Tietääkö joku täällä keuhkokuumeesta, pitääkö kylkikuvun vuoksi mennä uudelleen lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Eli kävin eilen lääkärissä ja keuhkokuumeen totesi... keuhkoista kuului epäillyttäviä ääniä ja keuhkokuvassa näkyi jotain pientä, lievä keuhkokuume siis kyseessä. Olen ollut antibioottikuurilla jo viime viikosta keuhkoputkitulehduksen vuoksi, samaa kuuria nyt jatketaan. Lääkäri sanoi, että jos vointi huononee tai kuume nousee (nyt ollut pientä lämpöä vaan silloin tällöin) niin sitten nopeasti uutta aikaa varaamaan.

Tänään ei ole ollut kuin pientä lämpöä, mutta uutena oireena on aika kova kylkikipu mikä pahenee koko ajan. :( Pitääkö tuosta huolestua? Kuumetta ei kuitenkaan ole eikä yleisvointi ole mitenkään huonontunut. Se mikä on minusta outoa, niin kipeänä on vasen kylki, kun keuhkoröntgenissä ne pienet "verkostot" (tms. mistä se lääkäri puhui, oli niin teknistä tekstiä etten ihan ymmärtänyt) oli oikeassa keuhkossa, ei vasemmalla mitään outoa näkynyt.

Tälle päivälle ei enää aikaa saa, joten lähinnä mietin että varaanko ajan huomiselle? Tuskin nyt päivystysasia sentään on. Mulla ei ole ikinä ennen ollut keuhkokuumetta, neuvokaa joku jos tiedätte?

[QUOTE="hui";25132568]no minä menisin uudelleen.[/QUOTE]

Eli onko tuo kylkikipu merkki siitä että on levinnyt vasempaankin keuhkoon?

Kai mun täytyy se aika sitten varata...

Ootko joutunut paljon yskimään? Kylkikipu voi johtua ihan siitä että kylkilihakset kipeytyneet paljosta yskimisestä. Vois varmaan seurata vointia mihin suuntaan kääntyy, jos yleisvointi huononee niin sit lääkäriin.

[QUOTE="vieras";25132835]Ootko joutunut paljon yskimään? Kylkikipu voi johtua ihan siitä että kylkilihakset kipeytyneet paljosta yskimisestä. Vois varmaan seurata vointia mihin suuntaan kääntyy, jos yleisvointi huononee niin sit lääkäriin.[/QUOTE]

Olen kyllä yskinytkin. Tänään aamulla alkoi kylkeä pistämään ja koko ajan tuntuu pahenevan, kylki on nyt kosketusarka ja liikkuessa ja yskiessä sattuu. Ei sentään normaalisti hengittäessä.

Mulla oli raju keuhkokuume ja kylkeen sattui ihan hengittäessä eikä missään asennossa voinut oikein olla. Jouduin teholle ja yhteensä viikon olin sairaalassa tuon vuoksi. Et jos vähänki epäilyttää, tai alkaa sattumaan hengittäessä, en odottaisi edes siihen huomiseen.

[QUOTE="Lissu";25132864]Olen kyllä yskinytkin. Tänään aamulla alkoi kylkeä pistämään ja koko ajan tuntuu pahenevan, kylki on nyt kosketusarka ja liikkuessa ja yskiessä sattuu. Ei sentään normaalisti hengittäessä.[/QUOTE]

No tuo että liikkuessa ja yskiessä sattuu vois viitata siihen että ne kylkiluunvälilihakset ovat kipeytyneet, ja nehän voi olla tosi kipeänä. Sit jos alkaa hengittäessä sattua ja yleisvointi laskee niin lääkäriin. Eli nyt vois varmaan vielä seurailla vointia. Kipulääkettä kannattaa ottaa kipuun ja yskiessä tukea kylkeä esim tyynyn avulla.

Hengittäessä ei satu kylkeen. Yleisvointi ei ole huonontunut eikä kuumetta ole edelleenkään. Kiitos teille vastauksista, mä jään vielä seurailemaan tilannetta. :)

Minulla taas tuli keuhkoihin kipua kunnolla vasta keuhkokuumeen jälkeen. Ja sitä iloa riittikin viikkokausiksi. Keuhkokuume on kyllä vakava tauti ja jos vointi heikkenee, niin sitten heti lääkärille. Itse huomasin voinnin heikkenemisen siitä, kun en meinannut jaksaa kävellä viiden metrin matkaa sängyltä vessaan vaan piti huilata välillä.

Soitin tänä aamuna työterveyteen kysyäkseni tuosta kylkikivusta, olivat sitä mieltä että on mentävä uudelleen lääkäriin. Kävin eri lääkärillä kun samalle ei saanut aikoja. Ja tämä uusi lääkäri olikin nyt sitä mieltä, että tiistaisissa keuhkokuvissa ei näy mitään outoa ja että keuhkot kuulostavatkin täysin terveiltä. Edellinen lääkäri on hänen mielestään nähnyt harhoja, eikä minulla ole keuhkokuumetta. Kylkikipu johtuu yskimisestä kipeytyneistä kylkien välilihaksisita. Epäili että kaikki johtuisi mykoplasmasta.

Enpä nyt sitten tiedä mitä uskoa. Toisaalta, pääasia että tilanne ei ole ainakaan pahentunut. :) Jos keuhkokuume oli, niin ainakin on ilmeisesti hyvin paranemaan päin.

Sen mä voin kyllä uskoa että röntgenkuvia on voinut tiistainen lääkäri tulkita väärin kun ei ole röntgenlääkäri kuitenkaan, mutta hän kyllä kuunteli keuhkot paljon tarkemmin kuin tämänpäiväinen lääkäri ja selvästi kuuli pahaa rohinaa ja ritinää. Noista hengitysäänistä silloin juuri huolestuikin.

Mietin että onkohan tämä sittenkin ollut vain keuhkoputkitulehdus? Vai lievä keuhkokuume joka on jo lähes parantunut. Eipä sillä sinänsä väliä ole kunhan paranee, mutta kiinnostaisi kyllä tietää. :)

Tärkein mittarihan se on se yleisvointi ei niinkään se kipu. Jos kokee että vointi on selkeästi huonontunut lääkityksestä huolimatta olisin huolissani mutta jos vointi on kohenemaan päin niin silloinhan tauti on paranemassa. Tai jos vointi ollut jo parempi ja sit äkillisesti huononee (nousee esim kunnolla kuumetta) niin silloin olisin enempi huolissani. Tuo kylkikipu varmaan johtuu tosiaan kyllä siitä että ne kylkiluuvälilihakset ovat yskimisestä kipeytyneet. Kuten sanoit liekkö tosiaan niin kauhean väliä mikä tauti kyseessä kunhan vain paranee.

Vointi ei ole huonontunut joten eiköhän lääkitys pure. :) Tosin, tämänpäiväinen lääkäri oli sitä mieltä että sekin on ihan turha. Joo, eihän sillä taudinkuvalla sinänsä väliä ole, mutta kiinnostaisi vaan tietää oliko keuhkokuume vai ei. Vaikka tuskin sitä enää selville saa, kaksi lääkäriä jotka ovat täysin eri mieltä asiasta.

Itsellä todettiin keuhkokuume jo melkein 3 kk sitten. Sain taudin Teneriffaltaja se oli pneumokokkibakteerin aiheuttama ja pitkälle ehtinyt levitä. Jouduin syömään yhteensä 3 antibioottikuuria, että lähti paranemaan. Yskiminen jatkui vielä n. 1,5 kk antibioottien jälkeen ja nyt on pintaan noussut taas kipuilua keuhkon, rinnan ja kylkien kohdalta. Kipua tuntuu myös oikeassa keuhkossa, vaikka kuume oli vasemmassa. En tiedä onko tämänyt toipumiseen liittyvää kipua tai voiko minulla olla jokin jälkitaudeista...terveyskeskuksessa kävin viime viikolla, otettiin testit ja lääkäri oli sitä mieltä, että tarvitsen vain lepoa..

Yhteistyössä