TIETOA: Kiinteiden aloittelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rinksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rinksu

Vieras
Hei ajattelin että voitas kerätä tänne tietoa kiinteiden aloittamisesta. Vastaava oli Vauva-lehden keskusteluissa, mutta se alkaa olla jo niin pitkä keskustelu että hankala seurata.
Eli kertokaa millon, miten ja millä aloititte? Monestiko päivässä ja millasia määriä annatte esim. muutaman viikon soseita syöneelle?
Kertokaa vinkkejä ja neuvoja joita tulee mieleen! Myös kysymyksiä voi lisätä!

Vastaan nyt saman tien itse. Meillä syöty nyt perunaa ja porkkanaa vajaa pari viikkoa, maissi- ja perunaporkkanavelliä lähes kuukausi, tyttö nyt neljä kuukautta. Kerran päivään maistellaan ja syö ehkä kymmenkunta pikku lusikallista kerralla (korkeintaan).
Joko aloitte antamaan heti vettä ruuan kanssa vai miten? Itse olen antanut maitoa ja maitoon olen soseenkin vielä tehnyt.

Mulla poika 4kk. On maisteltu nyt kolme kertaa perunaa jonka olen soseuttanut keitin veteen. anoppi neuvoi ostamaan muusiperunoita (eli jauhoisia) jotta soseutuu paremmin. Olen pakastanut annoksia jääpala-astiaan ja otan kaksi jääpalaa aina kerralla syöttöön. Notkeutan vielä tuttelilla. Toissapäivänä meni jo huomattavasti paremmin alas kun olin laittanut oikein runsaasti tuttelia. Annan myös pullosta keitettyä (viilennyttä) vettä. OStin tänään porkkana-perunaa ja mietin joko antaisin sitä vai kuinka kauan perunaan pitää totutella...

Jos näyttää että kestää perunaa, niin kyllä varmaan voit jo antaa porkkanaa. Minä syötin kyllä viikon pelkkää perunaa, porkkana ollut neljä päivää mukana ja huomenna ehkä kokeillaan maissia.
Meillä muutama päivä meni syöntiä opetellessa, mutta nyt kun jutun juju selvinnyt typylle, niin söis vaikka miten paljon. Tuskin maltan odottaa että päästään puuroihin, jos alkas nukkua yöt paremmin kun saa masun täyteen illalla.
Muuten ei kai kannata kiirettä pitää, antaa tytön opetella ja totutella rauhassa.

Meillä muutama päivä kanssa syöty perunaa. Olen muussannut perunan ja sekoittanut rintamaitoa sekaan. Hyvin maistuu, kun on tarpeeksi "litkumaista". Ajattelin loppuviikolla maistattaa porkkanaa.
Kovettaako peruna mahaa? Pojalla ollut nyt muutama päivä, ettei kakkaa ole tullut. Mutta ei kai peruna koveta. On rintamaidolla muuten.

Meillä siis poika 3,5 kk.

Peruna kyllä kovettaa mahaa, meillä ei vieläkään pikkuisen maha kestä perunaa ja on jo 8 kk. Aloitin itsekin aikanaan perunalla ja tuloksena oli, että kakka viipyi 1,5 viikkoa.

En tiiä johtuuko perunasta vai soseista yleensä, mutta meidän tytöllä oli ennen maha paljon kovempi kun oli pelkällä maidolla. Juo pelkkää korviketta, ei tissiä.

Hei!

Meidän 5 kk poika on nyt saanut neljänä päivänä perunaa joko rintamaidolla tai keitinvedellä notkistettuna. Pian kokeilen lisätä perunan sekaan porkkanaa. Toistaiseksi olen keittänyt sen perunan (ja varaperunan... :) päivittäin mutta soseiden kulutuksen lisääntyessä ja makujen monipuolistuessa olen ajatellut tehdä suurempia satseja kerralla ja pakastaa annoksia. Tässäpä pari kysymystä kiertoon:

- Täysimettäjät: oletteko kokeilleet löysyttää kasvissoseita korvikkeella??? Meneeko alas?
- Miten pian olette antaneet puuroa?
- Teettekö puuron itse vedestä ja esim. elovena kaurahiutaleista vai käytättekö vauvalle tarkoitettuja puurojauheita alussa?
- Mikä hedelmäsose olisi alussa hyvä?
- Miten pian olette siirtyneet rytmiin aamupuuro, päivällä pari soseateriaa ja iltapuuro?

Meillä poika 4kk ja viikon päälle. Aloiteltiin pari viikkoa sitten. Kokeiltiin itse keitettyä perunaa ja porkkanaa, mutta sai aina yökkäysrefleksin, vaikka olin vetänyt ne siivilän läpi. Ajattelin, että ovat liian paakkuisia, kokeillaan kaupan hedelmää, koitin persikkaa ja ihan hyvin maistui. Sittemmin selvisi, että kaupan soseissa myös kasvissoseet on saatu ihan sileiksi (olin luullut, että perunaan jää pakosta aina vähän paakkuja). Kokeilin peruna-porkkanaa, ja hyvin menee sekin. Nokkamukista on juotu keitettyä vettä päälle (Muuten juodaan vesi pullosta, mutta ruuan kanssa on totuteltu nokkamukiin. En tiedä, onko liian nuori nokkamukiin, mutta hyvin siitä juo kumminkin).

Määrät on aika pieniä, sellainen ruokalusikallinen kerrallaan. Saisi lisääntyä nuo määrät kyllä: kiinteät aloitettiin, koska syö rintamaitoa päivisin kerran tunnissa. Vähän auttaa nuo pienetkin määrät, mutta kunhan lisääntyy, niin syöttövälitkin varmaan samalla pitenee.

Ainoa vaan, että pojalla on aina välillä ollut punaista kuivaa ihoa poskissa (siis jo pari kuukautta), ja nyt tuntuu, että sitä on enemmän. Allergiaksi epäilen, mutta lääkäri ja terkkari sanoi kyllä aiemmin, että tod. näk. vain atooppista ihoa. Tiedä sitten. Täytyy kokeilla (kunhan purkki loppuu) olla jonkun aikaa ilman porkkanaa ja vetää vaikka maissia. Katsotaan, vaikuttaako. Saattaa myös johtua siitä, että olen itse syönyt kalaa pari kertaa, sitä olen aiemmin epäillyt ihottuman aiheuttajaksi. Ongelma on, että ihottumaa on aina vähän, ja on hankala arvioida, milloin se lisääntyy ja mikä sen aiheuttaa.

Meillä alettiin teelusikallisen verran kerralla pottua. Kysyin neuvolasta, että paljonko annan seuraavana päivänä, niin sanoi, että kunhan oppii nielemään, niin anna niin paljon kuin menee. Neljäntenä päivänä meni jo peukalon pään kokoinen pottu. Onkohan vähän liikaa kerralla? On iso poika eli painaa yli 7 kiloa ja on siis 3 kk 3 vko vanha.

Tepa:Meillä ollaan täysimetyksellä ja olen notkistanut korvikkeella, hyvin painuu alas.
Sintti: Meilläkin oli ihottumaa ja kävin lääkärissä, kun epäilin allergiaksi. Aloitettiin eka kokeilemalla rasvausta. Eli rasvaan pojan aamulla ja illalla, päästä varpaisiin naamaa myöden. SInne hävisi ihottuma. Perintönä saatu kuiva iho vain aiheutti ihottumaa.

Tuohon puuro asiaan minäkin kaipaisin hieman selvitystä. Eli oletteko kokeilleet ensin sitä maissivelliä? Ja onko se niinkuin suositus? Entä sitten ilta puuro? Ja tosiaan mistä aineksista olette keittäneet?

Meillä syöty perunaa 3 päivänä lounaaksi ennen imetystä ja eilen ensimmäisen kerran kukkakaalia. Olen pakastanut jääkuutiorasioihin ja hieman isompia annoksia minigrip pusseihin. Pakko oli hyödyntää kauden tuoreet kotimaiset! Meillä neuvolassa suositeltiin antamaan sekä itse soseutettuja että kaupan soseita, ihan sen vuoksi myös omia että vauva heti alusta oppii karkeampaankin ruokaan, on sitten helpompi jatkossa esim. oppia samoihin ruokiin kun perhekin syö. Ja siis vihannekset ennen makeita marjasoseita, jos aloittaa makeilla on vaikeampi saada syömään esim. perunaa.

Annoin ensimmäisenä päivänä 2 kuutiota mutta toisena jo 4 kun poika innolla söi. Ajattelin antaa tänään toisen kerran kukkakaalia ja kokeilla sitten huomenna kaupan peruna-kukkakaali-soseen, ja syötän kyllä koko purkinkin jos menee :-)

Iltapuuron meinasin aloittaa heti 5 kk iässä, kaurapuurolla veteen tehtynä tarpeeksi löysäksi. Niin ja puuroa nykyän suositellaan vellin sijasta. ELi kiinteät kiinteänä ja maito maitona periaatteella. Ja kaura kai on se millä aloitellaan, vasta myöhemmin ruis ym.

Päivällisaikaan meinaan antaa toisen satsin vihanneksia sitten kun lounaalla rupeaa menemään aterian verran.

Niin ja vinkiksi vielä; pakastin vadelmia ja mansikoita minigrip pusseissa pieniä eriä, ihan sellaisenaan - puuron joukkoon laitettavaksi syksyllä :-)

Meilläkin sanottiin neuvolassa, että vellit voi jättää kokonaan pois. Me alotettiin kuitenkin maissivellillä ja sit perunaporkkanavelliä, sit vasta perunasose. Jos ei muuta hyötyä niin sai ainakin vähän uusia makuja.
Porkkana irvistytti vellissäkin alkuun, mutta nyt soseessa se onkin sit jo ollut tuttu maku.
mama13lla olikin ihan hyvä idea toisen ruuan aloituksesta.
Meitin typy esim. eilen kaupan porkkana-perunaa kolmasosa purkin ja enemmänkin olis varmaan mennyt. Kai sitä vois antaa niin paljon kun syö.
Meidän neuvolatäti on lomalla ja tää sijainen ei hirveesti tiiä naistä asioista, joten sieltä ei paljon apuja saa.

potaatti: Täytyy kokeilla rasvata tiheämmin, nyt olen rasvannut silloin kun muistan. Mullakin on itsellä niin kuiva iho, että joka suihkun jälkeen pitää rasvata koko kroppa. Toivotaan, ettei olisi allergiaa pojalla.

Mama13: Mäkin olisin mielelläni syöttänyt niitä omia soseita, mutta kun ei vielä uppoa, niin ajattelin kokeilla aluksi kaupan soseilla ja siirtyä vähitellen omiin. Jos ei muuten siirtymä onnistu, niin sekoittaa aluksi pikkaisen omaa kaupan soseeseen ja vähitellen lisää sen oman soseen osuutta.

Aika paljon te olette heti alussa saaneet menemään soseita, meillä poika on kova syömään (maitoa), mutta toistaiseksi yksi kaupan sosepurkki on riittänyt kolmeksi päiväksi eli kuudelle aterialle (syödään lounasaikaan ja illalla ennen iltatankkausta... poika tankkaa illalla pri tuntia maitoa ja mulla käy silloin maito vähiin). No, ehtiihän tuota ruokamäärää lisäillä.

Meillä tyttö 6 kk ja 1 vk. nyt ollaan syöty 4 viikkoa kiinteitä. Mutta ei ne uppoa, siis tosi huonoa on syönti. Hedelmä soseitakaan ei mene kunnolla alas. Tissiä vaan pitäisi saada.. Osaa nauraakkin jo huulet kiinni.. =)

peruna-porkkanavelli aloitettiin 3kk;na ja sitä menee iltaisin 120ml.3,5kk iässä aloitin peruna-kukkakaalisoseen 1krt/pvä (menee 1prk 3pvässä) ja 4kk iässä aloitin marjasoseen 1krt/pvä(1prk kestää 3pvää) ja imetän yöllä ja pvällä 3-4h välein.odotan että sais aloittaa puurot.meillä nti oppi heti nielemään kiinteät ja hyvin menee.kakka muuttu kiinteämmäksi,ajoittain kovaksi ja harvoin kakkaa-joka 4pvä

Minä aloitin pojalleni 3kuisena laittamaan maidon joukkoon maissivelliä. Illalla sitten annoin tuon annoksen. Aloitettiin näin aikaisin ihan siitä syystä, että maitoa meni yli litra päivässä ja yöllä syötiin alle kahden tunnin välein. Yksinkertaisesti oltiin molemmat niin väsyneitä, että päädyin aloittamaan kuukauden etuajassa. Se helpotti yötä sen verran että alkuyöhön saatiin peri tuntia lisää tunteja. Laitoin aluksi suhteessa 5ml maissivelliä ja 195ml Nannia. Aika pian vaihdoin sen peruna-porkkanavelliin sillä maissi aiheuttaa mahakipuja ja se ei sovi vieläkään. Poika nyt 1v 3kk

Aloitin erittäin varovasti ja etenin siitä suunnilleen 4-5 päivää samalla annostuksella. Eihän se tietenkään heti edes pidentänyt unta, noin pienet määrät. Päivisin mentiin maidolla.

4kk:den ikäisenä aloitin kiinteät, annoin ihan ensimmäisenä omenaa. Sitten päärynää. Annoin aina uutta vain yhden pikkulusikallisen. Kamala itku siitä aina tuli, kun olis syönyt vaikka kuinka paljon. Seuraavana päivänä tuplasin annoksen ja kolmantena saikin jo kuusi lusikallista. 5n päivän jälkeen annoin laskematta. Perunasoseen tein aluksi niin, että koska peruna-porkkanavelli oli tuttua ja erityistä herkkua, notkistin sillä. Myöhemmin tein perunasta ja porkkanasta sosetta. Tein kaikki soseet itse.

Niin, noista ajoista. Vellin annoin silloin illalla ja hedelmäsoseen lounasaikaan. Meillä poika söi alusta alkaen reippaasti, joten annoin aina varmistettuani, ettei yliherkkyyttä syödä sen mitä jaksoi. Yleensä ottaen se oli 4kuisena n. puoli pilttipurkillista.

5kk iässä aloitin ihan varovasti tehdä puuroa, jota annoin aamulla ja illalla. Jätin siis vellin pois. Sitä annoin vain, jos oltiin kylässä lounasaikaan. En halunnut antaa kaupan valmiita kasvissoseita, kun ovat mun mielestä karmean makuisia.

5,5kk iässä kokeiltiin jogurttia, josta tulikin jättimenestys. On yhä.

En osaa muuta neuvoa antaa, kuin että keskustella neuvolassa ja lukea suosituksia sekä noudattaa niitä. Tosiaan kiirehtiä ei kannata.

Meillä pojalla oli hieman paino-ongelmia, eli tarvi saada sen vuoksi vähän tukevampaa sekä yöt olivat liian rikkonaisia molempien hyvinvoinnin kannalta.

Meillä poika nyt 7 kk ja aloitin 4 kuisena maissivellillä. Maito loppui minulta jo kun poika 3 kk ( 2 kk iässä ihmettelin kun itki iltaisin-öisin,kokeilin lisämaitoa ja tepsi heti, heräsi vain kerran 4-5 maissa syömään . Siitä maidon tulo vain väheni). Sain neuvolasta ohjeen että kannattaa aloittaa aina jollain mikä sisältää yhtä ruoka-ainetta, helpompi seurata mahd. allergioita.Maissivelliä suositellaan keliakian takia, peruna ja porkkana seuraavaksi ( pojalle tuli porkkanasta poskiin punaiset läikät, lopetin sen vähäksi aikaa ja kokeilin uudellee, tuli taas). Nykyisin yritän pitää jotain rutiinia ruokailujen kanssa jos ei reissuja tms.
Aamulla herää 6 maissa- maitoa
sitten 9 maissa puolukkapuuroa ( tai muuta puuroa)
10 maissa kun ottaa tirsat yleensä vähän maitoa
12 maissa jotain sosetta, vajaa purkki maksimissaan mennyt + marjasotetta jälkiruoksi
14.00 maitoa kun menee päiväunille
16 maissa puuroa tms
17.00 maissa maitoa
19.00-20.00 nukkumaan ja maitoa

Olen huomannut että meidän poika monesti ´tankkaa´illalla tiheämmin ruokaa, mutta nykyään herää vasta 6-7 maissa, jolloin annan sitten pullon maitoa.

olen nyt syöttänyt jo vaikka mitä soseita, broileri pastaa, peruna -lihaa jne. enimmäkseen käytän kaupan valmissoita ja muksu-puuroja. Vain perunaa teen itse. Tiedän että jotkut nyt kauhistelevat, mutta poika on niin kiinnostunut meidän muiden ruoista että tiedän että suostuu syömään oma tekemää kyllä ajastaan-
Marjoista olisin kysellyt, mitä olette antaneet ja missä iässä ? Mansikkaa, vadelmaa jne tuoreeltaan.

Maistelu kannattaa aloittaa yhdestä kerrasta lounasaikaan, näin mahdolliset mahavaivat osuvat alkuiltaan, ei yöhön.

Meillä kun sitten pääsi jyvälle syömisestä, niin lisäsin sitten aamun kasvismaistelun lisäksi hedelmäsosemaistelun iltapäivään. Soseet vaihtuvat aina meillä limittäin, lauantaina aloitetaan aina uusi kasvissose, ja 3 pv myöhemmin vaihdan uuteen hedelmäsoseeseen.

Mutta tässäkin, kukin tyylillään

Meillä poika oli täysimetyksellä 5kk3vk saakka, sitten aloitimme maistelun perunalla, jonka löysytin veteen. Viikko syötiin perunaa, sitten peruna-porkkanaa jne. Aina olen löysyttänyt veteen, en korvikkeeseen tai rintamaitoon ja ihan hyvin poika on syönyt.
Toisen soseaterian otin mukaan noin kolmen viikon päästä soseiden aloituksesta ja se oli makea ateria eli hedelmä/marja. Aloitin muistaakseni ruusunmarjalla.

Puurot tuli kuvioon pari kuukautta myöhemmin (eli meillä menty tosi hitaaseen tahtiin). Ihan sauvasekottimella tavallista kaurahiutaletta hienonsin ja veteen sen tein mikrossa. Viikko aina yhtä viljalajia ja sitten uusi.

Kun poika oli rintamaidolla, kakka oli tosi löysää ja maha toimi kunnolla. Kun aloitettiin soseet, ei kakkaa aluksi ihan niin tiheään tullut ja siksi aloitinkin soseet hyvin varovasti. Mutta aika pian alkoi maha toimia ja pian sitä oppi mikä kovettaa ja löysyttää. Eli esim meillä ruusunmarja/päärynä, ruis- ja kaurapuuro pistää mahan hyvin toimimaan ja mustikka taas enemmän kovettaa. Ja vettä aloimme juoda nokkamukista samaan aikaan kuin aloitettiin soseet, sekin edes auttaa mahan toimintaa.

Nyt meillä poika 9.5kk ja ilmeisesti hampaiden takia ruokailut vähän tökkii, aikaisemmin on syönyt kuin unelma. Nyt esim. puurot ei oikein kelpaa (aina olen antanut nallepuuroja), paitsi kaupasta valmis Muksu-puurot menee joten kuten, mut toivottavasti nuo tavalliset puurot alkaa jossain vaiheessa menemään, tulee halvemmaksikin =))).

Yhteistyössä