Tietääkö kukaan lähihoitajan näyttötutkinnosta?

  • Viestiketjun aloittaja Aikuisopiskelija?
  • Ensimmäinen viesti
Aikuisopiskelija?
Miten se menee? Saako itse valita mitä kursseja haluaa ennen näyttöjä käydä? Ts. saako kävellä vain suoraan näyttöihin muutaman suoritetun kurssin jälkeen?
 
vieras
Itse en ole aikuisopiskelija mutta meidän luokalla on niitäkin. Käsittääkseni käyt koulussa ennalta määrätyt "kurssit", eli opintopisteet ja sitten harjoittelussa teet ne näytöt.
 
hmm... kysymyksesi kuulostaa hieman oudolta. Asiahan menee niin että ainakin meillä kaikki kurssit oli pakollisia. Koulutus oli 6kk lyhyempi kuin nuorten vastaava. Ja näytöt korvasivat päättötyön. Ennen näyttöä sinun pitää suorittaa kaikki kurssit (jos et saa hyväksilukua) ja sitten työharjoittelu päälle. (jos ei ole hyväksilukua siihenkin)
 
melkein valmis lh
Alkuperäinen kirjoittaja yön utu:
hmm... kysymyksesi kuulostaa hieman oudolta. Asiahan menee niin että ainakin meillä kaikki kurssit oli pakollisia. Koulutus oli 6kk lyhyempi kuin nuorten vastaava. Ja näytöt korvasivat päättötyön. Ennen näyttöä sinun pitää suorittaa kaikki kurssit (jos et saa hyväksilukua) ja sitten työharjoittelu päälle. (jos ei ole hyväksilukua siihenkin)
En minäkään ymmärtänyt kysymystä...
Meillä kaikki käyvät kaikki kurssit (paitsi jos on hyväksyttyjä juttuja aiemmista opinnoista) ja sitten jokaisen jakson päälle harjoittelu+näyttö.
Ollaan aikuisopiskelijoita.
 
ap
Tarkoitin sitä, että esim. merkonomin aikuisopinnoissa on niin, että saa itse valita mitä kursseja haluaa käydä. Olen itse tällä hetkellä päiväpuolella (siis tavan opetuksessa nuorten kanssa) ja suorittanut jo kaikki näytöt, mutta kursseja puuttuu "normaaliopinnoissa". Mietin siis että voiko aikuisopinnoissa (monimuoto-opinnoissa) suorittaa pelkät näytöt?
 
En tiedä ymmärsinkö oikein mutta...

Luokallani kaikki aikuisia ja opinnot kestää kaksi vuotta. Osa aikuisista suorittaa nuorten ammattiosaamisen näytön, muutama opiskelija aikuisten ammattinäytön. Tunnit ovat aina yhteisiä ja pakollisia ja ennen kun kaikki pakolliset on suoritettu, ei työssäoppimiseen ole asiaa. Jostain aineista voi hekea aikaisempien opintojen kautta hyväksilukuja, mutta aika vähän ne "taakkaa keventää". Sitten työssäoppimisjaksolla näyttö määräytyy sen mukaan annatko nuorten vai aikuisten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aikuisopiskelija?:
Miten se menee? Saako itse valita mitä kursseja haluaa ennen näyttöjä käydä? Ts. saako kävellä vain suoraan näyttöihin muutaman suoritetun kurssin jälkeen?
Muistaakseni 80 opintoviikkoa on raja, joka pitää koulutuksen aikana olla suoritettuna, että voidaan sitten "laillistaa", eli saa sen oikeuden käyttää lähihoitajan nimikesuojattua nimikettä.

Ihan itse kursseja ei pääse valitsemaan, vaan jokaisen aikuisopiskelijan kohdalla tehdään hops, eli henkilökohtainen opetussuunnitelma, johon sitten kirjataan osallistuuko opiskelija opetukseen ko. kurssilla vai onko hän saanut sen hyväksiluettua ts. tunnustettua jollain perusteella. Perusteena pitää olla esim. aikaisempien todistusten arvosana ko. kurssin aiheesta eikä sekään saisi olla liian vanha.
Näyttöihin voi mennä siis vaikka vain muutaman kurssin jälkeen, jos ne on opetusta ohjaavan opettajan eli tutorin kanssa keskustellessa hyväksytty.
 
salla
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Meillä kaikki käyvät kaikki kurssit (paitsi jos on hyväksyttyjä juttuja aiemmista opinnoista) ja sitten jokaisen jakson päälle harjoittelu+näyttö.
Ollaan aikuisopiskelijoita.
ei meillä ainakaan harjoittelut ollut pakollisia, voi antaa pelkän näytön jos oli mielestään siihen valmis. itse kippasin pari harjoittelua tarpeettomina pois ja annoin vain näytön. (niistä tuli molemmista 5 eli tuskinpa harjoittelustakaan olis paljo ollu hyötyä...)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Meillä kaikki käyvät kaikki kurssit (paitsi jos on hyväksyttyjä juttuja aiemmista opinnoista) ja sitten jokaisen jakson päälle harjoittelu+näyttö.
Ollaan aikuisopiskelijoita.
ei meillä ainakaan harjoittelut ollut pakollisia, voi antaa pelkän näytön jos oli mielestään siihen valmis. itse kippasin pari harjoittelua tarpeettomina pois ja annoin vain näytön. (niistä tuli molemmista 5 eli tuskinpa harjoittelustakaan olis paljo ollu hyötyä...)
Missä opiskelit?
Tai jos osallistuu työharjoitteluun ja näyttöön? Siten että ne vaaditut (mahdolliset) kurssit on suoritettu ennen sitä?
 
Noista harjoitteluistakin voidaan joustaa, kuten salla ylempänä jo mainitsi. Mutta niiden aikana on yleensä tehtävänä myös kirjallisia töitä, kuten katu-jakson kasvun kansio, jonka tekemiseen vaaditaan paljon lapsihavainnointia ja sitä kautta aikaa, eli meillä ainakin koulusta suositellaan, ettei ihan suoraan mentäisi näyttöön, vaan työssäoppimisaikaa lyhennetään.
 
melkein valmis lh
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Meillä kaikki käyvät kaikki kurssit (paitsi jos on hyväksyttyjä juttuja aiemmista opinnoista) ja sitten jokaisen jakson päälle harjoittelu+näyttö.
Ollaan aikuisopiskelijoita.
ei meillä ainakaan harjoittelut ollut pakollisia, voi antaa pelkän näytön jos oli mielestään siihen valmis. itse kippasin pari harjoittelua tarpeettomina pois ja annoin vain näytön. (niistä tuli molemmista 5 eli tuskinpa harjoittelustakaan olis paljo ollu hyötyä...)
Meillä on harjoittelut pakollisia, vaikka olisi ollut 20v samassa työssä. Harjoitteluajan pituus voi sitten lyhentyä, mikäli opettaja katsoo että lyhempikin harjoitteluaika on riittävä (aiemmat opinnot, työkokemus jne).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Meillä kaikki käyvät kaikki kurssit (paitsi jos on hyväksyttyjä juttuja aiemmista opinnoista) ja sitten jokaisen jakson päälle harjoittelu+näyttö.
Ollaan aikuisopiskelijoita.
ei meillä ainakaan harjoittelut ollut pakollisia, voi antaa pelkän näytön jos oli mielestään siihen valmis. itse kippasin pari harjoittelua tarpeettomina pois ja annoin vain näytön. (niistä tuli molemmista 5 eli tuskinpa harjoittelustakaan olis paljo ollu hyötyä...)
Meillä on harjoittelut pakollisia, vaikka olisi ollut 20v samassa työssä. Harjoitteluajan pituus voi sitten lyhentyä, mikäli opettaja katsoo että lyhempikin harjoitteluaika on riittävä (aiemmat opinnot, työkokemus jne).
Oliko teillä muuta pakollista kuin näytöt ja harjoittelut?
 
melkein valmis lh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lh:
Meillä kaikki käyvät kaikki kurssit (paitsi jos on hyväksyttyjä juttuja aiemmista opinnoista) ja sitten jokaisen jakson päälle harjoittelu+näyttö.
Ollaan aikuisopiskelijoita.
ei meillä ainakaan harjoittelut ollut pakollisia, voi antaa pelkän näytön jos oli mielestään siihen valmis. itse kippasin pari harjoittelua tarpeettomina pois ja annoin vain näytön. (niistä tuli molemmista 5 eli tuskinpa harjoittelustakaan olis paljo ollu hyötyä...)
Meillä on harjoittelut pakollisia, vaikka olisi ollut 20v samassa työssä. Harjoitteluajan pituus voi sitten lyhentyä, mikäli opettaja katsoo että lyhempikin harjoitteluaika on riittävä (aiemmat opinnot, työkokemus jne).
Oliko teillä muuta pakollista kuin näytöt ja harjoittelut?
Mä en nyt ymmärrä :xmas:
Mutta pakollisia tietenkin ne teoriakurssit, mikäli niistä ei ole hyväksilukuja.
 

Yhteistyössä