testit taas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja molottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

molottaja

Vieras
olen lukenut näillä palstoilla että on ollut naisia joilla raskaustesti ei näytä positiivista vaikka odottaisivatkin. miten se on mahdollista ja eikö se siis näytä koko raskausaikana positiivista?(se oli hirvittävän pieni%)
onko tietoa että joku olis ollut jo pitkällä, eikä testi näytä? voiko testissä olla vika, vaikka kontrolli-ikkunaan tulee viiva.
vastatkaa mulle, tämä on ilkee tilanne, kun epäilee odottavansa ja testi negatiivinen.

Sinuna tekisin uuden testin. Yleensä testit näyttävät jo seuraavana päivänä kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa että onko raskaana vai ei. Virtsaan alkaa erittyä sitä tiettyä raskaushormonia ja niin kaupasta kuin apteekista ostetut testit on yhtä luotettavia kuin terveyskeskuksessa tehdyt. Mutta ainahan voi olla mahdollista että testissä on jokin mennyt vikaan, eli kannattaisi tehdä testi uudelleen. olethan noudattanut pakkauksessa olevia ohjeita:)

Toisilla ei testi näytä mitään vaikka on raskaana ja silloin täytyy se testi tehdä verestä joten kannattaisi ottaa lääkäriin yhteyttä että tekee testin ja sisätutkimuksen.Testi ei näytä kuin alussa jos on raskaana se ormooni poistuu virtsasta tietyn raskausviikon jälkeen en vain muista että mistä viikosta se oli.

Ihan raskauden alussa hCG arvo saattaa ollaa esim. vain 5 IU, jolloin jotkut testit eivät sitä havaitse (monen testin herkkyys 25 IU). Normaalissa raskaudessa raskaushoroniarvot tuplaantuvat joka 48-72 tunti eli jos epäilet olevasi raskaana kannattaa odottaa muutama päivä ja testata uudelleen.

HCG arvot ovat raskaudessa huipussaan viikkojen 8 - 11 aikana ja laskevat sen jälkeen. Ohessa linkki jenkkisivuille jossa tästä asiasta on mielestäni kerrottu selkeästi.

http://www.americanpregnancy.org/duringpregnancy/hcglevels.html

en päässyt jenkkisivuille, mutta onko tosi että hcg-hormoni katoaa kokonaan jossain vaiheessa? hui kun mua alkoi peljättään että sitä ei enää ees näy. miten mulla ois semmoinen muistikuva kuitenkin että se säilyy raskauden loppuun asti. aaappppuuuuaaaa. kertokaa.....

Ei todellakaan katoa kokonaan se HCG-hormoni, sehän se pitää raskautta ""käynnissä"".

Korkeimmillaan hormonin määrä on n. rv 8-11 ja laskee sitten jonkin verran loppua kohden, mutta määrä on silti suuri koko raskauden ajan, testi näyttää siis ihan varmasti plussaa vaikka testaisi milloin (jos siis todella on raskaana).

Tänne pääsee ja arvot löytyvät:
http://metku.net/~pesu/faq.html

Tein itse testin 3 pvää sen jälkeen kun kuukautiset piti alkaa. -> negatiivinen.

Toisen testin tein juhannusaaton aattona, jolloin kuukautiset oli 6 pvää myöhässä -> negatiivinen.

Kolmannen testin tein juhannuksen jälkeen eli kun kuukautiset 10 pvää myöhässä ja se oli positiivinen.

Jotenkin tiesin kyllä jo ekaa testiä tehdessäni mikä tilanne on, mutta koska testitikku näytti mitä näytti, niin en sitten omia tuntemuksiani uskonut. Mutta mulla testi ei tosiaankaan näyttänyt tuplaviivoja kuukautisten oletettuna alkamispäivänä, vaikka niin mukamas pitäisi olla. Ja kuukautiset ovat olleet todella säännölliset jo pitkään.

Kopioitu tohtori.fi -palvelusta:

---------------

Kotitestit eivät aina paljasta raskautta

Joka kymmenes raskaus jää testeiltä huomaamatta, jos testi tehdään sinä päivänä, jolloin kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Amerikkalaisessa lääketieteen lehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että vaikka raskaustestipakkauksissa usein kerrotaan testin antavan tuloksen jo ensimmäisenä odotettuna vuotopäivänä, raskautta ei aina voida vielä tässä vaiheessa todeta. Syynä on, että alkio ei aina ole vielä kiinnittynyt kohtuun ensimmäiseen kuukautispäivään mennessä, joten raskaudesta kertovaa istukkagonadotropiinia ei vielä ole virtsassa. Tarkatkaan testit eivät tällöin pysty paljastamaan raskautta. Osa kotitesteistä ei myöskään ole erityisen herkkiä paljastamaan istukkagonadotropiinia, mutta tutkijoiden mukaan kotitestien herkkyyden lisääminenkään ei vältämättä ole suositeltavaa, sillä jopa neljännes raskauksista keskeytyy hyvin varhaisessa vaiheessa.
Tutkimuksessa oli mukana 136 tervettä raskaana olevaa amerikkalaisnaista. Kotitestejä herkemmän virtsan istukkagonadotropiiniarvoja mittaavan testin avulla selvitettiin, minä päivänä alkio oli kiinnittynyt kohtuun ja verrattiin alkion kiinnittymispäiviä naisten omaan arvioon siitä, minä päivänä kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Tutkimuksessa 97 prosenttia raskauksista pystyttiin osoittamaan testeillä viikon kuluttua päivästä, jolloin kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Kuitenkaan hyvin pienetkin istukkagonadotropiiniarvot tunnistava testi ei olisi paljastanut kaikkia raskauksia edes kymmenen päivän kuluttua ensimmäisestä odotetusta vuotopäivästä.

Uutispalvelu Duodecim
(Journal of the American Medical Association 2001;286:1759-1761)

Sama juttu. Testasin kolmena peräkkäisenä päivänä. Olin varma että olen raskaana mutta viivoja ei tullut kun vasta tuntien kuluttua testiin. Lopulta sain säädetyssä ajassa hennon viivan testiin ja ultrissa on varmistettu että raskauden kesto olisi niin kuin itse epäilinkin.

Yhteistyössä