Tietääkö joku päivähoitolaista - voiko kaupunki vaatia autottomalta että hoitopaikka on yli 5 km päässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ölömölö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan ok:
Kyllä kaupunki on tuossa hoitanut velvollisuutensa. Mutta jos esim. tiedät, että lähempänä olisi ollut vapaita paikkoja ja kaupunki on jakanut paikat jotenkin lasten edun vastaisesti (esim. pienimmille paikan hakijoille on jätetty kauimmainen hoitopaikka), niin sitten kannattaa valittaa.

no eihän niitä iän mukaan jaeta. ei tuostakaan voi valittaa.

No, riippuu vähän tilanteesta. Jotkut kunnat tuntuvat selvästi "testaavan", miten tosissaan vanhemmat ovat pienen lapsen hoitoon laiton kanssa. Tarjoavat ensin kauimmaista mahdollista hoitopaikkaa, että josko äiti sittenkin vielä jäisi puoleksi vuodeksi kotiin. Meillä kävi niin, että 10kk ikäiselle tarjottiin paikkaa yli 5km päästä, vaikka reilun kilometrin päässä olevasta päiväkodista vapautui juuri samaan aikaan paikka samasta ryhmästä, jossa isompi sisarus oli. Antoivat paikan toiselle lapselle ja meille ilmoittivat voivotellen, että kun ei vaan paikkoja valitettavasti ole yhtään... Kun totuus selvisi, niin kyllä vähän kiehahti. Ja kun sitä nyrkkiä riittävästi pöytään hakkasi, niin panivat lopulta meidänkin asiat järjestymään...

Kun työni oli alkamassa ja lapselle hoitopaikkaa odotettiin, niin aluksi meillekin tarjottiin n. 25 km päästä vapaata paikkaa... Olin puhelimessa aivan ällikkänä ja muutaman päivän asiaa sulattelin ja perusteluja kieltäytymisestä kirjailin. Kun sitten hyvin valmistautuneena soitin päivähoitotoimistoon, niin ennen kuin ehdin suutani enempää avata, sanoi päivähoidonohjaaja ajatelleensa juuri soittaa meille. Paikka oli järjestynyt parin kilometrin päästä ja perhepäivähoitaja niin ihana, niin ihana.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No pystytkö sä kuljettamaan ne lapset päiväkotiin ilman autoa? Sehän tässä on oleellista. Jos se on oikeasti mahdotonta niin kyllä täytyis jotkut muut paikat saada. Mutta helppoa ei ole noitten kanssa tapella, mä olen saanut tapella päivähoitotoimiston kanssa joka asiasta koko lasten päiväkotiuran ajan...

No katsoin nyt bussiaikataulut, ja kun veisin kummatkin lapset hoitoon niin meidän pitäisi lähteä kotoa n. klo 8.35 ja olisin työpaikalla n. klo 11.10. Ja sama sitten iltapäivällä/illalla. Että pystyisihän tuohon, mutta ei siinä mitään järkeä olisi...

Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
No pystytkö sä kuljettamaan ne lapset päiväkotiin ilman autoa? Sehän tässä on oleellista. Jos se on oikeasti mahdotonta niin kyllä täytyis jotkut muut paikat saada. Mutta helppoa ei ole noitten kanssa tapella, mä olen saanut tapella päivähoitotoimiston kanssa joka asiasta koko lasten päiväkotiuran ajan...

No katsoin nyt bussiaikataulut, ja kun veisin kummatkin lapset hoitoon niin meidän pitäisi lähteä kotoa n. klo 8.35 ja olisin työpaikalla n. klo 11.10. Ja sama sitten iltapäivällä/illalla. Että pystyisihän tuohon, mutta ei siinä mitään järkeä olisi...

No kyllä tuo aika kohtuutonta on. Soita sinne päivähoitotoimistoon ja kerro tuo asia ja kysy niiltä alkaisivatko itse tuohon hommaan. Ja mun mielestä kenenkään ei tarvitse autoa ostaa sen takia että pääsee lapset viemään päiväkotiin, siis jos ei muuten tarvitse.

No kyllä tuo aika kohtuutonta on. Soita sinne päivähoitotoimistoon ja kerro tuo asia ja kysy niiltä alkaisivatko itse tuohon hommaan. Ja mun mielestä kenenkään ei tarvitse autoa ostaa sen takia että pääsee lapset viemään päiväkotiin, siis jos ei muuten tarvitse.

No siinä on jo paljon auton tarvetta, että saa lapset sinne hoitoon ja itsensä töihin. Sen takia niitä autoja just on, että pääsee kulkemaan. Ei kai niitä kukaan nyt pelkästään kauppareissuakaan varten osta :-)))))))

Eikö aiempia vuoroja mene?

[quote="maissihiiri]Ja mun mielestä kenenkään ei tarvitse autoa ostaa sen takia että pääsee lapset viemään päiväkotiin, siis jos ei muuten tarvitse.[/quote]
No minkä takia sun mielestä sitten auto pitää ostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
[quote="maissihiiri]Ja mun mielestä kenenkään ei tarvitse autoa ostaa sen takia että pääsee lapset viemään päiväkotiin, siis jos ei muuten tarvitse.
[/quote]

Ei minkään takia. Mulla ei ole ajokorttia edes.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

No siinä on jo paljon auton tarvetta, että saa lapset sinne hoitoon ja itsensä töihin. Sen takia niitä autoja just on, että pääsee kulkemaan. Ei kai niitä kukaan nyt pelkästään kauppareissuakaan varten osta :-)))))))

No mulla esim. työmatka about 500m, pitäiskö mun ostaa sen takia auto? Sitä paitsi kallista se auton pitäminenkin on, helposti jää työssäkynti miinukselle jos sen takia pitää autokin ostaa että saa lapset päiväkotiin. Ja itse siis kuskaan lapsia bussilla 6km päähän päiväkotiin. Siirtopaperit on ollut yli puoli vuotta vetämässä lähemmäs, mutta ei vaan muka oo paikkoja...

ikävä tilanne lasten hoitoaika pitenee,täällä myös joutuu vanhemmat viämään lapsia pitemmälle tarhaan vaikka meillä on useita tarhoja/perhepäivähoitajia hervannassa...en yllä ymmärrä miten on mahdolista ettei ole tarhapaikkoja.
jos edes sillain pystyisi järjestää tarha on työpaikan lähellä
vuoropäivätarhat ymmärrän niitä kun ei kovin montaa ole

Niih, no näitähän tapahtuu...mutta sitten jos jaksaa olla ärsyttävän sinnikäs ja soitella 5 kertaa päivässä käsittelijälle, niin ehkä sen paikan saattaa saada siitä ihan viereisestäkin pk:sta..semmostakin kun on tapahtunut. :whistle:

[quote="maissihiiri]Ja mun mielestä kenenkään ei tarvitse autoa ostaa sen takia että pääsee lapset viemään päiväkotiin, siis jos ei muuten tarvitse.
[/quote]

No aina sitä autoa ei vaan ole vara ostaa.

Meillä on tulossa todennäköisesti samankaltainen tilanne. Tähän asti lapset ovat olleet tuossa lähipäiväkodissa, mutta se suljetaan viimeistään ensi syksystä ja toinen lähipäiväkoti on nyt jo tupaten täynnä. Virkailija meitä jo vähän varoitteli.

Meillä on käytössä yksi auto, joka on mulla käytössä, koska mun työpaikka on sen verran kauempana. Minä siis veisin aamulla kylläkin autolla toisen lapsen ensin kouluun ihan toiseen suuntaa, sen jälkeen toisen lapsen autolla päiväkotiin sinne 5 kilometrin päähän. Mun mies sitten iltapäivällä tulee ensin bussilla kotiin, hakee sen jälkeen päiväkotilapsen sieltä viiden kilometrin päästä kävellen tai polkupyörällä ja sitten vielä ekaluokkalaisen sieltä ihan toisesta suunnasta. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Niih, no näitähän tapahtuu...mutta sitten jos jaksaa olla ärsyttävän sinnikäs ja soitella 5 kertaa päivässä käsittelijälle, niin ehkä sen paikan saattaa saada siitä ihan viereisestäkin pk:sta..semmostakin kun on tapahtunut. :whistle:

Juu ja suhteilla voi saada paikat sinne minne haluaa... Tällaistakin tiedän tapahtuneen.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Juu ja suhteilla voi saada paikat sinne minne haluaa... Tällaistakin tiedän tapahtuneen.

Aivan....

[/quote]

Ainut järkevä syy auton ostoon on työmatkat jotka ovat siis yhtä kuin lasten hoitoon vienti. Jos ei ole rahaa niin pitää ostaa pätkällä jos on töissä käynti siitä kiinni. JOs ei ole korttia niin hommattavahan se on, ajo-opetusluvilla ei tule edes kovin kalliiksi. Jos asuu syrjässä niin kuin me niin ei voi edes ajatella olevansa ilman autoa! jos on periaatteessa auton hankintaa vastaan on ihan oikeesti asuttava jossain keskustassa/tarhan lähellä/työpaikan lähellä!

Soittele hoitopaikkojen käsittelijälle. Joku vähemmän huono ratkaisu saattaisi löytyä. Meilläkin parin viikon tappelun jälkeen hoitopaikkaan matkaa vain reilu kolme kilometriä. Välille osuu ainakin 7 päiväkotia tai ryhmistä. No, ainakaan eivät ole kahdessa eri paikassa täysin eri puolilla kaupunkia, kuten ensin ehdottivat. No,meillä on auto. Silti yli 8 km hoitopaikkojen välillä olisi tehnyt arjesta oikeasti mahdotonta. Ja itse en halunnut, että kunta päättää minä kuukautena menen töihin. Työt alkoi helmikuun alussa, mikä on kuulema niin äärimmäisen hankala ajankohta, että olisi parempi siirtää elokuuhun.

Siinä olen samaa mieltä, että on kohtuutonta vaatia perhettä hankkimaan toinen auto lasten hoitoon viemisen vuoksi..

Meilläkin tilanne on kohta ajankohtainen. Juuri soittelin päivähoitotoimistoon ja sanoivat että on kova ruuhka, mahdoton vielä sanoa mitään (poika menossa hoitoon 1.3) Ahkerasti olenkuitenkin päättänyt pitää yhteyttä sinnepäin, jotta sopiva hoitopaikka järjestyisi..

Töihin olen jo ilmoittanut maaliskuun alusta palaavani. Mitähän sitten jos hoitopaikka järjestyykin kaupungin toiselta laidalta? Oon vähän alustavasti tutkinut joukkoliikenteen aikatauluja, ja aika huonolta näyttää :|
Sanotaanko sitten vaan pomolle että se on voivoi, kotiin on jäätävä? Tai että työt pystyy aloittamaan joka päivä vasta siihen ja siihen aikaan. Ei onnistu meidän firmassa.
Ollaan jo tutkailtu yksityisiä hoitopaikkojakin.. kunnallinen paikka meille kuitenkin kuuluisi tietenkin, niinkuin muillekin.

Vaikeita juttuja. Aina saa säätää :( Tai sitten teen mistä haaveilen: Otan loparit ja alan tekemään jotain työtä osa-aikaisena muutama pv/viikko. En tosin alaa haluaisi vaihtaa, olen nyt unelma-ammatissani.
Työttömänä tosin saisi olla lapsen kanssa kotona koko ajan :D

Kääntäen: Voinko vaatia, että kaupunki rakentaa jokaisen autottoman asukkaan naapuritontille päiväkodin. Miten maaseudulla, jossa etäisyydet voivat olla jopa kymmeniä kilometrejä, jopa lähimmälle R-kioskille, joka on kai joku tarpeellisuuden mitta nykyään.

No kuten jo sanoin ymmärrän kyllä ettei itse voi valita, mutta eikö ole vähän eri tilanne jos asuu maalla jossa *kaikkialle* on pitkä matka, kuin että asuu lähes kaupungin keskustassa jossa tosiaan *on* noita päiväkoteja sekä perhepäivähoitajia... Jos tosiaan joka ikinen paikka on täynnä ja paikan saamisessa aina menee yli 4 kk, niin on varmasti muitakin jonossa ja kaupungilla olisi aikaa esim. palkata lisää perhepäivähoitajia...
No vaan turhaan millään palstalla tappelen, koetan sen sijaan etsiä muita vaihtoehtoja ;)
Tietääkö joku tuleeko vanhemmille minkä verran maksettavaa jos lapsen saa yksityiselle hoitopaikalle ja saa yksityisen hoidon tukea? Siis suhteessa kunnallisesti järjestettyyn hoitoon?

ei mekään asuta maalla,vaan 10km kaupungista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:

Meillä on tulossa todennäköisesti samankaltainen tilanne. Tähän asti lapset ovat olleet tuossa lähipäiväkodissa, mutta se suljetaan viimeistään ensi syksystä ja toinen lähipäiväkoti on nyt jo tupaten täynnä. Virkailija meitä jo vähän varoitteli.

Meillä on käytössä yksi auto, joka on mulla käytössä, koska mun työpaikka on sen verran kauempana. Minä siis veisin aamulla kylläkin autolla toisen lapsen ensin kouluun ihan toiseen suuntaa, sen jälkeen toisen lapsen autolla päiväkotiin sinne 5 kilometrin päähän. Mun mies sitten iltapäivällä tulee ensin bussilla kotiin, hakee sen jälkeen päiväkotilapsen sieltä viiden kilometrin päästä kävellen tai polkupyörällä ja sitten vielä ekaluokkalaisen sieltä ihan toisesta suunnasta. Huoh.[/quote]
Miks lapsi pitää viedä kouluun?

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:

Meillä on käytössä yksi auto, joka on mulla käytössä, koska mun työpaikka on sen verran kauempana. Minä siis veisin aamulla kylläkin autolla toisen lapsen ensin kouluun ihan toiseen suuntaa, sen jälkeen toisen lapsen autolla päiväkotiin sinne 5 kilometrin päähän. Mun mies sitten iltapäivällä tulee ensin bussilla kotiin, hakee sen jälkeen päiväkotilapsen sieltä viiden kilometrin päästä kävellen tai polkupyörällä ja sitten vielä ekaluokkalaisen sieltä ihan toisesta suunnasta. Huoh.
Miks lapsi pitää viedä kouluun?
[/quote]

Matka ei ole tarpeeksi pitkä, jotta kunta kustantaisi matkaa, eikä kunnan mielestä tarpeeksi vaarallinenkaan. Vaikka itse olen matkan varrelle osuvassa isossa risteyksessä meinannut jäädä viisi kertaa vuoden sisällä auton alle, koska autoilijat ajavat siinä surutta punaisia päin. Poliisille tästä on tiedotettu yms. Mä en kerta kaikkiaan uskalla ekaluokkalaista risteykseen päästää yksin. Siksi.

Syrjässä asuminen on sitä että tarvii liikkua julkisilla tai omalla autolla. Oli se 10km tai 100km ei vaikuta. Jos ei pääse viemään hoitoon/töihin/kouluun jalan tai pyörällä, niin silloin on syrjässä.

Niin, tosiaan jos päivähoitopaikan vuoksi joutuu hankkimaan ajokortin, auton vakuutukset jne. niin helposti menisi ainakin 4 000 e jo kättelyssä. Mutta sehän ei tietenkään ole kunnan/kaupungin ongelma, ja kai se heillekin halvemmaksi tulee kun vanhemmat hoitavat lapsensa kotona...
Mutta pitääpä tosiaan miettiä miten saisi "painostettua". Meidän päivähoidon ohjaaja joka näitä hoitaa on todella mukava, enkä halua huonoja välejä häneen, mutta toisaalta on käynyt selväksi (muuta kautta saanut tietoa) että täällä kyllä pantataan paikkoja ja vitkutellaan viimeiseen asti. Esim. kun haettiin keskimmäiselle lapselle paikkaa, *minä* jouduin soittamaan kaupungille ja muistuttamaan että hoidon alkamiseen on enää muutama viikko... Olivat "unohtaneet", ja silloin järjestyi kyllä paikka parissa viikossa toivomaamme päiväkotiin...

Onpa kurja homma ap:lla. Mulla kun meinasi tulla jo itku, kun lapseni sai paikan vasta 10 kilsan päästä kotoa. Tää on varmaan ihan normaali tilanne jossain maaseudulla, mutta me asutaan sentäs Tampereella ja täällä on niitä päiväkoteja pilvin pimein. Kaikki on vaan täynnä :(

Meillä on onneksi yksi auto, mutta vähän säätämistä tästä jokatapauksessa tulee. Toinen auto helpottaisi tosi paljon kuljettamista, mutta mun pienellä palkalla ei autoa ostella, ja keskustassa (jossa mun työpaikka sijaitsee) parkkimaksutkin tekee jo kympin päivässä. Joten ei mitään järkeä hommata toista autoa.

Sinä joka mietit, että voiko vain ilmoittaa työnantajalle, ettet aloitakaan maaliskuussa jos lapset ei saa hoitopaikkaa, niin kyllähän niin voi tehdä. Kunhan tekee sen 2 kk ennen työhön menoa. Meillä tosin päiväkotipaikka selvisi vasta muutama viikko ennen työhön menoa, joten omaa työhönpaluutani en enää voinut siirtää. Olisin todellakin siirtänyt, jos olisin tämän tiennyt!!!!

Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiskeleville. Itse olen ajatellut, että tämä on vain elämää, ja luotan siihen, että jossain vaiheessa meillekin järjestyy paikka lähipäiväkodista, 200 metrin päästä.

Kuumimmat

Yhteistyössä