tietääkö kukaan irtisanomisista?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
että jo firmassa on yt-neuvottelut niin onko siinä joku laki että uusimmat työntekijät pitää irtisanoa ensin? vai saako firma itse päättää ketkä ne irtisanoo?

vieras
niin mutta onko siinä joku LAKI? sitä mie halusin tietää, en sitä että miten useimmiten tehdään...
esim. jos työpaikassa on ihminen mikä on jatkuvasti sairaslomalla ja on nähty kaupungilla täysin juovuksissa jne. niin siltiko irtisanotaan myöhemmin tullut mutta hyvä työntekijä?

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin mutta onko siinä joku LAKI? sitä mie halusin tietää, en sitä että miten useimmiten tehdään...
esim. jos työpaikassa on ihminen mikä on jatkuvasti sairaslomalla ja on nähty kaupungilla täysin juovuksissa jne. niin siltiko irtisanotaan myöhemmin tullut mutta hyvä työntekijä?
Ei siihen mitään lakia ole. Ihmisiä irtisanotaan muista syistä ja todellakin otetaan huomioon nuo syyt mitä mainitset. Ainakin näin meillä on tehty. Ja se on OIKEIN.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosopimus/35

Irtisanomissuoja

Työnantaja saa irtisanoa työntekijän toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen vain asiallisesta ja painavasta syystä.

* Näitä voivat olla: työntekijän velvollisuuksien vakavat rikkomiset ja laiminlyönnit tai työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennainen muuttuminen tai
* taloudellisista, tuotannollisista tai työnantajan toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä tapahtuva työn olennainen ja pysyvä vähentyminen.

Jos työntekijä on laiminlyönyt työsuhteestaan johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen, häntä ei saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä. Lisäksi työnantajan on ennen irtisanomista työntekijää kuultuaan selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön.

Jos työntekijän työ on olennaisesti ja pysyvästi vähentynyt, häntä ei saa irtisanoa, jos hänet voidaan sijoittaa tai kouluttaa toisiin tehtäviin tarjoamalla hänelle hänen työsopimuksensa mukaista työtä vastaavaa työtä tai, jos tällaista ei ole, muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.

kyllä
kyllä se niin vaan on, että jos lomautuksille joudutaan, ensin puretaan kaikki määräaikaiset työsuhteet niin että vakkarit saa pitää paikkansa ja vasta sitten on vuorossa vakkarit.
Ikävä kyllä laki on tämä ja jos työnantaja sitä ei noudata joutuu itse siitä liemeen omalla tahollaan.
Uskokaa tai älkää niin kyllä nykyajan työnantajat aika orjallisesti noudattaa työehtosopimuksiaan.
Oletan että ap ei edes tiedä mitä työehtosopparia työpaikalla noudatetaan kun täältä pitää kysyä asioita jotka löytyy oman alan sopimuksesta ihan varmasti.

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
kyllä se niin vaan on, että jos lomautuksille joudutaan, ensin puretaan kaikki määräaikaiset työsuhteet niin että vakkarit saa pitää paikkansa ja vasta sitten on vuorossa vakkarit.
Ikävä kyllä laki on tämä ja jos työnantaja sitä ei noudata joutuu itse siitä liemeen omalla tahollaan.
Uskokaa tai älkää niin kyllä nykyajan työnantajat aika orjallisesti noudattaa työehtosopimuksiaan.
Oletan että ap ei edes tiedä mitä työehtosopparia työpaikalla noudatetaan kun täältä pitää kysyä asioita jotka löytyy oman alan sopimuksesta ihan varmasti.
Määräaikaisia ei tietääkseni voi purkaa, vaan ne loppuu sitten ku sopimus loppuu. ELi määräaikaisia ei jatketa, jos joudutaan vakituisia irtisanomaan. Tämä on käytäntö yleensä. Ja itse otin kantaa ainostaan noiden vakituisten irtisanomisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Määräaikaisia ei tietääkseni voi purkaa, vaan ne loppuu sitten ku sopimus loppuu. ELi määräaikaisia ei jatketa, jos joudutaan vakituisia irtisanomaan. Tämä on käytäntö yleensä. Ja itse otin kantaa ainostaan noiden vakituisten irtisanomisiin.
Ihan totta, olen ollut firmassa töissä, jossa vakkarit lähtivät, kun määräaikaisia työsopimuksia ei pystytty purkamaan.

Ja vakkareiden osalta, ainakin it-alalla ensin lähtee porukkaa sieltä vanhemmasta päästä, siis tarjotaan paketteja ja ties mitä, että ne saadaan ulos, jotka pääsisivät pian eläkeputkeen. Muiden suhteen arvioidaan osaamista, ja sitä kuinka arvokas kukin firmalle on. Olen nähnyt myös yhden listan jossa huomioitiin myös perhetilannetta, eli esim. yksinhuoltajat olivat siinä säästettävien joukossa, samoin perheen ainoat tulonsaajat.

Mutta firmakohtaistahan tämä on.

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Ihan totta, olen ollut firmassa töissä, jossa vakkarit lähtivät, kun määräaikaisia työsopimuksia ei pystytty purkamaan.

Ja vakkareiden osalta, ainakin it-alalla ensin lähtee porukkaa sieltä vanhemmasta päästä, siis tarjotaan paketteja ja ties mitä, että ne saadaan ulos, jotka pääsisivät pian eläkeputkeen. Muiden suhteen arvioidaan osaamista, ja sitä kuinka arvokas kukin firmalle on. Olen nähnyt myös yhden listan jossa huomioitiin myös perhetilannetta, eli esim. yksinhuoltajat olivat siinä säästettävien joukossa, samoin perheen ainoat tulonsaajat.

Mutta firmakohtaistahan tämä on.
Kyllä, meillä on myös tuo "inhimillisyystekijä", että perheellisiä suositaan tilanteen mukaan. Mikä on toki hieno juttu! TOisaalta olen onnellinen, että säästyin muutamissa yt:eissä perheettömänä aikoinani.

Kyllä minusta on loogista, että mikäli firmasta loppuu työ, niin ne ihmiset, jotka ovat sitä työtä tehneet ovat tulilinjalla ensin. Perhetilannetta tosiaan huomioidaan it-alalla.

Se on laitonta, että sanotaan, että henkilöllä A ei ole enää töitä ja siirretään henkilö B tekemään sitä työtä.

Firmoilla on takaisinottovelvollisuus, jos töitä onkin, niin niihin pitää ensisijaisesti palkata irtisanottu tyyppi (mikäli on koulutettavissa tehtävään).

Yhteistyössä