Tiedättekö mikä tuossa karppauksessa huvittaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummaa

Vieras
Se, että karppaajat luulevat keksineensä pyörän uudelleen, vaahtoavat ihmisten sairastuvan ja kuolevan sokerilimsoihinsa, pulliinsa ja ranskanleipäänsä jne.

Oletteko koskaan vilkaisseet virallisia ravintosuosituksia? Missä siellä käsketään syödä ylenmäärin sokeria tai pelkkää perunaa kilotolkulla? Myös siellä neuvotaan syömään kasviksia, täysjyvätuotteita, kanaa/kalaa/lihaa, maitotuotteita.

Tällä palstalla alkaa tuntua siltä, että kukaan ei voi olla terve tai syödä järkevästi ilman karppausta. Hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on kuolemaksi palstan mukaan. Jättäkää ihan huviksenne kaikki turhat herkut pois (kaikki tietävät mitä tarkoitan) niin olette aivan yhtä terveitä kuin karpatessanne.

Kyllähän osa ihmisistä voikin hyvin vt:lla. Osalle se ei sovi hyvin vaan on "pakko" karpata. Ei voi fyysisesti hyvin, tai ei pysty sitä pitämään jostain syystä ja sortuu herkutteluun.

Miksi syödä virallisterveellisesti, jos voi mukavammin syödä karpaten? Jos karpaten voi paremmin, nälkä pysyy paremmin poissa ja turhat herkut ei niin houkuttele.

(Ja en nyt puhu mistään äärikarppauksesta, vaan siitä joka sisältää paljon ja monipuolisesti kasviksia, sopivasti lihaa/kananmunaa ja maitotuotteita ja sopivasti rasvaa, ehkä kohtuudella viljaakin jos maha kestää.)

Onkohan tämä vilja-allergia samanlainen muotivillitys kuin laktoosi-intoleranssi, joka on todellisuudessa vain pienellä osalla siitä joukosta, joka kuvittelee olevansa laktoosi-intoleraatikkoja.

Kyllähän osa ihmisistä voikin hyvin vt:lla. Osalle se ei sovi hyvin vaan on "pakko" karpata. Ei voi fyysisesti hyvin, tai ei pysty sitä pitämään jostain syystä ja sortuu herkutteluun.

Miksi syödä virallisterveellisesti, jos voi mukavammin syödä karpaten? Jos karpaten voi paremmin, nälkä pysyy paremmin poissa ja turhat herkut ei niin houkuttele.

(Ja en nyt puhu mistään äärikarppauksesta, vaan siitä joka sisältää paljon ja monipuolisesti kasviksia, sopivasti lihaa/kananmunaa ja maitotuotteita ja sopivasti rasvaa, ehkä kohtuudella viljaakin jos maha kestää.)
Karppaatko sinä itse? Ja jos, niin paljonko olet saanut painoasi pudotettua? Ylipainoinenhan olet sanonut olevasi.

Mä voin rehellisesti sanoa, että mulle karppaus on ainoa keino laihtua ilman leikkausta. Hiilihydraattien kohtuukäyttö ei onnistu ja karpatessa pystyn pysymään ateriarytmissä, kun keho saa rasvaa eikä koko ajan ole nälkä. Normaalipainoon on vielä matkaa, mutta ekaa kertaa kahteenkymmeneen vuoteen lähden uuteen vuoteen reilusti edellistä kevyempänä. Toivoisin, että pystyisin laihtumaan ruokaympyrää ja lautasmallia noudattaen, mutta en pysty. Eli olen paljon terveempi karpatessani tai ainakin voin paremmin ja laihdun:)

Mua huvittaaa se karppaajien käytös hyökätä virallisterveellisesti syöviä vastaan. Mä en ymmärrä että jos joku voi hyvin virallisterveellä ruokavaliolla niin miksi sen pitäis alkaa karppaamaan. Mun mielestä on sitä paitsi tosi tyhmää yrittää tyrkyttää karppausta normaalipainoiselle ja virallisterveelliselä pärjäävälle ihmisille, kun on todennäköistä että jos siihen karppaukseen siirtyy ja karppaa pitkään, niin ei voi siirtyä enää takaisin normaalin ruokavalioon ilman että se siirtyminen aiheuttaa lihomista kun elimistö on oppinut sietämään hiilareita huonommin. Tulee vähän mieleen sellainen kateellisus ja lasten kiukuttelumeininkikin, siis "jos mäkään en saa syödä enää koskaan leipää ja hedelmiä niin et säkään saa saada"

Mä voin rehellisesti sanoa, että mulle karppaus on ainoa keino laihtua ilman leikkausta. Hiilihydraattien kohtuukäyttö ei onnistu ja karpatessa pystyn pysymään ateriarytmissä, kun keho saa rasvaa eikä koko ajan ole nälkä. Normaalipainoon on vielä matkaa, mutta ekaa kertaa kahteenkymmeneen vuoteen lähden uuteen vuoteen reilusti edellistä kevyempänä. Toivoisin, että pystyisin laihtumaan ruokaympyrää ja lautasmallia noudattaen, mutta en pysty. Eli olen paljon terveempi karpatessani tai ainakin voin paremmin ja laihdun:)

Niin, "tiukka" karppaus, laskeminen ja puljaaminen sopii niille, jotka eivät ole osanneet muuten syödä ja pitää itseään kunnossa.

Enkä sano tätä yhtään pahalla etenkään sinua kohtaan, on hienoa että olet löytänyt keinosi. :) Tsemppiä!

Monet meistä kyllä ymmärsivät sokerin ja valkoisen jauhon - ja jopa luonnottomasti kevyiden tai muuten lisäaineisten ja pitkälle prosessoitujen tuotteiden - haitallisuuden jo kauan sitten.

Karppauksen ansiosta olen ollut käytännössä ilman karkkia jo nelisen vuotta, muutenkin on helppo kieltäytyä herkuista kun on tottunut olemaan ilman sokerilisiä. Toki joskus maistan normiherkkujakin, mutta ei ne enää uppoa sillä tavalla kuin joskus. Lisäksi olen huomannut, että mun on parempi olla syömättä viljoja, mutta käytän toisinaan leseitä ja ruisjauhoja pieniä määriä leivonnassa, tai syön vhh-leipää tai joskus ruisleipää ihan vähäsen. Keinomakeutetut jutut ei maistu, odottelen innolla miten stevia alkaa näkyä markkinoilla
Rasvaa pidettiin ennen niin pahana lihottajana, ja sitten kuitenkaan terveellisesti syöminen ei tehonnut ylipainoon vaikka mitä teki - koska hiilareita tuli kevyesti syöden kuitenkin liikaa, tai sitten nälän tunne oli se kompastuskivi mikä kaatoi dieetin lopulta repsuihin ja masikseen siitä, että vaa-assa ei vaan näy tuloksia.
Mun elämäntapa on vhh.

Minusta on jotenkin turhauttavaa kun ne ns. karppaajat tulevat vaahtoamaan ja puolustelemaan karppausta noilta mediahyökkäyksiltä. Ja sitte lopulta selviää etteivät he edes ole itse vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Kun kuulemma voi karpata vaikka ei söisikään vain vähän hiilareita, kun karppaus kuulemma tarkoittaa hiilihydraattitietoista ruokavaliota. Riittää että vain pitää silmällä mitä hiilareita syö. Voi aaargh!

Joojoo, on olemassa niitä älyttömiä hyväkarppauksia ym, jotka ovat lähes identtisiä virallistieteellisen ruokavalion kanssa, mutta mediassa ei nyt puhuta siitä. Miksi joillekkin on niin vaikea käsittää että siellä puhutaan siitä oikeasta karppauskesta, siitä missä hiilarit vedetään minimiin?

Minusta on jotenkin turhauttavaa kun ne ns. karppaajat tulevat vaahtoamaan ja puolustelemaan karppausta noilta mediahyökkäyksiltä. Ja sitte lopulta selviää etteivät he edes ole itse vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Kun kuulemma voi karpata vaikka ei söisikään vain vähän hiilareita, kun karppaus kuulemma tarkoittaa hiilihydraattitietoista ruokavaliota. Riittää että vain pitää silmällä mitä hiilareita syö. Voi aaargh!

Joojoo, on olemassa niitä älyttömiä hyväkarppauksia ym, jotka ovat lähes identtisiä virallistieteellisen ruokavalion kanssa, mutta mediassa ei nyt puhuta siitä. Miksi joillekkin on niin vaikea käsittää että siellä puhutaan siitä oikeasta karppauskesta, siitä missä hiilarit vedetään minimiin?

Mutta kun se hyväkarppauskin on ihan oikeata karppausta,ja onhan 100g hiilareita viel aika pitkä matka viralliseen 250g.
Näissä uutisissahan tää asia yleistetään.

Mä en karppaa eikä mua ole kyllä koskaan häirinnyt karppaajien kirjotukset. Ymmärrän karppaamisen periaatteet hyvin ja pidän sitä ok tapana laihtua.

Kaikki fiksut ihmiset jotka karppaamista haukkuu varmaan myös tietävät sitten et karppaamista on niin montaa eri lajityyppiä et osa niistä ei ole loppupeleissä edes kovin kaukana normeista ravitsemussuosituksista. On niin monta tapaa saada kuituja muutenkin kun leipä ja hiilareitakin on niin erilisia.Harmittaa karppaajien puolesta ihmisten tietämättömyysa asioista.

Saanko puhua karppauksesta jos hiilarit on 30-50g /päivä?
En tiennyt, että pitää jotenkin erityisesti pätevöityä kirjoittaakseen.
Moni kritisoijakaan ei sitä kyllä ole... Itse kaipaisin vähän enemmän todellisuuteen perustuvia argumentteja eikä näitä ainaisia "syödään voita ja pekonia ja juodaan kermaa päälle"-juttuja.

Karppauksessakaan painonpudotus ei onnistu mielestäni ilman kalorivajetta. Rasvan osuus vain on suurempi ja hiilihydraattien pienempi kuin virallisterveellisessä. Rasvalla läträäminen nostaa kaloreita. Proteiiniakaan ei voi syödä enemmän kuin kuluttaa - karppaajan päiväannokseen ei kovin montaa pihviä mahdu, jos totta puhutaan. Ainakaan siihen karppaukseen, jota itse harjoitan. (Prodet 60-80g /päivä) Takuuvarmasti menee suoli jumiin jos ahmii lihaa...

Se, että karppaajat luulevat keksineensä pyörän uudelleen, vaahtoavat ihmisten sairastuvan ja kuolevan sokerilimsoihinsa, pulliinsa ja ranskanleipäänsä jne.

Oletteko koskaan vilkaisseet virallisia ravintosuosituksia? Missä siellä käsketään syödä ylenmäärin sokeria tai pelkkää perunaa kilotolkulla? Myös siellä neuvotaan syömään kasviksia, täysjyvätuotteita, kanaa/kalaa/lihaa, maitotuotteita.

Tällä palstalla alkaa tuntua siltä, että kukaan ei voi olla terve tai syödä järkevästi ilman karppausta. Hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on kuolemaksi palstan mukaan. Jättäkää ihan huviksenne kaikki turhat herkut pois (kaikki tietävät mitä tarkoitan) niin olette aivan yhtä terveitä kuin karpatessanne.

No kyllä vt-ruokavalio ja karppaus eroavat toisistaan siinäkin suhteessa, että vt-ruokavaliossa vain kolmannes rasvasta suositellaan olevan eläinperäistä, tätähän suositusta karppaajilla ei ole. Ja on sinällään merkittävä ero, sillä tuo ainakin minun kohdallani rajoittaa hyvin ylenmääräistä rasvan käyttöä.

Mua ärsyttää vain se, että monet karppaajat TAKAAVAT että ihan varmasti karppaamisella laihtuu ja että se on ehdottomasti paras keino laihtua. Juu, mä lihoin karppaamalla että repikää siitä.

Mulle riitti pelkän leiväm poisjättäminen ruokavaliosta. En tiedä oliko se hiiva vai mikä siinä leivässä kun pisti mahan myllertämään.

Perunaa syön edelleen ja tulen aina syömään. Hyvä halpa monipuolinen!!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="asdf";25132342]Mua ärsyttää vain se, että monet karppaajat TAKAAVAT että ihan varmasti karppaamisella laihtuu ja että se on ehdottomasti paras keino laihtua. Juu, mä lihoin karppaamalla että repikää siitä.[/QUOTE]

Ja sitten jos ei karppaamisesta tykkää tai ei laihdu tms. niin sitten haukutaan että teet jotain väärin.

Muuhun en kommentoi kuin siihen, että kurkkaapa sitä suositusta paremmin, niin huomaat itsekin.

Kokonaisuudessaan siitä tulee ihan liikaa hiilareita. Perunat ja viljat yhdistettynä.

Juu, mutkin on haukuttu valehtelijaksi ja että en mitenkään voinut karpata koska karppaamisella KAIKKI laihtuvat. Sen lisäksi voin todella huonosti koko sen ajan, olo parani huomattavast kun lisäsin leipää ruokavaliooni.

Ap tuskin puhui jokaisen ikiomasta ruokavaliosta, joka auttaa voimaan paremmin..vaan pikemminkin karppaaja-hihhuleiden yleisestä asenteesta 'pullamössösukupolveen'. Onneksi se kaikkein fanaattisin ryhmä on aika pieni.
En itsekään usko turhan sokerin ja raffinoitujen viljojen tervehdyttävään vaikutukseen, mutta en myöskään katso tarpeelliseksi vahtia ihmisten jokaista suupalaa.....

Mulla oli koko karppauksesta ihan väärä luulo, kun siitä niin hirveä meteli nousi. Luin sitten eilen jonkun karppiperheen esimerkin päivän syömisistä (IS) ja kas; mehän ollaan ihan karppeja. Okei, joskus kerran kahdessa viikossa meillä voi olla pastaa tai perunaa. Ja lapset saattaa aamulla syödä leipää tai mysliä. Muuten tosi samankaltainen ruokavalio. Ihme meteli.

Mua huvittaa kumpainenkin ryhmä: he, jotka lyttäävät täysin karppaamisen ja toitottavat miten suorastaan hengenvaarallista se on. Samoin huvittaa/ärsyttää ne karppaajat, jotka toitottavat miten kauhian epäterveellisesti syövät kaikki ne, jotka eivät karppaa.

Tuli mieleeni muutama seikka: mä olen henkilökohtaisesti kokenut oikotien onneen karppaamalla. Mä kun olen sokeririippuvainen ja todella perso makean perään. Hiilarit on sokeria (kehohan ei näe eroa perunan tai kääretortun välillä) ja nostaa siis verensokeria. Se taas aiheuttaa mulle hillitöntä makeanhimoa. Jos aamulla syön vaikka 2 palaa ruisnäkkileipää, niin melkeinpä väistämättä syömiset on pilalla muunkin päivän suhteen. Eli meille makeahiirille karppaaminen todennäköisesti on parhaista parhain keino laihtua.

Eräs ystäväni kertoi kaveristaan, joka oli aamulla hakenut kaupasta aamiaista. Ei ollut löytänyt mitään ruokavaliolleen sopivaa, joten oli ostanut purkin kuohukermaa. Työkavereiden keskuudessa tuo kaverin kermapurkki (jonka siis joi siinä kaffepöydässä työkavereidensa läsnä ollessa) oli ollut totaalinen kauhistus. Tuttava oli saanut kuulla tappavansa itsensä tuollaisella myrkyllä jne. jne. Vaan nuo työkaverit olivatkin edellisenä viikonloppuna olleet illanistujaisissa ja valittelivat krapulaansa. Olivat siis myrkyttäneet elimistönsä runsaalla määrällä alkoholia, mutta ei, se ei ollut lainkaan paha asia, purkillinen kuohukermaa oli :D.

Jaksaakohan...
Minäpä en ole virallisella yhtä terve. Ei sinun kaltaisillesi kertakaikkiaan jaksa/kannata selitellä, mutta näin asia vain on. Tällä(kin) palstalla on yhtä toopeja sekä karppaajissa että vastustajissa. Enemmistö ihmisistä kuitenkin käsittänee, että ihmisissä on eroja ja mikä sopii toiselle ei sovi toiselle.

Jokainen saa mun puolesta syödä miten tahtoo. Itse noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota. 3 viikkoa olen nyt tätä kokeillut. Ja sen voin sanoa, että enää en ole väsynyt jaksan paremmin töissä. Ei tule napsittua välipaloja, vaikka olin ns normiruokavaliolla niin mulla oli aina nälkä tai piti saada napostella jotain kun tuntuu että ei ole nälkä pois aamupalan, lounaan, välipalan ja päivällisen jälkeen. Silti olin väsynyt ja ei vaan jaksanut.

Nyt väsymys on pois ja virkeämpi kuin ennen. Vatsa ei ole enää kipeä. Toki nyt olen ottanut leipää pari palaa mutta seurauksena vatsakivut samoin kokeilin syödä yhden perunan ja sama juttu vatsa kipeä.

En puolustele karppausta. Mutta tämä tuntuu nyt vaan itselle hyvältä.

Yhteistyössä