Tiesitkö, että siisti koti on huono juttu lapsen kehityksen kannalta?

  • Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti
"mutsi"
Ihana uutinen, eikös vaan?

Tutkitusti sotkuinen koti on lapselle kehittävämpi ympäristö kuin siisti koti.
Sotku ei tarkoita tietenkään likaa, vaan epäjärjestystä.

Pelastakoon tämä uutinen kesäsi. ;)

...lisään vielä, että eräs lääkäri kerran sanoi, että kun näkee kodin, jossa kaikki on aina tiptop, se melkein olisi lastensuojeluilmoituksen paikka. Hän sanoi tämän puoliksi tosissaan.
Perustellen asian sillä, että tiptop-kodissa lasten elämää rajoitetaan liiaksi.
 
"katmat"
Tuo on ap muuten totta. Oon lukenu aiheesta myös. Epäjärjestys on kehittävää, se on tutkitusti todettu. Se, että lapsen huone näyttää aikuisen silmiin olevan täydessä kaaoksessa, niin lapsen silmissä siellä on täysi järjestys. Samoin se on kehittävää ettei lapsen tarvi siivota leikkejä pois vaan ne voivat jäädä paikoilleen ja leikkiä voi jatkaa seuraavana päivänä. Se kuulemma latistaa lapsen mielikuvitusta kun joutuu jättää leikit kesken, päivästä toiseen jatkuva leikki on kehittävää. Ja epäjärjestys siis on eri asia kuin likaisuus. Puhdasta on hyvä olla, mutta se ei haittaa yhtään vaikkei joka tavara oo tip top paikoillaan.

Mulle kans sanoi neuvolan terkka, että kun hän menee kotikäynnille vauvan syntymän jälkeen niin jos koti on tiptop siisti ja suoraan sisustuslehden kuvasta niin silloin hänellä alkaa hälytyskellot soida ihan yhtä lailla kuin jos siellä olis koiranp:t ja muut sonnat pitkin lattioita. KUmpikaan ei oo hyvästä lasta ajatellen.
 
sekopoltsin koti
Tunsin kerran yhen sekopoltsin ja hänen asunnossaan kaikki oli viimesen päälle tiptop. Vaatteet kaapeissakin oli kuin armeijassa tupatarkastuksen jälkeen. Pinot suorat kuin mitkä.
 
sekopoltsin koti
[QUOTE="mutsi";23957074]Oliko tällä poltsilla lapsia?


(toivottavasti ei)[/QUOTE]

Ei silloin ollut mutta myöhemmin joo. Muutti pois joten en tiedä hänestä enää mitään. Tuli vaan jotenkin outo olo siellä mitä ei muissa siisteissä kodeissa tullu.
 
"mmm"
Mulla on kaveri jolla oli aina kaikki tiptop. Astiakaapissakin piti astiat olla tietyssä järjestyksessä ja sentilleen oikeassa kohdassa. Yhtäkään pölyhiukkasta ei saanu olla missään. Muuttivat sittemmin pois ja nykyisin heillä on yksi lapsi, olis kiva käydä kylässä ja nähdä vieläkö sama tyyli jatkuu.Jos ei oo muuttanu tyyliään niin säälin kyllä lasta syvästi.
 
"hih"
[QUOTE="mmm";23957117]Mulla on kaveri jolla oli aina kaikki tiptop. Astiakaapissakin piti astiat olla tietyssä järjestyksessä ja sentilleen oikeassa kohdassa. Yhtäkään pölyhiukkasta ei saanu olla missään. Muuttivat sittemmin pois ja nykyisin heillä on yksi lapsi, olis kiva käydä kylässä ja nähdä vieläkö sama tyyli jatkuu.Jos ei oo muuttanu tyyliään niin säälin kyllä lasta syvästi.[/QUOTE]

Siis oliko sillä kaapeissaan tilaa niin, että olisi voinut astella astiansa miten vain ? Mulla on nimenomaan astiakaapit tarkassa järjestyksessä, että saan kaikki astiamme niihin sopimaan.
 
En olekaan ainut jolla
Kävin kerran kaverini luona kylässä ja kolme lasta oli tullu jo koulusta. Ihana ja helpottava näky oli kun eteinen oli täynnä takkeja, pipoja, kenkiä..ym. Luulin että heillä olisi aina kaikki tiptop ja lapset laittaa aina heti vaatteensa järjestykseen. Ja piste i:n päällä oli ettei se kaverini selitelly eikä pyydelly anteeksi sotkua. :)
 
"mmm"
[QUOTE="hih";23957152]Siis oliko sillä kaapeissaan tilaa niin, että olisi voinut astella astiansa miten vain ? Mulla on nimenomaan astiakaapit tarkassa järjestyksessä, että saan kaikki astiamme niihin sopimaan.[/QUOTE]

kaapissa oli runsaasti tilaa että se ei ollu syy. hän itse tunnusti mulle että ei voi sietää sitä että yksikään kippo on väärässä paikassa. työssään hän oli niin nipo että sai burn outin ja oli vuoden poissa töistä sen takia.
 
"vieras"
Meidän äidillä oli pakkomielle siivouksen suhteen kun oltiin pieniä. Kämppä oli aina tiptop ja sitä piti lastenkin noudattaa. Se oli todella ahdistavaa meille lapsille kun mikään ei riittänyt, lelut piti olla siististi hyllyssä järjestyksessä, ei saanut olla hetkeäkään levällään. Jos leluja oli levällään tai roskia lattialla, äti romahti täysin. Neljännen lapsen jälkeen äiti ei enää kestänyt, vaan ahdistui ja masentui. Kämppä alkoi pikkuhiljaa muistuttaa "Himohamstraajia". Nyt asuu isäpuolen kanssa kahdestaan ja siellä on sotkuista ja likaista...

Ite oon ollut aina sitä mieltä että koti pitää olla sen näköinen että siellä asutaan. Meillä on leluja levällään, ne kerätään illalla. Roskat lakaistaan tai kerätään kun niitä näkyy...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23957707]Meidän äidillä oli pakkomielle siivouksen suhteen kun oltiin pieniä. Kämppä oli aina tiptop ja sitä piti lastenkin noudattaa. Se oli todella ahdistavaa meille lapsille kun mikään ei riittänyt, lelut piti olla siististi hyllyssä järjestyksessä, ei saanut olla hetkeäkään levällään. Jos leluja oli levällään tai roskia lattialla, äti romahti täysin. Neljännen lapsen jälkeen äiti ei enää kestänyt, vaan ahdistui ja masentui. Kämppä alkoi pikkuhiljaa muistuttaa "Himohamstraajia". Nyt asuu isäpuolen kanssa kahdestaan ja siellä on sotkuista ja likaista...

Ite oon ollut aina sitä mieltä että koti pitää olla sen näköinen että siellä asutaan. Meillä on leluja levällään, ne kerätään illalla. Roskat lakaistaan tai kerätään kun niitä näkyy...[/QUOTE]

Lisään vielä, että kerran kun kaveri tuli käymään, harmittelin kun en ehtinyt siivoamaan (ennen vieraiden tuloa kerätään lelut, pyyhitään pölyt, imuroidaan ym.), niin kaveri siihen totesi: "No ku just meinasin sanoa että teillä on aina niin ihanan kodikasta ja lämmintä". Kyllä tuli hyvä mieli! :)
 

Yhteistyössä