Tietokoneista tietävät hoi! Hajosiko mun pöytäkone nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eilen käynnistin tauon jälkeen pöytäkoneen ja liitin siihen kameran piuhan lisätäkseni koneelle kamerasta kuvia. Piuhan laittamisen jälkeen kuului jumalaton rohina ja rouskutus ja meteli.
Koitin tämän jälkeen saada näyttöä toimimaan, näyttöön ei syttynyt enää kuin punainen valo (vihreän sijaan)...Keskusyksikkö hurisi kyllä, mutten nyt tiedä, toimiiko se normaalisti kun näyttö on paskana (?).
Onko näytölle mitään enää tehtävissä?

Pystykö pöytäkonetta ja sen sisällystä jotenkin tutkimaan läppärin kautta? :ashamed:

Pöytäkonetta pystyy tutkailemaan läppärin kautta jos käyttis on kunnossa. Mutta tuo rouskutus rohina viittaisi kovon hajoamiseen. Se on iso voi voi. Tai sitten jos kerran ei tule näyttöön enää kuvaa ja rohisee, niin näytönohjaimen tuuletin on voinut hajota ja näyttis sen mukana. Nämä vaihtoehdot näillä tiedoilla.

Jos näyttis on rikki, selviät todennäköisesti sillä, että vaihdat näyttöjohdon erillisestä näyttiskortista integroituun näyttikseen (jos sellainen on). Kuvasi ovat tallessa, vaikka näyttis hajoaakin. Jos kovo hajoaa, niin kuvasi saattavat silti olla tallessa. Jos saat kovon kiinni toiseen koneeseen, niin sen selaaminen on mahdollista, ellei sitten itse neula ole rikki. Yleensä noista hajoaa lukupinnasta sektoreita. Nörtti tosiaan avuksi ja vaihtamaan nyt aluksi se näyttis. Sitten radikaalimmat otteet käyttöön jos tarve on.

[QUOTE="vieras ap";27893295]Miten siis tuota pöytäkonetta ja sillä olevia juttuja voi siis katsoa läppärin kautta?[/QUOTE]

Jos käyttis on kunnossa, niin liität molemmat koneet verkkopiuhalla samaan hubiin / kytkimeen ja haet pöytäkoneesi levyaseman Käynnistä-> suorita-> (Enter)

Kirjoitat avautuvaan ikkunaan \\[pöytäkoneesi nimi]\c$

[QUOTE="vieras ap";27893280]Onko tuo näytönohjaimen hajoaminen vaarallista? Ts tuhoutuuko keskusyksikössä olevat kuvat? Ne on kyllä tikulla...

Ja kiitos jo vastanneille![/QUOTE]

Ei ole uutta korttia paikalle vain. Ei vaikuta kovalevyyn.

Jos käyttis on kunnossa, niin liität molemmat koneet verkkopiuhalla samaan hubiin / kytkimeen ja haet pöytäkoneesi levyaseman Käynnistä-> suorita-> (Enter)

Kirjoitat avautuvaan ikkunaan \\[pöytäkoneesi nimi]\c$

Kiitos, mutta voitko kirjoittaa selvemmin :ashamed:
Osaako tuollaisen tehdä muu kuin nörtit? :D

Millä verkkopiuhalla...? Mihin hubiin? :D

Tarkoitus on kyllä kutsua tietokoneasiantuntijakin paikalle, mutta olisi kiireellistä saada pari kuvaa ja tietoa tuolta pöytäkoneelta pian itse!

Kiitos taas!

[QUOTE="vieras ap";27893379]...mutta olisi kiireellistä saada pari kuvaa ja tietoa tuolta pöytäkoneelta pian itse![/QUOTE]
Jos se oli se näytönohjain joka sieltä hajosi niin liitä se näytöstä tuleva piuha siihen emolevyyn integroituun näytönohjaimeen. Emolevyssä siis on myös sellainen ja noilla erillisohjaimilla haetaan vain parempaa suorituskykyä esimerkiksi pelikäyttöön.
Se emolevyn liitin on myös siellä koneen takana.
Jos siellä ei ole kahta kyseista liitintä (VGA), niin sitten koneesta on hajonnut jotain muuta. Toki voi olla mahdollista että näyttö on kytketty erillisohjaimeen DVI-piuhalla ja sille emolevyllä ei yleensä ole paikkaa mutta näytössä sen sijaan on yleensä molemmat joten voit viritellä anyway sen VGA-pihan jos sinulla sellainen on.

Laitetaanpa tähän vielä ne eri liitintyypit eli:

DVI
dvi_connector.jpg

ja VGA
VGA-Port.jpg

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Ccc";27893510]Kaikissa emoissa ei ole intregoitua näytönohjainta.[/QUOTE]
Enpä ole itse moiseen törmännyt sitten 90-luvun mutta eihän se tietenkään sitä tarkoita etteikö niitä olisi.
Onko kyseessä jokin nouseva trendi vai puhutaanko nyt lähinnä pelinörteille suunnatuista tehoemoista jotka joka tapauksessa tarvitsevat tehokkaan erillisohjaimen?

Yhteistyössä