Tiedote sokeille ja idiooteille rekkakuskeille

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaesko
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaesko
Halvatun tunarit! Ette sen vertaa viitsi katsoa, että onko lapsia kävelemässä suojatiellä, vaan ajatte surutta yli. Parasta lopettaa ne ajohommat ja jättää ne vastuullisille kuljettajille. Nyt on viikon sisällä jo ainakin kaksi lasta jäänyt suojatiellä auto alle.
 
vierailija
Suojatiekäyttäytymiseen pitäisi kaikkien kiinnittää vähän huomiota. Sanoisin, että yksityisautoilijat ovat vielä pahempia tuossa suojateiden varomisessa. Monessa muussa maassa autoilu voi itsessään olla mitä vaan, mutta suojateitä siellä kunnioitetaan ihan eri lailla kuin täällä.

Lapsillekin kannattaa opettaa, ettei sinne suojatielle rynnätä ihan päättömästi mitään katsomatta, aika usein näkee päin punaisia rynniäviäkin (niin aikusia kuin lapsiakin), kun he yrittävät punaisista valoista huolimatta ehtiä bussiinsa. Yksikin kerta näin läheltä piti tapauksen, kun nainen kiilakorkolipokkaissaan ryntäsi päin punaisia valoja, kompuroi niiden kanssa vielä niin, että kenkä lensi jalasta ja vihreillä ajelevat autot joutuivat hätäjarruttamaan, kun yksi ryntää päättömästi eteen mitään katsomattta. Tätösen bussi ehti mennä, mutta selvisi sentään auton alle jäämättä, nilkan kunnosta en tiedä tuon kompuroinnin jälkeen.
 
huomio aikuiset!
Itse peräänkuuluttaisin myös esimerkin voimaa. Todistin tässä yhtenä päivänä sellaista tilannetta, jossa toisilleen tuntemattomat aikuinen ja lapsi odottelivat, että jalankuljijoiden valo muuttuisi vihreäksi. Tämä aikuinen ei malttanut odottaa, vaan paineli päin punaista. Mikäli tuo lapsi olisi seurannut hänen esimerkkiään, ja lähtenyt kävelemään perässä, olisi hän jäänyt auton alle, nimittäin niin kovaa ajoi auto ohi (autoilijalle paloi siis vihreä). Fiksu lapsi siis, mutta joku toinen lapsi ei ehkä olisi ymmärtänyt olla yhtä tarkkaavainen.
 
vierailija
Ehkä nyt pitäisi ensin odottaa tietoa, mitä OIKEASTI on tapahtunut. Pelkät otsikot eivät kerro totuutta tilanteesta. Paikan tuntien ja siitä joka päivä töihin ajaen, odottaisin poliisin tutkimusten tuloksia. Tuossa kohtaa on joka tapauksessa oman näkemykseni mukaan liikenneympäristön suunnittelu täysin poskellaan ja se voi johtaa tällaisiin ikäviin tapahtumiin. Ei nyt tuomita rekkakuskia vain siksi, että hänellä oli iso auto allaan. Tuohon risteykseen ja mutkaan ei voi ajaa ylinopeutta tai huolimattomasti. Sen sijaan voi olla täysin näkemättä suojatielle tuleva jalankulkijaa, vaikka kuinka yrittäisi.
 
vierailijaesko
Sellaisia risteyksiä ei saisi olla lainkaan, jossa molemmille paraa yht'aikaa vihreä, sekä kääntyville autoille, että jalankulkijoille. Helsingin turmassa ainakin oli noin. Ei lapsi tajua astuvansa surman suuhun koska luottaa vihreään valoon.
 
vierailijaesko
Ehkä nyt pitäisi ensin odottaa tietoa, mitä OIKEASTI on tapahtunut. Pelkät otsikot eivät kerro totuutta tilanteesta. Paikan tuntien ja siitä joka päivä töihin ajaen, odottaisin poliisin tutkimusten tuloksia. Tuossa kohtaa on joka tapauksessa oman näkemykseni mukaan liikenneympäristön suunnittelu täysin poskellaan ja se voi johtaa tällaisiin ikäviin tapahtumiin. Ei nyt tuomita rekkakuskia vain siksi, että hänellä oli iso auto allaan. Tuohon risteykseen ja mutkaan ei voi ajaa ylinopeutta tai huolimattomasti. Sen sijaan voi olla täysin näkemättä suojatielle tuleva jalankulkijaa, vaikka kuinka yrittäisi.
Helsingin tapauksessa kävin katsomassa risteystä jossa onnettomuus tapahtui. En ymmärrä millään, miten siinä voi ajaa ihmisen yli. Näkyvyys kääntyvästä kuorma-autostakin on sellainen, että koko suojatie näkyy.
 
vierailija
Ongelma on että rekasta ei yksinkertaisesti välttämättä näe lasta, lapsi taas kävelee autoja tarkistamatta tien yli kun vihreä palaa.
Lapselle pitää painottaa että ei ylitä tietä ennen kuin auto on pysähtynnyt suojatien eteen.
 
vierailija
Kyllä suomalaisten suojatiekäyttäytymiseen pitäisi nyt viimeistään puuttua ja rankalla kädellä. Poliiseja vaan puskiin ja sakottamaan jokaista joka laiminlyö suojateitä. Töyssyjä pitäisi rakentaa etenkin asuinalueille, missä lapset kulkee kodista kouluun/ bussipysäkille päivittäin. Parkkipaikkoja ei pitäisi suunnitella suojateiden eteen/viereen. Noitakin on hirveästi että parkkeeratut autot tukkii näkyvyyden. Samaten on ihan älyvapaata touhua istuttaa jotain lehtipuskaa suojatien viereen, ja kun se sitten kasvaa niin etenkään lapsia ei voi havaita sieltä takaa tulevan. Vihreät valot ei saisi palaa sekä kääntyville autoilijoille ja jalankulkijoille/pyöräilijöille. Se kuollut kulma joka jää autoilijan oikealle puolelle, on kyllä vaarallinen. Ihan täysin älyvapaata että tuollaista valosuunnittelua edes harrastetaan.

Ja ne kakskaistaset..... kolmikaistaset. Niille pitää tehdä jotain ASAP. Monet toki laiminlyö pysähtymisvelvollisuutta ihan välinpitämättömyyttään, mutta kyllä noilla teillä saa olla todella - todella - skarppina aina. Niissä sattuu autoilijoille varmasti paljon ihan inhimillisiä vahinkojakin.
 
vierailija
Oma äitini on pienestä pitäen tolkuttanut minulle, että kövelijä näkee autot paremmin kun autoilijat kävelijän, ja siksi kävelijän pitää aina varoa, vaikka olisi kuinka suojatiellä tai vihreät valot palaisivat. Koskaan ei tiedä, onko autonajaja saanut elämänsä ensimmäisen sairaskohtauksen, tai onko risteyksessä muuta hämminkiä, johon autoilijan huomio kiinnittyy.

Tämän ymmärsin todeksi vasta kun kävin autoioulun, ja huomasin käytännössä, miten hankalaa on nähdä, onko jonkun puun tai pylvään takana kävelijää vai ei. Sen jälkeen olen muuttunut vielä varovaisemmaksi jalankulkijaksi. Ja lapsilleni aion opettaa, ettei koskaan voi luottaa siihen, että muut ihmiset osaisivat, kykenisivät tai haluaisivat noudattaa yhteisiä sääntöjä, ainoa, jonka toimintaan pystyy luottamaan, on ihminen itse.

Minusta olisi vain yksinkertaisesti paljon järkevämpää opettaa lapset katsomaan ja varomaan silloin kun ylittävät suojatietä, vaikka kuinka olisi vihreät valot. Joka tätä ei lapsilleen opeta, leikkii lastensa hengellä ja tekee heille karhunpalveluksen. Liikenne ei ole se paikka, jossa mitellään voimia sen puolesta kuka on oikeassa ja kuka väärässä, liikenteessä kuolee jos omista oikeuksista pitää hullun lailla kiinni.

Jos tämä olisi näille lapsille opetettu, he olisivat todennäköisesti hengissä. Autoilijat eivät ajaneet heidän päälleen tahallaan, se on varmaa, vahinkoja sattuu.
 
vierailija
Oma äitini on pienestä pitäen tolkuttanut minulle, että kövelijä näkee autot paremmin kun autoilijat kävelijän, ja siksi kävelijän pitää aina varoa, vaikka olisi kuinka suojatiellä tai vihreät valot palaisivat. Koskaan ei tiedä, onko autonajaja saanut elämänsä ensimmäisen sairaskohtauksen, tai onko risteyksessä muuta hämminkiä, johon autoilijan huomio kiinnittyy.

Tämän ymmärsin todeksi vasta kun kävin autoioulun, ja huomasin käytännössä, miten hankalaa on nähdä, onko jonkun puun tai pylvään takana kävelijää vai ei. Sen jälkeen olen muuttunut vielä varovaisemmaksi jalankulkijaksi. Ja lapsilleni aion opettaa, ettei koskaan voi luottaa siihen, että muut ihmiset osaisivat, kykenisivät tai haluaisivat noudattaa yhteisiä sääntöjä, ainoa, jonka toimintaan pystyy luottamaan, on ihminen itse.

Minusta olisi vain yksinkertaisesti paljon järkevämpää opettaa lapset katsomaan ja varomaan silloin kun ylittävät suojatietä, vaikka kuinka olisi vihreät valot. Joka tätä ei lapsilleen opeta, leikkii lastensa hengellä ja tekee heille karhunpalveluksen. Liikenne ei ole se paikka, jossa mitellään voimia sen puolesta kuka on oikeassa ja kuka väärässä, liikenteessä kuolee jos omista oikeuksista pitää hullun lailla kiinni.

Jos tämä olisi näille lapsille opetettu, he olisivat todennäköisesti hengissä. Autoilijat eivät ajaneet heidän päälleen tahallaan, se on varmaa, vahinkoja sattuu.
Äitisi ja sinä olette viisaita naisia.
 
vierailija
Oma äitini on pienestä pitäen tolkuttanut minulle, että kövelijä näkee autot paremmin kun autoilijat kävelijän, ja siksi kävelijän pitää aina varoa, vaikka olisi kuinka suojatiellä tai vihreät valot palaisivat. Koskaan ei tiedä, onko autonajaja saanut elämänsä ensimmäisen sairaskohtauksen, tai onko risteyksessä muuta hämminkiä, johon autoilijan huomio kiinnittyy.

Tämän ymmärsin todeksi vasta kun kävin autoioulun, ja huomasin käytännössä, miten hankalaa on nähdä, onko jonkun puun tai pylvään takana kävelijää vai ei. Sen jälkeen olen muuttunut vielä varovaisemmaksi jalankulkijaksi. Ja lapsilleni aion opettaa, ettei koskaan voi luottaa siihen, että muut ihmiset osaisivat, kykenisivät tai haluaisivat noudattaa yhteisiä sääntöjä, ainoa, jonka toimintaan pystyy luottamaan, on ihminen itse.

Minusta olisi vain yksinkertaisesti paljon järkevämpää opettaa lapset katsomaan ja varomaan silloin kun ylittävät suojatietä, vaikka kuinka olisi vihreät valot. Joka tätä ei lapsilleen opeta, leikkii lastensa hengellä ja tekee heille karhunpalveluksen. Liikenne ei ole se paikka, jossa mitellään voimia sen puolesta kuka on oikeassa ja kuka väärässä, liikenteessä kuolee jos omista oikeuksista pitää hullun lailla kiinni.

Jos tämä olisi näille lapsille opetettu, he olisivat todennäköisesti hengissä. Autoilijat eivät ajaneet heidän päälleen tahallaan, se on varmaa, vahinkoja sattuu.
Hmm.. kerrot että asia sinulle opetettiin, mutta ymmärsit sen vasta täysin kun itse istuin ratin taakse. Voisitko kuvitella, että pieni lapsi ei parhaastakaan opetuksesta ja valistuksesta huolimatta aina osaa hahmottaa ja ymmärtää liikenteen vaaroja? Esim. 7-vuotias pikku koululainen ei vielä osaa hahmottaa ajoneuvojen nopeutta; kuinka kauan niillä kestää tulla joku matka tai hidastaako ajoneuvo nyt niin että pääsen tästä yli. Autoilijakin kun kääntyy tieltä suojatien yli oikealle, saattaa ensin pysähtyä, vilkasta olan yli oikealle ja sitten lähteä etenemään. Tuossa tilanteessa lapsi saattaa katsoa että auto pysähtyi, kuljettaja ei näe lasta kun tämä jää kuolleeseen kulmaan/puskan taakse/ aurinko häikäisee, ja lähtee liikkeelle samalla kun lapsi tulee alle.

Kyllä autoilija on se joka on vastuussa siitä, ettei suojatiellä aja kenenkään päälle. Ei sitä vastuuta voi pienentää edes vahinko-selityksillä. Rangaistukset Suomessa siitä, että ajat jonkun päälle suojatiellä tai laiminlyöt väistämisvelvollisuutta, on ihan mitättömät. Kävelijää, jopa pientä koululaista koitetaan syyllistää. " Sun pitää katsoa ja odottaa vaikka vihreä valo palaa". Tottakai pitää ja näin varmaan suurin osa lapsilleen opettaakin, mutta se joka ratin taakse istuu on ihan itse vastuussa siitä ettei aja muiden päälle. Ja tuon vastuun laiminlyömisestä ja toisen tappamisesta /vammauttamisesta pitäisi langettaa isot tuomiot.

Liikennekulttuuri on meillä tosi itsekeskeistä. Ja nekin jotka ajaa rauhallisesti, pysähtyy jos tarve, ei hätiköi, saa osakseen häirintää. Aletaan tööttäillä takana, näyttämään käsimerkkejä, mulkoilemaan, tekemään älyvapaita ja täysin turhia ohituksia. Kamalaa öykkäröintiä. Tuollaisilta pitäisi ottaa kortit kuivumaan ja kortitta ajelusta pitäisi laittaa linnaan.

Itse ajelin tässä yksi päivä rauhallista taajamatietä eteenpäin, jossa kolmenkympin rajoituslätkä. Näin jo kaukaa että tiellä edessä tepasteli fasaani. Jarrutin rauhallisesti ja ajoissa, niin että takana olevalla oli hyvin aikaa reagoida jarrutukseeni. Fasaani vain nökötti keskellä tietä. Ajoin ihan sen eteen eikä se väistynyt, joten tööttäsin. Lintu vain nököttää siinä. Tööttäsin toisen kerran. Lintu lähti jatkamaan tien ylitystä, kun IDIOOTTI minun takanani oli tämän maks. 30 SEKUNNIN aikana raivostunut odotuksesta, lähti ohittamaan minua MUTKASSA ja ajoi linnun päältä kun ei nähnyt sen tulevan minun autoni edestä. Lisäksi kuljettajan huomio näytti keskittyvän oman keskisormen heilutteluun minulle. Mitä jos tuo lintu olisi ollut pieni lapsi eksyksissä keskellä tietä? Mitä jos joku olisi tullut mutkan takaa vastaan? Miten voit lähteä mutkassa ohittamaan autoa, jonka pysähtymissyytä et ole nähnyt. Miten voit lähteä ohitukseen vielä niin, ettet katso eteesi vaan mulkoilet ohitettavaan autoon ja näytät kansallisia käsimerkkejä? Miten kenelläkään voi olla liikenteessä niin kiire, että jo 30 sekunnin odotus saa pään räjähdyksen partaalle? Ymmärtäisin asteen paremmin, jos puhuttaisiin nyt edes minuuttien odotuksesta. Mutta siis nyt puhutaan sekunneista!!!

Huoh. Miksi täytyy olla olemassa tuollaisia pallipäitä. Ei voi ymmärtää.
 
vierailija
Liikennekulttuuri on meillä tosi itsekeskeistä. Ja nekin jotka ajaa rauhallisesti, pysähtyy jos tarve, ei hätiköi, saa osakseen häirintää. Aletaan tööttäillä takana, näyttämään käsimerkkejä, mulkoilemaan, tekemään älyvapaita ja täysin turhia ohituksia. Kamalaa öykkäröintiä. Tuollaisilta pitäisi ottaa kortit kuivumaan ja kortitta ajelusta pitäisi laittaa linnaan.
Tiedän kuskeja, jotka eivät uskalla edes pysähtyä suojatien eteen, kun pelkäävät takanaolijan ajavan perään. Älyvapaita kuskeja kyllä riittää. Ajeltiin tuossa kesälomalla alkuillasta Helsingistä Turkuun päin kehien välissä. Ohiteltiin siinä sitten raskaampaa liikennettä vasempaa kaistaa ajaen, työkoneitakin oli siellä hitaammalla kaistalla mukana. Liikennenopeusrajoitusten mukaan mentiin (ja mittari näyttää oikein), niin eikö sieltä joku älykääpiö tullut perässä hirveää ylinopeutta ajovalojaan vilkutellen, että ollaan hänen tien tukkonaan.
 
Ongelma on että rekasta ei yksinkertaisesti välttämättä näe lasta, lapsi taas kävelee autoja tarkistamatta tien yli kun vihreä palaa.
Lapselle pitää painottaa että ei ylitä tietä ennen kuin auto on pysähtynnyt suojatien eteen.
Sellaiset kuormurit ja rekat, joiden ohjaamosta ei voi nähdä lapsen kokoisia jalankulkijoita, tulee yksinkertaisesti poistaa liikenteestä.

Katsastukseen testi, jossa tarkistetaan näkyvyys.

Tosiasiassa sitä näkyvyyttä näyttävät heikentävän eniten puhelimet, joita kuskit hiplailevat ajaessaan. Viime viikolla Helsinkiin ajaessani ohit moottoritiellä ainakin kolme tälläistä rekkaurhoa.
 
vierailija
Hmm.. kerrot että asia sinulle opetettiin, mutta ymmärsit sen vasta täysin kun itse istuin ratin taakse. Voisitko kuvitella, että pieni lapsi ei parhaastakaan opetuksesta ja valistuksesta huolimatta aina osaa hahmottaa ja ymmärtää liikenteen vaaroja? Esim. 7-vuotias pikku koululainen ei vielä osaa hahmottaa ajoneuvojen nopeutta; kuinka kauan niillä kestää tulla joku matka tai hidastaako ajoneuvo nyt niin että pääsen tästä yli. Autoilijakin kun kääntyy tieltä suojatien yli oikealle, saattaa ensin pysähtyä, vilkasta olan yli oikealle ja sitten lähteä etenemään. Tuossa tilanteessa lapsi saattaa katsoa että auto pysähtyi, kuljettaja ei näe lasta kun tämä jää kuolleeseen kulmaan/puskan taakse/ aurinko häikäisee, ja lähtee liikkeelle samalla kun lapsi tulee alle.

Kyllä autoilija on se joka on vastuussa siitä, ettei suojatiellä aja kenenkään päälle. Ei sitä vastuuta voi pienentää edes vahinko-selityksillä. Rangaistukset Suomessa siitä, että ajat jonkun päälle suojatiellä tai laiminlyöt väistämisvelvollisuutta, on ihan mitättömät. Kävelijää, jopa pientä koululaista koitetaan syyllistää. " Sun pitää katsoa ja odottaa vaikka vihreä valo palaa". Tottakai pitää ja näin varmaan suurin osa lapsilleen opettaakin, mutta se joka ratin taakse istuu on ihan itse vastuussa siitä ettei aja muiden päälle. Ja tuon vastuun laiminlyömisestä ja toisen tappamisesta /vammauttamisesta pitäisi langettaa isot tuomiot.

Liikennekulttuuri on meillä tosi itsekeskeistä. Ja nekin jotka ajaa rauhallisesti, pysähtyy jos tarve, ei hätiköi, saa osakseen häirintää. Aletaan tööttäillä takana, näyttämään käsimerkkejä, mulkoilemaan, tekemään älyvapaita ja täysin turhia ohituksia. Kamalaa öykkäröintiä. Tuollaisilta pitäisi ottaa kortit kuivumaan ja kortitta ajelusta pitäisi laittaa linnaan.

Itse ajelin tässä yksi päivä rauhallista taajamatietä eteenpäin, jossa kolmenkympin rajoituslätkä. Näin jo kaukaa että tiellä edessä tepasteli fasaani. Jarrutin rauhallisesti ja ajoissa, niin että takana olevalla oli hyvin aikaa reagoida jarrutukseeni. Fasaani vain nökötti keskellä tietä. Ajoin ihan sen eteen eikä se väistynyt, joten tööttäsin. Lintu vain nököttää siinä. Tööttäsin toisen kerran. Lintu lähti jatkamaan tien ylitystä, kun IDIOOTTI minun takanani oli tämän maks. 30 SEKUNNIN aikana raivostunut odotuksesta, lähti ohittamaan minua MUTKASSA ja ajoi linnun päältä kun ei nähnyt sen tulevan minun autoni edestä. Lisäksi kuljettajan huomio näytti keskittyvän oman keskisormen heilutteluun minulle. Mitä jos tuo lintu olisi ollut pieni lapsi eksyksissä keskellä tietä? Mitä jos joku olisi tullut mutkan takaa vastaan? Miten voit lähteä mutkassa ohittamaan autoa, jonka pysähtymissyytä et ole nähnyt. Miten voit lähteä ohitukseen vielä niin, ettet katso eteesi vaan mulkoilet ohitettavaan autoon ja näytät kansallisia käsimerkkejä? Miten kenelläkään voi olla liikenteessä niin kiire, että jo 30 sekunnin odotus saa pään räjähdyksen partaalle? Ymmärtäisin asteen paremmin, jos puhuttaisiin nyt edes minuuttien odotuksesta. Mutta siis nyt puhutaan sekunneista!!!

Huoh. Miksi täytyy olla olemassa tuollaisia pallipäitä. Ei voi ymmärtää.
Vaikka en täysin ymmärtänyt äitini selitystä, noudatin sääntöä noin 15-vuotiaaksi asti, kunnes kaverini selittivät minulle, että minun pitää pitää oikeuksistani kiinni eikä väistää jos en ole väistämisvelvollinen. Typerämpää neuvoa en ole elämässäni saanut. Onneksi mitään ei tuona 3 vuonna tapahtunut, olisin kyllä ansainnut Darwin-palkinnon, jos tuolla asenteella olisin liikenteessä kuollut. Lapset yleensä noudattavat sääntöjä, joiden syytä eivät täysin tajua, se sääntöjen kyseenalaistaminen ja kuvitelma että tietää kaikesta kaiken tulee vasta teini-iässä.
Ehkäpä tuota jalankulkija väistää aina -mantraa pitäisi toitottaa omille lapsille joka käänteessä, jotta se varmasti menisi jakeluun. Huolimatta siitä, mitä kaverit väittävät. Kaverit juoskoon ihan vapaasti rekan alle kuolemaan, mutta ei meidän lapset, vaikka se valo olisi kuinka vihreä tahansa.
 
vierailija
Sellaiset kuormurit ja rekat, joiden ohjaamosta ei voi nähdä lapsen kokoisia jalankulkijoita, tulee yksinkertaisesti poistaa liikenteestä.

Katsastukseen testi, jossa tarkistetaan näkyvyys.

Tosiasiassa sitä näkyvyyttä näyttävät heikentävän eniten puhelimet, joita kuskit hiplailevat ajaessaan. Viime viikolla Helsinkiin ajaessani ohit moottoritiellä ainakin kolme tälläistä rekkaurhoa.
Kyllä nuo kuolleet kulmat ovat hyvin tiedossa kaikilla muilla paitsi ajokortittomilla jalankulkijoilla. Tuollainen katsastustesti veisi pois käytöstä 99% ajoneuvoista. Pahin virhehän on kuvitella, että auton ohjaamosta näkyisi kaikki, ajajan pitää aina ottaa huomioon se, että jotain on jäänyt näkemättä. Se joka väittää näkevänsä ohjaamosta kaiken, on juuri tällainen väärin kuvittelija.

Ja kyllä, puhelimien käyttö ajon aikana, myös handsfree, pitäisi kieltää kokonaan. Navigaattorit pitäisi tehdä niin, että niitä voi käyttää vain silloin kun auto on pysähtynyt, ja aina kun auto on liikkeessa, kuuluisi vain ääni, ei kuvaa ollenkaan, eikä sitä voisi mitenkään räpeltää. Näin ajajan huomio ei kiinnittyisi navigaattoriinkaan. Ei ole vaikeaa pysähtyä tien reunaan räpläämään puhelinta tai navigaattoria kun on pakko, mutta nyt kukaan ei pysähdy. Itse päätin jo 20 vuotta sitten, ettei mikään puhelu ole niin tärkeä, ettei se voisi odottaa siihen asti että lopetan ajamisen. Tämä päätös on pitänyt.
 

Yhteistyössä