Tiedättekö vastata kysymykseen lastenvalvojasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
mieheni on menossa exänsä kanssa riitelemään lasten asioista lastenvalvojalle, ex ilmeisesti kiukuttelee siitä, että lasten pitäisi olla enemmän hänellä (asuvat pääosin meillä). Saanko minä mennä sinne mukaan, jos mieheni haluaa (riippumatta exän tahdosta)? Viime kerralla homma oli exän puolelta mennyt vaan hillittömäksi minun haukkumisekseni ja mies nyt ajattelee, että läsnäoloni voisi vähän tätä hillitä ja päästäisiin ehkä puhumaan ihan asiastakin.

Et voi mennä sinne väkisin. Jos sovitaan lapsia koskevista asioista, niistä sopivat lasten huoltajat, teidän tapauksessanne siis ilmeisesti puolisosi ja hänen ex?

Aika hyvin asenteestasi kertoo tuo sananvalintasi, että miehesi on menossa RIITELEMÄÄN lasten asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Et voi mennä sinne väkisin. Jos sovitaan lapsia koskevista asioista, niistä sopivat lasten huoltajat, teidän tapauksessanne siis ilmeisesti puolisosi ja hänen ex?

Aika hyvin asenteestasi kertoo tuo sananvalintasi, että miehesi on menossa RIITELEMÄÄN lasten asioista.

No, tässä tapauksessa se on ainoa sanavalinta. Valitettavasti.

Luulisin kuitenkin että olet täysin ulkopuolinen siellä ja sinun mielipidettä ei siellä kysellä, tai edes oteta huomioon. Näin ainakin meillä kun olin miehen matkassa, tosin ex ei ollut paikalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Lupa pitää tulla exältä myös.Näin oli meillä.

Jotenkin tuntuu hassulta tämä. Minä olen lasten elämässä ollut enemmän äitinä kuin biologinen äiti ja haluaisin olla läsnä kun heidän asioistaan sovitaan :-(

Mutta eipä kai sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Luulisin kuitenkin että olet täysin ulkopuolinen siellä ja sinun mielipidettä ei siellä kysellä, tai edes oteta huomioon. Näin ainakin meillä kun olin miehen matkassa, tosin ex ei ollut paikalla...

Lähinnä mies haluaisi, että olisin hillitsemässä exän halua kaataa kaikki ongelmansa/lasten ongelmat minun niskoilleni. Tosiasiassa kun ex on vaan katkera siitä, että hänen lapsensa pitävät minusta ja mieheni ei enää ole hänen pompotettavanaan sen jälkeen kun tulin kuvioihin (tästä on jo kohta 6 vuotta).

Lain mukaan et ole tässä asiassa millään tavoin asianosainen, joten saat olla paikalla vain, jos lasten molemmat huoltajat suostuvat tähän. Lisäksi myös lapsi itse voi kieltää läsnäolosi. 12 vuotta täyttäneellä on oikeus tulla kuulluksi ja häneltä pitäisi myös kysyä lupa. Tosin viestissäsi et maininnut, minkä ikäisistä lapsista oli kyse. Ja riidellä ei kannata lastenvalvojan luona, siellä vahvistetaan vain sovintoratkaisuja. Jos asetelmat ovat kovin ristiriitaiset ja konflikoituneet, suosittelisin tilanteen rauhoittamista. No, mikäli he nyt kuitenkin aikova tästä kunnolla kinata, päätyvät he lopulta oikeuteen. Siellä sitten se prosessi jo kestääkin ihan kivasti - elleivät pääse sopuun jo valmisteluistunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja sopimuksia vääntänyt viranomainen:
Lain mukaan et ole tässä asiassa millään tavoin asianosainen, joten saat olla paikalla vain, jos lasten molemmat huoltajat suostuvat tähän. Lisäksi myös lapsi itse voi kieltää läsnäolosi. 12 vuotta täyttäneellä on oikeus tulla kuulluksi ja häneltä pitäisi myös kysyä lupa. Tosin viestissäsi et maininnut, minkä ikäisistä lapsista oli kyse. Ja riidellä ei kannata lastenvalvojan luona, siellä vahvistetaan vain sovintoratkaisuja. Jos asetelmat ovat kovin ristiriitaiset ja konflikoituneet, suosittelisin tilanteen rauhoittamista. No, mikäli he nyt kuitenkin aikova tästä kunnolla kinata, päätyvät he lopulta oikeuteen. Siellä sitten se prosessi jo kestääkin ihan kivasti - elleivät pääse sopuun jo valmisteluistunnossa.

Siis lasten huoltajuussopimus on ollut heillä jo erosta asti, nyt vaan äiti haluaa sitä muuttaa ja puolisoni ei siihen aio missään nimessä suostua. Tämä on siis riita-asetelma. En tiedä, aikooko äiti venyttää asiaa oikeuteen. Toivottavasti ei, luulen, että lähinnä uhoaa, koska katuu omia valintojaan aikanaan. Lapset on siis määrätty isälle mm. alkoholi- ja väkivaltaongelmien vuoksi. Nykyisin äidillä menee vähän paremmin, mutta koska lapsilla on kaikki hyvin, ei mieheni tai minun mielestä ole kenenkään edun mukaista lähteä sopimuksia muuttelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sopimuksia vääntänyt viranomainen:

Siis lasten huoltajuussopimus on ollut heillä jo erosta asti, nyt vaan äiti haluaa sitä muuttaa ja puolisoni ei siihen aio missään nimessä suostua. Tämä on siis riita-asetelma. En tiedä, aikooko äiti venyttää asiaa oikeuteen. Toivottavasti ei, luulen, että lähinnä uhoaa, koska katuu omia valintojaan aikanaan. Lapset on siis määrätty isälle mm. alkoholi- ja väkivaltaongelmien vuoksi. Nykyisin äidillä menee vähän paremmin, mutta koska lapsilla on kaikki hyvin, ei mieheni tai minun mielestä ole kenenkään edun mukaista lähteä sopimuksia muuttelemaan.

Tehtyä sopimusta voidaan muuttaa, mutta toki siihen pitää lasten molempien huoltajien suostua. Lisäksi sopimuksen tulee olla sellainen, että se on lasten edun mukainen - ts. tarvittaessa myös lastenvalvoja voi kieltäytyä vahvistamasta vanhempien ehdottomaa sopuratkaisujakin, jos sen arvioidaan olevan lasten edun vastainen. Mutta jos tilanne on tämä, että miehesi ei edes halua muuttaa sopimusta, ei siihen voida tehdä muutosta. Tällöin lasten äidin täytyy hakea muutosta oikeudelta eli alkaa oikeusprosessi asian tiimoilta. Mutta jos lapset ovat täyttäneet 12, täytyy heitä kuulla virallisesti. 12 vuotta täyttänyt lapsi voi myös täysin itsenäisesti ilmoittaa, että ei halua lainkaan tavata etävanhempaansa eikä häntä voida tällöin moiseen edes pakottaa.

Toivottavasti asia ei päädy oikeuteen saakka. Ne on niin kurjia ja usein pitkiäkin prosesseja.

Yhteistyössä