Tietääkö joku, mistä tämä kiusallinen vaiva johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sara

Vieras
Mulla on yleensä kuukautisten jälkeen tai ennen kuukautisia, sellainen olo tai tuntuu kuin olisi virtsatientulehdus. Kirveltää virtsatessa, paineentunnetta alavatsassa ja tuntuu että koko ajan olisi pissahätä. Yleensä se häviää, kun menkat alkaa, mutta saattaa tulla myös uudelleen menkkojen jälkeen pariksi päivää. Sitte jättää rauhaan, mutta alkaa taas muutama päivä ennen menkkoja. Ei ole näin säännöllistä, vaan riippuu kuukaudesta, joskus saattaa olla ettei mitään oireita ja joskus enemmän. Puhuin gynelleni tästä oireesta, eikä tuntunut ymmärtävän tai löytävän ratkaisua, vaan totesi, että on kiusallinen vaiva eikä voi tehdä mitään. Tätä ei ole ollut kovin kauaa, vaan alko viime syksyllä, kun mulla oli paljon virtsatientulehduksia.. Voisko mulla olla päällä joku pitkittynyt virtsis vai onks tää ihan normaalia..

Mulla on vähän samanlaista semmoista polttelun tunnetta ja riippuu juuri kuukautiskierron kohdasta. Olisin myös kiinnostunut tietämään mistä johtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja mulla vähän samaa:
Mulla on vähän samanlaista semmoista polttelun tunnetta ja riippuu juuri kuukautiskierron kohdasta. Olisin myös kiinnostunut tietämään mistä johtuu?

mm.. ei mua kyllä polttele, vaan lähinnä kirveltää. Tuntuu todella epämukavalle, yritän sitten juoda jos se johtuisi siitä etten ole juonut tarpeeksi, mutta ei se yleensä auta mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja mulla vähän samaa:

mm.. ei mua kyllä polttele, vaan lähinnä kirveltää. Tuntuu todella epämukavalle, yritän sitten juoda jos se johtuisi siitä etten ole juonut tarpeeksi, mutta ei se yleensä auta mitään..

No polttelu on ehkä väärä sana, jotain kirvelyn ja polttelun välimaastosta :) Mä ainakin luulen, että johtuu siitä etten ole juonut riittävästi. Lisäksi mulla on joskus todettu alapäässä olevan kovin matala pH, joten varmaan sekin vaikuttaa.

Googlaa termi "Interstitiaalinen virtsarakontulehdus". Itselläni ollut samanlaisia oireita, juuri tuota kirvelyä ja jatkuvaa pissahädän tunnetta. Oireet alkoi kunnolla, kun epäiltiin virtsatientulehdusta (verta virtsatessa) mutta tulehdusta ei ollut. Tämän jälkeen "yllättävä" vessahätä on saattanut yllättää monestikin päivässä ja vessassa saa juosta usein (ennen vain 1-2 krt päivässä pissalla). Virtsatessa kirvelee, virtsa on jatkuvasti "aamupissankeltaista", joskus aamuisin vessassa saa "pusata" ja kun ei saa pissattua alavatsan paineen (?) takia, niin pitää mennä noin puolen tunnin päästä uudestaan aamupissalle. Mulla lisäksi ongelmana jatkuva polttelu/kirvely paikoissa, jolloin seksikin tekee kipeää. Ongelmaa on aina vähätelty (kuulemma ongelma tihentyneessä vessassa käynnissä on korvien välissä, jatkuva keltaisuus johtuu esim. porkkanoista/punajuuresta, joita en syö, kirvely "harjoituksen puutteesta"...!) eikä kukaan ole siihen puuttunut. Otin selvää ja lueskelin vulvodyniasta netissä (epäilen, että ainakin se minua vaivaa) ja löysin lisäksi kyseisen sairauden. Olen menossa lääkäriin elokuussa ja ajattelin ottaa asian puheeksi, olen kärsinyt nyt kohta kolme vuotta lääkärien pyöritellessä päätään.

mulle sanottiin näistä virtsaamisonkelmista ja kirvelystä juurikin noin :D kiusallinen vaiva, eikä kuulemma voi mitään. rasittaa vaan toi tunne ku on muka koko ajan hätä ja polttava kirvely on tosi epämiellyttävää...

Alkuperäinen kirjoittaja sama vika:
Googlaa termi "Interstitiaalinen virtsarakontulehdus". Itselläni ollut samanlaisia oireita, juuri tuota kirvelyä ja jatkuvaa pissahädän tunnetta. Oireet alkoi kunnolla, kun epäiltiin virtsatientulehdusta (verta virtsatessa) mutta tulehdusta ei ollut. Tämän jälkeen "yllättävä" vessahätä on saattanut yllättää monestikin päivässä ja vessassa saa juosta usein (ennen vain 1-2 krt päivässä pissalla). Virtsatessa kirvelee, virtsa on jatkuvasti "aamupissankeltaista", joskus aamuisin vessassa saa "pusata" ja kun ei saa pissattua alavatsan paineen (?) takia, niin pitää mennä noin puolen tunnin päästä uudestaan aamupissalle. Mulla lisäksi ongelmana jatkuva polttelu/kirvely paikoissa, jolloin seksikin tekee kipeää. Ongelmaa on aina vähätelty (kuulemma ongelma tihentyneessä vessassa käynnissä on korvien välissä, jatkuva keltaisuus johtuu esim. porkkanoista/punajuuresta, joita en syö, kirvely "harjoituksen puutteesta"...!) eikä kukaan ole siihen puuttunut. Otin selvää ja lueskelin vulvodyniasta netissä (epäilen, että ainakin se minua vaivaa) ja löysin lisäksi kyseisen sairauden. Olen menossa lääkäriin elokuussa ja ajattelin ottaa asian puheeksi, olen kärsinyt nyt kohta kolme vuotta lääkärien pyöritellessä päätään.

toi voisi kyllä sopia oireiden perusteella. Mulla on aina yhdyntä tehnyt kipeää, joskus kipua virtsatessa ja tihentynyttä virtsaamistarvetta. Outoa, se että ne kivut häviää hetkeksi aina, mutta tulevat takasin, eli aina en joudu niistä kärsimään, kun vain ehkä pari kertaa kuukaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Samoin:
mulle sanottiin näistä virtsaamisonkelmista ja kirvelystä juurikin noin :D kiusallinen vaiva, eikä kuulemma voi mitään. rasittaa vaan toi tunne ku on muka koko ajan hätä ja polttava kirvely on tosi epämiellyttävää...

Niin, sit mulle sanottiin et en mä siitä koko loppuelämää joudu kärsimään, vaan se menee ajan kanssa pois :S

Voisiko kyseessä olla sytolyysi eli liian hapan valkovuoto? Sytolyysissä oireet pahenevat kierron loppu- ja alkuvaiheessa. Papassa ainakin pystytään hyvin toteamaan ja saamaan oireen mukaista hoitoa.

Oon kärsinyt samoista oireista 10 vuotta. Virtsatessa kirvelee ja kirvely saattaa kestää tunneista päiviin. Kirvely niin kovaa että menee välillä kivun puolelle. Joskus yhdyntä laukaisee saman. Virtsarakko tähystetty kahdesti ja terve on. Kivut eivät mitenkään säännöllisiä, välillä olivat parikin vuotta pois. Aikoinaan oireet alkoivat seksielämän aloittamisen yhteydessä tulleista virtsatietulehduksista. Välillä ollut siis aika rankkaa.
Viimeksi papassa todettiin sytolyysi eli elimistö niin hapan että hajottaa soluja ja valkovuoto hapanta. Tänään kohtasin tosi asiansa osaavan neuvolan terkkarin, joka sanoi että KAIKKI oireeni voivat johtua sytolyysista. Eli virtsa on niin hapanta että sattuu.. Hoidoksi emättimen ph:ta tasapainoittavia puikkoja tai salvaa. Alussa kuuri ja jatkossa tarvittaessa ja aina yhdynnän jälkeen.
Jännityksellä odotan tuloksia.

Yhteistyössä