Tietäiskö joku vanhojen leivinuunien lämmityksestä ja käytöstä?

Sen verran oomme kokeilleet että toimii ja nuohooja on sen tarkastanut. Mutta kuinka lämmitetään että ruokaa voisi kokeilla tehdä. Mitään mittareita tuossa ei ole (mallia leivinuuni puuhellan takana). Miä mitään tommosista tajua (paitsi nuo pellit) :ashamed:

Entä jos leipoa joskus haluaisi. Netistä saa kaiken kirjavaa tietoa mutta saisiko täältä parempaa :D

Niitä myydään semmosia irtomittareita, mitkä voi laittaa sinne uuniin sisälle.

No mä itse en oo leiponut, mutta ruokaa teen kyllä. Silloin lämmityksen jälkeen kaikki kekäleet vedetään pois arinalta sinne tuhkaluukkuihin.
Jos lämmittää koivulla, ni illalla kun on lämmittäny, ni aamulla käytän uunin lämmön hyväkseni, mut sekapuulla voi käyttää hetikin, ei tuu niin kuumaksi.

Hitto kun kone tökkii ja hidastelee |O

MIstä semmosia irtomittareita saa ja onks ne kuinkakin tyyriitä :) Tässä ollaan asuttu useampi vuosi jo mut tuo huone on aina ollut jossain sellaisessa käytössä ettei uunia ole voinut polttaa. Niin ja kiitos vinkeistä teille molemmille :flower:

tyuio
Meillä jos lämmitän pesällisen, nii uuni tiiä mitään. On sen verran iso
Osta se mittari, lämmitä leivinuuni kunnonlailla ja seuraavana päivänä aloitat ruokien teon ja arvaas tuleeko hywää :p.. Paremmasta väliä. Itsellä hautunu karjalanpaisti tuolla 6tuntia, eikä oo menny pilalle, mutta aivan ihanaa lihaa. Lapsille uppoo taatusti

Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Kuinkas paljon tuollaista pitää ensin varovasti lämmitellä kun ei ole käytetty herra ties koska? Tosin ennen kokeilua mun pitää se uunin panko raivata tyhjäksi :whistle:
Ei tarvi raivata ennen kokeilua. Mulla on aina uunin päällä kamaa. Leipiä kuivumassa ja muuta mukavaa.
Varovasti ensin lämmittelet. Korkeintaan pesällisen ekalla kerralla ja ei koivua. Sitten kun oot parina päivänä laittanu valkeeta, ni voit jo kolmentena laittaa ihan kunnon valkeet pesään, jos ei ulkona oo ihan hirvee pakkanen.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Kuinkas paljon tuollaista pitää ensin varovasti lämmitellä kun ei ole käytetty herra ties koska? Tosin ennen kokeilua mun pitää se uunin panko raivata tyhjäksi :whistle:
Ei tarvi raivata ennen kokeilua. Mulla on aina uunin päällä kamaa. Leipiä kuivumassa ja muuta mukavaa.
Varovasti ensin lämmittelet. Korkeintaan pesällisen ekalla kerralla ja ei koivua. Sitten kun oot parina päivänä laittanu valkeeta, ni voit jo kolmentena laittaa ihan kunnon valkeet pesään, jos ei ulkona oo ihan hirvee pakkanen.
Selvä! Kiitoksia paljon. :flower: =)

http://www.tulisijaopas.com/lammita.htm
Tuossa on hyviä ohjeita. Uunin päällinen ei ole tavaroiden säilytyspaikka! Säännöllisesti uunia lämmitettäessä uuninpäällinenkin kuumuu huomattavasti eikä siellä ole syytä säilytellä mitään.
Mikäli uunia ei ole pitkään aikaan lämmitetty niin homma aloitellaan ensin ihan "kynsitulilla" -vanhakin uuni voi haljeta jos siihen juntataan täysi pesällinen ihan heti kättelyssä. Toisekseen jos laittaa uunin puita täyteen ja sitten tulta perään niin voipa kosteus tehdä sellaisen tulpan hormiin että ei ihan heti aukeakaan ja sisään tunkeva savu ei kovin miellyttävää ole. Eli aloitat ihan pienillä tulilla -muista sulkea mahdollinen ilmastointi ja avata vaikka ikkuna raolleen niin että palamiseen tarvittavaa korvausilmaa tulee riittävästi. Palamisen alkuvaiheessa ilmaa tarvitaan jopa satoja litroja minuutissa -yksi kilo puuta tarvitsee palaakseen jopa 8 kuutiometriä ilmaa. Puoli pesällistä -korkeintaan pesällinen ensimmäisenä päivänä.

Meillä lämmitetään leivinuuni yleensä kerran päivään talvisaikaan (puu-uunit pääasiallinen lämmitysmuoto) eikä meillä mitään lämpötilamittaria ole. Äkkiä oppii kädellä kokeillen tuntemaan suunnilleen passelin lämmön -ja jokainen uuni on yksilöllinen. =)

vieras
Koivulla saa lempeää lämpöä, kuusella sähäkkää kuumuutta ja kestävyyttä. Meillä anoppi lämmittää ensin kuusipuulla tai yleensäkin havupuulla. Lopuksi pesällinen koivua, se pehmentää lämmön. Ja ei anopillakaan mitään mittaria ole, koeleipä uuniin eka ja yleensäkin leivät ensin, sitten pullat. Ja laatikkoja seuraavaksi ja lihat yöksi jälkilämpöön.
Leivinuunilla leivottaessa kannattaa varata aikaa varhaisesta aamusta alkaen koko päivä, silloin ehtii lämmittää kunnolla ja käyttämään kaiken lämmön vielä hyödyksikin.
Mutta tosiaan pienellä paperitulella aloitat, että saat ilmalukon hormista pois. Ja varovasti vähän puita kerrallaan, että lämpenee pikkuhiljaa. Ekalla kerralla ei kannata yrittääkään leipomisvalmiiksi, ei pakosti rakenteet kestä kerralla kovaa kuumentamista.

Kiitos uusistakin ohjeista. Mulla se panko on ollut hyvä "rojun" säilytyspaikka jonne muksut eivät yllä. Taijan sen kyllä varmuuden vuoksi tyhjentää ihan tyhjäksi. Minne ihmeeseen sen kaiken tungen mitä oon sinne jemmaan kerännyt |O

Tuota ei todellakaan ole käytetty mies muistiin. nuohooja viime vuonna tarkasti nuohotessaan hormit ja uunin kun tuli puheeksi sen mahdollinen käyttöönotto. Kyllä tuo varmaan tätä alakertaa lämmittäiskin... Olohuone myö lämmitetäänkin pelkästään tuolla vanhalla kaakeliuunilla (patteri otettiin kokonaan pois). Makkaria vaan ei kärsi lämmitää kun sen jälkeen siellä ei nuku kukaan. En osaa sitä tarpeeksi vähän lämmittää.

Kyllä miä tuon käyttöönotan jo ihan mielenkiinnon vuoksi =) Ja pääsenhän sitte tänne valittamaan kun pulat ja leivät jäi raaoiksi :whistle: :LOL:

Yhteistyössä