Tietääkö kukaan miten alaikäiselle maksetaan asumistukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toope

Vieras
Siinä se, alaikäinen (16) on muuttamassa opintojensa takia toiselle paikkakunnalle ja nyt pitäis vuokrata asunto. Tuntuu vaan kovalta alkaa maksella vuokraa asuntolainan päälle. Naimisissa olen, mutta mies ei ole nuoren isä, joten tuskin tähän vuokranmaksuun osallistuis. Eli tietääkö kukaan miten tuon ikäiselle myönnetään asumistukea? Mun tulot kai otetaan huomioon, nuorella ei tietenkään tuloja ole? Vai miten se menee?

Voi apua... Sitten ei taida olla tiedossa mitään tukea...:o Asuntovelkaisena en kyllä seleviä enää vuokrista... Tää taitaa nyt kaatua tähän... Kiitos vastauksesta, enivei!!

Vanhempien tulojen mukaan menee. Jos nuoresi menee naimisiin tai saa lapsen, niin vanhempien tuloja ei enää huomioida. Nuorellakin voi olla tuloja, jos menee töihin. Etenkin hampurilaispaikkoihin 16-vuotiaat huolitaan mielellään.

Vanhemmalla ei muuten ole velvollisuutta maksaa erillistä asuntoa alaikäiselle lapselleen - jos haluat, voit sanoa että täällä kotona on tarjolla katto pään päällä ja peruselatus, mutta jos ei kelpaa vaan muutat muualle niin maksa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Vanhemmalla ei muuten ole velvollisuutta maksaa erillistä asuntoa alaikäiselle lapselleen - jos haluat, voit sanoa että täällä kotona on tarjolla katto pään päällä ja peruselatus, mutta jos ei kelpaa vaan muutat muualle niin maksa itse.

No tässähän lapsi oli ap:lla muuttamassa toiselle paikkakunnalle opintojensa vuoksi.. Että en nyt tiedä onko kamalan reilua tolla lailla julistaa... Mun vanhempani ainakin aikanaan kustansivat puolen vuoden ajan mun asumiseni toisella paikkakunnalla ja olen siitä hyvin kiitollinen. Eikö ap lapsesi isä voisi osallistua kustannuksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:

No tässähän lapsi oli ap:lla muuttamassa toiselle paikkakunnalle opintojensa vuoksi.. Että en nyt tiedä onko kamalan reilua tolla lailla julistaa... Mun vanhempani ainakin aikanaan kustansivat puolen vuoden ajan mun asumiseni toisella paikkakunnalla ja olen siitä hyvin kiitollinen. Eikö ap lapsesi isä voisi osallistua kustannuksiin?

Ei se reilua olekaan, mutta valitettava tosiasia. Itseltäni jäi aikoinaan muutto muualle 16-vuotiaana välistä, kun vanhempani eivät suostuneet. Alaikäinen ei kurja kyllä voi kuin tyytyä kohtaloonsa, vanhemmat päättävät tuollaisessa tilanteessa.

Yhteistyössä