tiedän että nyt tulee kuraa niskaan,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja mitä mahtaa olla se muutakin?

no vaikka jotain purkkiruokaa, kanaa, jauhelihaa, naudan vatsalaukkua ym ym ym. elukoille löytyy vaikka mitä ruokaa, muutakin kuin nappuloita.

Sanoin jo että kannattaa miettiä onko ne purkkiaruuat niin hyviä kuitenkaan. Lihat kannattaa antaa sellaisenaan, ei lisäainein maustettuna.

kyllä ne purkkiruuatkin menee minusta silloin tällöin. toki se liha on se kaikkein parhain, mutta en näe pahana jos kissalle/koiralle joskus herkkuna antaa niitä purkkijuttuja.

mun toisen koiran HERRRRKKUA on yksi purkkiruoka. saa sitä n. kerran viikkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora78:
Ja nyt tulee minullekin kuraa niskaan, mutta luulen että kyse pihiydestä, halvemmaksi tulee syöttää jotain nappulaa kuin tehdä mauttavampaa ruokaa.

Ei todellakaan ole kiinni piheydestä, meillä ainakaan, vaan lähinnä siisetydestä ja siitä, että on tuo ravinnon laatu laskettu aika tarkkaan. Meillä kissat saa ruuan tähteitä joskus, mutta yleensä kun teen ruokaa, niin kippoon singahtaa pekonia, kanaa, lihaa ja kalaa raakana. En usko että kissalle on hyväksi kaikenmaailman maustettu ruoka. Varmasti kuivamuonassakin on jonkin verran säilöntäaineita, mutta märässä viel' enemmän.

Niin, eipä ne meidän kissat tosiaan olekaan pelkällä kuivamuonalla, muttei mielestäni ole silti väärin tehdä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja hapsiainen:
PArinkin tutun koirat on sellaisia, että ne oksentaa, jos syövät jotain muita kuin omia nappuloitaan, minkäs teet sitten kun ovat herkkämahaisia. Meillä kyllä annetaan piskeille ja kateille ihan sitä mitä ihmisetkin syö ja nappulaa syövät päälle sen, mitä jaksavat.

toki ne oksentaa jos ei ole tottuneet. koira pitääkin hitaasti totuttaa uusiin ruokiin.

meilläkin on toinen koira erittäin herkkämahainen, menee ruikulille helposti ja sillä on tietyt sapuskat joita vaihdellen sille annan.

Ja nyt tulee minullekin kuraa niskaan, mutta luulen että kyse pihiydestä, halvemmaksi tulee syöttää jotain nappulaa kuin tehdä mauttavampaa ruokaa.

Ei todellakaan ole kiinni piheydestä, meillä ainakaan, vaan lähinnä siisetydestä ja siitä, että on tuo ravinnon laatu laskettu aika tarkkaan. Meillä kissat saa ruuan tähteitä joskus, mutta yleensä kun teen ruokaa, niin kippoon singahtaa pekonia, kanaa, lihaa ja kalaa raakana. En usko että kissalle on hyväksi kaikenmaailman maustettu ruoka. Varmasti kuivamuonassakin on jonkin verran säilöntäaineita, mutta märässä viel' enemmän.

Niin, eipä ne meidän kissat tosiaan olekaan pelkällä kuivamuonalla, muttei mielestäni ole silti väärin tehdä niin.

pekonia kissalle!? hui, mä en uskaltaisi antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

En usko, kyllä nuo nappulat meillä aina jonkun pennin maksaa. Halvemmaksi tulisi heittää koiran kuppiin ruuantähteitä kotoa mutta uskon kuitenkin että noista nappuleista (ja mahd. yrjölän puurosta) koira paremmin tarvitsemansa ravintoaineet.

Ja siis ahne koira söisi mitä hyvänsä, ne nappulat kelpaavat hyvin herkkupaloina pihallakin.

No niissäkin on toki laatu- ja hintaeroja! :) Mutta jos ostaa kaikkein halvinta nappulaa, niin luulen että tulee halvemmaksi pelkkä nappula kuin jos että annettaisiin välillä jotain kunnon liharuokaakin.

Noiden halvimpien hinnoista en edes tiedä kun ei olla koskaan käytetty niitä, päinvastoin meidän ruuat on aina olleet sieltä hintahaarukan toisesta päästä. yrjölänpuuro keitetään hirssistä, tattarista, ohrasta ja riisistä, vähän porkkanaa joukkoon eli siinäkään ei kaikki osa-aineet ole niin edullisia. Mukaan raakaa naudan jauhelihaa tms ja kermaviiliä sekä mahdollisesti jotain kalaöljyä. Pureskeltavaksi ydinluita.

Eli kyllä varmaan se kotiruoka koiran lautasella tulisi helvemmaksi ja helpommaksikin kuin näiden laittamiset. meidän kohdalla ei siis ole kyse taloudellisesta nuukailusta eikä omasta laiskuudesta.

meillä kissa syo kuivamuonan lisäksi märkää ruokaa.raejuustoa.kaurapuuroa(velliä),hernekeittoa,kinkkua,joskus nakkia,kissan omia herkkunameja,ym ym. joten äläpäs ap yleistä siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä kissa syo kuivamuonan lisäksi märkää ruokaa.raejuustoa.kaurapuuroa(velliä),hernekeittoa,kinkkua,joskus nakkia,kissan omia herkkunameja,ym ym. joten äläpäs ap yleistä siellä.

Montako sellaista luonnossa vapaana elävää eläintä tiedät, joka syö hernekeittoa tai nakkeja? :)

en mä yleistänyt. lueppa uudelleen. sanoin etten ymmärrä niitä jotka....

missään en yleistänyt. :)

Montako sellaista luonnossa vapaana elävää eläintä tiedät, joka syö hernekeittoa tai nakkeja? :)

ne onkin herkkuja!

toinen mitä en tajua, on tuo mitä juuri hait takaa, eli sitä et elukalle ei saisi antaa MITÄÄN muuta ku mitä söisi luonnossakin.... minusta herkut silloin tällöin on ok.

No enpähä mä oo vielä yhtäkää koiraa nähny joka kärsis kun syö nappuloita, saa sentään jotain ruokaa...Meilläkin on pääosin nappulalla koira, tosin syö sitten myös meidän jämät ja raakaa lihaa annetaan säännöllisesti..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ne onkin herkkuja!

toinen mitä en tajua, on tuo mitä juuri hait takaa, eli sitä et elukalle ei saisi antaa MITÄÄN muuta ku mitä söisi luonnossakin.... minusta herkut silloin tällöin on ok.

En tarkoita, ettei saisi antaa mitään, mitä ei söisi luonnossakin. Mutta mielestäni ruuan pitäisi olla sen kaltaista kuin luonnossakin (kissan tapauksessa lihaa).

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että jonkun kissan herkku olisi hernekeittoa. Nyt tulin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

pekonia kissalle!? hui, mä en uskaltaisi antaa.

No olen niin rohkea, että uskalsin ja kovin tyytyväisiä tuntuu kissat olevan. Eipä meillä pekonia niin usein ole, mutta tänään oli. Jos kerran puoleen vuoteen vetelee puoli siivua pekonia, niin ei se varmaan haitaksi ole. Suolaa on paljon kaikissa leikkeleissäkin, mutta niitä tarjoillaan harvoin, makkara ja kinkku siivuja. Useimmiten siis raakaa lihaa, kalaa tai kanaa...

En usko, kyllä nuo nappulat meillä aina jonkun pennin maksaa. Halvemmaksi tulisi heittää koiran kuppiin ruuantähteitä kotoa mutta uskon kuitenkin että noista nappuleista (ja mahd. yrjölän puurosta) koira paremmin tarvitsemansa ravintoaineet.

Ja siis ahne koira söisi mitä hyvänsä, ne nappulat kelpaavat hyvin herkkupaloina pihallakin.

No niissäkin on toki laatu- ja hintaeroja! :) Mutta jos ostaa kaikkein halvinta nappulaa, niin luulen että tulee halvemmaksi pelkkä nappula kuin jos että annettaisiin välillä jotain kunnon liharuokaakin.

Noiden halvimpien hinnoista en edes tiedä kun ei olla koskaan käytetty niitä, päinvastoin meidän ruuat on aina olleet sieltä hintahaarukan toisesta päästä. yrjölänpuuro keitetään hirssistä, tattarista, ohrasta ja riisistä, vähän porkkanaa joukkoon eli siinäkään ei kaikki osa-aineet ole niin edullisia. Mukaan raakaa naudan jauhelihaa tms ja kermaviiliä sekä mahdollisesti jotain kalaöljyä. Pureskeltavaksi ydinluita.

Eli kyllä varmaan se kotiruoka koiran lautasella tulisi helvemmaksi ja helpommaksikin kuin näiden laittamiset. meidän kohdalla ei siis ole kyse taloudellisesta nuukailusta eikä omasta laiskuudesta.

No tuo kuulostaa erittäin hyvältä :) Minua vaan ärsyttää kun tiedän sellaisia ihmisiä jotka syöttää just sitä halvinta nappulaa, eläinlääkäriin ei viedä vaikka olisi tarvis jne.

kissan kuivamuonista on todella laadukkaita eläinkaupasta saatavat kuivamuonat, moni eläinläääri suosittelee niitä kissojen pääasialliseksi ruuaksi. ei todellakaan ole mitään hiilijäämä-kamaa, kuten kaupan halpakuivikset. meillä on syötetty pääruokana eläinkaupan kuivamuonaa jo monia vuosia ja kissat ovat pysyneet erinomaisessa kunnossa, yhdelläkään ei esim. ole ollut virtsatietulehduksia. toki saavat ihan vaihteluna myös puolikkaan ruokapurkin aamuisin ja satunnaisesti lihaa-kalaa. pelkkä lihahan ei ole hyvää ravintoa kissalle, koska jää sisäelimet yms. tilpehöörit pois, joista kissa saisi normina ravintoaineita
sitten jos kissa käy ulkona jyrsijäjahdissa, on eri tilanne, mutta meillä on sisäkissoja.

Meidän koira syö pääasiallisesti nappuloita. Jos haluaisin olla pihi niin söisi samaa ruokaa kuin mekin. Nappuloissa on kuitenkin kaikki ne KOIRAN tarvitsemat ravintoaineet, ja ne ovat tietenkin eri kuin ihmisellä. Lisäksi kun tuo meidän piski on jo senioriikää niin tällä tarkkaan valitulla nappularuokavaliolla on saatu takaisin nivelten liikkuvuus ja ontumiset jäivät historiaan. Toki saa koira herkkujakin liki päivittäin mutta pääravinto on ja pysyy nappuloissa, koska koirani on minulle tärkeä. Raha jää siinä asiassa sivuseikaksi.

Tiesittekö, että jos kissalle antaa vain raakaa lihaa, ulosteet eivät haise yhtikäs miltään? Meillä vietetään nykyään hajutonta elämää :) Hyi hirvitys mille koko huusholli haisi ennen, kun kissat söivät ns. kissanruokia.

Muistathan tarjota kissallesi muutakin kuin raakaa lihaa, että elimistö saa kaiken tarpeellisen ravinnon.

Meillä omat koirat barffaa eli ovat raakaruokinnalla. Toinen sesse söi nuorempana pelkkää nappulaa. Koiralla oli lähes poikkeuksetta maha löysällä, turkki huonossa kunnossa, silmät vuosi jne. Kokeiltiin useampaa merkkiä eikä oireet lähteneet. Barffauksella oireet hävisivät ja koiran turkistakin tuli aivan upea.

Nappulat on kyllä kieltämättä helppo tapa ruokkia elikkoa, mutta ennemmin näen hiukan vaivaa ja näen kuinka koira on upeassa kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kisu:
kissan kuivamuonista on todella laadukkaita eläinkaupasta saatavat kuivamuonat, moni eläinläääri suosittelee niitä kissojen pääasialliseksi ruuaksi. ei todellakaan ole mitään hiilijäämä-kamaa, kuten kaupan halpakuivikset. meillä on syötetty pääruokana eläinkaupan kuivamuonaa jo monia vuosia ja kissat ovat pysyneet erinomaisessa kunnossa, yhdelläkään ei esim. ole ollut virtsatietulehduksia. toki saavat ihan vaihteluna myös puolikkaan ruokapurkin aamuisin ja satunnaisesti lihaa-kalaa. pelkkä lihahan ei ole hyvää ravintoa kissalle, koska jää sisäelimet yms. tilpehöörit pois, joista kissa saisi normina ravintoaineita
sitten jos kissa käy ulkona jyrsijäjahdissa, on eri tilanne, mutta meillä on sisäkissoja.

Eläinkaupankin kuivaruuat ovat suureksi osaksi hiilihydraattia. Ja suurimmassa osassa (ellei kaikissa) niissäkin on hehkutusjäännöstä. Esim. Applawsia mainostetaan sanomalla, että siinä on 80 prosenttia lihaa. Tosiasiassa lihaa on 80 prosenttia ennen kuivatusta, kuivatuksen jälkeen paljon vähemmän.

No tuo kuulostaa erittäin hyvältä :) Minua vaan ärsyttää kun tiedän sellaisia ihmisiä jotka syöttää just sitä halvinta nappulaa, eläinlääkäriin ei viedä vaikka olisi tarvis jne.

Tiedän, tunnen itsekin vastaavia. Mutta tosissaan noissa kuivaruuissakin on eroja. Monet kasvattajat tuntuvat suosittelevankin pelkästään (laadukkaiden!) kuivaruokien käyttöä ja jokusen kerran on eläinkaupoissakin nyrpistelty nenää kun olen sanonut sekoittavani kuivaruokiin muutakin.

Meillä ei voida antaa muutakuin allergianappulaa ja yrjälänpuuroa....

kannattaa katsoa,että koira saa kaiken tarvitsemansa siitä kotiruuasta! Koiran täysravinto sisältää kaiken tarpeellisen! Meillä annetaan kotiruokaa ja siihen sekoitetaan nappuloita...

Yhteistyössä