tietääkö kukaan (sakkoasiaa...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienikin apu auttais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienikin apu auttais

Vieras
jos saa sellaisesta tieliikennekamerasta olevan sakon kotiin niin miten se määräytyy? mun mies ajoi isäni autolla ja kamera välähti... eli meneekö sakko sen mukaan kuka auton omistaa vai että kuka ajoi?
ja koska tulee jotenkin tulojen mukaan sakko vai miten sakko määräytyy?

sakko menee auton omistajalle. jos hän kiistää ajaneensa autolla, hänen täytyy esittää että auto on ollut jonkun muun käytössä ko hetkellä, ja kenellä.
sakko on rikesakko jos menee rikesakon rajoihin, muuten tuloihin perustuva.

Alkuperäinen kirjoittaja lellipentu:
eikö noi sakot mee tulojen mukaan ja sen miten on sitä lakia rikkonu. esim. paljon oli ylinopeutta. kai. en oo varma.

Tiettyyn rajaan ( olisko 30km/h ylinopeutta) asti on normaali rikesakko, jos ylinopeus ollut suurempi kuin tämä, niin sitten tulojen mukaan....

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
eikö noi sakot mee tulojen mukaan ja sen miten on sitä lakia rikkonu. esim. paljon oli ylinopeutta. kai. en oo varma.

Tiettyyn rajaan ( olisko 30km/h ylinopeutta) asti on normaali rikesakko, jos ylinopeus ollut suurempi kuin tämä, niin sitten tulojen mukaan....

Mies ajoi silloin syyskuussa 101 km/h, rajoitus oli 80 km/h. Päiväsakkoja sai, juuri ylittyi se raja rikesakoissa.....

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:

Mies ajoi silloin syyskuussa 101 km/h, rajoitus oli 80 km/h. Päiväsakkoja sai, juuri ylittyi se raja rikesakoissa.....

saattaa hyvinkin olla...että raja on siis 20-21 km/h.... mutta tuohon vaikuttaa moni muukin asia esim. että onko vain ylinopeus vai esim. liikenteen vaarantaminen....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
apua.. pitääks mun oikeesti jotain poliiseja tässä odotella kotiin...:O kuin pian muuten se lasku sieltä tulee

No tuskin ne sua tai ukkoas syö vaikka kotiin asti tulisivatkin, mitä kyllä epäilen.. oisko niillä aikaa kierrellä joka kaaharin kotona..

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:

saattaa hyvinkin olla...että raja on siis 20-21 km/h.... mutta tuohon vaikuttaa moni muukin asia esim. että onko vain ylinopeus vai esim. liikenteen vaarantaminen....

Eli, mikäli ylitys on max 20 km/h niin rikesakko, mikäli ylitys on 21 km/h tai enemmän niin menee päiväsakoiksi.

Rikesakko vaihtelee sen mukaan kuinka kovaa ajaa ylinopeutta, eli 0 -15 km/h on pienempi sakko kuin jos ajaa 15 - 20 km/h.

Lisäksi siihen vaikuttaa se millaisella rajoitusalueella ajaa ylinopeutta, alle 60 km/h on eri kuin alue jossa rajoitus on enemmän kuin 60km/h.

Meneekö sekavaksi???? :D

Tää ei nyt sit ole mikään vinkki vitonen. Tuli vaan mieleen kun yks asiakas joskus kertoi että oli ajanut tutkaan ja oli siis kutsuttu poliisiasemalle jossa oltiin se kuva näytetty.Kuva oli tosi epäselvä ja siitä ei siis ollut tunnistanut asiakasta.

Niinpä asiakas oli kiistänyt ajaneensa autoa,jolloin poliisit oli tietty kysyneet että kukas autolla oli ajellut. Ja asiakas oli sanonut ettei hänen tarvi sitä kertoa. Näin ollen poliisit eivät voineet muuta kuin nostaa kädet kohti kattoa ja luovuttaa.

Mutta tää ei todellakaan ollut yllytys huijaamiseen, enkä tietenkään voi tietää pitääkö tarina paikkansa. Joka tapauksessa sakko tosiaan menee auton omistajalle ja jos ylinopeutta on tarpeeksi, niin sakko määräytyy tulojen perusteella. Mulla oli aikoinani minimitulot ja sakko oli silloin muistaakseni 115?.

apua.. pitääks mun oikeesti jotain poliiseja tässä odotella kotiin...:O kuin pian muuten se lasku sieltä tulee

Mulle lähetettiin kotiin kirje jossa "kutsuttiin" käymään laitoksella tiettyyn päivään mennessä.

En nyt jaksanut kaikkia viestejä lukaista, mutta meillä meni näin:
Auto miehen nimissä, minä ajoin yksin, ilmoitus/kirje miehelle, jonka piti täyttää kirjeen mukana tullut lomake ja siihen ilmoittaa kuka oli autoa ajanut... :D

Tämän jälkeen minulle tuli kirje, jossa pyydettiin hakemaan sakko poliisiasemalta, tiettyyn päivään mennessä...

En nyt jaksanut kaikkia viestejä lukaista, mutta meillä meni näin:
Auto miehen nimissä, minä ajoin yksin, ilmoitus/kirje miehelle, jonka piti täyttää kirjeen mukana tullut lomake ja siihen ilmoittaa kuka oli autoa ajanut... :D

tuliko se kuva myös kotiin? vai vaan se täytettävä lappu?

joo toi rikesakon minimi on se 115e

Mä ajoin 116 km/h kasikympin alueella... eli ei varmaan ollut sit enää rikesakko. En mä vaan tiedä, mut tuloista se sakko katottiin (kaikilla kolmella kerralla kun ylinopeussakkoja sain)

Eikös ne katso prosentuaalisen ylityksen määrätessään sakon suuruutta ?? Mitä alhasempi rajoitus ja mitä lujempaa ajat sitä suurempi sakko. Siis, jos rajotus on 60km/h ja ajat esim. 80km/h on ylitys jo yli 30% ja aika kova sakko tulee.

Yhteistyössä