tiedättekö yhtään uusperhettä johon ei olisi tehty yhteistä vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pipopää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pipopää"

Vieras
Sillä ehdolla tietenkin että pari on sen ikäisiä että lastensaanti on vielä mahdollista.
Luin mielenkiintoisen artikkeli jossa tätä asiaa käsiteltiin eli uusperheet käytännössä aina tekee vähintään sen yhden yhteisen lapsen. Sillä ei ole merkitystä vaikka lapsia olisi edellisistä liitoista yhteensä jo 7. Eikä silläkään minkä ikäiset mies ja nainen olivat (tosiaan sillä rajoituksella että pystyivät saamaan lapsia). Eikä edellisten lasten iälläkään ollut väliä. Mahdollisimman nopeesti, tai siis ihan suhteen alkumetreillä yleensä alkoi jo vauvan suunnittelu. Meidän kulttuurissa vauva vaan liitetään niin vahvasti siihen käsitykseen mitä meillä on perheestä että uusi yhteinen pitää tehdä jotta perhe syntyisi. Vauva ikään kuin todistaa kaikille että tässä nyt ollaan oikea perhe ja hitsaa kaikki jäsenet toisiinsa. Artikkelissa ei millään tavoin haukuttu tai arvosteltu tätä asiaa vaan tarkasteltiin kyseistä ilmiötä.
Mun tuntemissa uusperheissä on ainakin jokaisessa käynyt näin. Yhteinen vauva on ollut toivottu ja yritetty jo alle vuoden tuntemisen jälkeen.

Mun isä ja hänen entinen avovaimonsa. He asuivat yhdessä seitsemän vuotta, me lapset edellisistä liitoista asuttiin saman katon alla kunnes oltiin sen ikäisiä, että muutettiin omillemme. He olivat noin 35-vuotiaita, kun yhteen menivät ja yhteisten lasten hankkimisesta ei kyllä ollut puhettakaan.

Tiedän, oman perheeni. Kun isäpuoli tuli kuvioihin n. 9 vuotta sitten he olisivat just ja just olleet vielä "lapsentekoiässä". Isäpuolen lapset eivät koskaan ole meillä asuneet, pelkästään minä ja pikkuveljeni ja minäkin asun jo omillani, olen 23v ja veli täyttää ensi kuussa 12.

meni melkein 10v ennen kuin se yhteinen tehtiin ja yhdellä kaverillakin sama homma...mutta joo tehtiinhän se,just kun kaikki jo luuli ettei enään mitään vauvaa tule. :)

Poikia3, mulla on 3-kymppinen ystävä, ja molemmilla uusperheessä lapsia, yhteisiä ei ole, eikä tule, ovat olleet jo pidempään yhdessä ja ystävälleni on tehty sterilisaatio.

Tiedän myös 4-kymppisen parin, joilla tavatessaan oli teini-ikäiset lapset, toisella 2 ja toisella 3 lasta, vielä olisivat yhteisenkin ehtineet saamaan, mutta eivät hankkineet ja ikää tällä parilla nyt yli 50 v, joten ei tulekaan enää.

Eli kyllä näitä tosiaan on. Yhden parin tiedän jolla ei ole vauvaa, jotka sitä kovasti haluaisivat, mutta elämän tilanne ei juuri nyt ole sopiva - voi sitä olla parin vuoden päästä, mutta sitten on jo ikääkin melkoisesti enemmän.

Tiedän, heti tuli mieleen kuusi pariskuntaa joilla ei ole yhteisiä lapsia. Yhdellä pariskunnalla naisella on lapsi, joka asuu heidän kanssaan. Kaikilla muilla viidellä miehellä on lapsi tai lapsia, jotka eivät asu heidän luonaan.

Tiedän. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tuo ap:n referoima artikkeli on jokseenkin paikkaansapitävä, noin yleistäen. Joillakin tuntuu olevan pakottava (biologinen?) tarve nähdä, miltä ne omat geenit tämän (ja edellisen ja seuraavan) kanssa yhdistettynä näyttäisivät. Joillekin taas ihan selkeästi yhteinen lapsi on merkki yhteisestä perheestä.

Artikkeli ei missään nimessä ollut sellainen missä vaan todettiin että asia on näin ja taivasteltiin. Siinä nimenomaan oltiin kysytty pareilta itseltään niin syitä ja motiiveja siihen lapsentekoon ja noi oli ne asiat mitkä nousi esille. Eli ei ollut syy ei ollut niinkään halu saada lapsi, vaikka sitäkin toki oli mukana, vaan juurikin se että se lapsi sitten tekisi perheen, tai yhdistäisi nämä kaksi perhettä. Siinä oli mukana sellaisiakin jossa parilla oli yhteensä jo 5 alle kouluikäistä lasta joten ulkopuolisten silmissä ei ollut mitään järkeä tehdä heti uusi vauva. Eikä tuosta sanavalinnasta nyt kannata kenenkään loukkaantua.
En tiedä, en itse elä uusperheessä, mutta mun tuntemissa niin moni on sanonut että perhe on tuntunut tiiviimmältä kun yhteinen vauva on syntynyt. Voisiko tässä kuitenkin olla myös iän kanssa jotain tekemistä? Moni tietää sellaisia uusperheitä joissa ei ole yhteisiä lapsia mutta ilmeisesti ne on niitä joissa pari on jo iäkkäämpiä ja molempien lapset jo melkein ainakin aikuisia.

Tiedän yhden perheen. Mies ja nainen ovat olleet ihan "lapsentekoiässä" vielä, mutta ovat päättäneet olla hankkimatta yhteistä lasta. Molemmilla 3 lasta aikaisemmista liitoista.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22818495:
Tiedän minäkin. Useampiakin. Ovat panostaneet mukavaan elämään, matkailuun, melontareissuihin eikä vaipanvaihtoon taas kerran kaikki uudestaan aloittaen.

Ja siis nämä olivat kuitenkin reilusti alle nelikymppisiä yhteen mennessään mutta yhteisiä lapsia ei siltikään hankittu.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22818512:
Ja siis nämä olivat kuitenkin reilusti alle nelikymppisiä yhteen mennessään mutta yhteisiä lapsia ei siltikään hankittu.

Samat sanat. Monet ovat tajunneet, että ei yhteistä lasta enää tarvita onnen saavuttamiseksi.

Yhteistyössä