani on kyse. Olen aina ennen ajatellut ettei tähän ole mitään lääkettä olemassakaan, että kestettävä on hammasta purren tämäkin asia. Aivan ihana tunne on nyt, kun pääsen vihdoinkin tästä lääkärillekin puhumaan :)

Propral on beetasalpaaja, mitä käytetään mm. migreenin ehkäisyyn ja usein sosiaalisten tilanteiden aiheuttamiin fyysisiin oireisiin kuten tärinä, sydämen tykytys, hikoilu, punastuminen.

Osalla Propral auttaa tai ainakin lievittää oireilua, osalla ei.
Propral on muistaakseni suht edullinen, hyvin siedetty, eikä se aiheuta minkäänlaista riippuvuutta, eikä siihen liity mm. masennuslääkkeille tyypillisiä aloitus-, sivu- ja lopetusoireita.

Osalle auttaa niin hyvin, ettei tarvita järeämpää lääkitystä.
Osa käyttää muun lääkityksen rinnalla.

Propral on beetasalpaaja, mitä käytetään mm. migreenin ehkäisyyn ja usein sosiaalisten tilanteiden aiheuttamiin fyysisiin oireisiin kuten tärinä, sydämen tykytys, hikoilu, punastuminen.

Osalla Propral auttaa tai ainakin lievittää oireilua, osalla ei.
Propral on muistaakseni suht edullinen, hyvin siedetty, eikä se aiheuta minkäänlaista riippuvuutta, eikä siihen liity mm. masennuslääkkeille tyypillisiä aloitus-, sivu- ja lopetusoireita.

Osalle auttaa niin hyvin, ettei tarvita järeämpää lääkitystä.
Osa käyttää muun lääkityksen rinnalla.

Hei, kiitos vastauksestasi :) Kuinka "helposti" lääkäri kirjoittaa reseptin? Syödäänkö propralia säännöllisesti esim kerran päivässä vai otetaanko sitä vain kun on jännittävä tilanne tulossa?

[QUOTE="...";27092948]Hei, kiitos vastauksestasi :) Kuinka "helposti" lääkäri kirjoittaa reseptin? Syödäänkö propralia säännöllisesti esim kerran päivässä vai otetaanko sitä vain kun on jännittävä tilanne tulossa?[/QUOTE]

No omalla kohdallani lääkärin vastaanotolla meni ehkä 5min ja minulla oli resepti kourassa. Eli sen saa todella helposti ihan esiintymisjännitykseen. Tämän lisäksi Propral toiminut täydellisesti, koska oma esiintymisjännitykseni ja sosiaalisten tilanteiden pelkoni kumpuaa vain ja ainoastaan siitä, että pelkään jännitykseni näkyvän käsien tärinänä ja/tai äänen värinänä. Kun otan propralia, niin nämä oireet häviävät ja samalla esiintymisjännitykseni on tipotiessään.

[QUOTE="...";27092948]Hei, kiitos vastauksestasi :) Kuinka "helposti" lääkäri kirjoittaa reseptin? Syödäänkö propralia säännöllisesti esim kerran päivässä vai otetaanko sitä vain kun on jännittävä tilanne tulossa?[/QUOTE]

Oman käsitykseni mukaan Propralia kirjoitetaan todella "helposti" :)
Sitä voi syödä päivittäin tai tarpeen mukaan.
Annostus voi olla yksilöllinen ja vaihdella tilanteen/olon mukaan, mutta monet käyttää esim. 20-40mg per päivä / tilanne. (Sos.til.pelkoon).

hyvä että hait apua, se on eka askel! mullekkin aina toitotettiin että kaikki jännittää ja se on normaalia, mutta mun jännitys ei tosiaan ollut normaalia. Esim. esitelmiä jännitin puoli vuotta etukäteen, menin paniikkiin, melkein itkin kun piti pitää esitelmää ja tärisin kuin haavanlehti. Propal reseptin sain helposti tk-lääkäriltä, se on auttanut paljon, sen kanssa jännitys pysyy normaalirajoissa. Se on saanut oloni jopa rentoutuneeksi vaikka pidin esitelmän lopputyöstä seminaarissa, luokalliselle vieraita opiskelijoita jne :)

lisäksi kävin muutaman kerran juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa sosiaalisten tilanteiden pelosta. siellä käytiin sairautta läpi ja hän opetti rentoutumistekniikoita. Auttoi ihan hyvin, vaikka edelleen olen ujo, mutta ei sitä ominaisuutta voi poistaa.

ikä myös yleensä helpottaa noihin sosiaalisten tilanteiden pelkoihin ym jotka puhjenneet nuorena, jos niihin saa hoitoa. ainakin mulla on helpottanut, propalia en ole syönyt 2 vuoteen, vaikka sitä varalla taskussa pidänkin ;)

Lisään vielä itsekin, että syön siis Propralia vain silloin, kun jokin jännittävä tilanne on tulossa. Ja vaikka reseptissä lukee, että 0,5-1 tabletti kerralla, niin omalla kohdallani tuo on aivan liikaa. Ihan ensimmäisellä kerralla taisin ottaa tuon puolikkaan ja silloin meinasi jo tuntua, että hieman heikottaa, kun pulssi laskee liian alas.

Ja toki ajan myötä, kun esiintymistilanteita ei tarvitse jännittää niin paljoa, kun tietää propralin olemassaolon, niin senkin vuoksi tarvittavat määrät ovat vähentyneet. Sellaista 1/3-1/4 tabletin otan kerrallaan. Käyttökertoja itselläni on keskimäärin vain muutamia vuosittain.

No omalla kohdallani lääkärin vastaanotolla meni ehkä 5min ja minulla oli resepti kourassa. Eli sen saa todella helposti ihan esiintymisjännitykseen. Tämän lisäksi Propral toiminut täydellisesti, koska oma esiintymisjännitykseni ja sosiaalisten tilanteiden pelkoni kumpuaa vain ja ainoastaan siitä, että pelkään jännitykseni näkyvän käsien tärinänä ja/tai äänen värinänä. Kun otan propralia, niin nämä oireet häviävät ja samalla esiintymisjännitykseni on tipotiessään.

Hei mulla on tämä sama, eli en pelkää niinkään olevani esillä vaan pelkään kehossani tapahtuvia näkyviä reaktioita ja sitä kautta ihmisten arvostelua. Eli propral vaikuttaa fyysisiin oireisiin, muttei "sumenna" ajatusten kulkua? Jollain tasolla pelkään jääväni koukkuun lääkkeisiin, ja vaikka propral on lääke johon ei tule riippuvaiseksi pelkään kuitenkin että alan syömään sitä päivittäin vaikka ei ehkä olisi tarvekkaan.. mutta sehän ei kait sitten ole vaarallista?

[QUOTE="...";27093052]Hei mulla on tämä sama, eli en pelkää niinkään olevani esillä vaan pelkään kehossani tapahtuvia näkyviä reaktioita ja sitä kautta ihmisten arvostelua. Eli propral vaikuttaa fyysisiin oireisiin, muttei "sumenna" ajatusten kulkua? Jollain tasolla pelkään jääväni koukkuun lääkkeisiin, ja vaikka propral on lääke johon ei tule riippuvaiseksi pelkään kuitenkin että alan syömään sitä päivittäin vaikka ei ehkä olisi tarvekkaan.. mutta sehän ei kait sitten ole vaarallista?[/QUOTE]

Juu ajatus kulkee kyllä täysin, mutta pulssi tosiaan laskee, niin tällöin ei tärisytä. Itse oikein ylikorostetusti esiintymistilanteissa käsittelen kaikkia papereita sun muita, koska on niin mahtava tunne, kun ei kädet tärise:D

Mitään fyysistä riippuvuutta en itse ole kokenut, mutta tietenkin sitä on psyykkisellä tasolla jossain määrin varmasti riippuvainen lääkkeestä. En sitten tiedä kuinka vaarallista se on, koska käyttökertoja tällä hetkellä se max 5 kertaa vuodessa.

[QUOTE="vieras";27093033]hyvä että hait apua, se on eka askel! mullekkin aina toitotettiin että kaikki jännittää ja se on normaalia, mutta mun jännitys ei tosiaan ollut normaalia. Esim. esitelmiä jännitin puoli vuotta etukäteen, menin paniikkiin, melkein itkin kun piti pitää esitelmää ja tärisin kuin haavanlehti. Propal reseptin sain helposti tk-lääkäriltä, se on auttanut paljon, sen kanssa jännitys pysyy normaalirajoissa. Se on saanut oloni jopa rentoutuneeksi vaikka pidin esitelmän lopputyöstä seminaarissa, luokalliselle vieraita opiskelijoita jne :)

lisäksi kävin muutaman kerran juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa sosiaalisten tilanteiden pelosta. siellä käytiin sairautta läpi ja hän opetti rentoutumistekniikoita. Auttoi ihan hyvin, vaikka edelleen olen ujo, mutta ei sitä ominaisuutta voi poistaa.

ikä myös yleensä helpottaa noihin sosiaalisten tilanteiden pelkoihin ym jotka puhjenneet nuorena, jos niihin saa hoitoa. ainakin mulla on helpottanut, propalia en ole syönyt 2 vuoteen, vaikka sitä varalla taskussa pidänkin ;)[/QUOTE]

Kyllä tuntuu hyvältä vihdoinkin uskaltaa hakea apua ja tästä puhua ihmisille :) tuntuu että kivi vierähti jo sydämmeltä vaikken ole vielä lääkärin kanssa jutellut tahi lääkettä saanut. Tuo luokkalaiseni mainitsi myös, että häntä auttaa jo se tieto, että propral on laukussa mukana. Eli ei välttämättä edes ota tablettia jännittäviin tilanteisiin.

Ihanaa huomata, että täällä palstalla ei kukaan tuomitse, vaan antaa neuvoja. Ette tiedä miten levollinen ja helpottunut olo mulla on tästä. Kun yli 10 vuotta on asiasta kärsinyt ja kuvitellut ettei asialle voi yksinkertaisesti mitään, on ihan eufoorista kun tajuaa että asialle todellakin pystyy tekemään jotain.

Kaikista pahinta on aina ollut se, kun olen puhunut opettajille/terkkarille/kavereille ja omille vanhemmilleni jännityksestä, ovat he laukoneet kommentteja tyyliin "se kuuluu asiaan", "no mitä sä nyt semmosia jännität ihan turhaan", "otat vaan itteäs niskasta kiinni, kyl se siitä" tai "harjottele paljon, menee ohi". Nämä kommentit ovat vaan pahentaneet asiaa :(

Juu ajatus kulkee kyllä täysin, mutta pulssi tosiaan laskee, niin tällöin ei tärisytä. Itse oikein ylikorostetusti esiintymistilanteissa käsittelen kaikkia papereita sun muita, koska on niin mahtava tunne, kun ei kädet tärise:D

Mitään fyysistä riippuvuutta en itse ole kokenut, mutta tietenkin sitä on psyykkisellä tasolla jossain määrin varmasti riippuvainen lääkkeestä. En sitten tiedä kuinka vaarallista se on, koska käyttökertoja tällä hetkellä se max 5 kertaa vuodessa.

Haha, se on mun unelma, pitää esitelmiä ihan täydelle yleisölle jännittämättä. Että pystyy pitää papereita kädessä ilman että ne tärinästä lentelee suuntaan tai toiseen. Ja että pystyia tulevaisuudessa ottamaan myös huumoria mukaan esitelmiin. Olen sellaisen alan valinnut, jossa ollaan paljon esillä, ja tämä tilanteeni ei tietysti ole se kaikista helpoin ammattini kanssa :( Voiko propralilla pulssi laskea niin paljon että sen takia alkaa heikottaa?

Pulssi voi osalla laskea ja etenkin aluksi.

MUTTA esim. minä syön 3x 40mg päivä eli paljon (!) migreenin estoon.
Menee myös sos.til.pelkoon mutta siihen riittää vähempikin annos.

Jos laskee liiaksi pulssia, annosta voidaan pienentää, joten nou hätä :)

Tsemppiä sulle!!!

[QUOTE="...";27093133]Haha, se on mun unelma, pitää esitelmiä ihan täydelle yleisölle jännittämättä. Että pystyy pitää papereita kädessä ilman että ne tärinästä lentelee suuntaan tai toiseen. Ja että pystyia tulevaisuudessa ottamaan myös huumoria mukaan esitelmiin. Olen sellaisen alan valinnut, jossa ollaan paljon esillä, ja tämä tilanteeni ei tietysti ole se kaikista helpoin ammattini kanssa :( Voiko propralilla pulssi laskea niin paljon että sen takia alkaa heikottaa?[/QUOTE]

Jep kannattaa aluksi ottaa hieman varovasti, että näkee mikä on itselle sopiva annoskoko. Mulla on tosiaan pari kertaa vetänyt olon melko veteläksi, kun ei ole jännittänyt riittävästi ja pulssi siis laskenut liikaa.

Jep kannattaa aluksi ottaa hieman varovasti, että näkee mikä on itselle sopiva annoskoko. Mulla on tosiaan pari kertaa vetänyt olon melko veteläksi, kun ei ole jännittänyt riittävästi ja pulssi siis laskenut liikaa.

Ok, tämä on hyvä tietää. Lääkäri varmaan mainitsee näistäkin asioista sitten? Niin ja tosiaan varasin lääkäriajan toisen jutun takia, en maininnut hoitajalle tästä sosiaalisten tilanteiden pelosta, koska kekkasin sen vasta ajanvarauksen jälkeen että siitäkin voisin lääkärille puhua. Lääkäri jolle menen on siis ihan terveyskeskuksen yleislääkäri, onkohan heillä valtuuksia kirjoittaa propralia?

[QUOTE="...";27093197]Ok, tämä on hyvä tietää. Lääkäri varmaan mainitsee näistäkin asioista sitten? Niin ja tosiaan varasin lääkäriajan toisen jutun takia, en maininnut hoitajalle tästä sosiaalisten tilanteiden pelosta, koska kekkasin sen vasta ajanvarauksen jälkeen että siitäkin voisin lääkärille puhua. Lääkäri jolle menen on siis ihan terveyskeskuksen yleislääkäri, onkohan heillä valtuuksia kirjoittaa propralia?[/QUOTE]

Juu ihan yleislääkärille varasin itsekin ajan. En kertonut edes syytä, ennen kuin menin sisään vastaanottohuoneeseen. Ja lääkäri kyllä mainitsee annoskoista ja muista huomioon otettavista seikoista eli nou hätä! :)

tuo kuullostaisi hyvältä minullekin tarpeen mukaan otettavaksi. nyt sitten pitäisi miettiä miten uskalta varata aikaa lääkäriin ja miten uskaltaa olla lääkärin huoneessa kun on kamala lääkäripelkokin.

Juu propral on hyvä lääke. Minä napsin sitä silloin tällöin kun meinaa paniikki iskeä päälle. Puolikas tabletti riittää kerralla. Olisi pitänyt olla minulla jo vuosia sitten kun jännitin koulussa.

Yhteistyössä