Tiedättekö ketään, joka olisi käynyt rippikoulun aikuisiällä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisko

Vieras
Veljeni menossa ensi talvena naimisiin, mutta ei ole käynyt rippikoulua.. Morsian ja hänen sukunsa kuitenkin sen verran uskonnollisia, että morsian haluaisi kirkkohäät.. Mietittiin eilen illalla sitten, että miten tuon rippikoulun voisi suorittaa aikuisena? Joskus on ilmeisesti ollut mahdollista käydä henkilökohtaisesti papin luona joitain kertoja ja rippikoulu näin saatu suoritettua, mutta miten nykyään? En usko että veljeni lähtisi ns viralliseen aikuisrippikouluun (tietääkseni niitä ei meilläpäin järjestetä edes..). Entä suoritetaanko aikuisille konfirmointi, vaan voiko saada rippikoulun suoritettua ilman sitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisko:
Veljeni menossa ensi talvena naimisiin, mutta ei ole käynyt rippikoulua.. Morsian ja hänen sukunsa kuitenkin sen verran uskonnollisia, että morsian haluaisi kirkkohäät.. Mietittiin eilen illalla sitten, että miten tuon rippikoulun voisi suorittaa aikuisena? Joskus on ilmeisesti ollut mahdollista käydä henkilökohtaisesti papin luona joitain kertoja ja rippikoulu näin saatu suoritettua, mutta miten nykyään? En usko että veljeni lähtisi ns viralliseen aikuisrippikouluun (tietääkseni niitä ei meilläpäin järjestetä edes..). Entä suoritetaanko aikuisille konfirmointi, vaan voiko saada rippikoulun suoritettua ilman sitä?

jatkan vielä sen verran.. Meilä on siis tiedossa se, että voisi maistraatissa vihittää ja siunaus sitten kirkossa, mutta veljeni tyttöystävä ei haluaisi vihkimistä maistratissa..
 
Kaverini kävi, juuri naimisiinmenon takia. Joutu kyllä käymään "rippikoulun" ja niitä kirkkokäyntejä, ihan niinkuin nuoremmatkin. Iltasin siis oli jotain tunteja ja sitärataa.
Eikai se mikään ylivoimanen juttu voi hänelle olla jos kerran haluaa liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan?
 
Mä kävin 6vuotta sitten,22-vuotiaana. En muista montako kertaa kävin papin luona,mutta useasti.Opettelin rukouksia ulkoa ja kävimme raamatun asioita läpi.
Eli silloin ainakin oli mahdollista..
 
avomiehen isä kävi sanomassa että hän haluaa kirkkohäät konfirmaation puutteesta huolimatta koska on koko elämänsä maksanut kirkkoveroa. pappi sanoi tervetuloa ja herran haltuun ja se oli siinä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Mä kävin 6vuotta sitten,22-vuotiaana. En muista montako kertaa kävin papin luona,mutta useasti.Opettelin rukouksia ulkoa ja kävimme raamatun asioita läpi.
Eli silloin ainakin oli mahdollista..

Oliko sulla konfirmaatio?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
avomiehen isä kävi sanomassa että hän haluaa kirkkohäät konfirmaation puutteesta huolimatta koska on koko elämänsä maksanut kirkkoveroa. pappi sanoi tervetuloa ja herran haltuun ja se oli siinä :)

Milloin tämä oli?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisko:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Mä kävin 6vuotta sitten,22-vuotiaana. En muista montako kertaa kävin papin luona,mutta useasti.Opettelin rukouksia ulkoa ja kävimme raamatun asioita läpi.
Eli silloin ainakin oli mahdollista..

Oliko sulla konfirmaatio?

Juu,oli.Se oli seurakunnan tiloissa ja mukana oli pappi muutama läheinen ihminen.

 
Tiedän. Mun siskoni on - nyt jo edesmenneen - appiukkonsa kummitäti. Teinien kanssa ei systerin apen tarvinnut ripariaan suorittaa vaan ihan tehtävinä ja papin kanssa käytyinä keskusteluina. Konfirmaatio oli päivää ennenkuin systerin appi hautasi poikansa ja hänen kummitätinsä aviomiehensä.
 
Äitini on käynyt riparin aikuisena ja yhden ystäväni lapsen kummi. Siinä tosiaan tavataan pappia, ja hän kai ainakin osittain voi vaikuttaa siihen, että mitä riparin suorittamiseen kuuluu ja minkä verran. Konfirmaatio kuuluu. Minun äitini lisäksi kastettiin, koska häntä ei lapsena oltu kastettu :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hulina84
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja sisko:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Mä kävin 6vuotta sitten,22-vuotiaana. En muista montako kertaa kävin papin luona,mutta useasti.Opettelin rukouksia ulkoa ja kävimme raamatun asioita läpi.
Eli silloin ainakin oli mahdollista..

Oliko sulla konfirmaatio?

Juu,oli.Se oli seurakunnan tiloissa ja mukana oli pappi muutama läheinen ihminen.

Eli ihan henkilökohtasesti konfirmoitiin? Veli naureskeli, et jos hän joutuu niiden teiniriparilaisten kanssa samaan konfirmaatioon.. Paitsi, et niillä taitaa olla aina kesällä konfirmaatiot..
 
Konfirmaatio kuuluu asiaan, jos haluaa kirkkoon liittyä. Samoin kaste, jos henkilöä ei ole aiemmin kastettu. Kyllä ne voi saada ihan yksityisesti, eikä tarvitse vauvojen kanssa itseään kastattaa ja teinien kanssa marssia konfirmaatioon. :D
 
Itse kävin rippikoulun 23-vuotiaana aikuisryhmässä. Käyntejä oli jotain 6-8. En mennyt yhteiseen konfirmaatioon, vaan se tehtiin perhejuhlassa, jossa kastettiin myös oma lapseni. Mitään ulkoa opettelua ei ollut, paitsi niilletuli jotain kirjallisia tehtäviä, jotka oli pois joiltakin kerroilta. Itseni ei tarvinut mitään kirjallista tehdä missään vaiheessa. IHan keskustelupohjalta käytiin ensin läpi miksi halusi juuri nyt käydä rippikoulun ja siihenkään ei ollut pakko ryhmässä vastata. Eli riippuu paljon rippikoulun pitäjästä.
 

Yhteistyössä