THL: Ei parasetamolia heti rokotuksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
STT

Sikainfluenssarokotteen saaneelle lapselle ei automaattisesti kannata antaa kuumetta alentavaa parasetamolia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Terhi Kilpi neuvoo vanhempia rauhassa odottamaan, nouseeko kuume niin korkeaksi, että kuumetta alentavaa parasetamolia on syytä antaa.

Parasetamolia ei suositella annettavaksi heti rokotuksen jälkeen, koska sen on todettu heikentävän imeväisikäisillä rokotteiden tehoa. Asiaa valottaneesta tutkimuksesta kertoi ensimmäisenä Turun Sanomat.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/thl-ei-parasetamolia-heti-rokotuksen-jalkeen/160849

Ja Novan uutisissa joku haastateltu lääkäri sanoi ettei kannata antaa "varuiksikaan" ennen rokottamista.

Mua harmittaa kun tätä tietoa tulee tällee tipoittain.. Hetihän mä annoin likalle panadolia, kun sen päätä alkoi särkee rokotuksen jälkeen. Kysyin vielä et voiko ottaa panadolia, jos jotain tulee ni vastattiin joo.

ja ainakin meillä eilen rokottaja kehotti antamaan Panadolia jos kipuja on... Onneksi ei niitä ainakaan vilelä ollut. Ja onneksi huomasin tuon asian itse netin ihmeellisestä maailmasta. Jos sen nyt tänään joutuu antamaan niin sen merkitys rokotukselle on selvästi pienempi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Parasetamolia tähän asti suositeltu rokotetuille lapsille

Yleinen kuumelääke voi viedä sikainfluenssarokotteen tehon

http://www.ts.fi/online/kotimaa/86305.html

Turussa parasetamolia on suositeltu tälläkin viikolla nimenomaan sikainfluenssarokotetta saaneille lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:
Mua harmittaa kun tätä tietoa tulee tällee tipoittain.. Hetihän mä annoin likalle panadolia, kun sen päätä alkoi särkee rokotuksen jälkeen. Kysyin vielä et voiko ottaa panadolia, jos jotain tulee ni vastattiin joo.

meillä annettiin ensin ohje että sanoa ihmiselle että ei saa ottaa. Toissapäivänä ylilääkäriltä tuli kuitenkin uusi ohje että saa ottaa. Osaappa tässä sitten ihmisiä neuvoa.

No tuota tästä nyt tulee edelleenkin tietoa kokemuksen mukaan vaan,
eihän kukaan tätä voinut ennustaa etukäteen. Kokeilemalla ja
tilastoimalla, itsepä olette uuteen rokoitteeseen lähteneet, kaipa
te tiesitte ettei tietoa ole täydellisesti?

Tämä parasetamoli-juttu koskee muutakin rokotetta kuin vain tätä SI

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:

Tämä parasetamoli-juttu koskee muutakin rokotetta kuin vain tätä SI

niin?

Parasetamolia tähän asti suositeltu rokotetuille lapsille

http://www.ts.fi/online/kotimaa/86305.html

Turussa parasetamolia on suositeltu tälläkin viikolla nimenomaan sikainfluenssarokotetta saaneille lapsille.

Tshekissä tehty tutkimus kuitenkin osoittaa, että sillä on selvä haitallinen vaikutus rokotteen tehoon. Tutkimuksessa ei testattu erikseen sikainfluenssarokotetta, mutta Tyksin virusopin dosentin mukaan tutkimus on niin laaja, että sikainfluenssarokote tuskin muodostaa poikkeusta.

Alkuperäinen kirjoittaja terveydenhoitaja:

meillä annettiin ensin ohje että sanoa ihmiselle että ei saa ottaa. Toissapäivänä ylilääkäriltä tuli kuitenkin uusi ohje että saa ottaa. Osaappa tässä sitten ihmisiä neuvoa.

Juu, ymmärrän et vaikea tilanne teille. Mulla on vaikea selkäkipu ni mä oli jo sit ite joutunut ottaa panacodia aamulla ennen rokotusta ja panacodia rokotuksen jälkeen.. Nyt mietin et onkohan siitä rokotuksesta mulle mitää tehoa? vai oliko tuo rokotteen tehon aleneminen vain lapsilla?

No tuota :) saa kai se silti harmittaa mua?

Alkuperäinen kirjoittaja terveydenhoitaja:

Juu, ymmärrän et vaikea tilanne teille. Mulla on vaikea selkäkipu ni mä oli jo sit ite joutunut ottaa panacodia aamulla ennen rokotusta ja panacodia rokotuksen jälkeen.. Nyt mietin et onkohan siitä rokotuksesta mulle mitää tehoa? vai oliko tuo rokotteen tehon aleneminen vain lapsilla?

Miten vaikea se on lukea sitä annettua tekstiä, imeväisikäisistä
edelleen on kysymys. Tähänhän se aina menee, kun joku tieto
tulee niin ihmiset ei kertakaikkiaan ymmärrä lukemaansa ja käsittävät
vääris, sekoittavat asioita ja kohta on enemmän tietämätöntä porukkaa.

No tuota :) saa kai se silti harmittaa mua?

Harmittele toki.

Kyllä kyllä , tuon THL sitten osaa aina tiedottaa , mutta entäs jos on astmaatiko ja ei voi ottaa muutakuin parasetamolia kuumelääkkeenä.

Vittu mua vituttaa tää THL:n touhu muutenkin ja koko´rokotusroska.

Onneksi en otata lapsille enkä iselleni rokotetta, sitä ei ole pakko ottaa. Kuolen mielummin siihen tautiin jos se tulee päälle .

Tehkää muut mitä tehkööt.

Juu, ymmärrän et vaikea tilanne teille. Mulla on vaikea selkäkipu ni mä oli jo sit ite joutunut ottaa panacodia aamulla ennen rokotusta ja panacodia rokotuksen jälkeen.. Nyt mietin et onkohan siitä rokotuksesta mulle mitää tehoa? vai oliko tuo rokotteen tehon aleneminen vain lapsilla? [/quote]

Miten vaikea se on lukea sitä annettua tekstiä, imeväisikäisistä
edelleen on kysymys. Tähänhän se aina menee, kun joku tieto
tulee niin ihmiset ei kertakaikkiaan ymmärrä lukemaansa ja käsittävät
vääris, sekoittavat asioita ja kohta on enemmän tietämätöntä porukkaa.[/quote]

Noh, sorry et kysyin mutta tolla panacodilla lienee vaikutusta mun luetun ymmärtämiseen? Ja sellasen neuvon olen joskus lapsen saanut et kysyvä ei tieltä eksy:D Tulevaisuuden kysymyshän on varmaan se, kun tulee taas uusia tutkimuksia että miten parsetamoli vaikuttaa aikuisten rokotteen tehoon.... Tätä mä sillä mietin pidemmälle jo...

Aikuisillahan sitä ei ole tutkittu. Tod. näk. vaikutus on sama.

Mäkin taisin pilata sitten lasten rokotusten tehon. :( Vielä kysyin neuvolasta, mitä särkylääkettä kannattaa antaa. Vastasivat, että ei ole väliä, sitä mitä on tottunut käyttämään. Eivät tienneet tuosta tutkimuksesta mitään.

Mä annoin vauvalle annoksen parasetamolia n. 12 tunnin päästä rokotteesta. Tehty mikä tehty, sille ei voi enää mitään. Tuossa Turun Sanomien uutisoimassa tutkimuksessa parasetamolia oli ilmeisesti annettu ennen rokotusta ennaltaehkäisevästi sekä 2-3 kertaa ensimmäisen vuorokauden aikana. Ainakin tuollaista annostusta kannattanee jatkossa välttää.

Hei,
lukekaa uutinen tarkkaan, älkää hätäilkö. Mediakriittisyys kehiin! Tutkimuksessa puhutaan "imeväisikäisistä" eli käsittääkseni hyvin nuorista lapsista. Toimittajat vaan ovat yleistäneet sen kaikkiin lapsiin.

Lisäksi tsekki-tutkimuksessa ei ole testattu sikainfluenssarokotetta, joten taas toimittajilta ihmeellinen yliyleistys tähän tilanteenseen missä nyt elämme.

Ehkä enemmin kannattaisi uutisoida tai pohtia mitä Panadolin tms. parasetamolin antaminen vaikuttaa niihin muihin rokoteohjelman mukaisiin rokotteisiin (esim. MPR) kuin influenssarokotteisiin. Vai onko niin että suurella osalla suomalaisista lapsista ei ole mikään rokotus voimassa, jos on annettu neuvolan ohjeiden mukaisesti Panadolia seuraavaksi yöksi kipuihin/kuumeeseen? En usko että asia ihan näinkään on.

Lisäksi vielä hyviä ajatuksia TS:n keskustelupalstalta kirjoittaneelta:

Malttia

Vastaus viestiin Turun Sanomat 6.11.2009 08:38 [näytä]

"Tuore tutkimus on havainnut kuumelääkkeenä käytetyn parasetamolin heikentävän rokotteen antamaan suojaa pienillä lapsilla. Parasetamolia on esimerkiksi Panadolissa, ja sitä on pidetty yhtenä harvoista lapsille turvallisista kuumelääkkeistä. "

Yksi tutkimus ei vielä kesää tee, aihetta ajatteluun toki antaa. Mitään ei kuitenkaan ole vielä todistettu.

On syytä huomata, että kyseisessä tutkimuksessa parasetamoli annettiin ennaltaehkäisevästi heti rokotuksen jälkeen ja vielä automaattiset uudet annokset 2-3 kertaa ensimmäisen vuorokauden aikana. Tällä ajoituksella ei voida sanoa mitään esim. parasetamolin ottamisesta kertaalleen 12 tunnin päästä rokotuksesta kertaalleen.

Kannattaa myös muistaa, että tutkimuksessa ei arvioitu H1N1-influenssarokotetta eikä edes tavallista influenssarokotetta.

Parasetamoli on todistetusti hyvä ja turvallinen kipu- ja kuumelääke. Sitä ei kannata missään nimessä laittaa pannaan tämän tuloksen vuoksi. Nyt voi korkeintaan miettiä, että ei kannattane antaa automaattisesti parasetamolia rokotushetkellä + 2-3 kertaa ensimmäisen vuorokauden aikana.

Kyseisestä tutkimuksesta on vielä syytä huomata, että sitä rahoittanut lääketehdas, joka valmistaa useita rokotteita, osallistui erittäin aktiivisesti tutkimuksen toteuttamisen ja analysoinnin kaikkiin osioihin joten tuloksiin on tämänkin vuoksi syytä suhtautua kriittisesti.

Yhteistyössä