Tiehyttukos ja vauvan kiinteiden rajoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vauva on pian 11kk ja eilen aamulla heräsin kipeään rintaan. Yhdessä kohtaa tuntuu patti joka aristaa. Muuten on vielä onneksi hyvä olo, ei kuumetta tms rintatulehduksen oiretta. Tietysti olen nyt koittanut imettää paljon, lämmittänyt rintaa suihkussa ja lypsänyt käsin. Mutta tukos ei aukea. En todellakaan haluaisi sen kehittyvän tulehdukseksi, yhden antibioottikuurin olen sen vuoksi jo tässä imetysaikana syönyt.

Vauva vaan huolii aika laiskasti rintaa. Voinko tänään rajoittaa vauvan kiinteiden syömistä ja tarjota tilalle rintaa? Kipeästä rinnasta olen imettänyt enemmän, mutta silloin taas toinen paisuu kipeäksi ja pinkeäksi aika nopeasti.

Voit. Kyllä se lapsi sitten älähtää jos on eri mieltä suunnitelmasta. Ravitsemuksellisesti lapsi ei siitä kärsi, joten ihan voit perstuntumalla lasta kuunnellen kokeilla. Toivottavasti helpottaa pian!

Voit rajoittaa, tuon ikäinen pärjää vielä hyvin pelkällä maidollakin. Voisit myös kokeilla laskea kudosturvotusta rinnasta kylmällä hauteella, esim. kankaaseen kiedotulla pakastevihannespussilla tai vastaavalla, jotta tukos pääsee paremmin liikkeelle. Lämmintä sitten vasta juuri ennen imetystä tai maidon lypsyä/pumppaamista, jotta heruminen käynnistyy helpommin. :)

Jos muuten olet Facebookissa, niin voin lämpimästi suositella Imetyksen tuki ry:n FB-ryhmää. Sieltä saa tukea ja apua kaikenlaisiin imetyspulmiin lähes ympäri vuorokauden. Harmittaa, etten esikoisen imetysaikana tiennyt ko. ryhmän olemassaolosta mitään - nyt kuopusta imettäessä olen saanut tuolta valtavasti tietoa. :)

Yhteistyössä